Gå til innhold

Er jeg smålig som ikke låner samboer penger til regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, problemet er at hun må forstå at hun kan ikke forandre ham, han må forandre seg selv. 

Anonymkode: 1910d...9fb

Det stemmer for såvidt, men hun kan motivere han. Selve endringen må han gjøre selv det er klart. TS kan vel å merke velge å hjelpe og motivere han, men det avhenger av at han er villig til å gjøre endringen. Hvis ikke er det helt håpløst vil jeg si!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men sms-lån? Hvorfor ikke et vanlig forbrukslån i så fall? Sms-lån kommer han aldri til å klare å betale tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og samboer har ikke felles økonomi. Vi har et felles mat kort, og forskjellige felles kontoer, og betaler alt likt. Utenom det så har vi hvert for oss. 

Samboeren bruker ALLTID mye når han får lønnen sin, i midten av mnd er han tom.. Altså helt tom. 

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

Nå for noen dager siden fikk han en mobil regning og en forsikringsregning som han hadde "glemt". Han sier at han er tom, og må da kanskje ta smslån. Jeg synes det blir for dumt, men blir så sint for at han bare sløser og bruker.. Vi har et barn på to år, og jeg blir faktisk redd for at jeg må betale det meste for begge to(alle 3).. Det er derfor jeg ikke ønsker felles økonomi. Føler meg smålig som ikke kan låne samboeren min liksom. Jeg får alltid tilbake  men da ender det med at han er bakpå, og går tom igjen. Jeg er konstant stresset, og nedfor for dette her, og sier til han at han ikke respekterer meg når han bruker som han gjør, for å så "låne" av meg. Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

Take away, kino og interiør er uansett ikke noe dere trenger å bruke penger på hver måned. 

Jeg hadde sagt at jeg kan låne ham penger denne måneden dersom han går med på at dere setter dere ned med kontoutskrifter og ser på hva han bruker penger på. Han trenger å bevisstgjøres. Mer enn det hadde jeg ikke orket, han er vel en voksen mann. Hadde også vært ærlig på at du virderer å gå fra ham.

Anonymkode: 567e6...d52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han sløser mye kan du realitetsorientere ham:

Den lunsjen til 200 kr = en joggebukse til småen.

De ølene = en ulltrøye til småen.

Den turen ut på byen = en vinterdress og vintersko til småen.

Den gadgeten = en dyr leke til smpen som hn ønsker seg.

Vis ham hver gang hva barnet hans kunne fått for de pengene. 

Anonymkode: 567e6...d52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan dere fikse. Dere har tydeligvis ikke stor nok felleskonto.

Gå gjennom alle kostnader for det siste året. Nettbanken i DnB har en fin funksjon for å få oversikt, regner med andre banker har det også. Legg sammen alle utgifter som dere betaler regninger på for det siste året, og del på tolv. Dette er beløpet dere må sette inn på regningskontoen hver måned. Sett mest mulig av regninger på autogiro eller e-faktura. Dette er f eks husleie, avdrag på lån, strøm/vann/kommunale utgifter, barnehage, forsikringer, reisekort, abonnementer som tv-kanaler/mobiltlf/Spotify/aviser osv, treningssenter, aviser, faste bidrag til Røde Kors ol, medlemsskap i idrettslag/foreninger mm.

Så beregner dere på samme måte hvor mye dere bruker på dagligvarer, frisør, lege/tannlege og bensin, setter det av på egne kontoer. Dere bør også beregne et beløp for klær, sko og evt barneutstyr, slik at dere setter av et gjennomsnittlig beløp for dette. 
Hvordan dere organiserer dette, med kontoer, tilhørende kort og tilganger, må dere bli enige om. Men det er viktig å bare bruke disse avsatte pengene til formålet de er øremerket. Kontoene skal ikke bli tomme hver måned, for man sparer opp noen måneder og bruker mer innimellom.

Det som blir til overs når dere begge har betalt inn til disse kostnadene, må dere fordele på sparing og forbruk. Noe bør spares - som du sier, trenger man møbler/hvitevarer/vedlikehold i blant. 

Jeg gjør dette selv, er singel, men jeg er en sløsekopp! Så må piske meg selv og ta meg sammen med jevne mellomrom. 

Anonymkode: d6009...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt her, hva har det at han går tom for penger å gjøre med at dere må leve som fattiglus på slutten av måneden å gjøre? Du sier jo at dere betaler likt på ting? Hvilke fellesutgifter er det han lar være å sette av penger til?

Anonymkode: a6c70...c65

Virker som om problemet er at alt av kos eller uforutsette utgifter må vike. 

Når det er sagt, er det jo snodig å nevne take away, kino og interiør som et problem. Selv sparer jeg masse hver måned, men har ikke vært på kino på flere år og bestiller take away kanskje to ganger i året. Interiør kjøpes når det er nødvendig å bytte ut noe, og da går jeg ikke heller for det dyreste. 

Virker som om Ts er irritert fordi de ikke har råd til mer felles sløsing, fordi mannen sløser på bare seg selv. Hun nevner ingenting om at hun er bekymret for at de ikke får spart noe.

Anonymkode: 3639f...ab0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker som om problemet er at alt av kos eller uforutsette utgifter må vike. 

Når det er sagt, er det jo snodig å nevne take away, kino og interiør som et problem. Selv sparer jeg masse hver måned, men har ikke vært på kino på flere år og bestiller take away kanskje to ganger i året. Interiør kjøpes når det er nødvendig å bytte ut noe, og da går jeg ikke heller for det dyreste. 

Virker som om Ts er irritert fordi de ikke har råd til mer felles sløsing, fordi mannen sløser på bare seg selv. Hun nevner ingenting om at hun er bekymret for at de ikke får spart noe.

Anonymkode: 3639f...ab0

Men TS kan da kjøpe takeaway til seg selv og gå på kino selv om samboeren er blakk. Og interiør er da ikke noe som må kjøpes denne mnd. Slike ting kan man jo vente med til man har spart opp. 

Anonymkode: a6c70...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette er ikke en liten hindring. Alle dårlige forhold bør avsluttes så tidlig som mulig , spesielt når det er barn med i bildet. 

Anonymkode: 1910d...9fb

Spesielt når det er barn med i bildet..... Det er vel nettopp da man må søke hjelp, snakke sammen og ordne opp i situasjonen. Kanskje få noen utenfra til å se på økonomien og til å sette opp et budsjett. 

Anonymkode: 99cca...4d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker som om problemet er at alt av kos eller uforutsette utgifter må vike. 

Når det er sagt, er det jo snodig å nevne take away, kino og interiør som et problem. Selv sparer jeg masse hver måned, men har ikke vært på kino på flere år og bestiller take away kanskje to ganger i året. Interiør kjøpes når det er nødvendig å bytte ut noe, og da går jeg ikke heller for det dyreste. 

Virker som om Ts er irritert fordi de ikke har råd til mer felles sløsing, fordi mannen sløser på bare seg selv. Hun nevner ingenting om at hun er bekymret for at de ikke får spart noe.

Anonymkode: 3639f...ab0

Hun skriver ikke «interiør», hun skriver møbler. De har barn, jeg skifta i alle fall ut møbler i mine barns oppvekst. Stellebord, sprinkelseng, liten barneseng, køyeseng, skrivebord osv. Dessuten hender det jo at man trenger ei hylle til boden, eller at sofaen er moden for utskifting, eller rammemadrassene er nedligget.

Noen går på restaurant, noen kjøper takeaway, noen kjøper dyre råvarer og lager fancy mat, noen gjør helt andre ting. Noen tar med barna på kino eller har selv en filminteresse. Synes det er merkelig å nærmest skryte av at man aldri går på kino.... Uansett er det da ikke sånt at alt hyggelig man gjør er sløsing? Å gå med barna på kino er jo kjempekoselig, eller det kan være fint for forholdet å ha barnevakt og ta en date på kino. Eller noe annet som interesserer en. Det er jo ikke ekstremt dyrt å gå på kino, bestille en takeaway r.l. heller. Kanskje du som skrev dette gjør andre ting som du liker, men som de ikke ville brydd seg om?

Anonymkode: d6009...0c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun skriver ikke «interiør», hun skriver møbler.

Anonymkode: d6009...0c0

TS skrev interiør, ikke møbler, i startinnlegget!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

 

Anonymkode: 880b6...d40

 

Anonymkode: 70995...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS skrev interiør, ikke møbler, i startinnlegget!

 

Anonymkode: 70995...863

😮🤔Beklager, jeg må være blind!! Bladde til og med tilbake og sjekket...

Anonymkode: d6009...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS skrev interiør, ikke møbler, i startinnlegget!

 

Anonymkode: 70995...863

Aha, hun skrev møbler også: 

Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

Anonymkode: d6009...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette kan dere fikse. Dere har tydeligvis ikke stor nok felleskonto.

Gå gjennom alle kostnader for det siste året. Nettbanken i DnB har en fin funksjon for å få oversikt, regner med andre banker har det også. Legg sammen alle utgifter som dere betaler regninger på for det siste året, og del på tolv. Dette er beløpet dere må sette inn på regningskontoen hver måned. Sett mest mulig av regninger på autogiro eller e-faktura. Dette er f eks husleie, avdrag på lån, strøm/vann/kommunale utgifter, barnehage, forsikringer, reisekort, abonnementer som tv-kanaler/mobiltlf/Spotify/aviser osv, treningssenter, aviser, faste bidrag til Røde Kors ol, medlemsskap i idrettslag/foreninger mm.

Så beregner dere på samme måte hvor mye dere bruker på dagligvarer, frisør, lege/tannlege og bensin, setter det av på egne kontoer. Dere bør også beregne et beløp for klær, sko og evt barneutstyr, slik at dere setter av et gjennomsnittlig beløp for dette. 
Hvordan dere organiserer dette, med kontoer, tilhørende kort og tilganger, må dere bli enige om. Men det er viktig å bare bruke disse avsatte pengene til formålet de er øremerket. Kontoene skal ikke bli tomme hver måned, for man sparer opp noen måneder og bruker mer innimellom.

Det som blir til overs når dere begge har betalt inn til disse kostnadene, må dere fordele på sparing og forbruk. Noe bør spares - som du sier, trenger man møbler/hvitevarer/vedlikehold i blant. 

Jeg gjør dette selv, er singel, men jeg er en sløsekopp! Så må piske meg selv og ta meg sammen med jevne mellomrom. 

Anonymkode: d6009...0c0

Takk, nå skrevet du akkurat det jeg tenkte. Kunne ikke vært mer enig.

Syntes det er drøyt å gi opp et forhold med barn uten å ha prøvd ulike løsninger først.

Selv om du har noen forslag til løsning, kan du være litt tilbakeholden med å nevne alle i første omgang. Spør heller om dere kan sette dere ned finne en løsning som er bra for begge, og spør han om han har noen forslag først, så føler han seg sikkert litt mer verdsatt. Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei venninne hvor samboeren er lik som din: Helt ubrukelig med penger. Det endte med at hun tok full kontroll på alt av økonomi, for å ikke ende opp konkurs (bokstavelig talt). Han får utbetalt lommepenger av henne. Mangelen på økonomisk sans ligger i familien til samboeren, skal sies. Søskenet er visst helt lik.

Jeg tror uansett hva slags løsning dere går for, er det viktig at DU passer på DEG og DIN økonomi, både for din egen del og barnet sin del. Pass på at du ikke blir dratt med i et eventuelt dragsug hvis det sklir helt ut med samboers økonomi.

Du må enten ta full kontroll på alt av økonomi, eller så må du få han til å forstå hva økonomi er for noe...

Anonymkode: dcf2b...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Stå på ditt. Han evner tydeligvis ikke å disponere pengene sine. Han trenger å sette av lønna til 1) regninger og 2) antall uker i måneden. 

Scenario 1. Du betaler alt og vil alltid være irritert og bekymret for å dra Lasset alene. Han vil aldri lære av dette. 

Scenario 2. Du betaler kun din del. Han eier fremdeles ikke omløp i hodet og tar lettvinte løsninger som å fortsette som før, og supplerer med  forbrukslån for siste halvdel av måneden, og kommer enda bakpå. Betalingsanmerkninger og tvangstrekk.  Så mener han vel at det er din skyld som ikke låner han hver måned. Ubrukte penger er jo bare papir....  

Dropp Han om han ikke lærer å fordele pengene sine på hele måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere mangler er en bufferkonto til større felles innkjøp. 

Sett dere ned og lag et budsjett dere er enige om. Bruk historikken i nettbanken for å finne reelle tall. 

Så blir dere enige om beløp som skal gå til regningskonto, matkonto etc. I regningskontoen ville jeg lagt inn alle hans forutsigbare regninger (forsikring, mobil, diverse abonnement) - mot at han øker beløpet han legger inn der tilsvarende. 

Så blir dere enige om hvor stor buffer dere bør ha, og hvordan spare til den. Hver måned skal begge legge inn penger på buffer. Når dere trenger ny tv, møbler etc kan det tas derfra. Men tas det ut penger må dere være enige om hvordan få opp beløpet der til minimum igjen. 

Obs: dere burde helst hatt enda en buffer i tillegg, som skal dekke større krisetilfeller, som arbeidsledighet. Det er jo ikke helt riktig å kjøpe ny tv fra samme konto som skal dekke for eksempel arbeidsledighet... 

Dere må altså sikre at det han har på brukskonto er det han trygt kan bruke. Kanskje er det enklest å tenke motsatt - hvor mange kroner kan han trygt bruke på seg selv? Resten skal på felles konto. Er det ikke nok til felles må han bruke mindre. 

Og ta budsjettpraten ofte, gjerne hver søndag, der dere ser på hva som forfaller snart og hvordan det ligger an. Han må lære seg å tenke penger hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ei venninne hvor samboeren er lik som din: Helt ubrukelig med penger. Det endte med at hun tok full kontroll på alt av økonomi, for å ikke ende opp konkurs (bokstavelig talt). Han får utbetalt lommepenger av henne. Mangelen på økonomisk sans ligger i familien til samboeren, skal sies. Søskenet er visst helt lik.

 

Anonymkode: dcf2b...32d

Sånn gjorde vi det også, for mannen min var også sånn. Men da vi hadde fått både bygd opp buffer og kjøpt hus, så kjente han hvor godt det var å ha den tryggheten. Nå er han livredd for å havne tilbake der han var med å leve fra hånd til munn og har blitt minst like ansvarlig med penger som meg. Så det finnes håp. ;)

Anonymkode: 7881a...13f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betaler han for dere begge med takeaway/kino "sløsing" i starten av måneden da? Siden kontrasten blir at dere må leve som fattiglus resten av måneden? Da høres det jo egentlig ut som om dere har et felles overforbruk i starten av måneden. 

Dere bør kanskje gå gjennom hva som faktisk er felles utgifter og sette inn det beløpet rundet opp til nærmeste 1000 lapp på felles regningkonto som autotrekk dagen etter lønning. "Hans forsikring " er det på en bil dere begge bruker feks? Hvis dere har to biler, så summer opp forsikringskostnaden, kall det felles kostnad og inn på fast felles konto. Mobil på begge? Gjør det samme. Mat er også felles kostnad, egen matkonto med hvert sitt kort og fast budsjett. Bruker man mye i starten av mnd må man være kreativ og billig mot slutten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aha, hun skrev møbler også: 

Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

Anonymkode: d6009...0c0

Det stemmer, det står begge deler.  (Jeg overså den setningen, men festet meg ved interiøret)

Men uansett hadde det vært interessant å vite hva det er samboeren sløser bort pengene sine på, og hva TS bruker sine penger på.

Jeg sympatiserer med TS, for all del.
Jeg har en mann som er økonomisk analfabet selv, og løsningen for oss er å ha felles økonomi.  Vi har det slik at alt unntatt  "lommepenger" er felles, og styres av meg.
Jeg vet hvordan økonomisk usikkerhet kan påvirke hverdagslivet.
 

Men samtidig reagerer jeg på TS fremstilling.  Hun klager (forståelig nok) på samboers forbruk, men samtidig er det noe som skurrer.
Hun virker ikke å ha en helhetlig økonomisk plan og oversikt selv.
Det virker på meg som om begge har et høyere forbruk enn de egentlig har økonomi til,  men på ulike områder.

Anonymkode: 70995...863

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en samboer med lignende tendenser. Jeg har lånt han penger to ganger tidlig i forholdet, men skjønte at det ikke var løsningen. Han måtte bevisstgjøres på hva ting koster. Og det har blitt bedre med årene. Han ville alltid ha det samme som kompiser, dyre sykler, dyre klær, ny bil, godis, brus og sløseri. Klager fortsatt på at vi har dårlig råd. Det har vi ikke selv om mange helt sikkert har bedre økonomi enn oss. Men det gikk opp et lys for han da kompisens firma gikk konkurs fordi han tok ut for mye lønn fra firmaet sitt og ble slått konkurs.  Da ble det bedre, mannen min skjønte at kompisen hadde hatt et voldsomt overforbruk og at det han sammenlignet oss med ikke var normalen for folk flest.

Vi har organisert oss med tre felleskontoer pluss sparekontoer til barna.  Jeg må styre alt. Jeg styrer vel mer enn han er klar over. 
Huslån går fra min lønnskonto. Han setter identisk sum inn på regningskonto. Der går alle fellesregninger, og det er alltid nok på regningskonto da. 
5000 hver går til matkonto. 
500 hver til buffersparing og barnetrygd går til ungenes sparekonto. Jeg har også egen sparing. Tror neppe han har det. Det som står igjen da på egen lønnskonto går til eget forbruk. Er han blakk så er han blakk... og han bruker heldigvis ikke matkort på tull lenger. 

Jeg låner han aldri penger hvis han går tom. Oppdaget en gang at han overførte fra buffer for å kjøpe godis på butikken, da tok jeg bort hans tilgang på den kontoen. Han ble skikkelig sinna der og da, men har ikke sagt noe mer om det så han skjønte det vel. 
 

Lykke tii TS, det er utrolig slitsom å ikke være enig om hvordan man skal styre økonomien.

Anonymkode: 2cac2...0f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...