AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #21 Skrevet 14. januar 2021 Ja. Det ble kalt for nullte klasse og seksårsgruppe om hverandre, husker jeg. Hoppet over 3. klasse. 6. klasse var litt kulere enn 7. klasse da 🙈 Anonymkode: a58ab...164
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #22 Skrevet 14. januar 2021 Samboeren min begynte i 1 klasse som 6.åring (1991), og jeg hoppet over tredje klasse. vi hadde forøvrig 0. Klasse vi også, men det var mest lek og moro. Anonymkode: 3288e...7e2
solmåneogstjerner Skrevet 14. januar 2021 #23 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Maleficenta skrev (6 minutter siden): Ja dette husker jeg. 6 åringene det året begynte i 1 klasse mens 7 åringene hoppet rett i 2 med fjorårets 1 klassepensum. Jeg begynte i 10 klasse det året. Vi var første kullet som aldri gikk i 9 klasse. Så alle fra 7 år og oppover fra det året har et klassetrinn de bare hoppet glatt over. Vi hoppet ikke over. Vi fulgte den gamle læreplanen, slik vi hadde begynt på. Jeg er vel like gammel som deg. Så vi har gått i tiende klasse uten å ha gått ti år. Men vi hoppet jo ikke over noe læring. Endret 14. januar 2021 av solmåneogstjerner
blåbærpai Skrevet 14. januar 2021 #24 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som ble 6 år det året begynte i 1. klasse. De som ble 7 år det året begynte i 2. klasse. I begynnelsen skulle 1. klasse bare være en fortsettelse av barnehagen, og de skulle være en barnehagepedagog på hver skole som hjalp til med de i første klasse. Ved å love det klarte de å få et års skolestart vedtatt. Mye har endret seg med årene, ingen barnehagepedagoger der nå, og her jeg bor begynner de allerede første uke med å lære 2 bokstaver og fult opp med lekser. Skal lære alle bokstavene før jul, og lese før sommeren Anonymkode: a2841...68a Er ganske vanlig at de lærer dette allerede i bhg. Før de begynner.. ?
solmåneogstjerner Skrevet 14. januar 2021 #25 Skrevet 14. januar 2021 blåbærpai skrev (4 minutter siden): Er ganske vanlig at de lærer dette allerede i bhg. Før de begynner.. ? Nei. Isåfall lærer de det hjemme. Barnehagen har ikke leseopplæring. 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. januar 2021 #26 Skrevet 14. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (1 time siden): Sikkert. Leste på linken du la ved og der sto det jo en del andre begrunnelser også. Jeg var tenåring da og fikk sikkert ikke med meg alt, men husker det med dårlige resultater i forhold til andre land. Jeg gikk jo på ungdomsskolen og hadde venner som gikk året under meg. Den største forskjellen jeg kunne se var at de skulle ha mer prosjektarbeid, som var meningsløst da, fordi lærerne skjønte ikke hvordan dette skulle foregå. Så de vimset stort sett rundt og brukte masse tid uten å lære noe særlig. Mens vi hadde mer gammeldags tavleundervisning. Husker spesielt at når de yngre hadde om et tema, si andre verdenskrig, så skulle en gruppe finne ut om en ting og den andre om noe annet. Og presentere for hverandre etterpå. Men det brukte de så mye tid på at det klart hadde vært mest effektivt med den tradisjonelle undervisningen. Ganske betegnende at jeg ofte møtte disse hvis jeg f eks skulle på do. Da satt de og hang i gangen og jobbet med 'prosjekt'. Noen av disse var egentlig ganske ambisiøse og skjønte jo at dette var timer som bare forsvant, de måtte lese dobbelt så mye hjemme for å få med seg alt pensum. Virker som dette har blitt noe bedre etterhvert. Lærerne var ihvertfall ikke klar for denne omstillingen... Reformen skulle vel heve resultatene, men tror ikke den har gjort det. https://www.utdanningsnytt.no/reform-97-skolestart/reform-97-20-ar-etter---ikke-noe-som-tyder-pa-at-det-var-en-utjevnende-reform/177403 https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-norges-forskningsrad/reform-97-stor-reform-med-liten-virkning/1065759 https://www.dagbladet.no/kultur/vi-har-sviktet-fem--og-seksaringene/69831832 https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/DP/dp695.pdf
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. januar 2021 #27 Skrevet 14. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (1 time siden): Vi hoppet ikke over. Vi fulgte den gamle læreplanen, slik vi hadde begynt på. Jeg er vel like gammel som deg. Så vi har gått i tiende klasse uten å ha gått ti år. Men vi hoppet jo ikke over noe læring. Det folk mener med at de hoppet over er jo at de gikk rett fra 8. til 10. i navnet.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #28 Skrevet 14. januar 2021 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Reformen skulle vel heve resultatene, men tror ikke den har gjort det. https://www.utdanningsnytt.no/reform-97-skolestart/reform-97-20-ar-etter---ikke-noe-som-tyder-pa-at-det-var-en-utjevnende-reform/177403 https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-norges-forskningsrad/reform-97-stor-reform-med-liten-virkning/1065759 https://www.dagbladet.no/kultur/vi-har-sviktet-fem--og-seksaringene/69831832 https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/DP/dp695.pdf Slik jeg har forstått det var reform 97 en gedigen flopp. 🙈 Anonymkode: a58ab...164 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #29 Skrevet 14. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (3 timer siden): Søsteren min var i første kull som begynte som seksåring. Der vi bodde da kalte de det 'nullte'klasse 😂 Husker godt at hun var skuffet den første tiden på skolen, fordi det var så likt barnehagen. Kjempelei seg fordi de ikke fikk egen pult, men måtte sitte på bord sammen med flere andre, det var mye leking, og de hadde ikke lekser. Ikke skulle de lære bokstavene heller, slik vi eldre hadde fortalt at det var. Godt mulig det var forskjell på skolene/kommunene. Det er uansett annerledes nå. Begrunnelsen for å starte tidligere var at Norge gjorde det ganske dårlig i sammenligning med en del andre land, når de målte kunnskaper/ferdigheter. Sikkert noe mer også, men husker ihvertfall dette. Jeg var en del eldre, og hoppet over 8. eller 9. klasse. De gjorde en del andre endringer da også, men jeg havnet i det siste trinnet som fulgte gammel læreplan. De som var året etter meg på ungdomsskolen hadde f eks andre valgfag. Eller i praksis så tok de da bort valgfag, de andre kunne bare velge mellom språk og noe de kalte praktisk prosjektarbeid. Dette er også endret senere. Født i 1983? Det er i hvertfall jeg, og vi hoppet over 8.klasse. Vi var de siste som fulgte den gamle læreplanen, som helt ærlig var mye kjipere enn den nye som min 3 år yngre bror fikk. De hadde praktisk prosjektarbeid hvor de dro på fisketurer og jakt. De hadde mye mer gruppearbeid, de fikk nye skolebøker(vi hadde 10 år gamle bøker) og de hadde tallkarakterer, i motsetning til oss, som hadde bokstaver Anonymkode: 9a3e4...d8e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #30 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er født i 1990, og begynte i 0. klasse som seksåring. Året etter startet vi i 2. klasse. Tror ikke det var så veldig stor forskjell på 0. klasse og 1. klasse her, men sikkert litt forskjell fra kommune til kommune (og gjerne innad i kommunene også). Anonymkode: f247a...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #31 Skrevet 14. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (2 timer siden): Sikkert. Leste på linken du la ved og der sto det jo en del andre begrunnelser også. Jeg var tenåring da og fikk sikkert ikke med meg alt, men husker det med dårlige resultater i forhold til andre land. Jeg gikk jo på ungdomsskolen og hadde venner som gikk året under meg. Den største forskjellen jeg kunne se var at de skulle ha mer prosjektarbeid, som var meningsløst da, fordi lærerne skjønte ikke hvordan dette skulle foregå. Så de vimset stort sett rundt og brukte masse tid uten å lære noe særlig. Mens vi hadde mer gammeldags tavleundervisning. Husker spesielt at når de yngre hadde om et tema, si andre verdenskrig, så skulle en gruppe finne ut om en ting og den andre om noe annet. Og presentere for hverandre etterpå. Men det brukte de så mye tid på at det klart hadde vært mest effektivt med den tradisjonelle undervisningen. Ganske betegnende at jeg ofte møtte disse hvis jeg f eks skulle på do. Da satt de og hang i gangen og jobbet med 'prosjekt'. Noen av disse var egentlig ganske ambisiøse og skjønte jo at dette var timer som bare forsvant, de måtte lese dobbelt så mye hjemme for å få med seg alt pensum. Virker som dette har blitt noe bedre etterhvert. Lærerne var ihvertfall ikke klar for denne omstillingen... Ingen har lært noe mer selv om det ble 10 år.. faktisk er det de som gikk 7 årig skole som faktisk husker hva de lærte der. Det må ha skjedd noe med læreteknikkene som ikke var til det bedre.. Anonymkode: 00fe7...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #32 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er født i 80, så gikk ut før dette skjedde. Må ha gått på videregående? Men har kusiner, søsken, som er født i 90 og 91. Jeg husker eldste kusine var rasende, for at lillesøster fikk begynne på skolen samtidig som henne. Hehe. Anonymkode: aa045...97b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #33 Skrevet 14. januar 2021 Jeg må bare si dette, kanskje en upopulær mening, menmen. Jeg skjønner ikke poenget med at de skulle begynne på skolen tidligere for å nå nivået som er i andre land? . Jeg har jobbet på skole tidligere og rundt halvparten var ikke klar. Flere kunne ikke tørke seg selv etter at de var på do, kunne ikke sitte stille, forsto ikke håndsopprekking, det var så mye! Det er så mange av seksåringene som ikke er klar for skole. Det er ikke læreren eller SFO-ansatte sin jobb å tørke skoleunger sin rumpe. Er ikke dette viktigere å lære barna sine enn ABC? Jeg vet ikke helt hva som må til, men å begynne på skolen tidligere virker ikke som at er løsningen. Anonymkode: 5a9df...0f1 3
solmåneogstjerner Skrevet 14. januar 2021 #34 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Født i 1983? Det er i hvertfall jeg, og vi hoppet over 8.klasse. Vi var de siste som fulgte den gamle læreplanen, som helt ærlig var mye kjipere enn den nye som min 3 år yngre bror fikk. De hadde praktisk prosjektarbeid hvor de dro på fisketurer og jakt. De hadde mye mer gruppearbeid, de fikk nye skolebøker(vi hadde 10 år gamle bøker) og de hadde tallkarakterer, i motsetning til oss, som hadde bokstaver Anonymkode: 9a3e4...d8e 83 ja 😊 på vår skole var det dårligere opplegg for de yngre, husker jeg var glad jeg ikke var der. De var misfornøyde også.
Maleficenta Skrevet 14. januar 2021 #35 Skrevet 14. januar 2021 solmåneogstjerner skrev (5 timer siden): Vi hoppet ikke over. Vi fulgte den gamle læreplanen, slik vi hadde begynt på. Jeg er vel like gammel som deg. Så vi har gått i tiende klasse uten å ha gått ti år. Men vi hoppet jo ikke over noe læring. Ja vi fulgte så klart den vanlige læreplanen men det het tiende klasse. Så gikk aldri i niende. Det hoppet fra åttende til tiende. Var ikke noe annet jeg mente 1
Maleficenta Skrevet 14. januar 2021 #36 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg må bare si dette, kanskje en upopulær mening, menmen. Jeg skjønner ikke poenget med at de skulle begynne på skolen tidligere for å nå nivået som er i andre land? . Jeg har jobbet på skole tidligere og rundt halvparten var ikke klar. Flere kunne ikke tørke seg selv etter at de var på do, kunne ikke sitte stille, forsto ikke håndsopprekking, det var så mye! Det er så mange av seksåringene som ikke er klar for skole. Det er ikke læreren eller SFO-ansatte sin jobb å tørke skoleunger sin rumpe. Er ikke dette viktigere å lære barna sine enn ABC? Jeg vet ikke helt hva som må til, men å begynne på skolen tidligere virker ikke som at er løsningen. Anonymkode: 5a9df...0f1 Ja tenker og spesielt på de som er født sent på året og som ikke engang er fylt 6 når de begynner... 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #37 Skrevet 15. januar 2021 Jeg hoppet over 2.klasse. Anonymkode: d1570...895
Rosmarin(ert) Skrevet 15. januar 2021 #38 Skrevet 15. januar 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er født i 1990, og begynte i 0. klasse som seksåring. Året etter startet vi i 2. klasse. Tror ikke det var så veldig stor forskjell på 0. klasse og 1. klasse her, men sikkert litt forskjell fra kommune til kommune (og gjerne innad i kommunene også). Anonymkode: f247a...6a9 Samme her. Når vi begynte på videregående bestemte staten seg for å fortsette å bruke oss som prøvekaniner, så da introduserte de "Kunnskapsløftet". For en vits. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #39 Skrevet 16. januar 2021 Jeg hoppet rett fra første til tredje klasse husker jeg. (1989) De etter oss (1990) hoppet rett i andre klasse. Jeg syns å huske søsteren min (1992) begynte rett i andre klasse men mulig jeg husker feil. Anonymkode: c4dc9...b3d
AnonymBruker Skrevet 6. august #40 Skrevet 6. august Gjest Anonymus Notarius skrev (På 14.1.2021 den 13.17): Nei, det ble kun lagt til et år på begynnelsen. De som allerede hadde begynt på skolen, fortsatte i samme løp, bare at de "hoppet over" et klassetrinn. "Hoppet over" var jo bare i navnet, timeplanen var den samme. Jeg gikk aldri i 6. klasse, gikk fra 5. til 7. Men hadde jo samme timeplan i 7. som jeg ville hatt i 6. Vi som er født i 1990 og tidligere gikk 9 år i grunnskolen, 1991-kullet og seinere går 10 år. Vi hadde nytt pensum og nye fag fra første dag i L97. Jeg startet i 5.Mens søster min beholdt gammel plan frem til hun kom til 5. Klasse og begynte med ny plan. Tror det var 1.,5. Og 8. Som fikk ny plan med engan Anonymkode: 71545...601
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå