Gå til innhold

Er jeg smålig som ikke låner samboer penger til regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nomore82 skrev (1 time siden):

For å ta eksempel med vinterdekk.

Dette vil jeg påstå er en fellesutgift siden bilen og sannsynligvis er felles? Da kommer det heller ikke som noen overraskelse at bilen trenger nye dekk innimellom alt etter kjøring. Jeg betaler ca 5k for dekk til min bil og bytter ca hver 3 år, alt etter hvor mye jeg har kjørt og dekkene er blitt behandlet. 3 år før jeg trenger å bytte så begynner da sparingen til nye dekk. 36 måneder til å spare opp til 5k blir 139 kr pr måned de neste tre årene, kr 69,5 fra deg og kr 69,5 fra han. Når dere da kommer til det at dere trenger nye dekk så har dere penger til det. Spart opp i fellesskap.

Og jeg mener at dette bør gjøres med alle utgifter dere har felles. Vedlikehold av bil, forsikring, møbler, klær osv osv osv. Ikke bare mat og det umiddelbare dere ser for dere kommende måned. Da havner dere fort på etterskudd.

Så kan det være ryddig å ha to felleskontoer. En for løpende fellesutgifter hver måned hvor dere tar for dere månedtlige utgifter som mat, bleier, klær til småen, barnehage etc. Og en for langsiktige fellesutgifter som vedlikehold på bil, vaskemaskin, ny sofa, vinterdekk osv. Er det penger igjen på kontoen for løpende utgifter så overføres disse til langsiktige fellesutgifter så dere får en ekstra buffer der og. Og så kan det være en grei praksis å alltid overføre litt mer enn planlagt. Blir en enige om kr 1311 hver til langsiktige utgifter så overfører dere 1500 hver for eks. Buffer trengs.

Klarer man å gjøre dette så bør bekymringene rundt økonomien i fellesdelen være håndterbar :)

Nettopp. 

Og når dette er på plass, da kan man se på handlingsrommet mtp forbruk (kino, take-away, interiør og "nips").

 

 

Anonymkode: 70995...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er jo en eneste stor hodepine ... Æsj 

Anonymkode: e1f29...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Men jeg bruker ikke så mye på nipps, det handler at om vi skal noe, eller vil ha noe så er det jeg som må betale. Jeg sparer allerede mye pr mnd, så det handler ikke om det. 

Anonymkode: 880b6...d40

Feilen er at dere ikke sparer sammen til felles formål. En må legge inn buffer for uforutsette hendelser, som at vaskemaskinen ryker eller at bilen på må verksted. Og så spare opp til ting en ønsker seg, du nevnte TV. Da sparer man opp på felleskonto helt til man har penger til TV. Hvis du ikke gjør noen grep vil dette bare fortsette å være et problem, han innser jo tydeligvis ikke av seg selv at han må legge opp penger. Så da blir løsningen å spare sammen på felles konto.

Anonymkode: 255d1...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jammen ikke rart det er mange barn som vokser opp med to hjem når dette er holdningen! Selvfølgelig gjør man alt man kan for å bevare kjernefamilien når barna er små. Unntakene må være vold eller rus. 

Anonymkode: f2342...7bc

Eller økonomisk uforstand. 

Anonymkode: 1910d...9fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen trenger en lønnskonto uten kort men med automatisk overføring av et fast beløp med lommepenger, som går inn på en sport og fritids konto med kort, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har dere utbetalt? Er det stor forskjell mellom din og han sin inntekt?

fortell han at du er bekymret. Ett par skal ha lik levestandard når dere har barn og bor sammen, men det betyr ikke at han bør svi av sin del på 14dager

Anonymkode: 86844...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det bare du som betaler for klær og utstyr til barnet? Jeg ser utrolig mange damer som gjør det, og mannen aner ikke hva det koster å ha barn (og blir overrasket når han blir skilt og tror bidrag går bare til å underholde ekskona - ikke så rart når barn har vært "gratis" før). 
 

Dere må ha inn penger til ALLE fellesutgifter på felleskontoene. Fellesutgifter = husleie, strøm, innboforsikring, tv-abo, utstyr til barn, bil og bensin, osv. 

Anonymkode: 923d8...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...