Gå til innhold

Hvordan sparer dere penger? Noen lure tips? Har 368.000 kr i årslønn


Kiwipie

Anbefalte innlegg

Kiwipie skrev (3 minutter siden):

Ja, men det kommer jo selvfølgelig andre utgifter i tillegg til de jeg har ført opp som ikke er fast.  Derfor går det også penger fra de resterende 7000 kr.   Bl.a linser.  Der betaler jeg 1700 kr to ganger i året.  Så da har jeg mindre å rutte med 2 måneder.  

LA oss si du sparer 7.000 hver måned da. På slutten av året vil du ha 84.000 på sparekonto. 

Trekk så fra linsene og du har fortsatt 80.000 på sparekonto. 

Legg av de første 10.000 som buffer. Dette skal kun brukes om noe høyst nødvendig forekommer som at vaskemaskin ryker eller du må til tannlege. 

Igjen har du spart 70.000 på ett år. 

Anonymkode: 80c08...6d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Kiwipie said:

Mat =  kanskje 4000 kr.   

Er du alene? Syns 4000 var mye på mat, der kan du lett spare 2000 om du er alene. Sett av 3000 når du får lønn, så har du resten å bruke. Mye enklere å spare da. 

Anonymkode: e9b37...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreams! Jeg er ca verdens dårligste på å spare, men denne appen er genial! Mange forskjellige sparehacks du kan legge inn, så går appen automatisk inn på kontoen din og trekker det du har satt opp at den skal trekke. 
Bare hacken som heter «Ikke mer brus» har hjulpet mye. Da trekkes det 20kr daglig inn dit, i tillegg til at jeg har en ordning med at hver gang kortet brukes, går 10kr inn på en sparekonto jeg har. Dette i tillegg til et par andre hacks.

Anonymkode: 067e9...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 

Tilbudsvarer og kilopris. Husk å skjekk dette. Ofte er det den dyreste leverposteien som er på tilbud. Da tror du du har spart men det har du ikke. 

Anonymkode: 80c08...6d9

Ja! Det er ein heil del lureri ute og går i tilbudsavisene (eg har jobba i butikk). I tilbudsavisene er det ein god blanding av tilbudsvarer og varer til normalpris. For å lokke folk til å kjøpe dyrare varer også, slik at butikken tener så klart. Kjent triks: Kål til 1 krone kiloen for å få folk til å kjøpe pinnekjøttet. Det er mange som ikkje er klar over dette og hamstrar varer til ordinær pris, bare fordi det var bilde av vara i avisa.  

Når det er tikroners-marknad på meny er det fort å bli lurt. Eg har kjøpt påleggspølse og slikt bare for å finne ut etterpå at pakken er mykje mindre enn den vanlige pakken, og at det derfor ikkje var så billig likevel. 

Anonymkode: d065b...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi forutsetter at 70.000 er oppsparte. 

Du kan ha billigere abonnement. La oss si du går ned til 250 i måneden. Da sparer du 350 dvs 4200 I året. 

Ang mat, kutter du 1.000 her har du spart 12.000

Summen blir da 86.000 på ett år. 

De fleste bruker mer på mat enn de tror. Du bruker nok over 4.000. Min venninne mente hun brukte 6.000 i måneden på mat. Gikk over bankutskrifter og hun bruker 10.000 i måneden, ikke 6.000.

Anonymkode: 80c08...6d9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om vi forutsetter at 70.000 er oppsparte. 

Du kan ha billigere abonnement. La oss si du går ned til 250 i måneden. Da sparer du 350 dvs 4200 I året. 

Ang mat, kutter du 1.000 her har du spart 12.000

Summen blir da 86.000 på ett år. 

De fleste bruker mer på mat enn de tror. Du bruker nok over 4.000. Min venninne mente hun brukte 6.000 i måneden på mat. Gikk over bankutskrifter og hun bruker 10.000 i måneden, ikke 6.000.

Anonymkode: 80c08...6d9

Ja jeg bruker mest sannsynlig mer enn det jeg oppgir.  Er veldig mye som går til mat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enklaste er vel kanskje å redusere matbudsjettet? 

Må innrømme at eg aner ikkje kor mykje eg bruker, men om du er konsekvent og går inn for å kjøpe "ukens brød" (25 kr på meny), lage fleire middagsporsjonar  og fryse ned, kjøpe på tilbud, kuttte ned på ferdigmat osv så kan du spare ein god del. 

Dropp å kjøpe mat ute, på kiosken og kantina (viss du gjer det). Ein kaffe her og der blir fort mykje pengar. Drikk vatn i staden for brus, energidrikk og juice

Anonymkode: d065b...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (2 minutter siden):

Ja jeg bruker mest sannsynlig mer enn det jeg oppgir.  Er veldig mye som går til mat.  

Da kan du jo se på, etter at du har stadfestet om, hvorfor det går så mye til mat.

Anonymkode: 92b71...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwipie skrev (50 minutter siden):

Husleie  = 6000 kr 

Strøm/internett =  ca 1200 kr 

Mobil =  ca 600 

Medisin = 520 kr  

Buss = 790 kr  

Så drar jeg til hjemplassen min ca en gang i måneden.  Det blir på rundt 800 kr 

Mat =  kanskje 4000 kr.   

 

Det er mine faste utgifter

Synes 4000 på mat er nye når du er alene. Du kan kanskje klare deg på 3000 pr mnd. 

Anonymkode: ac6bc...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å begynne med å føre regnskap. Da får du full oversikt over hva pengene går til og det er lettere å kutte noe.

Jeg har et Excel-ark med kolonner til de forskjellige kostnadene jeg har: mat, bil, boutgifter, klær, innbo/løsøre, osv. Etter jeg begynte med det har jeg brukt mindre penger.

Anonymkode: 7cd8b...4d8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine poster på budsjettet/regnskapet

 

A7477BA8-324F-4C20-8E87-B29AEC24292B.thumb.jpeg.95b633a8881acaee16fcc991963fdbae.jpeg

Legg inn alle faste utgifter og inntekter. Og legg inn fortløpende når du bruker penger. Har strøket over navnene vår, utgifter som går direkte på en av oss. 

Da får du en god oversikt over inn-ut-rest og kan justere deg deretter. 
 

Og sparepenger, ta de ut av kontoen med en gang slik at de ikke blir stående der og friste. 
 

Jeg kjører også fast maks 2k på brukskontoen til enhver tid. Det begrenser mitt forbruk, samt evt svindel begrenser seg 😅

Anonymkode: 5aba6...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær: Jeg handler ikke tilbudsklær, men handler det meste på finn.no. I dag kom en nydelig Bergans ulljakke - betalte bare kr 425,- med frakt! Har også kjøpt vinterparkas, allværsparkas, utebukse og masse annet på finn.no. Lønner seg stort!

Mobilabonnement: Jeg har et til kr 119,- i mnd. Holder i lange baner for meg.

Mat: Lager vaffelrøre for flere dager, av havregryn, egg, litt magerkesam, div frø og litt speltmel, litt sukker, litt salt, litt bakepulver og litt olje. Rågodt, sunt og mettende. Jeg bruker ikke pålegg på vaflene, for jeg synes de er nyyyydelige som de er. Veldig billig!

Ellers går det mye i kylling - kjøper kyllinglår i storpakker, med grønnsaker og evt poteter. Billig, sunt og godt.

Brus: sodastream med essens kjøpt billig på nett. Myyyye rimeligere, like godt (synes jeg).

 

Viktigst av alt; Unngå butikkturer. Handle sjeldent, med handleliste. Bare det som står på lista. 50% avslagsdisken er gull verdt. Frys ned. Ikke kast mat. Ha kontroll over det du har.

Anonymkode: b42bf...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg begynt selv på nyåret. Det jeg ser hos oss, er at vi kan spare flere tusen i mndn på mat. Nå skriver jeg handleliste, kjøper kun det pålegget vi faktisk spiser + jeg kjøper first price. Nå på 1 1/2 uke har jeg brukt ca 500 kr mat og husholdning,før brukte vu glatt 3-4000 i uka på mat. Før dro vi ofte på butikken hver dag, kjøpte mye ferdigmat og godteri. Vi har også kjøpt mye brød, som blir kastet pga mygl. Nå fryser jeg brødet og tar kun opp skiver når vi skal ha. Jeg går igjennom alt av skap, kjøleskap og fryser før jeg skriver handleliste. Forge uke og denne uken har vi hatt flere middager av det jeg har funnet i fryseren. Blir det middag til overs, blir det lunch neste dag. Vi har også kuttet ut en del streaming. Før hadde vi Sumo, Viaplay, HBO, Netflix å noe annet som jeg ikke husker i farten. HBO har vi kuttet ut. Vi valgte å oppgradere abonnemente på Sumo, slik vi kunne ha flere brukere på samtidig, så da spleiser vi på det med min mamma. 

Vi skal også ta en overgang over alle forsikringer, for å sjekke om der er noe å spare der. 

Vi har også valgt å ha shoppestop, så lenge det ikke er noe barna MÅ ha. 

Her har vi egentlig veldig bra lønn pr dags dato, men pga tidligere dummheter har vi ekstremt med gjeld. Vi hadde vel totalt 800.000 i forbrukslån og kredittkort, alt var annmerkning. Så mye av lønnen gikk til det, og pga annmerkning fikk ikke vi refinansiere. 

Så her er målet og bruke så mye som 30k av lønnen vår på gjeld, slik at vi klarer målet vårt. Bare i høst klarte vi å betale ned totalt 100 i gjeld. 

 

Anonymkode: 8087e...7f8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matlevering på døra en gang i uken har gjort at jeg har halvvert matbudsjettet mitt. Da blir det heller ikke mange småkjøp

Anonymkode: 45bef...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 21.41):

Her er mine poster på budsjettet/regnskapet

 

A7477BA8-324F-4C20-8E87-B29AEC24292B.thumb.jpeg.95b633a8881acaee16fcc991963fdbae.jpeg

Legg inn alle faste utgifter og inntekter. Og legg inn fortløpende når du bruker penger. Har strøket over navnene vår, utgifter som går direkte på en av oss. 

Da får du en god oversikt over inn-ut-rest og kan justere deg deretter. 
 

Og sparepenger, ta de ut av kontoen med en gang slik at de ikke blir stående der og friste. 
 

Jeg kjører også fast maks 2k på brukskontoen til enhver tid. Det begrenser mitt forbruk, samt evt svindel begrenser seg 😅

Anonymkode: 5aba6...9aa

Hei, dette så skikkelig bra ut? Har du lagd pdfen selv? Jeg har tenkt selv å skikkelig få til sparing, siden jeg kun sparer 1000,- i fond hver måned til pensjon.. Men om du har noen anbefalinger på pdfer etc så tar jeg gjerne imot. 

Anonymkode: 1ebf9...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er å skaffe seg god ovrrsikt over forbruket sitt og inntekten mam har. 

368000 brutto gir deg minimum 286000 netto. Det er nesten 23900 i mnd netto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, dette så skikkelig bra ut? Har du lagd pdfen selv? Jeg har tenkt selv å skikkelig få til sparing, siden jeg kun sparer 1000,- i fond hver måned til pensjon.. Men om du har noen anbefalinger på pdfer etc så tar jeg gjerne imot. 

Anonymkode: 1ebf9...e30

Laget selv i excel. Brukt malen i flere år. Blir jo kun enkle formler i cellene for at det skal regnes sammen og trekkes fra på de rette stedene.
Typisk: =Summer(A2:A5)  (legger da sammen summene i felt A2, A3, A4, A%5)

Alternativt skriver du bare: =a2+a3+a4+a5

også er bindestrek minus-tegnet.

Anonymkode: 5aba6...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...