Gå til innhold

Assistert befruktning eller adopsjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke funnet den rette og har selvfølgelig ikke gitt opp håpet, men jeg har et sterkt ønske om å bli mamma og er redd tiden løper fra meg. Dette opptar tankene mine mer og mer. Jeg er 31, men i tillegg til den normale klokken har vi en litt dyster gynekologisk historie i familien som det ikke er selvsagt at jeg arver, men mye sannsynlig. Den gir meg i så fall 9 år til ca på å oppfylle ønsket mitt. Jeg er nødt til å ha det i bakhodet. (Går til regelmessig sjekk hos gyn.) Har drømt om barn siden jeg var barn selv, helst en liten flokk, men innser som tiden går at den flokken minsker. Har så mye kjærlighet å gi og ønsker så gjerne å "komme videre i livet". Jeg er veldig selvstendig og tror jeg ville stått støtt i rollen som alenemamma. Har mange rundt meg som vil stille opp. Og så håper jeg jo at jeg finner mannen i livet etter hvert, bare i en litt mer utradisjonell rekkefølge. Jeg skriver som anonym, da jeg ikke har snakket med familien om dette enda. Det føles så stort og dermed så sårbart.

Jeg lurer på om det er flere her som har valgt å få barn alene eller lurer på det? Med ny bioteknologilov er assistert befruktning mer tilgjengelig. Men jeg vurderer like sterkt adopsjon. Både tid og ressurser er en del av dette spørsmålet. Hvor lang tid/mange forsøk kan man regne med å bruke ved AB? Og hva med ventetid som enslig adopterende? Hva skjer om man står på venteliste som enslig adopterende og i mellomtiden møter kjærligheten? Må man starte prosessen helt på nytt? (Jeg kunne fortsatt tenke meg å adoptere selv om jeg kan få egne barn). Hva må jeg se for meg kostnadsmessig med de to alternativene? 

Jeg lurer også på om det er en uskreven regel at det er for tidlig å begynne på slike prosesser i den alderen jeg er, eller er det fornuftig? Jeg ønsker jo i en ideell verden at et eventuelt barn skal ha minst ett søsken, spesielt siden jeg gjør dette alene, og tenker da at jeg må ha såpass med tid? På forhånd takk for deres tanker :)  Kan for ordens skyld legge til at det per nå (men gjerne i fremtiden) ikke er aktuelt å bli fostermor grunnet at jeg må ha mulighet til å flytte på meg, og det kan/bør man ikke med fosterbarn som ofte skal ha kontakt med sine biologiske foreldre.

Anonymkode: 8eaf9...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde mye heller fått barn alene ved assistert befruktning foran adopsjon. Det er ikke barebare å adoptere internasjonalt mtp. behov og eventuelle utfordringer barnet kan ha med seg, det krever ressurser og dedikasjon. Regner med at du tenker internasjonalt, ettersom det skjer forsvinnende få innenlandsadopsjoner i Norge.

Anonymkode: b3da6...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde mye heller fått barn alene ved assistert befruktning foran adopsjon. Det er ikke barebare å adoptere internasjonalt mtp. behov og eventuelle utfordringer barnet kan ha med seg, det krever ressurser og dedikasjon. Regner med at du tenker internasjonalt, ettersom det skjer forsvinnende få innenlandsadopsjoner i Norge.

Anonymkode: b3da6...b04

Ja, internasjonalt. Colombia, Nepal eller Vietnam er de som tillater enslige søkere per i dag. Du har absolutt et poeng, men ekstra behov og utfordringer kan jo like godt komme med egne barn tenker jeg. Likeledes tenker jeg at man ved adopsjon i hvert fall kan utelukke alvorlige medfødte sykdommer. Jeg er redd for å stå alene og føde et veldig sykt barn. Selvfølgelig kan et barn bli sykt senere og da må man ta det som det kommer. 

Anonymkode: 8eaf9...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for assistert befruktning. Har jobbet med flere adopterte barn som sliter med reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Adopterte barn er mer utsatt for dette enn biologiske. 

https://www.gomentor.no/artikler/Reaktiv-tilknytningsforstyrrelse

Anonymkode: 46b3d...da8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen ikke ute etter å høre om dere synes jeg skal gjøre det ene eller det andre - det er noe jeg selv kommer frem til. Jeg er ute etter å vite mer slik at jeg lettere kan ta dette valget. Blir glad for svar som holder seg til erfaringer omkring AB eller adopsjon som enslig. :) Takk!

Anonymkode: 8eaf9...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gått for assistert befruktning. Har jobbet med flere adopterte barn som sliter med reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Adopterte barn er mer utsatt for dette enn biologiske. 

https://www.gomentor.no/artikler/Reaktiv-tilknytningsforstyrrelse

Anonymkode: 46b3d...da8

Takk for dine tanker:)

Anonymkode: 8eaf9...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i grunnen ikke ute etter å høre om dere synes jeg skal gjøre det ene eller det andre - det er noe jeg selv kommer frem til. Jeg er ute etter å vite mer slik at jeg lettere kan ta dette valget. Blir glad for svar som holder seg til erfaringer omkring AB eller adopsjon som enslig. :) Takk!

Anonymkode: 8eaf9...f26

Beklager om du tok det ille opp. Jeg ville bare påpeke at internasjonal adopsjon ikke alltid er en rosenrød opplevelse :) Men du virker innstilt på å forberede deg godt, så regner jo med at du vil lese deg opp på hvilke utfordringer som kan oppstå for barn som flytter til en helt annen kultur på andre siden av kloden.

For å svare på et spørsmål da: nei, synes absolutt ikke du er for tidlig ute med å planlegge, spesielt ikke når du har mulige kjente fertilitetsutfordringer og grunn til å tro at du ikke har allverdens med tid. Lykke til:blomst:

Anonymkode: b3da6...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager om du tok det ille opp. Jeg ville bare påpeke at internasjonal adopsjon ikke alltid er en rosenrød opplevelse :) Men du virker innstilt på å forberede deg godt, så regner jo med at du vil lese deg opp på hvilke utfordringer som kan oppstå for barn som flytter til en helt annen kultur på andre siden av kloden.

For å svare på et spørsmål da: nei, synes absolutt ikke du er for tidlig ute med å planlegge, spesielt ikke når du har mulige kjente fertilitetsutfordringer og grunn til å tro at du ikke har allverdens med tid. Lykke til:blomst:

Anonymkode: b3da6...b04

Tusen takk! Nei, tok det ikke ille opp. Den var ikke rettet til deg, men kunne ikke redigere hovedinnlegget så jeg tenkte bare jeg skulle spesifisere at det ikke var andres meninger om mitt valg jeg var ute etter. :) Det er jo fort gjort å si hva man synes, men det blir litt vanskelig i en forumtråden omhandlende en ukjent person tenker jeg. Er jo mye som kan vektlegges ved et slik valg og jeg kan ikke (og vil ikke) legge ut i det vide og brede. Søker så mye informasjon jeg kan i forkant av valget. Grunnleggende informasjon om prosessen og ulike aktørers prislister kan jeg jo google meg til, men personlige erfaringer er uvurderlige. Setter derfor stor pris på alt dere vil fortelle :)

Anonymkode: 8eaf9...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe medisinsk galt med deg kan du jo undersøke om du kan få dekket å fryse eggene dine offentlig. Det kan gjøre det lettere å bli gravid ved IVF senere (yngre egg er bedre).

Anonymkode: b2c0a...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at man kan utelukke alvorlige medfødte lidelser ved adopsjon, men det kan man ikke. Barnet kan være født friskt,  men bli sykt blant annet som følge av omsorgssvikt på barnehjem. Det hendte med en adoptert gutt i familien min. De trodde de adopterte et friskt guttebarn fordi han i utgangspunktet var det, men han har vist seg å ha blitt påført mye ekstra lidelse i løpet av månedene på barnehjemmet, inkludert en lettere psykisk utviklingshemming (som følge av en ubehandlet infeksjon). 

Endret av Fiffig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er svært vanskelig (nesten umulig) å få adoptere som enslig i Norge. Anbefaler deg å ta kontakt med adopsjonsforeningene for å sjekke dette før du eventuelt lander på å vente med assistert befruktning fordi du kan adoptere senere (hvis det er noe du tenker på). 

Å fryse egg er heller ingen sikkerthet dessverre. Å fryse embryo gir litt bedre sjanse. 

Hvis du kjenner deg klar syns jeg ikke du er for ung. Særlig siden du vet det kan bli utfordringer for deg. 

Jeg er i prosess med å bli mor alene (har hatt noen forsøk, så langt uten resultat). Send meg gjerne en privat melding! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for adopsjon. Mye mer miljøvennlig enn å lage en haug med nye unger.

Anonymkode: 11728...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Redigerte bort da jeg ser du ikke vil ha innspill utover selve prosessen :) 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...