Gå til innhold

Kan være trygt å reise i sommer. Noen som har reiseplaner?


Sylveon

Anbefalte innlegg

Det er nå snakk om at det kan være trygt å reise i sommer. 

Argumentet som brukes er at det er avhengig av vaksinen sin effekt da man ikke vet om den beskytter mot smitte, men at den beskytter mot et alvorlig sykdomsforløp dersom man blir smittet. 

Skal dere reise i sommer? Jeg drømmer selv om varmere strøk, men har avskrevet 2021 som noe aktuell mulighet. Drømmer om 2022. Jeg syns det er unødvendig å fokusere på reise nå og jeg syns praten om det er litt feil. Vi burde fokusere på å få ting i gang igjen her i landet. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke fly i 2021, prøver å unngå det uansett, men blir som regel en til to turer i året i ikke-pandemi-år. Ble ingen turer i 2020 heller og det går helt fint :) Vi burde alle fly mindre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi kan reise i Juli/August, da jeg har familie i Finland og nevøen min skal konfirmeres i sommer. 2 år siden vi var der sist, da i konfirmasjon til niese. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikaela24

Jeg ser ikke for meg at det blir mulig å reise utenlands i sommer. Heldigvis er jeg oppvokst med norgesferier, og har aldri reist på ferie til utlandet, så jeg tar det ikke så tungt. Jeg forstår at det føles som et større tap for andre. Håper uansett verden roer seg om ikke så alt for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen planer om å reise i utlandet i år, men har planer om å reise litt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lagt planer, og i år som i fjor, blir det norgesferie. Hoteller er bestilt og vi gleder oss.hotellene er booket med mulighet til gratis avbestilling fram til ankomstdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen tro på at man kan reise utenlands i år. Det er heller ikke noe jeg higer sånn voldsomt etter, Norge har verdens vakreste natur og uendelige muligheter. Om ting bare kan bli normalt her hjemme avstår jeg mer enn gjerne fra å reise utenlands. 
 

Men full forståelse for de som har familie i utlandet: håper reglene lempes for dere til sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nå begynner de å teste automatisk ved grensen, og da er det jo bedre kontroll på situasjonen. Det virker som flere begynner å bli klar over dette nå. 

Sommeren er forøvrig ikke den viktigste reisetiden for meg. Det er jo den tiden på året det er finest i Norge, og om man er heldig, godt vær. 

Jeg har jobbet og studert utenlands, og både jeg og mannen har en del nettverk utenlands. Vi har vanligvis 4-5 turer ut hvert år, så 2020 har vært svært tungt. Mannen min har vært ganske deprimert til tider. 2021 kommer vi til å reise, vi tar bare alle tester og karantene. Jeg har hatt et par jobbturer, med testing og karantene i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer var grensen maks 20 smittede pr 100.000 innbyggere før man slapp karantene ved hjemkomst.

Regjeringen økte grensen til 25 i fjor høst, så da tror jeg det blir mulig å reise til litt flere land uten karantene i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (21 timer siden):

Nei, jeg har ingen tro på at man kan reise utenlands i år. Det er heller ikke noe jeg higer sånn voldsomt etter, Norge har verdens vakreste natur og uendelige muligheter. Om ting bare kan bli normalt her hjemme avstår jeg mer enn gjerne fra å reise utenlands. 
 

Men full forståelse for de som har familie i utlandet: håper reglene lempes for dere til sommeren. 

Men så jævla dyrt med redusert inntekt pga korona. Kunne tenkt å bare seilt jorda rundt og sluppet unna alt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnesirup01 skrev (21 timer siden):

Ja. Nå begynner de å teste automatisk ved grensen, og da er det jo bedre kontroll på situasjonen. Det virker som flere begynner å bli klar over dette nå. 

Sommeren er forøvrig ikke den viktigste reisetiden for meg. Det er jo den tiden på året det er finest i Norge, og om man er heldig, godt vær. 

Jeg har jobbet og studert utenlands, og både jeg og mannen har en del nettverk utenlands. Vi har vanligvis 4-5 turer ut hvert år, så 2020 har vært svært tungt. Mannen min har vært ganske deprimert til tider. 2021 kommer vi til å reise, vi tar bare alle tester og karantene. Jeg har hatt et par jobbturer, med testing og karantene i år.

Litt for sent med grensene de fleste utenlandske kom i perioden 1-10 januar noe de visste sikkert i oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (På 14.1.2021 den 10.19):

Det er nå snakk om at det kan være trygt å reise i sommer. 

Argumentet som brukes er at det er avhengig av vaksinen sin effekt da man ikke vet om den beskytter mot smitte, men at den beskytter mot et alvorlig sykdomsforløp dersom man blir smittet. 

Skal dere reise i sommer? Jeg drømmer selv om varmere strøk, men har avskrevet 2021 som noe aktuell mulighet. Drømmer om 2022. Jeg syns det er unødvendig å fokusere på reise nå og jeg syns praten om det er litt feil. Vi burde fokusere på å få ting i gang igjen her i landet. :) 

Enig med deg. Jeg elsker å reise og drar til varmere strøk ca 2 ganger i året til vanlig, men akkurat nå er dette helt feil fokus. Ender vel opp med at de åpner opp for reiser i sommer og så blir super-overrasket igjen over smitteoppblonstring med påfølgende nedstengning til høsten igjen. 

Når de sier at det mest sannsynlig vil bli mulig å reise i Europa i sommer tyder det på at press fra EU er en viktigere faktor enn smittehensyn, for Europa er jo de verste corona-landene sammen med USA og Brasil... Fiji og Mauritius, f.eks. har myyye mindre smitte enn oss. For ikke å snakke om de fleste afrikanske land. Australia og New Zealand vil neppe ha oss der, men ser ingen grunn til at ikke vi skulle dra dit heller for vår egen del. Europa derimot, er jo helt krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylveon skrev (På 14.1.2021 den 10.19):

Det er nå snakk om at det kan være trygt å reise i sommer. 

Argumentet som brukes er at det er avhengig av vaksinen sin effekt da man ikke vet om den beskytter mot smitte, men at den beskytter mot et alvorlig sykdomsforløp dersom man blir smittet. 

Skal dere reise i sommer? Jeg drømmer selv om varmere strøk, men har avskrevet 2021 som noe aktuell mulighet. Drømmer om 2022. Jeg syns det er unødvendig å fokusere på reise nå og jeg syns praten om det er litt feil. Vi burde fokusere på å få ting i gang igjen her i landet. :) 

Planlegger reise med egen bil til lånt hytte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir verken sydenturer eller skoleklasser til Polen i år som i fjor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer, men akkurat nå er jeg litt der at jeg venter og ser.

Hadde en avtale på høsten i fjor. På grunn av situasjonen så har vi flyttet den til i år. Dette er en gjeng fra flere land så noen må reise.

For meg personlig så er ferie i Norge lite aktuelt. Ikke har jeg tilgang på hytte eller båt. Har ikke bil så må reise kollektivt. Ferie hjemme er ikke ferie for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal til sydlige strøk uansett hvordan ting utvikler seg, ikke redd for korona og elsker varme;)

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (21 minutter siden):

Tenker det blir verken sydenturer eller skoleklasser til Polen i år som i fjor. 

Du kan dra til syden så mye du vil selv nå så lenge man gidder å følge lokale restriksjoner og kan ta karantene + testing når man er tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Du kan dra til syden så mye du vil selv nå så lenge man gidder å følge lokale restriksjoner og kan ta karantene + testing når man er tilbake. 

Nettopp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...