Gå til innhold

Skal jeg, og eventuelt hvordan "skjule" egen økonomi fra venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du ER jo litt bortskjemt om du har fått leilighet 😛 Men veldig barnslig av vennene dine å  hånlige av den grunn! Jeg ville bare sagt det som det er at du fikk hjelp med foreldrene dine og at prisene har steget mye siden du har kjøpt. Du trenger ikke gå i detaljer heller,  ingen trenger å vite at du er gjeldfri f.eks. Men enig med de fleste over at jeg ville revurdert venner som håner deg (uansett grunn..), det høres ikke noe hyggelig ut!

Anonymkode: 09562...2b9

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ingen som har fått leilighet og jeg tenker man er bortskjemt. Mange får hjelp til EK eller at foreldrene kausjonerer for deler av lånet. Men å få leilighet uten å ha betalt en krone selv? Jaja.... jeg hadde ikke sagt noe, men tenkt mitt

Anonymkode: 7e863...ae3

Hva legger dere i begrepet "bortskjemt", egentlig?

Jeg tenker at det er vel og bra å stå på egne ben fra tidlig alder, men hva skal TS liksom gjøre for å bli kvitt "bortskjemt" stempelet og komme på samme nivå som disse såkalte vennene? Selge leiligheten og gi bort pengene?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at boligen ble kjøpt for mange år siden og at du holder på å betale på lånet. At den blir din leilighet. 

Anonymkode: 08a38...d2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som deg og dine foreldre gjør det umulig for andre å stå på egne ben i byer som Oslo. Absolutt ikke alle som kan få mamma og pappa til å hjelpe til, men slik som dere og 80% av alle holder på, hjelper det ikke at jeg jobber ræva av meg. Må kanskje bare akseptere at jeg aldri vil få råd til å eie, så lenge jeg er singel. Det er sannheten, og det er overhodet ikke greit.

Jeg kan skjønne at du får kommentarer hvis de vet at det er derfor du har god råd. De har sikkert skjønt det. Om du hadde jobbet hardt for å tjene egne penger og kjøpt fet leilighet er det en annen sak, og da må folk bare la det være. 

Anonymkode: 2fd39...d14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått mange gode forslag her. Synes det høres lurt ut å si at du fikk forskudd på arv. Hvis besteforeldrene dine er døde kan du jo også si at du arvet penger der. Videre at leiligheten ble kjøpt for flere år siden og at boligprisene var annerledes da. 

Hvis du vil være ennå mer økonomisk kan du jo også leie ut et rom. har hørt om flere som har foreldre som har kjøpt eller delkjøpt leilighet til barna/unge voksne og så leier barna ut rom i leilighet for å dekke utgifter.  

Synes du skal nyte at du har vært så heldig. Selv vet jeg at jeg kommer til å arve ved mine foreldres bortgang, men hadde nok hatt mer bruk for dem når jeg var yngre. Foreldrene mine har vært nøysomme og har penger i banken samt eiendommer. Føler meg uansett heldig:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånne som deg og dine foreldre gjør det umulig for andre å stå på egne ben i byer som Oslo. Absolutt ikke alle som kan få mamma og pappa til å hjelpe til, men slik som dere og 80% av alle holder på, hjelper det ikke at jeg jobber ræva av meg. Må kanskje bare akseptere at jeg aldri vil få råd til å eie, så lenge jeg er singel. Det er sannheten, og det er overhodet ikke greit.

Jeg kan skjønne at du får kommentarer hvis de vet at det er derfor du har god råd. De har sikkert skjønt det. Om du hadde jobbet hardt for å tjene egne penger og kjøpt fet leilighet er det en annen sak, og da må folk bare la det være. 

Anonymkode: 2fd39...d14

Denne var drøy!

Og kan jeg spørre deg hvor langt ut av bykjernen du må flytte for å ha råd til bolig? 

Årsaken til at boligprisene stiger er de som kjøper leilighet en, to og tre og flere for å leie ut og så selge igjen. og tjene på fortjenesten. Hvorfor er det lønnsomt? Jo det er en politisk beslutning. I Danmark er det ikke like lønnsomt å kjøpe bolig nummer to for å investere og boligprisene i feks København holder seg relativt lavt. En annen faktor er at det ikke er bygget nok nye boliger i trykkområder slik som Oslo. Flere innflyttere enn det bygges boliger, ergo stiger prisene. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler litt med deg!
Ingen av mine venninner har særlig god råd, men det har jeg, og jeg føler derfor at penger blir litt tabu-tema. 😅

Men et lite tips. Du kan jo tulle med at «leiligheten hadde jeg aldri hatt råd til uten foreldrene mine😂». Det gjør venninna mi som fikk leilighet av foreldre. Hun har såvidt råd til snusen sin, men leilighet det var hun heldig og fikk🙈 Og det er bare en morsom greie i gjengen vår at hun som «sliter» mest økonomisk, fikk heldigvis dekket leilighet av foreldrene.😅 Det er bare å ha glimt i øyet på det, da virker man ikke så «bortskjemt og oppblåst» på en måte^^

Anonymkode: 483a0...1aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

tt med holdning om at jeg er bortskjemt, "pappas lille jente", direkte hån/kritikk for at jeg velger å prioritere sparing, at jeg ikke bruker mye o.l. Har også fått flåsete kommentarer som "da forventer jeg dyrere gave av deg til bursdagen" osv.

Anonymkode: dd04c...6d0

Gidder du å ha slike "venner"?

Bruk tiden din med venner som er mentalt rausere. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at foreldre hjelper slik når de kan er jo fantastisk! Og det burde ikke være nødvendig å skjule dette. 

Det at du er sparsommelig er din sak. De vet ikke hva du sparer til.. 

Hvis de spør hva du sparer til så kan du si at du er usikker på om du skal spare til bolig til dine ti planlagte barn eller om du bare skal kjøpe deg ny rumpe, pupper, andemunn og full fettsuging! 

Anonymkode: 2c01e...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint svare at de ikke har noe med det, for i utgangspunktet har de jo ikke det.

Ei venninne av meg fikk det samme, og hun sa bare at hun betalte en fast sum til moren sin i måneden til de som kom med teite kommentarer. Ser dette forslaget også er foreslått tidligere i tråden. 

Anonymkode: ba2ee...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å svare. De har ikke noe med det. 

Anonymkode: 040eb...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er den foreldregenerasjonen som hadde god råd, billige boliger, sikre jobber som la opp penger og kunne sponse ungene med leilighet i byen da avkommet skulle studere. Kjekt å kunne plassere formuen i skattegunstige boliger, skjønner dere. Så ble prisene drevet opp, spesielt på små leiligheter og vips er de resurssterke enda mer resurssterke og skjønner ikke helt sin rolle i at andre ikke har råd eller har hatt samme muligheter som de selv... slik som ts, som ikke helt forstår at det ikke bare handler om sparsommelighet, men at hennes foreldre hadde andre forutsetninger og mulighet til å legge opp formue i utgangspunktet. 

Anonymkode: b116c...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sånne som deg og dine foreldre gjør det umulig for andre å stå på egne ben i byer som Oslo. Absolutt ikke alle som kan få mamma og pappa til å hjelpe til, men slik som dere og 80% av alle holder på, hjelper det ikke at jeg jobber ræva av meg. Må kanskje bare akseptere at jeg aldri vil få råd til å eie, så lenge jeg er singel. Det er sannheten, og det er overhodet ikke greit.

Anonymkode: 2fd39...d14

Dette er jo bare tull. Du hadde vel ikke hatt bedre råd om TS her hadde kjøpt leiligheten for egne penger, istedenfor å få den?

Jeg er forøvrig singel og har kjøpt leilighet i Oslo, helt for mine egne penger. Vi er mange som fint klarer å stå på egne ben, at noen får hjelp av sine foreldre er heldig for dem! Det påvirker ikke min situasjon i særlig stor grad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er verre å være rik enn fattig ja...

Anonymkode: 3006b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man er ærlig å sier at det har fått forskudd på arv. Verre er det vel ikke? Herregud!

Svært mange som har fått penger i arv. Blant annet milliardærene det er nå ikke slik at media henger dem ut av den grunn? Enten om det er forskudd på arv eller ei. Skjønner ikke helt hvorfor det skal bli skambelagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 timer siden):

 

Hva legger dere i begrepet "bortskjemt", egentlig?

Jeg tenker at det er vel og bra å stå på egne ben fra tidlig alder, men hva skal TS liksom gjøre for å bli kvitt "bortskjemt" stempelet og komme på samme nivå som disse såkalte vennene? Selge leiligheten og gi bort pengene?

Hei! Jeg mente ikke noe vondt med det, beklager at jeg ble litt flåsete. Kan utdype litt hva jeg tenker 😊 Jeg tenker at man er «bortskjemt» hvis man får (relativt) mye opp i hendene uten å ha jobba for det selv. Jeg fikk for eksempel spandert lappen av foreldrene mine, noe mange av vennene mine ikke gjorde. Da tenker jeg at jeg var litt bortskjemt i forhold til dem. Det samme tenker jeg gjelder ts (bare at det i hennes tilfelle gjelder bolig). Så det å være bortskjemt er ikke noe man kan bli kvitt i mine øyne (med mindre man takker nei til slike gaver). Jeg tenker mer at man bør skjønne selv at man har vært heldig sammenlignet med mange andre og sette pris på det, samtidig som det å få mer enn andre kan gi grobunn for misunnelse. Når der er sagt synes jeg ikke det er noe galt i å støtte barna sine (tvert imot fornuftig, når man har muligheten). Og voksne folk, som TS sine venner, bør skjønne at familier har ulik økonomi, og ikke lage noe kvalme basert på det. Men at en insistering på at man ikke er bortskjemt kan bli litt rar, slik jeg ser det😊 Men kall det gjerne «heldig» i stedet, det gir kanskje bedre assosiasjoner (jeg mener IKKE at bortskjemt=ufordragelig, bare så det er klinkende klart).

Anonymkode: 09562...2b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen skammer seg over å ha mindre penger enn hva omgangskretsen forventer...

Anonymkode: 3006b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du bor i Norge når du må lyve og bortforklare at man sitter fint i det fordi «vennene» dine ikke ønsker deg godt.

I said what I said.

Anonymkode: 96018...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...