Gå til innhold

Er det lov å la folk bo gratis?

Anbefalte innlegg

nomore82
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å sende noe til noen privat er en ting, og legge det ut offentlig er en annen ting.

Anonymkode: f4f6e...1be

Så lenge du skribler over det jeg nevnte på PM så er det ikke noe i veien for å legge den ut. Det er forholdvis standard husleieavtale med et par punkt spesifisert til deres tilfelle. Alltid greit at flere får kommet med konkrete vurderinger :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

nomore82
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis det ikke står spesifisert i kontrakten at hun må godkjenne så er det hvertfall § 7-5 som gjelder:

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

Oppsigelsesfristen er da 1 mnd etter § 9-6 siden du leier et rom i bofellesskap.

At hun med administrativt ansvar må godkjenne ny leietaker er ingen saklig grunn fra utleier så lenge vedkommende ikke godkjenner fordi hun «ikke gidder flere fremmede». Så lenge du finner en oppegående leietaker, gjerne på nogen lunde samme alder og samme kjønn, så er det ingen saklig grunn. Hadde det vært så enkelt kan hun jo bare «skremme» de andre leietakerne til å flytte og nekte å ta inn andre, og så har hun hele leiligheten for seg selv mens tidligere beboere betaler herligheten i 2-3 år. 

Foreslår at du forholder deg kun til utleier. Finn en passende leietaker og be om godkjenning fra utleier. Dersom utleier ber deg om å innhente godkjenning fra bitchen så kan du vise til kontrakten og husleieloven § 7-5, og si at du forholder deg kun til utleier og sier opp leieforholdet om de ikke har en saklig grunn innen en uke for å ikke godta den nye leietakeren.

Anonymkode: ac0cb...17f

Det står ingenting i kontrakten ut over at denne personen har fullmakt til å ta avgjørelser rundt leieforholdet på vegne av leietakerene. Dette betyr altså ikke at hun alene kan godkjenne/avvise fremleie med saklig grunn på vegne av utleier, kun ta avgjørelser på vegne av leietakerene.

Så det er rett som du sier at det er §7-5 som gjelder.

Enig om å kun forholde seg til utleier. Hun andre her har nok blitt litt vel maktsyk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nomore82
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Depositumet til alle står i hennes navn. Det var ikke snakk om å ha flere kontoer.  Så er hun som disponerer den også. 

Dette er som nevnt flere ganger ikke lov og dette har du krav på å få rettet opp i umiddelbart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nomore82
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi at det stod ikke i kontrakten og ingen opplyste meg om det. 

Tja.

Det står tydelig i kontrakten at den er tidsbestemt frem til 01.01.2023. Det står og at en oppsigelse gjelder alle og alle må være enig. Så dette står jo i kontrakten.

Men dette med "ikke liker" stemmer nok, men det er heller ikke noe de har lov til heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg fikk lån til kontantdepositumet gjennom nav, så de leste igjennom kontrakten først og godkjente den. Jeg var dum som stolte på dem og underskrev. Men kontrakten er veldig innviklet. Jeg kan ikke gå videre, for jeg har ikke råd til advokat, men får heller ikke fri rettshjelp for jeg tjener noen tusen formye. 

Jusbussen er jurk kan kanskje hjelpe deg ☺️

Anonymkode: 15cc2...b51

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Snakk med jusshjelp, jusbussen, jurk etc. Ha kontrakten forran deg når du gjør det. Slike ting kan de veilede over telefon ganske lett. Med all sannsynlighet (uten å ha sett kontrakten din selv) vil du kunne forholde deg til hva en normal kontrakt ville inneholde. Det vil si 1 månedsoppsigelsestid på ett rom. Da en ikke kan gi dårligere vilkår enn hva husleieloven tillater

Det som er verre er depositumet. Da det er betalt inn på en ikke lovlig måte. Igjen fortell de små juristene ordlyden i kontrakten, så hjelpe de deg med hva du kan gjøre. 

Og husk å ikke gå inn i dårlige avtaler med neste utleier. Les kontrakten nøye, ikke godta noe annet enn depositumskonto, og vit hvordan du løses fra avtalen før du binder deg til den🙏🏻

Anonymkode: 23374...841

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...