Gå til innhold

Er jeg smålig som ikke låner samboer penger til regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke en liten hindring. Alle dårlige forhold bør avsluttes så tidlig som mulig , spesielt når det er barn med i bildet. 

Anonymkode: 1910d...9fb

Det er jammen ikke rart det er mange barn som vokser opp med to hjem når dette er holdningen! Selvfølgelig gjør man alt man kan for å bevare kjernefamilien når barna er små. Unntakene må være vold eller rus. 

Anonymkode: f2342...7bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det stemmer, det står begge deler.  (Jeg overså den setningen, men festet meg ved interiøret)

Men uansett hadde det vært interessant å vite hva det er samboeren sløser bort pengene sine på, og hva TS bruker sine penger på.

Jeg sympatiserer med TS, for all del.
Jeg har en mann som er økonomisk analfabet selv, og løsningen for oss er å ha felles økonomi.  Vi har det slik at alt unntatt  "lommepenger" er felles, og styres av meg.
Jeg vet hvordan økonomisk usikkerhet kan påvirke hverdagslivet.
 

Men samtidig reagerer jeg på TS fremstilling.  Hun klager (forståelig nok) på samboers forbruk, men samtidig er det noe som skurrer.
Hun virker ikke å ha en helhetlig økonomisk plan og oversikt selv.
Det virker på meg som om begge har et høyere forbruk enn de egentlig har økonomi til,  men på ulike områder.

Anonymkode: 70995...863

TS her. God morgen.

Hva er det som skurrer? Samboer bruker opp alt han har av resterende penger, som ikke er satt inn på felles mat, strøm, husleie. Jeg sparer det meste av mitt, har satt inn mye på BSU, også går mye av mitt til barnet, småting som ting vi gjør, osv osv. Nevner jeg at vi trenger en ny hylle i gangen, så har han ikke råd. Jeg nevnte at vi trengte nye vinterdekk. "Da må jeg vente til neste lønn, har ikke råd nå"

Sist mnd fikk han en mobil regning på 300, og den måtte jeg betale, fordi han hadde brukt opp pengene sine og ikke kunne betale den. 

det handler ikke om at jeg kjøper mye møbler, takeaway, det handler om at om jeg skal betale alt "nipset" utenom så blir det altfor dyrt for meg. Og i tillegg tenke på at han ikke har råd, og kommer til å spørre meg om penger. Han har en 100 prosent jobb, jeg jobber som tilkallingsvikar dvs 3-4-5 dager i uken. Veldig belastende og tungt at det er blitt sånn.

TS

Anonymkode: 880b6...d40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i lignende situasjon, men uten barn. Levde med en mann som overhodet ikke hadde økonomisk sans, pengene ble brukt på røyk, snus, takeaway og andre fornøyelser. Når jeg kjøpte inn mat for hele uken, så spiste han morgendagens middag som kveldsmat. Det ble en stor bekymring for meg, for vi ble jo blakke hver mnd pga han. Er nydelig å være singel og ikke ha den bekymringen! 
 

Skjønner godt at du vurderer å gå. Dere har jo barn sammen, så skjønner det blir vanskeligere, men hvis han ikke skjerper seg hadde jeg dratt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. God morgen.

Hva er det som skurrer? Samboer bruker opp alt han har av resterende penger, som ikke er satt inn på felles mat, strøm, husleie. Jeg sparer det meste av mitt, har satt inn mye på BSU, også går mye av mitt til barnet, småting som ting vi gjør, osv osv. Nevner jeg at vi trenger en ny hylle i gangen, så har han ikke råd. Jeg nevnte at vi trengte nye vinterdekk. "Da må jeg vente til neste lønn, har ikke råd nå"

Sist mnd fikk han en mobil regning på 300, og den måtte jeg betale, fordi han hadde brukt opp pengene sine og ikke kunne betale den. 

det handler ikke om at jeg kjøper mye møbler, takeaway, det handler om at om jeg skal betale alt "nipset" utenom så blir det altfor dyrt for meg. Og i tillegg tenke på at han ikke har råd, og kommer til å spørre meg om penger. Han har en 100 prosent jobb, jeg jobber som tilkallingsvikar dvs 3-4-5 dager i uken. Veldig belastende og tungt at det er blitt sånn.

TS

Anonymkode: 880b6...d40

Du/dere skal ikke bruke penger på "nips", dere bør heller spare regelmessig for å opparbeide dere en buffer. Da kan du bruke av den til vinterdekk, eu-kontroll, ny vaskemaskin mm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. God morgen.

Hva er det som skurrer? Samboer bruker opp alt han har av resterende penger, som ikke er satt inn på felles mat, strøm, husleie. Jeg sparer det meste av mitt, har satt inn mye på BSU, også går mye av mitt til barnet, småting som ting vi gjør, osv osv. Nevner jeg at vi trenger en ny hylle i gangen, så har han ikke råd. Jeg nevnte at vi trengte nye vinterdekk. "Da må jeg vente til neste lønn, har ikke råd nå"

Sist mnd fikk han en mobil regning på 300, og den måtte jeg betale, fordi han hadde brukt opp pengene sine og ikke kunne betale den. 

det handler ikke om at jeg kjøper mye møbler, takeaway, det handler om at om jeg skal betale alt "nipset" utenom så blir det altfor dyrt for meg. Og i tillegg tenke på at han ikke har råd, og kommer til å spørre meg om penger. Han har en 100 prosent jobb, jeg jobber som tilkallingsvikar dvs 3-4-5 dager i uken. Veldig belastende og tungt at det er blitt sånn.

TS

Anonymkode: 880b6...d40

Jeg vet ikke helt for å være ærlig. 

Jeg tror det handler mest om ordvalget ditt, og at det var det som fikk meg til å tenke at du ikke har helt oversikten.  Spesielt reagerte jeg på at du sa at du følte deg som en fattiglus når du ikke kunne betale alt av "luksus".
Jeg følte, da jeg leste det, at fokuset var litt rart, og jeg tror det er det som skurrer mest hos meg.


(Det kan godt være at jeg tar helt feil, jeg kjenner jo ikke til dere og økonomien deres)

 

Anonymkode: 70995...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS kan da kjøpe takeaway til seg selv og gå på kino selv om samboeren er blakk. Og interiør er da ikke noe som må kjøpes denne mnd. Slike ting kan man jo vente med til man har spart opp. 

Anonymkode: a6c70...c65

I denne var det en god ide.

Hva om du lager en konto som bare du har tilgang til for felles kos? Som det går fast trekk fra lønnskontoene hver mnd. Da har du penger til at dere kan kose dere sammen igjennom hele måneden frem til ny lønning. 

- Er det noe annet som mangles penger til? 

Du kan få ordnet med liknende løsninger for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke helt for å være ærlig. 

Jeg tror det handler mest om ordvalget ditt, og at det var det som fikk meg til å tenke at du ikke har helt oversikten.  Spesielt reagerte jeg på at du sa at du følte deg som en fattiglus når du ikke kunne betale alt av "luksus".
Jeg følte, da jeg leste det, at fokuset var litt rart, og jeg tror det er det som skurrer mest hos meg.


(Det kan godt være at jeg tar helt feil, jeg kjenner jo ikke til dere og økonomien deres)

 

Anonymkode: 70995...863

 

Lunabelle skrev (12 minutter siden):

Du/dere skal ikke bruke penger på "nips", dere bør heller spare regelmessig for å opparbeide dere en buffer. Da kan du bruke av den til vinterdekk, eu-kontroll, ny vaskemaskin mm.

Men jeg bruker ikke så mye på nipps, det handler at om vi skal noe, eller vil ha noe så er det jeg som må betale. Jeg sparer allerede mye pr mnd, så det handler ikke om det. 

Anonymkode: 880b6...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jammen ikke rart det er mange barn som vokser opp med to hjem når dette er holdningen! Selvfølgelig gjør man alt man kan for å bevare kjernefamilien når barna er små. Unntakene må være vold eller rus. 

Anonymkode: f2342...7bc

Ja du tenker det var bedre før når barn vokste opp i dysfunksjonelle hjem? Hvor en holdt sammen "av omtanke for barna"? Eller hva ville naboene tenke? Eller familien som ikke ville hatt noe med en å gjøre? Eller enda værre, kirken som ville kastet deg på dør for å skille deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS her. God morgen.

Hva er det som skurrer? Samboer bruker opp alt han har av resterende penger, som ikke er satt inn på felles mat, strøm, husleie. Jeg sparer det meste av mitt, har satt inn mye på BSU, også går mye av mitt til barnet, småting som ting vi gjør, osv osv. Nevner jeg at vi trenger en ny hylle i gangen, så har han ikke råd. Jeg nevnte at vi trengte nye vinterdekk. "Da må jeg vente til neste lønn, har ikke råd nå"

Sist mnd fikk han en mobil regning på 300, og den måtte jeg betale, fordi han hadde brukt opp pengene sine og ikke kunne betale den. 

det handler ikke om at jeg kjøper mye møbler, takeaway, det handler om at om jeg skal betale alt "nipset" utenom så blir det altfor dyrt for meg. Og i tillegg tenke på at han ikke har råd, og kommer til å spørre meg om penger. Han har en 100 prosent jobb, jeg jobber som tilkallingsvikar dvs 3-4-5 dager i uken. Veldig belastende og tungt at det er blitt sånn.

TS

Anonymkode: 880b6...d40

Oki. Problemer:

 - Ikke penger igjen til felles kos
- Ikke penger igjen til å kjøpe møbler, "nips", vinterdekk o.l.
- Ønsker å låne penger til å få betalt sine regninger det ikke er igjen penger til.

Løsninger:

- Konto kun du disponerer, som har felles penger avsatt til felles kos som skal rekke hele måneden ut.
- Konto kun du disponerer, som har felles penger avsatt til å kjøpe møbler, "nips", vinterdekk o.l.
- Forhåndsavtale mellom dere, om at dersom han glemmer regninger eller får uforutsette regninger så må han ta kontakt med fakturamottaker for å få utsatt regningen eller bare vente med å betale den til neste måneds lønning er der. Da blir det noe han må ta ansvar for selv, og du slipper tankestresset av å bli blandet inn. Du kan også hjelpe han med å få satt opp en "personlig kun for han, egen betalingskrise-regningskonto" som han kan sette av penger til uforutsette egne regninger som kommer overraskende. Denne kan også kun du ha tilgang til, og du kan overføre penger fra den til hans vanlige regningskonto når det oppstår betalingskriser for han.

Felleskontoene vil kun bli brukt kun når det er enighet mellom dere om bruken av pengene. Men det er kun du som har anledning til å ta penger ut av disse kontoene. Da sikres det at det alltid er "normalt" med penger i husstanden til kos, interiør og nødvendige ekstra utgifter. Ja, til og med kriseregningene hans. Problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Men jeg bruker ikke så mye på nipps, det handler at om vi skal noe, eller vil ha noe så er det jeg som må betale. Jeg sparer allerede mye pr mnd, så det handler ikke om det. 

Anonymkode: 880b6...d40

Fortsett i det minste med separat økonomi. Det er en god ting da hans manglende kontroll vil påvirke deg minst mulig på lang sikt.

Spørsmålet er om dere bør øke fellesutgiftene? Dersom dere hver måned ser at fellespotten ikke er stor nok og dere begge må betale inn mer så har dere enten puttet for mange utgifter på fellespotten så den gikk fortere tom enn tenkt, eller så er fellespotten for liten i starten av måneden. Nå er jo resultatet ikke at dere begge betaler inn når det er tomt, men at du gjør det, som er urettferdig for deg.

Og så må dere ha en god og åpen dialog om hva som skal i fellesutgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

Men jeg bruker ikke så mye på nipps, det handler at om vi skal noe, eller vil ha noe så er det jeg som må betale. Jeg sparer allerede mye pr mnd, så det handler ikke om det. 

Anonymkode: 880b6...d40

Men det handler ikke om dette.

Det handler om at dere begge må være i forkant, og å være villig til å gjøre det som trengs.

Det burde ikke komme som en overraskelse at bilen trenger nye vinterdekk, at en vaskemaskin kan slutte å virke, eller at barnesko blir for små.

Og det er på dette området du virker å ha like lite oversikt som han har.

Og i stedet for å ha fokus på å løse dette problemet retter du oppmerksomheten din mot forbruk, og hvordan du må betale "alt".

Enten ser du ikke hva som er det virkelige problemet, eller så  forstår jeg ikke prioriteringen din.

Anonymkode: 70995...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg og samboer har ikke felles økonomi. Vi har et felles mat kort, og forskjellige felles kontoer, og betaler alt likt. Utenom det så har vi hvert for oss. 

Samboeren bruker ALLTID mye når han får lønnen sin, i midten av mnd er han tom.. Altså helt tom. 

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

Nå for noen dager siden fikk han en mobil regning og en forsikringsregning som han hadde "glemt". Han sier at han er tom, og må da kanskje ta smslån. Jeg synes det blir for dumt, men blir så sint for at han bare sløser og bruker.. Vi har et barn på to år, og jeg blir faktisk redd for at jeg må betale det meste for begge to(alle 3).. Det er derfor jeg ikke ønsker felles økonomi. Føler meg smålig som ikke kan låne samboeren min liksom. Jeg får alltid tilbake  men da ender det med at han er bakpå, og går tom igjen. Jeg er konstant stresset, og nedfor for dette her, og sier til han at han ikke respekterer meg når han bruker som han gjør, for å så "låne" av meg. Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

Dump. Krev først at han tar tak og får økonomisk hjelp om han nekter og fortsetter i samme tralten, dump. Evt krev at du har kontroll over hans kort slik at han må be deg om penger til alt og du bestemmer hva han får bruke de på og ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det handler ikke om dette.

Det handler om at dere begge må være i forkant, og å være villig til å gjøre det som trengs.

Det burde ikke komme som en overraskelse at bilen trenger nye vinterdekk, at en vaskemaskin kan slutte å virke, eller at barnesko blir for små.

Og det er på dette området du virker å ha like lite oversikt som han har.

Og i stedet for å ha fokus på å løse dette problemet retter du oppmerksomheten din mot forbruk, og hvordan du må betale "alt".

Enten ser du ikke hva som er det virkelige problemet, eller så  forstår jeg ikke prioriteringen din.

Anonymkode: 70995...863

Hva mener du egentlig? Det er jo jeg som betaler vinterdekk, om vaskemaskinen ryker, eller om ungen trenger sko. Jeg har full kontroll over mine penger jeg. Problemet er at han ikke har kontroll, og ikke kan betale noe av dette om noe skjer. 

Anonymkode: 880b6...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Det er jo jeg som betaler vinterdekk, om vaskemaskinen ryker, eller om ungen trenger sko. Jeg har full kontroll over mine penger jeg. Problemet er at han ikke har kontroll, og ikke kan betale noe av dette om noe skjer. 

Anonymkode: 880b6...d40

Ja, du betaler.  Er det ikke det som er problemet da?

For å si det på en annen måte:

Da dere satte dere ned sammen for å se på økonomien, og finne ut hvor mye hver av dere skulle bidra med til fellesskapet, var tydeligvis ikke vinterdekk, vaskemaskin, hylle til gangen, ny sofa, felles "nips" (som du kaller det) osv med i beregningen.

At han ikke brakte det på bane er ikke en overraskelse basert på det du har fortalt, men hvorfor tok ikke du opp disse tingene?

Var det fordi du ikke tenkte på det (manglet oversikt), eller var det fordi du ville ha noe å klage på?

Jeg gjetter på førstnevnte, at du i begynnelsen ikke hadde oversikten over hvor mye som egentlig er felles i et samliv.
At du ikke hadde oversikten den gangen da er forståelig, men burde ikke oppmerksomheten din nå rettes mot å få oversikt over nåværende og kommende utgifter, og lage en ny avtale (basert på nye tall) med samboeren din?

 

 

Anonymkode: 70995...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

Gå fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Det er jo jeg som betaler vinterdekk, om vaskemaskinen ryker, eller om ungen trenger sko. Jeg har full kontroll over mine penger jeg. Problemet er at han ikke har kontroll, og ikke kan betale noe av dette om noe skjer. 

Anonymkode: 880b6...d40

Dere må jo ha en felleskonto til slike ting også da, siden du vet at han bruker opp alt som ikke går til felleskontoene. Få satt opp fasttrekk fra hans konto hver mnd til denne kontoen også, og som @Ann Mo sier, så er det bare du som skal ha tilgang til disse kontoene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva mener du egentlig? Det er jo jeg som betaler vinterdekk, om vaskemaskinen ryker, eller om ungen trenger sko. Jeg har full kontroll over mine penger jeg. Problemet er at han ikke har kontroll, og ikke kan betale noe av dette om noe skjer. 

Anonymkode: 880b6...d40

For å ta eksempel med vinterdekk.

Dette vil jeg påstå er en fellesutgift siden bilen og sannsynligvis er felles? Da kommer det heller ikke som noen overraskelse at bilen trenger nye dekk innimellom alt etter kjøring. Jeg betaler ca 5k for dekk til min bil og bytter ca hver 3 år, alt etter hvor mye jeg har kjørt og dekkene er blitt behandlet. 3 år før jeg trenger å bytte så begynner da sparingen til nye dekk. 36 måneder til å spare opp til 5k blir 139 kr pr måned de neste tre årene, kr 69,5 fra deg og kr 69,5 fra han. Når dere da kommer til det at dere trenger nye dekk så har dere penger til det. Spart opp i fellesskap.

Og jeg mener at dette bør gjøres med alle utgifter dere har felles. Vedlikehold av bil, forsikring, møbler, klær osv osv osv. Ikke bare mat og det umiddelbare dere ser for dere kommende måned. Da havner dere fort på etterskudd.

Så kan det være ryddig å ha to felleskontoer. En for løpende fellesutgifter hver måned hvor dere tar for dere månedtlige utgifter som mat, bleier, klær til småen, barnehage etc. Og en for langsiktige fellesutgifter som vedlikehold på bil, vaskemaskin, ny sofa, vinterdekk osv. Er det penger igjen på kontoen for løpende utgifter så overføres disse til langsiktige fellesutgifter så dere får en ekstra buffer der og. Og så kan det være en grei praksis å alltid overføre litt mer enn planlagt. Blir en enige om kr 1311 hver til langsiktige utgifter så overfører dere 1500 hver for eks. Buffer trengs.

Klarer man å gjøre dette så bør bekymringene rundt økonomien i fellesdelen være håndterbar :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (1 time siden):

I denne var det en god ide.

Hva om du lager en konto som bare du har tilgang til for felles kos? Som det går fast trekk fra lønnskontoene hver mnd. Da har du penger til at dere kan kose dere sammen igjennom hele måneden frem til ny lønning. 

- Er det noe annet som mangles penger til? 

Du kan få ordnet med liknende løsninger for disse.

Kan gjøres så enkelt som å laste ned f.eks. Dreams appen😃

Anonymkode: 15f4d...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Vi har organisert oss med tre felleskontoer pluss sparekontoer til barna.  Jeg må styre alt. Jeg styrer vel mer enn han er klar over. 
Huslån går fra min lønnskonto. Han setter identisk sum inn på regningskonto. Der går alle fellesregninger, og det er alltid nok på regningskonto da. 
5000 hver går til matkonto. 
500 hver til buffersparing og barnetrygd går til ungenes sparekonto. Jeg har også egen sparing. Tror neppe han har det. Det som står igjen da på egen lønnskonto går til eget forbruk. Er han blakk så er han blakk... og han bruker heldigvis ikke matkort på tull lenger. 

Anonymkode: 2cac2...0f4

Nei, dårlig råd å gi! Dette er samboer-fella! Pass på å betale lån på felles verdi fra felles konto! Selvom en er eier av en regningskontoen regnes det som felleskonto om strømmen av penger kommer fra begge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du egentlig? Det er jo jeg som betaler vinterdekk, om vaskemaskinen ryker, eller om ungen trenger sko. Jeg har full kontroll over mine penger jeg. Problemet er at han ikke har kontroll, og ikke kan betale noe av dette om noe skjer. 

Anonymkode: 880b6...d40

Som jeg har sagt er løsningen på dette enkel - dere må begge legge inn mer penger på felles konto for å ha en buffer. Hvor mye finner dere ut etter noen grundige samtaler om budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...