Gå til innhold

Hvor er det best/verst å jobbe som lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at det er tøffest å jobbe på ungdomsskolen, fordi der er de veldig i opprør samtidig som det er behov for mye foreldrekontakt.

Er det bedre å jobbe med de mindre barna? Det er sikkert travelt, men da slipper man utagerende tenåringer i det minste? Å bli uthengt på sosiale medier? Pluss at små barn gjerne blir glade i deg som voksenperson. Men så var det desto mer foreldrekontakt da..

Og så er det videregående. Jeg hadde alltid sett for meg at det var best å jobbe med disse ungdommene fordi de var store nok til å oppføre seg. Men etter å ha lest noen tråder her så blir man visst truet på jobb av disse, og kalt de styggeste skjellsord. Ikke minst risikerer man å bli seksuelt trakassert som kvinnelig lærer. Og bli uthengt på sosiale medier..

Så jeg ser for meg at for meg er det kanskje best å jobbe på barneskolen, for det et begrenset hvor mye skade små barn kan utføre. Og er det ikke lettere å forholde seg til voksne foreldre som tross alt må følge loven og ikke har lov til å trakassere foreldre? 

 

Anonymkode: c45ed...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser for meg at det er tøffest å jobbe på ungdomsskolen, fordi der er de veldig i opprør samtidig som det er behov for mye foreldrekontakt.

Er det bedre å jobbe med de mindre barna? Det er sikkert travelt, men da slipper man utagerende tenåringer i det minste? Å bli uthengt på sosiale medier? Pluss at små barn gjerne blir glade i deg som voksenperson. Men så var det desto mer foreldrekontakt da..

Og så er det videregående. Jeg hadde alltid sett for meg at det var best å jobbe med disse ungdommene fordi de var store nok til å oppføre seg. Men etter å ha lest noen tråder her så blir man visst truet på jobb av disse, og kalt de styggeste skjellsord. Ikke minst risikerer man å bli seksuelt trakassert som kvinnelig lærer. Og bli uthengt på sosiale medier..

Så jeg ser for meg at for meg er det kanskje best å jobbe på barneskolen, for det et begrenset hvor mye skade små barn kan utføre. Og er det ikke lettere å forholde seg til voksne foreldre som tross alt må følge loven og ikke har lov til å trakassere foreldre? 

 

Anonymkode: c45ed...87d

Mente lærere!

Anonymkode: c45ed...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ungdom. Når en ungdom smiler til deg, kan du være sikker på at det er ekte. De kan være i opprør, ja, men de fleste av dem er hyggelige og høflige. De er spennende å diskutere med, og er i en periode hvor de er i ekstrem utvikling båre kroppslig og mentalt. 

På barneskolen er det mer fysisk utagering enn på ungdomsskolen. De fleste elevene er selvfølgelig helt normale barn, men treffer du på den rette, kan du risikerer mye slag og spark.

Sett deg på ei vikarliste som assistent og prøv ut begge skoleslag, så finner du fort ut hvor du trives best.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er kontakten med ungdommene.  Å nå inn til dem og virkelig få dem interessert i et fag er fantastisk. Det samme når de endelig får til noe de har streve med. I videregående føler jeg at jeg kan gjøre en forskjell for elevene ved å være der for dem og lytte til det de måtte fortelle. Stort sett er det fantastiske mennesker. 
 

Det verste er alt papirarbeid og dokumentasjon som har tatt helt over for tiden vi kunne brukt på veldig gode opplegg. Følelsen av å aldri få gjort nok er stressende og ikke noe god. 

Anonymkode: 8aa6e...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentadi skrev (54 minutter siden):

Jeg elsker ungdom. Når en ungdom smiler til deg, kan du være sikker på at det er ekte. De kan være i opprør, ja, men de fleste av dem er hyggelige og høflige. De er spennende å diskutere med, og er i en periode hvor de er i ekstrem utvikling båre kroppslig og mentalt. 

På barneskolen er det mer fysisk utagering enn på ungdomsskolen. De fleste elevene er selvfølgelig helt normale barn, men treffer du på den rette, kan du risikerer mye slag og spark.

Sett deg på ei vikarliste som assistent og prøv ut begge skoleslag, så finner du fort ut hvor du trives best.

 

 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det beste er kontakten med ungdommene.  Å nå inn til dem og virkelig få dem interessert i et fag er fantastisk. Det samme når de endelig får til noe de har streve med. I videregående føler jeg at jeg kan gjøre en forskjell for elevene ved å være der for dem og lytte til det de måtte fortelle. Stort sett er det fantastiske mennesker. 
 

Det verste er alt papirarbeid og dokumentasjon som har tatt helt over for tiden vi kunne brukt på veldig gode opplegg. Følelsen av å aldri få gjort nok er stressende og ikke noe god. 

Anonymkode: 8aa6e...e97

Dette var hyggelig å lese, fint med noen positive synspunkter om å jobbe med ungdommer.😊 Bare husker med skrekk alt det negative som nylig stod her i en tråd.

Jeg husker selv fra ungdomsskolen at det ofte var tøffe tak for lærerne med ungdommer som kunne si og gjøre de frekkeste ting, så derfor husker jeg dessverre ungdomsskolen i et svært dårlig lys. Jeg var ofte redd på skolen.

Jeg har vært vikar på barneskole, og det var forskjellige utfordringer med de små og de større barna. Det var ganske mye uro og utagering også blant de større barna. Og var det ikke utagering så var det mye kverulering. Men kjekt de timene som var rolige og vi fikk gjort noe. Jeg følte nok at det var mer koselig å jobbe med de små barna, og det føltes mer «ufarlig» om noen skapte seg, enn de som var større og sterkere. Men definitivt krevende også med de små, mtp det å være stille, armer og bein for seg selv osv. Men en koselig undervisning når det først ble ro til det. Lurer på om jeg takler utagering fra små barn bedre enn fra eldre. Men det er interessant å høre andres synspunkter, så gjerne svar flere😊

Anonymkode: c45ed...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst hva du liker, og hvilke fag du tenker å undervise i!

Underviser selv i engelsk og norsk (+en del andre fag) på ungdomsskolen. Mye rettearbeid, selv om jeg prøver å legge opp til minst mulig, men noe må man ha for å sette karakterer uansett. Går med mye tid til planlegging også, i samfunnsfag feks blir må jeg bruke en del tid på å lese teori fordi jeg ikke kan alt utenat, og mye av det blir jo stadig oppdatert, så er ikke bare å «snu bunken». Har ikke studiepoeng i samf. da, mulig jeg derfor bruker mer tid enn hva andre gjør. I tillegg er det jo nye læreplaner. Samtidig liker jeg veldig godt aldersgruppen. Ungdomsskolen oppsummert: mye tid går med til før og etterarbeid. får lite tid til dette i kjernetiden på jobb, må bruke kvelder, helger og «ferier» på det. Jobber mye mer enn jeg «skal» for å si det slik. Dette er mye av grunnen til at jeg nå ønsker meg ned på barnetrinnet. 
 

Anonymkode: 56eec...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på barneskole. Ikke jobbet så mange år enda, men trives. Har ikke erfaring fra ungdomsskole eller vgs, så har ikke noe å sammenligne med, da. Er på 4.trinn nå, og syns det går fint. Fordelen er at de er så små at de "liker læreren". De fleste elevene ønsker oppmerksomhet fra meg, liker å skravle og leke med meg. De har respekt for de voksne. Samtidig tester de grenser, men er du en tydelig og konsekvent voksen så roer de seg. 

Ulempen er at de er jo veldig umodne, og det er mye krangling om filleting. Tyr ofte til vold og hevn for å løse konflikter, så dette har vi jobbet masse med. Samtidig er de lette å forme sånn sett, da de fortsatt er små. 

Utagering kan det være ja, for de er som sagt umodne, og sinne og vonde følelser kan være vanskelige å håndtere. Jeg har heldigvis ikke noen elever med veldig utagering i min klasse, men jeg har noen tikkende bomber for å si det sånn... Man må velge sine kamper... 

Tror ikke jeg kunne tenkt meg å jobbe på ungdomsskolen. Da er de liksom ferdig formet, har jeg inntrykk av. Og de er mye mer opptatt av sosiale medier osv enn de små... som allerede er et lite problem nå i 4. klasse. Men mange foreldre følger heldigvis aldersgrensene. 

Også slipper man all den rettinga på barneskolen. Ingen tentamener og eksamener. 

Anonymkode: 78e91...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 1 år på ungdomsskolen og snart 2 på vgs. Realist. Elsket begge deler, ungdomsskole er nok mer utfordrende klasseledelsesmessig, men elevene er om du er heldig litt mer interessert i skole. På vgs vil venner trumfe fag nesten uansett, og de som jobber gjør det i stor grad av plikt, så det er vanskeligere å skape engasjement.

Begge steder tar mye tid og kan ha utagerende elever, men jeg bruker mye tid på å bonde med elevene, og har ikke opplevd noen som er stygge rettet mot meg enda noen av stedene, selv om de såklart kan være frekke om de er såret/pressa eller vil tøffe seg eller ikke tenker seg om (akkurat som tenåringer kan gjøre hjemme). Men det tåler jeg, og merker at ungdommen lærer mye når man møter selv usakligheter på en ufortjent ålreit måte. 

Men kjenner flere som jobber på barneskolen, og det virker mye verre. Ingen tid til planlegging omtrent, men du må planlegge mer fordi alt må være så praktisk og pedagogisk og tilrettelagt. Og mange av de som utagererer senere har jo ofte grunner til det, og starter allerede på barneskolen, og får da med seg de andre. Man må sjeldent løfte ned elever fra bokhyllene på vgs, selv om jeg har måtte gjøre mye rart 😛

Alle stedene har til felles at man kan være der for elevene. Jeg trives nok mye bedre med ungdom enn med barn, og liker også at fagene er mer avanserte slik at jeg får mer utfordring forklaringsmessig og kan bruke mer av utdanningen min

Anonymkode: 566cb...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

 

Dette var hyggelig å lese, fint med noen positive synspunkter om å jobbe med ungdommer.😊 Bare husker med skrekk alt det negative som nylig stod her i en tråd.

Jeg husker selv fra ungdomsskolen at det ofte var tøffe tak for lærerne med ungdommer som kunne si og gjøre de frekkeste ting, så derfor husker jeg dessverre ungdomsskolen i et svært dårlig lys. Jeg var ofte redd på skolen.

Jeg har vært vikar på barneskole, og det var forskjellige utfordringer med de små og de større barna. Det var ganske mye uro og utagering også blant de større barna. Og var det ikke utagering så var det mye kverulering. Men kjekt de timene som var rolige og vi fikk gjort noe. Jeg følte nok at det var mer koselig å jobbe med de små barna, og det føltes mer «ufarlig» om noen skapte seg, enn de som var større og sterkere. Men definitivt krevende også med de små, mtp det å være stille, armer og bein for seg selv osv. Men en koselig undervisning når det først ble ro til det. Lurer på om jeg takler utagering fra små barn bedre enn fra eldre. Men det er interessant å høre andres synspunkter, så gjerne svar flere😊

Anonymkode: c45ed...87d

Unger har mark i rumpa, sånn er det bare 😂. Jeg prøver å ha timer i blant der de får rørt seg litt og holdt på med praktisk arbeid. Det skal ikke mye til før de syns noe er kjeeeempegøy!! Mine elsker å skrive på tavla fks, så noen ganger får de lov til å fks skrive hvert sitt substantiv på tavla og sånn. Gjøre noe annet enn å bare sitte på stolen. Jeg skjønte jeg måtte begynne med sånt når jeg så at noen av elevene begynte å legge seg på gulvet, ta hoppeøvelser midt i timen eller bare begynte å gå frem og tilbake. Det har hjulpet veldig. Elevene får ut litt energi, som gjør at de blir roligere neste time, så jeg slipper å kjefte på de for at de ligger og kaver på gulvet eller hva de nå finner på. 

Anonymkode: 78e91...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Unger har mark i rumpa, sånn er det bare 😂. Jeg prøver å ha timer i blant der de får rørt seg litt og holdt på med praktisk arbeid. Det skal ikke mye til før de syns noe er kjeeeempegøy!! Mine elsker å skrive på tavla fks, så noen ganger får de lov til å fks skrive hvert sitt substantiv på tavla og sånn. Gjøre noe annet enn å bare sitte på stolen. Jeg skjønte jeg måtte begynne med sånt når jeg så at noen av elevene begynte å legge seg på gulvet, ta hoppeøvelser midt i timen eller bare begynte å gå frem og tilbake. Det har hjulpet veldig. Elevene får ut litt energi, som gjør at de blir roligere neste time, så jeg slipper å kjefte på de for at de ligger og kaver på gulvet eller hva de nå finner på. 

Anonymkode: 78e91...5fd

Veldig lurt!😊 Jeg tror at med en gang man har skjønt dette så blir livet som lærer enklere. Jeg tror mange har glemt at dagens førsteklassinger er så små som fem år, så fysisk aktivitet og lek er utrolig viktig.

Anonymkode: c45ed...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videregående, lett! Hadde 15 elever i hver klasse, fikk god kontakt med de og har faktisk kontakt med flere av de enda. 

Anonymkode: 28c40...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har jobbet 1 år på ungdomsskolen og snart 2 på vgs. Realist. Elsket begge deler, ungdomsskole er nok mer utfordrende klasseledelsesmessig, men elevene er om du er heldig litt mer interessert i skole. På vgs vil venner trumfe fag nesten uansett, og de som jobber gjør det i stor grad av plikt, så det er vanskeligere å skape engasjement.

Begge steder tar mye tid og kan ha utagerende elever, men jeg bruker mye tid på å bonde med elevene, og har ikke opplevd noen som er stygge rettet mot meg enda noen av stedene, selv om de såklart kan være frekke om de er såret/pressa eller vil tøffe seg eller ikke tenker seg om (akkurat som tenåringer kan gjøre hjemme). Men det tåler jeg, og merker at ungdommen lærer mye når man møter selv usakligheter på en ufortjent ålreit måte. 

Men kjenner flere som jobber på barneskolen, og det virker mye verre. Ingen tid til planlegging omtrent, men du må planlegge mer fordi alt må være så praktisk og pedagogisk og tilrettelagt. Og mange av de som utagererer senere har jo ofte grunner til det, og starter allerede på barneskolen, og får da med seg de andre. Man må sjeldent løfte ned elever fra bokhyllene på vgs, selv om jeg har måtte gjøre mye rart 😛

Alle stedene har til felles at man kan være der for elevene. Jeg trives nok mye bedre med ungdom enn med barn, og liker også at fagene er mer avanserte slik at jeg får mer utfordring forklaringsmessig og kan bruke mer av utdanningen min

Anonymkode: 566cb...886

Interessant, jeg tenkte faktisk det var omvendt 🙂

Ja det er definitivt ulike utfordringer ift hvilken aldersgruppe man jobber med. Jeg har vært lite rundt ungdommer og har mest erfaring med barn. Jeg føler litt på at det vil kjennes ubehagelig å skulle være en person som tenåringenes vrede rettes mot. En følelse av å måtte være den kjipe og upopulære. Samtidig som mer avansert undervisning utvilsomt virker spennende! 

Anonymkode: c45ed...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Videregående, lett! Hadde 15 elever i hver klasse, fikk god kontakt med de og har faktisk kontakt med flere av de enda. 

Anonymkode: 28c40...70a

Å så kjekt, dette er jo drømmen 😃 men var dette yrkesfag eller vanlig studiespes/allmenne fag?

Anonymkode: c45ed...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i vgs, og har erfart at det er veldig stor forskjell fra skole til skole. Noen skoler er det over fem i snitt for å komme inn, og elevene er motiverte for å jobbe sånn at de kommer inn på drømmestudiet. Andre skoler er det mye yrkesfag, og mine fag oppleves gjerne som veldig meningsløse for dem, og gir meg flere utfordringer på å finne på interessante innganger. På noen skoler har de voksenopplæring, noen har høy andel elever med kort botid i Norge, osv. Jeg trives, og setter pris på at jeg får bestemme mye over min egen tid og kan fokusere mer på fag enn på å passe på at alle går ut i friminuttet, så det er jo andre hensyn å ta enn bare frykten for å bli trakassert. Uansett er det viktig å være glad i barn og ungdom, og å huske at det ikke er personlig. Oppførselen er gjerne et resultat av noe helt annet enn deg som person. De aller fleste, i alle aldre, er ålreite folk.

Anonymkode: a751c...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber nå på ungdomstrinnet etter 1,5 år på småtrinnet. Jeg opplever at mye av det som er nevnt her inne stemmer. Det er mye mer foreldrekontakt på barneskolen, noe som kan være ufattelig slitsomt hvis man han har en krevende foreldregruppe. Mange av elevene har vansker med å sitte i ro og det er mye konflikter. Men på den andre siden, så har de fleste stor respekt for læreren og syns det er gøy å gå på skolen. På ungdomsskolen er det mer retting, og slitsomt med ungdommer som hele tiden er i opposisjon. Likevel, er elevene mye mer selvgående på ungdomstrinnet.

Anonymkode: 6e59f...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 18.19):

Å så kjekt, dette er jo drømmen 😃 men var dette yrkesfag eller vanlig studiespes/allmenne fag?

Anonymkode: c45ed...87d

Jeg jobbet på yrkesfag 😊 

Anonymkode: 28c40...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...