Gå til innhold

Når bytte til sittedel? Baby som ikke liker vogn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når byttet du til sittedelen i vogna?

Baby på 3,5 mnd liker ikke å ligge i vogna, er jeg heldig sover han i 20 minutter før det blir hysterisk gråt. Kjører jeg vogna slik at baby kan titte ut godtar baby vogna, men veldig tungvint å trille sånn.

Hadde vært helt OK om vi ikke hadde hatt hund. Hunden må ut uansett vær og vind. :) Bruker for det meste bæresele, har regntrekk til den. Men om det er skikkelig vind og regn liker jeg ikke å bære baby. Nå denne uken har det vært glatt ut også selv om været har vært nydelig. Er redd for å falle med baby i bæresele når det er glatt, så har måttet gå korte tisseturer med hunden bare fordi baby gråter sånn.. synes det er veldig kjedelig og trist. 

Har tenkt litt på å bytte til sittedelen, da jeg er ganske sikker på at baby hadde funnet roen.. men han er jo liten enda og sitter jo ikke selv.

Noen erfaringer og tips?

 

Anonymkode: 73e4c...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For korte turer tenker jeg du kan bruke sittedel allerede nå. Spesielt om det er en ergonomisk sittedel. 

Anonymkode: 333db...a98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 3 mnd nå. Har måtte bygge opp underdelen med eit håndkle ligger nå med ein liten helling. Får då ikke knekken og belastning rett på ryggen men greier akkurat å titte ut. 

Anonymkode: 70d86...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, byttet vel da han var rundt 5 mnd tror jeg? Han begynte hvertfall å dra seg opp på sidene for å titte ut, så da var det like greit å bytte den slik at det var mulighet til å ha på sele også.. 

Anonymkode: b085c...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ved seks måneder når han kunne sitte selv. Min hatet også vogn noe inderlig, var helt umulig å ha ham oppi der. Jeg valgte bæresele og masse klær, og regntrekk til bæresele. Og jeg brukte piggsko når det var glatt. Vi har også hund som måtte ut 🙈

Anonymkode: 552fb...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn. Med mitt første leste jeg at man kan bytte til sittedel når de sitter selv - og mitt barn kunne ikke sette seg selv, helt frem til 8 mnd ca. Jeg ventet så lenge med å bytte til sportsdel men vi kunne jo ikke bruke vogna i det hele tatt, vi brukte bæresele! Var fullstendig uaktuelt for barnet mitt å ligge i vogna men jeg hadde lyst å gjøre alt riktig.. 

Med barn nummer to, som mye mer avslappet andregangs mor, har jeg byttet til sittedel da hun var under 4 mnd, og så meg aldri tilbake. 😅

Anonymkode: 15fa0...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet rundt 4-4,5 mnd, og fikk en ny hverdag! Han liker vogna mye bedre nå, og virker som han ligger bedre også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ved ca 5 mnd da barna er veldig lange og vokste ut av liggedelen.

Anonymkode: 89dec...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når byttet du til sittedelen i vogna?

Baby på 3,5 mnd liker ikke å ligge i vogna, er jeg heldig sover han i 20 minutter før det blir hysterisk gråt. Kjører jeg vogna slik at baby kan titte ut godtar baby vogna, men veldig tungvint å trille sånn.

Hadde vært helt OK om vi ikke hadde hatt hund. Hunden må ut uansett vær og vind. :) Bruker for det meste bæresele, har regntrekk til den. Men om det er skikkelig vind og regn liker jeg ikke å bære baby. Nå denne uken har det vært glatt ut også selv om været har vært nydelig. Er redd for å falle med baby i bæresele når det er glatt, så har måttet gå korte tisseturer med hunden bare fordi baby gråter sånn.. synes det er veldig kjedelig og trist. 

Har tenkt litt på å bytte til sittedelen, da jeg er ganske sikker på at baby hadde funnet roen.. men han er jo liten enda og sitter jo ikke selv.

Noen erfaringer og tips?

 

Anonymkode: 73e4c...413

Bytta når han var rundt 6 mnd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om ergonomisk sittedel kan man egentlig bytte når som helst. Manuellterapeuten jeg spurte sa de har gått helt bort fra fraråding om å sitte med litt helning (som feks bilstol) over lengre tid ettersom det ikke har vist seg å ha noen skadelig effekt rent fysisk. Største faren med å bytte er overstimulering da de sitter mye mer eksponert. Men det er jo bare å trekke kalesjen godt ned og skjerme litt. 

Byttet selv da eldste var 3,5 mnd pga refluks. Plutselig kunne jeg faktisk komme meg ut med vogna med en baby som var fornøyd og ikke skrek hele turen. Sov godt og lenge gjorde han også. Fornøyd baby og fornøyd mor. 

Anonymkode: 4074e...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ved ca 5,5 mnd, men før det så hadde jeg opp ryggen i bagdelen og støttet opp med tepper rundt (hadde en slags lem i bunnen av bagen). Men vognhateren min ble mer og mer glad i vogn fra 4-4,5 mnd, og koser seg fortsatt godt i vogna så lenge hun får se. Regntrekk er altfor kjedelig selv med sportsdel. Min kunne ikke sitte selv da vi byttet men det går fint an å ha ganske liggende stilling i sportsdel også. 

Anonymkode: beeef...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bygget opp vognen med et nest og lammeskinn på toppen. Da kom hun seg litt opp, samtidig som hun lå lunt. Funka gull. Byttet til sportsdelen når hun var 5 mnd. Har baby jogger City elite.

Anonymkode: f8ac6...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar dere. :) Bør kanskje vente iallefall til 4 mnd da! Har britax smile 3, usikker på om den er godkjent? :) Tror uansett bagdelen kommer til å være for liten før baby er 6 mnd hvis han vokser i samme tempo😅

Anonymkode: 73e4c...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bygger opp vogna, sovner baby da eller er kun våken og kikker? :)

Anonymkode: 73e4c...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...