Gå til innhold

Bo i Vardø, Vadsø eller Kirkenes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer sterkt å flytte til Finnmark. Først og fremst for å få oppleve og komme tettere på den arktiske naturen og faunaen men også fordi vi begge er ganske lei av å bo i byen på lite areal. Vi er unge og uten barn og har ingen planer om å få barn på 5-6 år minst. Om vi ender opp i Finnmark for alltid vet vi jo ikke men planen er å slå oss ned der for noen år i hvert fall. Vi har begge yrker det er relativt lett å få jobb, uavhengig av hvor, spesielt samboeren har et yrke de nærmest "skriker etter" der oppe.

Noen som bor i noen av disse byene jeg foreslår i overskriften? Vadsø er vel den største? Er det stor forskjell på hva den har å tilby kontra de to andre? Som sagt er vi ingen storbymennesker men kulturtilbud som bibliotek, konsert, servering, aktive hobbygrupper, hundergrupper(forstår at det ikke lar seg gjøre nå så klart) etc.hadde vært ekstra positivt for oss. Jeg vet at Kirkenes har sykehus og ikke de andre men det er ikke utslagsgivende for oss. På forhånd tusen takk for svar om noen vil dele tips og erfaringer. Fortell gjerne hvilken by du synes har mest sjarm :) :) 

Anonymkode: e0afc...9bc

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor akkurat disse tre stedene? Du bør i hvert fall ikke tenke på dem som byer, men som små tettsteder.

Anonymkode: ce3b0...997

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil E
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi vurderer sterkt å flytte til Finnmark. Først og fremst for å få oppleve og komme tettere på den arktiske naturen og faunaen men også fordi vi begge er ganske lei av å bo i byen på lite areal. Vi er unge og uten barn og har ingen planer om å få barn på 5-6 år minst. Om vi ender opp i Finnmark for alltid vet vi jo ikke men planen er å slå oss ned der for noen år i hvert fall. Vi har begge yrker det er relativt lett å få jobb, uavhengig av hvor, spesielt samboeren har et yrke de nærmest "skriker etter" der oppe.

Noen som bor i noen av disse byene jeg foreslår i overskriften? Vadsø er vel den største? Er det stor forskjell på hva den har å tilby kontra de to andre? Som sagt er vi ingen storbymennesker men kulturtilbud som bibliotek, konsert, servering, aktive hobbygrupper, hundergrupper(forstår at det ikke lar seg gjøre nå så klart) etc.hadde vært ekstra positivt for oss. Jeg vet at Kirkenes har sykehus og ikke de andre men det er ikke utslagsgivende for oss. På forhånd tusen takk for svar om noen vil dele tips og erfaringer. Fortell gjerne hvilken by du synes har mest sjarm :) :) 

Har vært alle tre steder (Dog kun som turist). Og inntrykket mitt var at av nevnte steder så er egentlig bare Krikenes som ga meg en form for byfølelse. Selv om Vadsø har flest innbyggere. Vadsø og spesielt Vardø ga meg veldig lite byfølelse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Takk for svar!

Det er ikke noe mål at det skal være en by og jeg vet også at disse stedene er små. Grunnen til at vi ser på disse som aktuelle er at de er omtrent den størrelsen vi ønsker oss innbyggermessig. Vi ønsker å bo et rolig sted men samtidig ikke et helt øde sted uten butikk og naboer. At vi har muligheten til å ta oss en spontan tur innom den lokale cafeen og puben uten å kjøre i 2 timer er bare et pluss :) Og selvfølgelig at vi ønsker å bo i overkommelig avstand til arbeidsplasser, disse tre stedene tilbyr mulige arbeidsplasser for oss begge.

TS

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vadsø. Det er faktisk ingenting å diskutere ;) 

Anonymkode: d6b51...017

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ikke Vardø ihvertfall. Vadsø er veldig greit.

Anonymkode: ddbcd...36d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vardø og Vadsø suger, Kirkenes er best.

Anonymkode: cf688...a9c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vardø er en liten bygd med svært lite innhold. 

Kirkenes er vel mer russisk enn norsk, nesten. Fryktelig kald og traust plass er det også.

Vadsø inneholder vel det meste av det du etterspør. I alle fall nærmest. Kort vei både til Vardø og Kirkenes også, i tilfelle dere jobber litt spredt. 

Vadsø for alle pengene!

Anonymkode: d6b51...017

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tror faktisk at jeg ville valgt Vadsø. Mannen min likte Vadsø veldig godt. Alt i gangavstand, noen spisesteder og pub, og virker som at drt rr lett å bli kjent med folk. Kjenner to som bor der, og de trives veldig!

Men Kirkenes er også fint, synes jeg!

Anonymkode: dffbb...f0e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ymra

Jeg ville vurdert Vadsø eller Kirkenes

I Vardø bor det godt under 2000, miljøet er lite og det er ganske værutsatt(med tanke på bil og fly). Men noen synes Vardø er superstas likevel, og det kan jo være det passer for dere.

En fordel med Kirkenes er at det går direktefly til Oslo, som er veldig praktisk om man har familie etc. sørpå. Kirkenes er også den største byen, og har flere restauranter/cafeeer enn Vadsø.

Ellers er det masse spennende arktisk natur både i Kirkenes og Vadsø. I Kirkenes er det ofte kaldere om vinteren og varmere om sommeren enn i Vadsø. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...