Gå til innhold

Må nytt bad koste 250 000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte totalrenovert badet i 2018, "skrelle" det. Hadde dusjkabinett men ønsket dusjhjørne. Måtte da ha membran overalt. Nytt tak, dør, fliser overalt. Valgte billige fliser, valgte bort spots i tak (beholdt taklampa) og brukte samme vask og skap som før. Dette sparte jeg ca 20000 på... allikevel kostet badet 340000. I Oslo. 

Anonymkode: 56536...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har fått noen i familien til å hjelpe med å rive og å legge fliser på gulv og vegg i dusjen. Vi ønsker å male resten av veggene, så er litt usikker på om vi kan gjøre det selv, eller trenger maler.   Armatur fra vasken beholder vi også. Eneste vi trenger nytt av inventar er da servantskapet og ny dusjdør.

Så da må vi be om tilbud på at noen kommer og plugger vannet og kobler av strøm(Må vi det? Kan vi ikke bare ta sikringen?Badet er på egen kurs)

Så når vi er ferdig med å pigge opp så trenger vi noen til å legge varmekabler og støpe gulv og membran. Kan man egentlig ta resten selv da? Hvis man får en rørlegger til å komme og koble på etter at man har bygget opp badet igjen?

Huset er fra 2003, så det bør jo være i god stand og ikke trenge noe mer? 

 

TS

Anonymkode: b5877...910

Kan bare ta sikringen selvfølgelig. Er det betongvegger? Hvis ikke så bruk våtromsplater og ikke gips. Male kan dere selvfølgelig også gjøre selv. Viktig å smøre godt med membran på veggene på hele badet, avslutt med en bra baderomsmaling der det ikke skal være fliser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi har fått noen i familien til å hjelpe med å rive og å legge fliser på gulv og vegg i dusjen. Vi ønsker å male resten av veggene, så er litt usikker på om vi kan gjøre det selv, eller trenger maler.   Armatur fra vasken beholder vi også. Eneste vi trenger nytt av inventar er da servantskapet og ny dusjdør.

Så da må vi be om tilbud på at noen kommer og plugger vannet og kobler av strøm(Må vi det? Kan vi ikke bare ta sikringen?Badet er på egen kurs)

Så når vi er ferdig med å pigge opp så trenger vi noen til å legge varmekabler og støpe gulv og membran. Kan man egentlig ta resten selv da? Hvis man får en rørlegger til å komme og koble på etter at man har bygget opp badet igjen?

Huset er fra 2003, så det bør jo være i god stand og ikke trenge noe mer? 

 

TS

Anonymkode: b5877...910

Er du egentlig avhengig av å pigge opp gulvet? Hva er skaden egentlig utenom varmekabel? Har du ikke mulighet til 3-4cm opp i høyden på gammelt gulv? 
Uansett, hvis du får elektriker til å legge ny kabel bør vel koste max 15k, membran max15k, støping max15k og rørlegger samme feks 15k materialer og resten selv = bad under 100k :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte 150000 for noen år siden. Flis på flis, ny membran, ny do og hevet gulvet for varmekabler.

Anonymkode: 329d1...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Er du egentlig avhengig av å pigge opp gulvet? Hva er skaden egentlig utenom varmekabel? Har du ikke mulighet til 3-4cm opp i høyden på gammelt gulv? 
Uansett, hvis du får elektriker til å legge ny kabel bør vel koste max 15k, membran max15k, støping max15k og rørlegger samme feks 15k materialer og resten selv = bad under 100k :)

Litt usikker... Det er flis på flis på gulvet så har ikke mulighet enda mer opp i høyden der, så vi vil fjerne flisene der. Rørlegger sa det var dårlig membran ved sluket, og var redd for at fuktighet var fanget mellom membran fra 2003 og ny smøremembran og fliser fra 2013...

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt usikker... Det er flis på flis på gulvet så har ikke mulighet enda mer opp i høyden der, så vi vil fjerne flisene der. Rørlegger sa det var dårlig membran ved sluket, og var redd for at fuktighet var fanget mellom membran fra 2003 og ny smøremembran og fliser fra 2013...

Anonymkode: b5877...910

Har du ikke mulighet til å gå opp så pigg bort hele driten. Er det ikke rør som går i støpen så kan du fortsatt bruke min løsning med varmekabel og avretningsmasse og smøremembran, da slipper du evt kostnad på murer og membranlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det dårlig å dusje rett på flis? Mange gjør jo det 

Anonymkode: aef0c...9df

Dårlig og dårlig, det reduserer levetiden på badet i alle fall. 

Anonymkode: e1cfe...e08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med bad som med bil. Alle vet at det SKAL være svindyrt, de som selger vet det aller best, og utnytter enhver anledning til å skrive regning med gaffel. Nordmenn er søkkrike tullinger som bare må finne seg i dette. 

Anonymkode: 75fed...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Har du ikke mulighet til å gå opp så pigg bort hele driten. Er det ikke rør som går i støpen så kan du fortsatt bruke min løsning med varmekabel og avretningsmasse og smøremembran, da slipper du evt kostnad på murer og membranlegger

Fjerne flisene, så ny varmekabel og avrettingsmasse oppå gammel støp?

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig og dårlig, det reduserer levetiden på badet i alle fall. 

Anonymkode: e1cfe...e08

Dusjing på flis holder som regel fint i hele badets levetid, hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fjerne flisene, så ny varmekabel og avrettingsmasse oppå gammel støp?

Anonymkode: b5877...910

Det blir vel fortsatt for høyt? Nei mente at hvis du først pigger bort hele støpen så kan man fortsatt bruke avretning og ikke støpe så fremt ikke det går avløpsrør og vannrør i støpen? Da er man jo avhengig av å støpe for å få nok høyde i forhold til rørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Det blir vel fortsatt for høyt? Nei mente at hvis du først pigger bort hele støpen så kan man fortsatt bruke avretning og ikke støpe så fremt ikke det går avløpsrør og vannrør i støpen? Da er man jo avhengig av å støpe for å få nok høyde i forhold til rørene

Ah... OK. Jeg må nok snakke med dette familiemedlemmet som vet litt mer enn meg. Han har bygget to bad selv med bare godkjenning av rørlegger-bekjent. Det skal ikke være noe avløpsrør og vannrør i støpen nei. Badet og huset er nybygget i 2003, og det er ikke et sånn bad med høy terskel opp og mye høyere gulv enn de andre rommene, så da antar jeg det er grei skuring.

Anonymkode: b5877...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250.000 er det mange sitter igjen med etter å ha jobbet et helt år og betalt skatt av det. Er det virkelig verdt å jobbe et helt år for dette, eller virker badet slik det er. Og oppfyller de behovene du trenger et bad til? Gå på do, dusje, pusse tennene og se seg i speilet. Hvis badet oppfyller disse behovene, så tror jeg at jeg hadde brukt pengene på noe annet. 

Anonymkode: 9f287...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ah... OK. Jeg må nok snakke med dette familiemedlemmet som vet litt mer enn meg. Han har bygget to bad selv med bare godkjenning av rørlegger-bekjent. Det skal ikke være noe avløpsrør og vannrør i støpen nei. Badet og huset er nybygget i 2003, og det er ikke et sånn bad med høy terskel opp og mye høyere gulv enn de andre rommene, så da antar jeg det er grei skuring.

Anonymkode: b5877...910

Er ingen krav til formell kompetanse for å rehabilitere bad, men er jo viktig at det blir gjort ordentlig. Hvis han har tatt 2 bad tidligere så ordner nok dette seg og du gjør det for 1/3 av firmaer som har ‘’ total’’ prosjekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

250.000 er det mange sitter igjen med etter å ha jobbet et helt år og betalt skatt av det. Er det virkelig verdt å jobbe et helt år for dette, eller virker badet slik det er. Og oppfyller de behovene du trenger et bad til? Gå på do, dusje, pusse tennene og se seg i speilet. Hvis badet oppfyller disse behovene, så tror jeg at jeg hadde brukt pengene på noe annet. 

Anonymkode: 9f287...d2d

Sånn er det når firmaer skal tjene 100k+ i tillegg til lønn pr bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

250.000 er det mange sitter igjen med etter å ha jobbet et helt år og betalt skatt av det. Er det virkelig verdt å jobbe et helt år for dette, eller virker badet slik det er. Og oppfyller de behovene du trenger et bad til? Gå på do, dusje, pusse tennene og se seg i speilet. Hvis badet oppfyller disse behovene, så tror jeg at jeg hadde brukt pengene på noe annet. 

Anonymkode: 9f287...d2d

Hadde det bare vært meg så hadde jeg kjøpt dusj-kar og latt det være. Men jeg har to små barn som syntes badet er kaldt, selv med varmeovn der. Hun ene nekter å gå på do fordi doringen er kald... Vil ikke bade fordi gulvet er kaldt. Jeg klarer å fryse.

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, Enmanelskeråhate said:

Dusjing på flis holder som regel fint i hele badets levetid, hva mener du?

Bad har en teknisk levetid på 10-20 år, med anbefaling å vurdere full rehab etter 15 dersom man dusjer rett på flis. Om man benytter dusjkabinett eller andre metoder for å unngå/redusere vann på vegg og gulv kan et bad i praksis vare 50 år uten problemer. 

Så ja, dusje rett på flis har sine ulemper og kostnader

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Har du vurdert dusjkar? Tror det kan legges rett på gulvflisene også. Ikke like plasskrevende som dusjkabinett, og så unngår du å dusje rett på flisgulvet. Tipper det blir en rimeligere og enklere løsning enn å hakke opp og legge nytt gulv osv. 

Anonymkode: bf49e...a8a

Enig. Og kanskje med dusjforheng rundt. Ikke særlig "luksuriøst", men du vinner tid på å spare. Kjøp evt en fuktighetsmåler for å følge med på skadene (vet ikke helt om ellre hvordan det fungerer, forhør deg).

Husk også at med nytt bad blir boligen trolig mer verdt. Hvis du en gang skal selge.

Hvis du bor i borettslag der mange har gamle/dårlige bad, kan du høre om det er planlagt baderomsrenovering for alle. Dette skjedde hos meg for ti år siden. Da kom prisen på rundt 110.000 pr leilighet inkl nytt røropplegg i bygget. Mye billigere enn om alle skulle gjort det hver for seg til forskjellige tider.

Anonymkode: e56e0...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig. Og kanskje med dusjforheng rundt. Ikke særlig "luksuriøst", men du vinner tid på å spare. Kjøp evt en fuktighetsmåler for å følge med på skadene (vet ikke helt om ellre hvordan det fungerer, forhør deg).

Husk også at med nytt bad blir boligen trolig mer verdt. Hvis du en gang skal selge.

Hvis du bor i borettslag der mange har gamle/dårlige bad, kan du høre om det er planlagt baderomsrenovering for alle. Dette skjedde hos meg for ti år siden. Da kom prisen på rundt 110.000 pr leilighet inkl nytt røropplegg i bygget. Mye billigere enn om alle skulle gjort det hver for seg til forskjellige tider.

Anonymkode: e56e0...2a6

Ikke borettslag. Må som sagt uansett fikse varmekablene pga barna, og ikke minst hadde det vært greit å få litt kontroll på eventuelle fuktskader. Det virker ikke som om det er så ille....

Anonymkode: b5877...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med varmekablene da? Jeg har byttet føler til kablene to ganger, koster kun føleren og den kan man enkelt bytte selv. Første gangen sto naboen og så på (han er elektriker og mente jeg måtte lære det). Betalte 750,- for delen, koster sikkert mere nå. 

Anonymkode: 7c547...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...