Gå til innhold

Skal foreldre lære barna hvordan de kan sette andre på plass hvis de blir tråkket på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøver å lære barnet mitt å stå opp for seg selv for hen km fort bli litt dørmatte og redd for å si fra eller heve stemmen. Som barnehagelærer kan jeg si at vi i min bhg jobber bevisst med å se an situasjoner, la barna prøve seg frem på å løse konflikter, rose når noen står opp for seg selv eller andre, fremheve at "hørte du at NN sa nei til deg når du gjorde sånn?", osv. Vi tar på ingen måte "kom til en voksen så de kan ordne opp" - løsningen, men er opptatt av at barna veiledes til å lære å si fra og å lytte til/lese andre barns signaler. 

Anonymkode: aec5f...5ba

Så bra at dere jobber bevisst med dette i barnehagen.

Ts

Anonymkode: d92b2...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Moren min var stille og forsiktig og konfliktsjy og ble lett tråkket av andre. Hun bare fant seg i alt. Dette gjorde at jeg ble lik henne selv om Jeg hadde mye innestengt sinne pga dette. 

Barn tar etter foreldre, og man lærer av foreldre. 

Anonymkode: 832c7...915

Samme her. Det er så irriterende. Har hatt samme kjipe personlighet fra jeg var barn og er nå over 30 år. 

Anonymkode: d92b2...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer ikke barna våre å «sette andre på plass,» men heller å hevde seg selv og sette grenser for andre. Vi snakker mye om at det for eksempel er deres kropp og det er bare de som har lov til å bestemme hvem som får ta på den. 
 

Jeg tenker at fokuset bør være på hva barnet kan gjøre selv (for det er jo det eneste de kan kontrollere) heller enn på andre. 

Endret av cattleya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min på 13 er en skikkelig real gutt med godt hjerte som står opp for de som blir plaget, og lærer de å svare og ta igjen.

Datteren min på 12 er en skikkelig hissig jente som ikke finner seg i å bli pillet på nesen! 

Har lært de opp.

Har aldri vært konfliktsky, men kan trekke meg tilbake om jeg blir sint nok. Er langsint og har jeg først fått en person i vrangstrupen, så dropper jeg all kontakt med vedkommende!

 

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...