Gå til innhold

Er jeg smålig som ikke låner samboer penger til regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har ikke felles økonomi. Vi har et felles mat kort, og forskjellige felles kontoer, og betaler alt likt. Utenom det så har vi hvert for oss. 

Samboeren bruker ALLTID mye når han får lønnen sin, i midten av mnd er han tom.. Altså helt tom. 

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

Nå for noen dager siden fikk han en mobil regning og en forsikringsregning som han hadde "glemt". Han sier at han er tom, og må da kanskje ta smslån. Jeg synes det blir for dumt, men blir så sint for at han bare sløser og bruker.. Vi har et barn på to år, og jeg blir faktisk redd for at jeg må betale det meste for begge to(alle 3).. Det er derfor jeg ikke ønsker felles økonomi. Føler meg smålig som ikke kan låne samboeren min liksom. Jeg får alltid tilbake  men da ender det med at han er bakpå, og går tom igjen. Jeg er konstant stresset, og nedfor for dette her, og sier til han at han ikke respekterer meg når han bruker som han gjør, for å så "låne" av meg. Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør som meg og begynn å ta hans del! Etter fire år har jeg store økonomiske problemer og har fullstendig økonomisk ansvar for barnet vårt mens han stadig vekk har regninger han ikke kan betale og kjøper ting som har mnd betaling. Det er blitt så ille at han såvidt bidrar med 5000 kr i mnd som da liksom skal dekke hans del av boutgifter, løpende utgifter, mat og utgifter til barnet. Ikke gi deg på dette og la han ta byrden av sine egne feil!

Anonymkode: 827d2...db3

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det rett ut til han at hvis sløsingen ikke stopper så går du. Da har han et valg. Enten fortsette, stoppe med sløsingen eller oppsøke psykologhjelp for å få bukt med shoppingavhengigheten/pengebruken sin.

Anonymkode: 31bef...800

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere burde ha felles økonomi, og du styre alt? Ha en regningskonto og en matkonto og minst en sparekonto. Når lønning kommer overføres automatisk din lønn og hans lønn dit, og bare du har kortet. La det stå igjen x-antall «frie midler»/lommepenger. Umyndiggjøring, ja. Mye jobb for deg, ja. Men bedre enn å alltid være nær personlig konkurs. Forsikringer og faste abonnementer bør du i hvertfall ta kontrollen på. 

Anonymkode: d2909...891

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontroll. Du sier dere har flere felleskontoer, hva brukes disse til? Sparing burde være en egen konto med fast beløp som dere overfører til hver måned uten unntak. 

Så må man også innse at hvis økonomien er dårlig kan man ikke sløse penger på kino, interiør og take away. Her er det potensielt mye penger å spare.

Anonymkode: 255d1...8bc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå fra ham. Min var som din, og selv om vi ikke hadde felles økonomi, fikk jeg store økonomiske problemer i likhet med hun over. Han hadde tvangstrekk i lønn og kunne sjelden bidra, mens jeg tok opp lån for å få det til å gå rundt. 
Jeg har betalt alt av møbler, klær, ferier, for han har aldri hatt råd. Men han har handlet til seg selv, filmer og bøker og spill i lass. 

Klarer du ikke gå fra ham så aldri ei noe sammen med ham. Å leve med den trusselen om tvangssalg når du har unger er helt jævlig. Ikke for han, men for meg. 

Anonymkode: 1910d...9fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi hvor du gir han lommepenger. Da sikrer du at alt av regninger og nødvendigheter blir betalt, også får han sløse en liten del. Om du faktisk ønsker å være medhan da, jeg hadde ikke godtatt at mannen min holdt på sånn, særlig ikke når dere har barn. 

Anonymkode: 14d90...1e7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi han, men kos deg med takeaway osv selv. Kanskje han skjønner at han sløser? Hvis du hjelper han så sier du indirekte at det er greit at han bruker mye, IKKE GREIT! 

Anonymkode: c3ed3...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han uansvarlig og sløsete og bryr seg ikke, eller er han genuint dårlig med økonomi? Jeg kjenner par som praktiserer administrasjonsløsningen som skildres over her med stort hell, men det krever jo at begge parter er enige om at det er den beste løsningen. Men uansett synes jeg det er litt merkelig at samboere med barn har så adskilt økonomi at mat er det eneste man har felles konto på - å ha minst en konto til som begge setter inn fast på med sparing til stort og smått (det være seg tig til huset, ferier, utgifter til barnet) burde vel være en selvfølge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned, gå igjennom forbruket og finn ut hvor sløseriet blir av.

Sett dere mål og sjekk at det blir gjennomført. Og ikke sett mål for han, sett mål for dere fordi dere er sammen og dere tar vare på hverandre. Dere gir ikke opp og går fra hverandre for hver liten hindring som kommer opp for faen.

 

By the way take-away og kino som du savner er sløseri og dere har bare godt av å gå 2 uker uten det i måneden.

Er nye møbler og tv så viktig at du vurderer å gå fra han? Han vil åpenlyst bruke penger på andre ting og det kan jeg forstå. Kanskje han liker nytt treningsutstyr eller stereoanlegg. Uansett. Steroeanlegg eller interiør, ingen av delene er viktig. Faste regninger er viktig å betale. At barnet deres har det det trenger er viktig. 

Anonymkode: b3c11...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette hardt mot hardt og si at dette går ikke lenger. Om han ønsker å fortsette forholdet med deg må han sette opp budsjett og bare bruke en viss sum på dilldall hver måned. 

Anonymkode: b0225...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere gir ikke opp og går fra hverandre for hver liten hindring som kommer opp for faen.

Dette er ikke en liten hindring. Alle dårlige forhold bør avsluttes så tidlig som mulig , spesielt når det er barn med i bildet. 

Anonymkode: 1910d...9fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor vi har felles brukskontoer som jeg styrer. Vi begge fører over en fast sum når lønning kommer inn som skal dekke alt av regninger på en egen konto og en fast sum på matkort. Når vi først flyttet sammen, var mannen veldig "flink" til å bruke opp lønningen sin, fordi det var det han var vandt med. Så for å slippe krangling om økonomi, så ble vi enige om felles konto som kun jeg skulle ha kontroll over (hans ønske). Funker kjempefint! 

Anonymkode: e0a76...9c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "glemmer" ikke mobil og forsikring! Dette får man hver måned, og setter av penger til det når lønningen kommer. Da ser man hvor mye man har igjen til mobil og snus og annen luksus. Mobilabonnement kan han bytte til billigste som har ubegrenset ringing. Ca 150, -. Takeout og kino klarer dere begge dere uten til neste lønning. Han får ringe og spørre fint om utsettelse, og så får han klare seg uten luksus neste måned evt også.

Anonymkode: fdca6...932

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og samboer har ikke felles økonomi. Vi har et felles mat kort, og forskjellige felles kontoer, og betaler alt likt. Utenom det så har vi hvert for oss. 

Samboeren bruker ALLTID mye når han får lønnen sin, i midten av mnd er han tom.. Altså helt tom. 

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

Nå for noen dager siden fikk han en mobil regning og en forsikringsregning som han hadde "glemt". Han sier at han er tom, og må da kanskje ta smslån. Jeg synes det blir for dumt, men blir så sint for at han bare sløser og bruker.. Vi har et barn på to år, og jeg blir faktisk redd for at jeg må betale det meste for begge to(alle 3).. Det er derfor jeg ikke ønsker felles økonomi. Føler meg smålig som ikke kan låne samboeren min liksom. Jeg får alltid tilbake  men da ender det med at han er bakpå, og går tom igjen. Jeg er konstant stresset, og nedfor for dette her, og sier til han at han ikke respekterer meg når han bruker som han gjør, for å så "låne" av meg. Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

Dette må du ta opp med han så snart som mulig! Felles økonomi er helt uaktuelt nå i hverfall.

Det er skummelt å ta opp lån for å betale regninger. Til slutt tar man opp nye lån for å betale gamle lån. Han må faktisk se på ALT han bruker penger på og tilpasse forbruket til inntekten. Planlegge for fremtidige utgifter med en bufferkonto som han setter av penger på hver måned.

Jeg har oversikt over alle utgifter og har sørget for å få månedlig betaling av alle mulige kostnader for å slippe å spare til f.eks forsikringer som skal betales en gang i året. Dette gjør det enklere å planlegge. Når lønnen kommer inn så overfører jeg et fast beløp til budsjettkontoen hvor alle faktura og trekk går fra. I tillegg vet jeg omtrent hvor mye jeg trenger til mat og lignende. Dette lar jeg ligge på kortet. Resten av pengene overfører jeg til en buffer konto. Blir det mye på budsjettkontoen så flyttes det til bufferen.

Problemet "ditt" er å få han til å forstå at det må gjøres, og faktisk få han til å gjøre det!

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og samboer har ikke felles økonomi. Vi har et felles mat kort, og forskjellige felles kontoer, og betaler alt likt. Utenom det så har vi hvert for oss. 

Samboeren bruker ALLTID mye når han får lønnen sin, i midten av mnd er han tom.. Altså helt tom. 

Da må vi leve som fattigluser, fordi jeg ikke kan betale alt av takeaway, bensin, kino, interiør fra min konto.

Nå for noen dager siden fikk han en mobil regning og en forsikringsregning som han hadde "glemt". Han sier at han er tom, og må da kanskje ta smslån. Jeg synes det blir for dumt, men blir så sint for at han bare sløser og bruker.. Vi har et barn på to år, og jeg blir faktisk redd for at jeg må betale det meste for begge to(alle 3).. Det er derfor jeg ikke ønsker felles økonomi. Føler meg smålig som ikke kan låne samboeren min liksom. Jeg får alltid tilbake  men da ender det med at han er bakpå, og går tom igjen. Jeg er konstant stresset, og nedfor for dette her, og sier til han at han ikke respekterer meg når han bruker som han gjør, for å så "låne" av meg. Aldri kan vi kjøpe nye møbler, TV, da er det isåfall jeg som kjøper det fra min lønn. 

 

Noen tips og råd? Jeg er på randen til å gå fra han. 

Anonymkode: 880b6...d40

Jeg forstår ikke helt her, hva har det at han går tom for penger å gjøre med at dere må leve som fattiglus på slutten av måneden å gjøre? Du sier jo at dere betaler likt på ting? Hvilke fellesutgifter er det han lar være å sette av penger til?

Anonymkode: a6c70...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomGordon skrev (5 minutter siden):

Problemet "ditt" er å få han til å forstå at det må gjøres, og faktisk få han til å gjøre det!

Nei, problemet er at hun må forstå at hun kan ikke forandre ham, han må forandre seg selv. 

Anonymkode: 1910d...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere også bør ha en felles pott for bensin pluss en for kos (kino, ting til hjemmet osv). Og ikke bruke felleskonto uten å være enige. 

Sånn gjør vi det og det funker fjell :) Samboeren min bruker nemlig også mesteparten av pengene sine første to ukene. Han furter alltid litt de to siste ukene fordi han feks ikke kan kjøpe seg nye bukser etc, men det ignorerer jeg glatt og sier at vi har i hvert fall nok til alt vi trenger for å leve greit (på fellesen) :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...