AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #41 Skrevet 14. januar 2021 Million skrev (2 timer siden): Du skriver i hovedinnlegget ditt noe som tyder på at du ikke har hatt særlig bakkekontakt de siste årene. I hvert fall ikke sjekket lønnsnivået på ditt fremtidige yrke opp mot boligprisene MIDT I OSLO SENTRUM som du hadde sett for deg så snart du var ferdig med utdannelsen. Du skriver jo "Har alltid tenkt at jeg etter utdannelsen skal kjøpe meg en fet leilighet i byen, lignende Bjørvika i Oslo. " Når har du egentlig gått og tenkt dette? "Alltid" skriver du. Antageligvis da uten å noensinne sjekke prisnivået, noen gang, mens du "alltid" har gått og sett det for deg. Så jeg synes ikke "poenget ditt" med tråden kommer særlig godt frem i hovedinnlegget, nei. Ja, jeg er vel ung og dum, er det ikke det man sier? Nå er jeg ikke voksen som alle andre her på dette forumet. De fleste på min alder fikk også sjokk første gang vi lærte om dette i samfunnsfagtimen. Anonymkode: 7503b...a71
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #42 Skrevet 18. januar 2021 Hvis du bor rimelig et par år etter endt utdanning vil du raskere komme inn på boligmarkedet, men det vil du vel ikke? (eks kollektiv, leie rimelig leil med venner) Anonymkode: 67e24...27d
Gjest Acer Skrevet 18. januar 2021 #43 Skrevet 18. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.34): Helt normalt å spare en del år før man kjøper seg bolig. Mange får ikke kjøpt før de finner seg en partner. Anonymkode: f872f...448 Helt normalt å spare en del år før man kjøper bolig !. Egenkapitalen ved kjøp av bolig er idag satt til 15%, og Igjennomsnittsprisen på en 1 -2 roms leillighet i Oslo ligg på omlag 3,5 mill, og Oslo har siste året hatt en prisdtign. på opp mot 7% . tilsvarende kr. 245.000.på en leilighet til 3.5 mill . Langtifra alle har muligheten å sette av såpass mye penger i egenkapital. Med andre ord: Prisstign. på mange bo-enheter er idag høyere en mange har muligheter å sette av til sparing for å innfri 15 % kravet til egenkapital. Endret 18. januar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #44 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 22.03): De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Anonymkode: 7503b...a71 Altså, hvis du ikke vil prioritere å spare så kan du glemme egen leilighet. «Vil ikke leve fattig» og «Ille å bare ha råd til en drittleilighet i Søndre Nordstrand» Velkommen til virkeligheten og voksenlivet, kjære deg, du har nok faktisk godt av å lære deg at ting koster penger, og at penger ikke vokser på trær. Harde prioriteringer = råd til leilighet. Luksusliv = ikke råd til leilighet. Hva er viktigst for deg? Evt kan du velge en utdanning så du kan jobbe i Stavanger, Kristiansand, Bergen, Trondheim eller lignende, der er det mye billigere å kjøpe leilighet (men du må nok fortsatt spare og leve nøkternt, eller «fattig» som du kaller det). Anonymkode: 20c1c...d9b 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #45 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Altså, hvis du ikke vil prioritere å spare så kan du glemme egen leilighet. «Vil ikke leve fattig» og «Ille å bare ha råd til en drittleilighet i Søndre Nordstrand» Velkommen til virkeligheten og voksenlivet, kjære deg, du har nok faktisk godt av å lære deg at ting koster penger, og at penger ikke vokser på trær. Harde prioriteringer = råd til leilighet. Luksusliv = ikke råd til leilighet. Hva er viktigst for deg? Evt kan du velge en utdanning så du kan jobbe i Stavanger, Kristiansand, Bergen, Trondheim eller lignende, der er det mye billigere å kjøpe leilighet (men du må nok fortsatt spare og leve nøkternt, eller «fattig» som du kaller det). Anonymkode: 20c1c...d9b Nå må du roe ned AB! Liker ikke tonen din! Anonymkode: 7503b...a71
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #46 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må du roe ned AB! Liker ikke tonen din! Anonymkode: 7503b...a71 Men det stemmer jo? Leilighet eller luksusliv, det er valget. For de alle fleste går det faktisk ikke å få i pose og sekk, man må rett og slett prioritere. Og det får man rett og slett bare lære seg om man ikke fikk det med seg hjemmefra (dessverre mange som ikke gjør det). Anonymkode: 20c1c...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #47 Skrevet 18. januar 2021 kommer an på hvor middelmådig hjerne du har. er du smart nok eller har flaks kan du nok klare noe, men alle vi middelmådige må jobbe hardt og få råd til en skarve leilighet. herregud så kjedelig det er å være middelmådig Anonymkode: f68b2...9e7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #48 Skrevet 18. januar 2021 Jeg levde behagelig da jeg fikk meg (en dårlig betalt) jobb, bodde superbillig på en hybel, og hadde jo inntekt. Kjøpte ikke bolig før jeg var 31, sammen med min mann. Nå har vi en virkelig fet leilighet i Oslo, hytte og null lån. Det går fint, mye mer behagelig hvis du lar tiden jobbe for deg også. Du trenger ikke eie rett etter studier, det er jo da du skal leve. Man blir tidsnok voksen, satt, med boliglån og familie. Fint det også, men ikke nødvendig når man er 25. Anonymkode: b3bed...724 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #49 Skrevet 18. januar 2021 Det er slettes ikke umulig. Selv med sykepleierutdanning så er det fullt mulig. Så lenge du står opp tidlig på morgenen og arver. Anonymkode: ce843...713
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #50 Skrevet 18. januar 2021 Flytt ut i distriktene, om du finner jobb. Spar veldig aggressivt i 2-5 år, så flytt hjem igjen. Jeg greide å spare +/- 300000 kr i året mens jeg bodde i Finnmark, og flyttet hjem igjen 3 år senere med rundt 1 million på fond/BSU/konto. For min del var det aldri aktuelt å bo som en student i 10 år for å få råd til en bolig. Mange av de jeg studerte med, bor enda i kollektiv, eller betaler sinnssyke husleiepriser. Anonymkode: c7887...e05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå