Gå til innhold

Kroppen min og jeg er uenige om vekta - tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kroppen vil være sunn og du vil være tynn. Selvfølgelig har kroppen rett.

Anonymkode: 94073...510

Tull. Hun er 160, da er man ikke tynn på 50-53. Man er heller ikke tjukk på 55-56, så det er sagt, men det har ikke ta sagt heller.

Jeg er 161, ser best ut, har mest energi og føler meg sterkest og rasket på 49-51, men da må jeg passe på kostholdet mitt, og det fucker med hodet mitt. Når jeg lar det glippe veier jeg 54-55. Føler meg tung og treig, men ser i speilet at det SER akseptabelt ut. Så da blir det litt jojo. Har vekslet mellom 49-55 de siste 25 årene. 

Anonymkode: 32ad8...0fb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også nesten samme høyde som deg (1,63 cm) og veier alt mellom 48-49 kg. Dette er idealvekten for kroppen min og kan spise så og du hva jeg vil uten å gå over 49 kg. Jeg liker dog best 46 kg men da må jeg gå sulten og fysen på noe døgnet rundt så det går ikke. Jeg har gitt opp å prøve å være 46 kg og akseptert at kroppen min er 48-49 kg 

Anonymkode: f90a3...6bd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
bib_84 skrev (7 timer siden):

Hvis man mister menstruasjonen av å slanke seg så er jo det et TYDELIG tegn på at man er under trivselsvekt... Tjukke er jo ingen av dere, så hvorfor stresse med det? 

Jeg hadde mensen helt ned på 36 kg og er 163 cm høy! Jeg hadde anoreksi men mistet aldri mensen før jeg var nede i 33-34 kg. Da opphørte den i 3 måneder for så å komme tilbake igjen når jeg gikk opp til 38-39 kg. Og jeg kan ikke akkurat si at 36-39 kg er en trivselsvekt for kroppen, men allikevel forsvant ikke mensturasjonen og det har jeg alltid lurt på hvorfor? Et av kriteriene for å stille diagnosen anoreksi er opphørt menstruasjon, men det skjedde jo ikke før 34 kg? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tatt av 15kg og veier nå 70kg. Er 165cm høy. Kunne tenkt meg å kommer meg over på 60-siden, men ser at det går mye langsommere nå. Tenker å gå ned 5kg til, men over tid da kiloene ikke raser slik som da jeg gikk fra 85 til 70. 

Da håper jeg at jeg er fornøyd med vekten. Jeg har kun endret på kostholdet og jeg ser nå at jeg ikke tenker like mye på mat, og jeg klarer å lengre uten mat. Så hvis jeg ikke er fornøyd med 65kg, så tror jeg ikke at det er lurt å redusere kaloriene, men heller finne e kostholdsplan som gjør at jeg klarer å holde vekten og evt. gå ned noen få kilo til, men da ved hjelp av trening. Tenker også at når jeg begynner å trene så vil kroppen stramme seg litt opp og da blir jeg kanskje fornøyd likevel. Jeg er også opptatt av at jeg ikke skal trenge å tenke på vekten HELE tiden, så jeg vil finne en vekt jeg trives med og ikke må stresse for mye med å holde. 

Det er rett og slett en livsstilendring jeg holder på med. Jeg har lært meg hvor mye jeg kan spise, hvilke matvarer jeg kan spise ubegrenset av (f.eks bær) og hvilke jeg må begrense. Før kunne jeg spise en halv pose chips og halv melkesjokolade en lørdag, i tillegg til en håndfull med noe godt her og og der i ukedagene. Nå spiser jeg heller popcorn eller jeg henter en liten skål med chips lørdag, også noen få biter sjokolade. Om jeg er fysen på noe i ukedagene så forsøker jeg å holde meg til bær og mager vaniljekesam eller gulrøtter og dipp (mager kesam). Har jeg absolutt lyst på noe digg, så tar jeg kanskje EN kjeks, men jeg gomler ikke på hele pakken. Så jeg har lært meg selvbeherskelse. 

Anonymkode: d4062...014

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde mensen helt ned på 36 kg og er 163 cm høy! Jeg hadde anoreksi men mistet aldri mensen før jeg var nede i 33-34 kg. Da opphørte den i 3 måneder for så å komme tilbake igjen når jeg gikk opp til 38-39 kg. Og jeg kan ikke akkurat si at 36-39 kg er en trivselsvekt for kroppen, men allikevel forsvant ikke mensturasjonen og det har jeg alltid lurt på hvorfor? Et av kriteriene for å stille diagnosen anoreksi er opphørt menstruasjon, men det skjedde jo ikke før 34 kg? 

Da er du jo sjuk da, ikke noe å trakte etter det. Slutt å skryt av lav vekt i andre sine tråder heretter.

Anonymkode: cf412...b3e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er 163 og kroppen min vil veie 53 kg. Estetisk ser jeg bedre ut på 51-52, men da må jeg leve så restriktivt med mat at det går utover livskvaliteten min. Har derfor det siste året flyttet fokus fra hvordan kroppen ser ut, til hvordan den fungerer. Jobber med å bli sterkere, mer fleksibel, få til nye ting. Det er moro å øke i pull-ups f. eks og det gjør at jeg også er fornøyd med kroppen selv om jeg ikke ser «perfekt» ut. 

Anonymkode: 2802d...48f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"TYDELIG tegn" skrev den du siterte. Det betyr ikke at så lenge du har mensen, så har du en sunn kropp. Men har du mistet mensen så er det et TYDELIG tegn på at du har en veldig usunn kropp.

Hvis bilen din fortsatt går, men lager noen forferdelige lyder, så har du ikke en bil uten problemer. Men når bilen stopper og ikke vil starte så er det et TYDELIG tegn på at den har problemer.

Anonymkode: e5cc7...671

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er forundret på at så mange mister mensen når de går ned i vekt. Det har jeg aldri opplevd, selv om det for meg har vært nydelig å få en pause. 

Når det kommer til å få kroppen til å akseptere lavere vekt tror jeg det er noe som tar tid. I mellomtiden kan det hende det er mer arbeid enn det er verd. 

Anonymkode: a4bc8...5a2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mona123

Synes det er rart ingen har nevnt noe om muskelmasse. 

Jeg er 166 og veier 54 kg, aldri sett slankere og sunnere ut. Da jeg var utrent veide jeg 50 og var dvask. 

Jeg har gått opp 4 kg, men er slankere og fastere. Har sluttet å bry meg om vet og tenker heller mer på fettprosent. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Enig med den over at det er viktigere med fettprosent, det er derfor jeg teller makroer, for å få fettprosent ned og muskelmasse opp. Vekta er jo seriøst bare et tall utfra at kroppssammensetning kan se veldig ulik ut på samme vekt.

Jeg som skrev om at jeg mister mensen på 54-55 selv om det er en passe vekt for høyden: Det skremmer i alle fall meg. Det er ikke bra å miste den, samme om man gjør det først med ekstremt farlig undervekt eller om man er i normalvekt når det skjer. Kroppen sier jo ifra at den ikke trives og vil at du skal endre noe. For meg skjer det også fordi jeg stresser mye, både med makroer og den biten og med livet generelt. Kombinasjonen mye fokus på mat (jeg spiser i et veldig sunt underskudd, bare så det er sagt), og stress generelt i livet gjør at det er mer sannsynlig at noe sånt skjer. 

Anonymkode: 8c364...0f6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig med den over at det er viktigere med fettprosent, det er derfor jeg teller makroer, for å få fettprosent ned og muskelmasse opp. Vekta er jo seriøst bare et tall utfra at kroppssammensetning kan se veldig ulik ut på samme vekt.

Jeg som skrev om at jeg mister mensen på 54-55 selv om det er en passe vekt for høyden: Det skremmer i alle fall meg. Det er ikke bra å miste den, samme om man gjør det først med ekstremt farlig undervekt eller om man er i normalvekt når det skjer. Kroppen sier jo ifra at den ikke trives og vil at du skal endre noe. For meg skjer det også fordi jeg stresser mye, både med makroer og den biten og med livet generelt. Kombinasjonen mye fokus på mat (jeg spiser i et veldig sunt underskudd, bare så det er sagt), og stress generelt i livet gjør at det er mer sannsynlig at noe sånt skjer. 

Der sa du det. Menstruasjonen opphører når kvinnen har for lite fett på kroppen. Derfor blir det å få fettprosenten ned, kontraproduktivt hvis man ønsker å beholde menstruasjonen. 

Makrotelling gjør heller ikke noe for kroppssammensetningen - det er det trening og kaloriinntak som gjør. Makrotelling bør være for å få et godt sammensatt kosthold, sånn at man orker å fortsette med treningen og kaloriinntaket, og ellers holde seg frisk.

Anonymkode: 7f9bb...ad1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvilken fettprosent du er på når du mister menstruasjonen? 

Anonymkode: b6735...132

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uten tvil vanskeligere å få den lange smale silhuetten som lav!

Anonymkode: d440e...f42

Absolutt! Jeg er selv 163 og min trivselsvekt er 53 for å få en fin siluett. Jeg kler ikke ridebukselårene som jeg får om jeg bikker 57 kg. Da ser jeg automatisk mye lavere og bredere ut.

Anonymkode: 52c65...ffa

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...