Gå til innhold

Samboer mister all energi på vinterhalvåret.. Stråler om sommeren..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er typen som mister all energi om vinteren, og stråler om sommeren. Helst hadde han ønsket å bodd i varmere land. 

Andre som er sånn? 

 

Kjenner det irriterer meg.. Han kommer hjem fra jobb, spiser middag, legger seg ofte kl 19-20, fordi han ikke orker sitte våken, alt er deprimerende, ingen energi, osv.. Det drar meg også ned i dragsuget. 

Anonymkode: 25932...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men han sliter med depresjon. Prøvd sollampe? 

Anonymkode: 3cf70...a8f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdepresjon?

Han er ikke alene om å føle det sånn om vinteren, føler det sånn selv. Blir ekstra trøtt i denne mørke årstiden. Kvikner til om våren. Det som hjelper meg er å trene, men akkurat det sliter jeg med nå pga treningssenteret er stengt. 
 

Anonymkode: 372c0...1a5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket vitaminnivåene? Mange får mangel på D-vitamin om vinteren.

Anonymkode: cae5c...1d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ta seg sammen og ta ansvar for egen helse og velvære. Dette går jo ut over deg også. Stakkars deg

Anonymkode: 3fbde...742

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterdepresjon, som flere her nevner. Jeg får det hvert år, i noe varierende grad. I år har det vært helt ille, grunnet korona på toppen.

Å bli fortalt at jeg må «ta meg sammen» (ref. AB over...) gjør bare vondt verre. Jeg forteller jo meg selv dette hver eneste dag, og blir bare sykere av det. For på samme måte som man ikke kan «skjerpe seg» ut av en influensa, så kan man heller ikke «skjerpe seg» ut av en depresjon, selv om enkelte tror det. Å høre dette (fra seg selv eller andre) gjør bare gapet mellom hvordan jeg har det og hvordan jeg «burde» ha det, enda større. 

Men jeg er enig i at han bør oppsøke og ta imot hjelp. Det har jeg gjort, og det hjelper. Jeg er også bevisst på at min sykdom påvirker min samboer, og dette snakker vi veldig åpent om. Vi snakker også mye om behandlingen jeg får (psykolog) og hvordan jeg/vi kan bruke dette i hverdagen.

Så, jeg har full forståelse for at det er frustrerende for deg. Det er ekstremt frustrerende for meg også når det står på og alt jeg ønsker er å snu det. Men husk at han ikke er ansvarlig for at dette oppstår, men han er ansvarlig for å forsøke å oppsøke/ta imot hjelp.

Anonymkode: 5b2d3...a38

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er vi slik begge to. Ikke mange kveldene vi ikke sover på sofan, minst en av oss, men gjerne begge to.

Jeg har vært slik hele mitt voksne liv.  Fra det begynner å bli mørkt om kveldene og frem til slutten av februar/ begynnelsen av mars trenger jeg mye mer søvn enn resten av året. Og for min del er jeg ganske sikker på at det skyldes alt for lite dagslys, så nå har jeg skaffet meg dagslyslampe, som jeg skal forsøke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vinterdepresjon, som flere her nevner. Jeg får det hvert år, i noe varierende grad. I år har det vært helt ille, grunnet korona på toppen.

Å bli fortalt at jeg må «ta meg sammen» (ref. AB over...) gjør bare vondt verre. Jeg forteller jo meg selv dette hver eneste dag, og blir bare sykere av det. For på samme måte som man ikke kan «skjerpe seg» ut av en influensa, så kan man heller ikke «skjerpe seg» ut av en depresjon, selv om enkelte tror det. Å høre dette (fra seg selv eller andre) gjør bare gapet mellom hvordan jeg har det og hvordan jeg «burde» ha det, enda større. 

Men jeg er enig i at han bør oppsøke og ta imot hjelp. Det har jeg gjort, og det hjelper. Jeg er også bevisst på at min sykdom påvirker min samboer, og dette snakker vi veldig åpent om. Vi snakker også mye om behandlingen jeg får (psykolog) og hvordan jeg/vi kan bruke dette i hverdagen.

Så, jeg har full forståelse for at det er frustrerende for deg. Det er ekstremt frustrerende for meg også når det står på og alt jeg ønsker er å snu det. Men husk at han ikke er ansvarlig for at dette oppstår, men han er ansvarlig for å forsøke å oppsøke/ta imot hjelp.

Anonymkode: 5b2d3...a38

Siterer meg selv. Kan legge til at jeg sparer ekstra til pensjon og planlegger fremtiden, nettopp for å kunne leve halve året i varmere strøk når jeg blir eldre. For jeg vet med meg selv at jeg ikke kan ha det godt om vinteren i Norge, og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for en god alderdom.

Anonymkode: 5b2d3...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han må ta seg sammen og ta ansvar for egen helse og velvære. Dette går jo ut over deg også. Stakkars deg

Anonymkode: 3fbde...742

Hun må ta seg sammen hu også, prøve å ikke la seg påvirke i så stor grad.

Anonymkode: 5da24...96a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han må ta seg sammen og ta ansvar for egen helse og velvære. Dette går jo ut over deg også. Stakkars deg

Anonymkode: 3fbde...742

For det er jo bare å ta seg sammen når en lider av vinterdepresjon. :ironi:Da blir det nok mye bedre om en tar seg sammen.

Anonymkode: 952be...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For det er jo bare å ta seg sammen når en lider av vinterdepresjon. :ironi:Da blir det nok mye bedre om en tar seg sammen.

Anonymkode: 952be...a16

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun må ta seg sammen hu også, prøve å ikke la seg påvirke i så stor grad.

Anonymkode: 5da24...96a

Vel, man må jo nesten ta seg litt sammen...? 

Vi har en to åring, skal samboer dra alle ned 6 måneder i året? Eller hva kan man forvente? 

Han smeller litt med dører, svarer surt, legger seg tidlig, osv osv... 

Anonymkode: 25932...0a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Vel, man må jo nesten ta seg litt sammen...? 

Vi har en to åring, skal samboer dra alle ned 6 måneder i året? Eller hva kan man forvente? 

Han smeller litt med dører, svarer surt, legger seg tidlig, osv osv... 

Anonymkode: 25932...0a9

Som sagt: han kan ikke «ta seg sammen» i form av å ikke være deprimert. Men han kan ta tak i situasjonen sin ved å oppsøke og ta imot hjelp. Du bør sette deg ned med han og snakke om dette på en ordentlig måte. Men samtalen bør ha utspring i bekymring, ikke som et angrep på hans tilstand.

«Det er vondt å se at du har det tøft. Jeg ønsker at du skal få hjelp med dette. Hva tenker du om det?» «Nei, det vil jeg ikke/trenger jeg ikke» «Jeg skjønner at det kan oppleves vanskelig, men dette påvirker hele familien. Vi er glade i deg og ønsker at både du og vi skal ha det bra sammen. Kan du ta imot hjelp for vår skyld?»

Kan han ikke/vil han ikke gjøre dette for seg selv eller for dere, så må du tenke over om du kan leve med dette, og eventuelt fortelle han hva som blir konsekvensen hvis du ikke kan leve med det.

Anonymkode: 5b2d3...a38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

...hva kan man forvente? 

Han smeller litt med dører, svarer surt, legger seg tidlig, osv osv... 

Anonymkode: 25932...0a9

At han får behandling. Han kan oppsøke et søvnsenter, de har peiling på "vinterdepresjon ". 

Anonymkode: de866...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik jeg og. Syns vintrene er lange, kalde og mørke.

Men har tatt tak i ting.

Kjøpt lysterapi lampe. Tar ekstra d-vitamin. Sitter på hjemmekontor og tar meg en lite spasertur i lunsjen.

Liker å ta meg en svømmetur i hallen (når det er åpent). Badstu og kanskje litt solarium for velvære sin del.

Ellers er jeg glad i lukter som øker humøret mitt. F.eks gurkemeie te. Varmt melk med kakao, kanel, muskat og liten dasj honning.

Kjøper meg alltid en ny god duft på vinteren som gjør at jeg kommer i bedre humør. 

Presser meg ut på trening.

Vintrene er blitt bedre for meg enn det var.

Jeg har bare lært meg å akseptere disse tungene følelsene jeg har på vintrene. Og at jeg vet vi er flere som har det slik i vinter halvåret

Anonymkode: bcfff...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan be noen " ta seg sammen" når man lider av depresjon. Det hjelper ingenting! Men de som er deprimert må sørge for at det ikke går utover andre. 

Anonymkode: 86f60...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...