Gå til innhold

Hunden vår ble ødelagt på nyttårsaften...


Mrs Kaizer

Anbefalte innlegg

Han ble skikkelig skremt av fyrverkeri og det preger han veldig ennå. Han pleide å elske å gå tur, men nå vil han nesten ikke ut, særlig ikke etter at det er blitt mørkt. Da må vi nesten dra han med oss ut dørene. Når vi er ute, er han veldig var for lyder, virker veldig nervøs og skvetten. Jeg synes så synd på han. Han sover veldig mye, mindre aktiv og leken nå enn han var før nyttårsaften. Virker nesten litt deppa. Han spiste nesten ingenting heller de første dagene etterpå, men har nå fått matlysten tilbake igjen. Hvordan kan vi få hunden vår tilbake igjen? Han er 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😥 Åååå herregud, ja det er for jævlig! Jeg har ikke hund men en venn av meg har og det samme skjedde med henne (hunden) Ble bedre etter hvert og det ble bedre når hun var ute mens det var lyst og man spilte radio på mobilen, hun blir rolig av radio ☺️ Det er traumer 😕 Hunden din virker verre da, kanskje noe beroligende en stund så han får sovd orntelig gjør det bedre? Håper fyrverkeri blir forbudt. 

 

Anonymkode: 4bdcf...1d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten.. Kanskje dere burde tatt han med til veterinæren en tur? Det kan hende dere trenger en atferdsspesialist til å fikse dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak nervekonstitusjon. Du kan prøve på imuniseringsterapi/trening. Hvis ikke det fungerer er neste steg avliving. En så redd hund bør helst få slippe. 

 

Anonymkode: 1d63b...fff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk virkelig boliger som er så dårlig lydisolert at fyrverkeri høres så høyt inne at det er skremmende for hunder? 

Anonymkode: f07a4...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har folk virkelig boliger som er så dårlig lydisolert at fyrverkeri høres så høyt inne at det er skremmende for hunder? 

Anonymkode: f07a4...d08

Hunder har jo mye sterkere hørsel enn mennesker.

Anonymkode: f3804...d6e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Svak nervekonstitusjon. Du kan prøve på imuniseringsterapi/trening. Hvis ikke det fungerer er neste steg avliving. En så redd hund bør helst få slippe. 

 

Anonymkode: 1d63b...fff

Veldig enig innlegget, og særlig det som er uthevet. Alt for mange eiere piner hunden sin ved å ikke innse det, for å dekke eiers følelsesbehov.

Anonymkode: 281f5...771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom det samme med vår hund. Hun er også redd torden og mye vind. Ikke ideelt vi bor på kysten på vestlandet. 

Vi har hatt stor nytte av hundemammaferomoner https://www.musti.no/tips/feromoner-for-hund   bruker halsbåndet, det gjør at hun blir roligere. Det er ikke som før, men mye bedre.  Glad vetrinæren anbefalte oss å prøve det, hun har fått et roligere liv

Anonymkode: 54209...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har folk virkelig boliger som er så dårlig lydisolert at fyrverkeri høres så høyt inne at det er skremmende for hunder? 

Anonymkode: f07a4...d08

Hunder har god hørsel, og hvis fyrverkeriet er i nabolaget/nærheten kommer lyden greit inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har folk virkelig boliger som er så dårlig lydisolert at fyrverkeri høres så høyt inne at det er skremmende for hunder? 

Anonymkode: f07a4...d08

Noen bor i eldre boliger 

hunder har ekstremt god hørsel 

hunden kan ha blitt skremt av en idiot med rakett på dagtid når de var ute å gikk tur 

Har du virkelig ikke fått med deg at mange hunder ligger inne med panikk på nyttårsaften? Skuddredde hunder er ikke noe å ta lett på, å det er ikke «bare» å trene det bort for mange. 

Anonymkode: 30c06...723

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da folkens! Hva skjer med at man skriker ut avliving så fort det er noe med dyrene? Føler at terskelen for å avlive dyr er ekstremt lave fortiden! 😡

Mange mennesker er i likhet med dyr har angst, redd snakker vi om å avlive dem? Nei! Da prøver vi å jobbe med det slik at de slipper å ha de ubehagelighetene. Det finnes muligheter med terapi og trening med hunden for å bli kvitt denne redselen etter fyrverkeri. Det er jo tross alt ikke første gangen en hund har vært redd for fyrverkeri! Slutt å skrik ut avliving for noe "småtteri"!

Dersom ingenting hjelper, og han lider veldig av det... så er det helt noe annet, men å skrike det ut uten å prøve noenting? Skjerp dere folkens!

Neste gang du får helseplager så skal jeg skrike avliv eller ta aktiv dødshjelp i Sveits! 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk miljøterapi på hunden. Kjenner du en miljøterapeut som kan hjelpe deg? Jeg er selv miljøterapeut, og tok jobben med hjem til hunden min da den var engstelig og brukte tid på å trygge den i overganger den var engstelig for. Etterhvert ble hunden trygg i situasjoner den ikke mestret tidligere. Ikke hør på rådet over om avlivning! Hunden kan hjelpes, men det vil ta tid. Og ikke dra hunden ut når den er redd! Start med turer i dagslys, og vær ute mens det skumrer. Etterhvert skyver du turen slik at det blir litt og litt mørkere hver gang dere går ut. 

Anonymkode: dcbfd...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har folk virkelig boliger som er så dårlig lydisolert at fyrverkeri høres så høyt inne at det er skremmende for hunder? 

Anonymkode: f07a4...d08

Haha ja?  Jeg hadde med min kjære til mine foreldre på nyttårsaften. Til et hus som er bygget på åttitallet, på toppen av et fjell med masse fyrverkeriglade naboer rundt. Det var et inferno. Mannen hadde aldri opplevd verre, og han hadde sovet under artilleri i krigssoner. Har du litt uflaks med naboene, plassering på boligen eller begge deler, kan støyet fra fyrverkeri være ILLE. Også innendørs. 

Anonymkode: 04e46...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en katt som kom hjem redd en gang og fortsatte og være veldig redd og skvetten. Via dyrlege ble vi anbefalt en plug-in til stikkontakten som sendte ut beroligende feromoner som virkelig roet pus. 

Det finnes noe tilsvarende for hunder, kan det være verdt og undersøke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange trener på å spille av fyrverkeri/andre smell på YouTube til valper for å venne de til lyden. Er dette noe dere kunne gjort nå? Begynt med lav lyd, godbiter, leke osv og gradvis øke lyden? 

Jeg har ikke hund selv (pappa har). Så jeg vet ikke om dette er en god ide eller ikke, bare kom på det. 

Anonymkode: e1eed...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til å forby fyrverkeri!! 😭

Sender en god klem til TS og hunden, og håper den blir bedre på sikt ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville91 skrev (4 minutter siden):

Enda en grunn til å forby fyrverkeri!! 😭

Sender en god klem til TS og hunden, og håper den blir bedre på sikt ❤️

Ja nyttårsaften er liksom den ene dagen i året hvor det er lov å gi fullstendig f*** i dyrs vel og ve. Vi kommer aldri til å kjøpe en rakett. Ungene kan få se på naboens, og holde stjerneskudd. 

Anonymkode: 30c06...723

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasox skrev (42 minutter siden):

Herregud da folkens! Hva skjer med at man skriker ut avliving så fort det er noe med dyrene? Føler at terskelen for å avlive dyr er ekstremt lave fortiden! 😡

Mange mennesker er i likhet med dyr har angst, redd snakker vi om å avlive dem? Nei! Da prøver vi å jobbe med det slik at de slipper å ha de ubehagelighetene. Det finnes muligheter med terapi og trening med hunden for å bli kvitt denne redselen etter fyrverkeri. Det er jo tross alt ikke første gangen en hund har vært redd for fyrverkeri! Slutt å skrik ut avliving for noe "småtteri"!

Dersom ingenting hjelper, og han lider veldig av det... så er det helt noe annet, men å skrike det ut uten å prøve noenting? Skjerp dere folkens!

Neste gang du får helseplager så skal jeg skrike avliv eller ta aktiv dødshjelp i Sveits! 

Folk må slutte å sammenligne mennesker og hund. Et menneske kan du forklare hva høye lyder (smell) og kraftig lys er for noe. Det kan man ikke til en hund. Man risikerer faktisk å gjøre frykten verre hos en allerede livredd hund. Og da er siste utvei å avlive hunden. 

BTW, jeg er for aktiv dødshjelp og kommer til å benytte meg av dette selv. Men nå er ikke aktiv dødshjelp det som diskuteres her.

Anonymkode: 1d63b...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...