Gå til innhold

Ny podcast om Christoffer-saken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har kommet en ny podcast om Christoffer-saken. Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvordan dette har skjedd. Det er vel ingen tvil om at stefaren har alvorlige sinneproblemer, og kanskje til og med er en psykopat. Men moren. Hvordan i all verden har hun klart å leve med så sterk grad av fornektelse? Hvordan har hun klart å bli sammen med en så forferdelig mann? Bestemoren til Christoffer virker så normal. Hvordan har hun klart å få en så enkel datter? Man vet stefaren har hatt en jævlig oppvekst. Men moren, hva feiler det henne? Og alle i nærsamfunnet som ikke reagerte noe sterkere? Jeg har selv vokst opp med omsorgssvikt, og skjønner til den dag idag ikke at ikke flere reagerte. Jeg måtte selv rømmme hjemmefra for å unnslippe en oppvekst med sadistisk vold. Selvom naboer hørte skriking, fall og slag. Selvom lærere så at jeg var dårlig kledd, ofte manglet matpakke og tur-og gymutstyr. Hvorfor reagerer ikke flere, og hvordan kan en mamma med en tilsynelatende normal mamma bli så enkel og tafatt?

https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/christoffer-saken

Anonymkode: 07233...f74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tragisk sak, orker ikke å høre på bortforklaringer og ansvarsfraskrivelsen i denne saken. Skulle vært mulig å ettergå ansvarlige mange år etterpå.

Anonymkode: 421ed...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Christoffer saken er noe av det grusomste jeg har lest om når det gjelder omsorgssvikt. Men denne saken gjorde noe med barnevern og meldingssystem - vi lærte.

Christoffer ble sviktet av alle - alt fra sine egne nærmeste foresatte til alle som burde skjønt at dette var et barn som trengte å bli hørt, men der de nærmestes idiotiske bortforklaringer ble godtatt. Der leger tenker "nei ingen mor kan la slikt skje med barnet" når gutten står der med nye beinbrudd kort tid etter forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører jeg på den. Takk. 

Ja, det finnes en del slike mødre der ute og det er så provoserende når folk sier at "alle mødre elsker sine barn og vil dem vel"...

Anonymkode: 5e7bc...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Blondie65 said:

Christoffer saken er noe av det grusomste jeg har lest om når det gjelder omsorgssvikt. Men denne saken gjorde noe med barnevern og meldingssystem - vi lærte.

Christoffer ble sviktet av alle - alt fra sine egne nærmeste foresatte til alle som burde skjønt at dette var et barn som trengte å bli hørt, men der de nærmestes idiotiske bortforklaringer ble godtatt. Der leger tenker "nei ingen mor kan la slikt skje med barnet" når gutten står der med nye beinbrudd kort tid etter forrige gang.

Ja, det er helt hinsides hva han ble utsatt for. Det er ikke til å tro hvor grov og sadistisk vold han ble utsatt for. Det var ganske enkelt tortur.  Jeg har skjønt at mange som blir utsatt for omsorgssvikt kan få nedsatt empati, slik som stefaren. Men jeg forstår ikke mammaen til Christoffer. Moren hennes, altså bestemoren til Christoffer virker så normal. Hvordan kan hun da ha en så enkel datter? Det er ikke praktisk mulig at hun ikke fikk med seg hva som skjedde. Det er ikke en normal persons reaksjon på at sønnen går med usannsynlig mange og grove skader på kroppen sin. Jeg har barn selv, jeg kan telle på halv en hånd de gangene hun har hatt blåmerker, over 3 år. Hvis hun plutselig hadde fått et utall blåmerker ut av det blå hadde jeg ikke oversett det eller latt som ingenting. Hva er det som ligger bak en sånn atferd?

 

Anonymkode: 07233...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Nå hører jeg på den. Takk. 

Ja, det finnes en del slike mødre der ute og det er så provoserende når folk sier at "alle mødre elsker sine barn og vil dem vel"...

Anonymkode: 5e7bc...252

Haha, det er så naivt sagt. Flertallet  vil nok barna sine vel. Også er det de som mangler selvinnsikt og uhensiktsmessig i møte med barna sine, de som aktivt påfører barna sine skade og til sist; de som forholder seg passive mens barna blir utsatt for vold/tortur. Det er ikke til å fatte.

Anonymkode: 07233...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Tragisk sak, orker ikke å høre på bortforklaringer og ansvarsfraskrivelsen i denne saken. Skulle vært mulig å ettergå ansvarlige mange år etterpå.

Anonymkode: 421ed...ea1

Ja, det syns jeg også. Man sier fra politisk hold at alle har ansvar for å hindre omsorgssvikt, men så er det bare moren og stefaren som får straff. Altså, det har vært flere lærere, leger, legevakt-ansatte som skulle tatt ansvar for den gutten. Det var unormalt grov og sadistisk vold han ble utsatt for.

Anonymkode: 07233...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig tragisk sak 💔 Tenk at noen kan behandle et barn på den måten. Det er rett og slett grusomt😞😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 13.17):

Det har kommet en ny podcast om Christoffer-saken. Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvordan dette har skjedd. Det er vel ingen tvil om at stefaren har alvorlige sinneproblemer, og kanskje til og med er en psykopat. Men moren. Hvordan i all verden har hun klart å leve med så sterk grad av fornektelse? Hvordan har hun klart å bli sammen med en så forferdelig mann? Bestemoren til Christoffer virker så normal. Hvordan har hun klart å få en så enkel datter? Man vet stefaren har hatt en jævlig oppvekst. Men moren, hva feiler det henne? Og alle i nærsamfunnet som ikke reagerte noe sterkere? Jeg har selv vokst opp med omsorgssvikt, og skjønner til den dag idag ikke at ikke flere reagerte. Jeg måtte selv rømmme hjemmefra for å unnslippe en oppvekst med sadistisk vold. Selvom naboer hørte skriking, fall og slag. Selvom lærere så at jeg var dårlig kledd, ofte manglet matpakke og tur-og gymutstyr. Hvorfor reagerer ikke flere, og hvordan kan en mamma med en tilsynelatende normal mamma bli så enkel og tafatt?

https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/christoffer-saken

Anonymkode: 07233...f74

Trist å høre om historien din. Hvordan har du det i dag? Ble dine foreldre siktet i saken? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil. Håper bare du har det godt i dag♥️

Anonymkode: 0940b...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er helt hinsides hva han ble utsatt for. Det er ikke til å tro hvor grov og sadistisk vold han ble utsatt for. Det var ganske enkelt tortur.  Jeg har skjønt at mange som blir utsatt for omsorgssvikt kan få nedsatt empati, slik som stefaren. Men jeg forstår ikke mammaen til Christoffer. Moren hennes, altså bestemoren til Christoffer virker så normal. Hvordan kan hun da ha en så enkel datter? Det er ikke praktisk mulig at hun ikke fikk med seg hva som skjedde. Det er ikke en normal persons reaksjon på at sønnen går med usannsynlig mange og grove skader på kroppen sin. Jeg har barn selv, jeg kan telle på halv en hånd de gangene hun har hatt blåmerker, over 3 år. Hvis hun plutselig hadde fått et utall blåmerker ut av det blå hadde jeg ikke oversett det eller latt som ingenting. Hva er det som ligger bak en sånn atferd?

 

Anonymkode: 07233...f74

Nå har det vel kommet frem for lenge siden, at moren ikke akkurat var den skarpeste kniven i skuffen. 

Alle sviktet denne gutten. Bestemoren også. I aller høyeste grad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte på den podcasten forrige uke, jeg ble så vanvittig sint, satt på hjemmekontoret og kokte av sinne av å høre hvordan noen kan behandle en gutt slik.

Anonymkode: 5d979...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt lydboka og det er så hjerteskjærende....satt i lenge hos meg.  Hvor ensom og hvor mye den gutten led i det korte livet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Trist å høre om historien din. Hvordan har du det i dag? Ble dine foreldre siktet i saken? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil. Håper bare du har det godt i dag♥️

Anonymkode: 0940b...f3d

Jeg ble ikke dårlig fungerende før jeg ble 20, men da kom alt jeg hadde undertrykt. Også var det noen år med desperate handlinger på å unnslippe flashbacks - det er som man opplever overgrep og tortur på nytt, igjen og igjen - selvmordsforsøk, også endelig, rundt 35-årsalderen ble jeg bedre. Idag er jeg utdannet og jobber med barnevernsaktig jobb, men på systemnivå. Men jeg går nok tilbake til trygd om ikke så lenge. Kroppen er alltid i beredskap. Alltid. Man blir rett og slett dum av det, og lettere sliten enn andre. Det er dessverre en livsvarig dom, den barndommen jeg hadde. Men, kunne absolutt vært verre.

For å være ærlig.

Anonymkode: 07233...f74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er helt hinsides hva han ble utsatt for. Det er ikke til å tro hvor grov og sadistisk vold han ble utsatt for. Det var ganske enkelt tortur.  Jeg har skjønt at mange som blir utsatt for omsorgssvikt kan få nedsatt empati, slik som stefaren. Men jeg forstår ikke mammaen til Christoffer. Moren hennes, altså bestemoren til Christoffer virker så normal. Hvordan kan hun da ha en så enkel datter? Det er ikke praktisk mulig at hun ikke fikk med seg hva som skjedde. Det er ikke en normal persons reaksjon på at sønnen går med usannsynlig mange og grove skader på kroppen sin. Jeg har barn selv, jeg kan telle på halv en hånd de gangene hun har hatt blåmerker, over 3 år. Hvis hun plutselig hadde fått et utall blåmerker ut av det blå hadde jeg ikke oversett det eller latt som ingenting. Hva er det som ligger bak en sånn atferd?

 

Anonymkode: 07233...f74

Bestemoren fikk også med seg alt dette. Hun spurte jo Christoffer mange ganger om hvor blåmerkene kom fra. Det kan du tenke deg selv, svarte han. Christoffer ville heller ikke ha med seg de nye lekene hjem fra bestemoren, etter de hadde feiret jul sammen . For stefar pleide å ødelegge lekene hans. Ingenting ble gjort . Så jeg tror du og jeg har ulik definisjon på hva som er normalt her:) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hannah80 said:

Nå har det vel kommet frem for lenge siden, at moren ikke akkurat var den skarpeste kniven i skuffen. 

Alle sviktet denne gutten. Bestemoren også. I aller høyeste grad. 

Må man være så smart for å ville beskytte sitt eget barn? Jeg skjønner du ikke kan svare på det, altså. Men jeg prøver å forstå hva slags kvinner som er så desperat etter å ha en kjæreste at man godtar tortur av eget barn. Hun var ikke så gammel, hun kunne fint funnet seg en annen. Og det er heller ikke alle damer som ville falt for en sånn type fyr. Jeg prøver bare å forstå hva slags type dame dette er.

Anonymkode: 07233...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hannah80 said:

Bestemoren fikk også med seg alt dette. Hun spurte jo Christoffer mange ganger om hvor blåmerkene kom fra. Det kan du tenke deg selv, svarte han. Christoffer ville heller ikke ha med seg de nye lekene hjem fra bestemoren, etter de hadde feiret jul sammen . For stefar pleide å ødelegge lekene hans. Ingenting ble gjort . Så jeg tror du og jeg har ulik definisjon på hva som er normalt her:) 

Det er akkurat det jeg mener: bestemoren kan ikke være helt normal hun heller, når hun 1) overser skadene på barnebarnet sitt, og 2) har en slik datter? Man er jo som regel et resultat av sin oppvekst. Jeg er ikke ute etter å dømme, men å prøve å forstå hva er det med den familien her, hvor ingen reagerer. En eller familiedysfunksjon som har gått i arv, kanskje?

Anonymkode: 07233...f74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man være så smart for å ville beskytte sitt eget barn? Jeg skjønner du ikke kan svare på det, altså. Men jeg prøver å forstå hva slags kvinner som er så desperat etter å ha en kjæreste at man godtar tortur av eget barn. Hun var ikke så gammel, hun kunne fint funnet seg en annen. Og det er heller ikke alle damer som ville falt for en sånn type fyr. Jeg prøver bare å forstå hva slags type dame dette er.

Anonymkode: 07233...f74

Jeg tror ikke hun ville se det. Og han var jo så "hjelpsom" med Christoffer. Hun klarte tydeligvis ikke å sette grenser for gutten, og ble lettet over at stefar tok på seg mye av oppdragerrollen. En miks av blind forelskelse og en ekstrem naivitet, tror jeg er årsaken til at hun ikke ville tro at sønnen ble mishandlet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er akkurat det jeg mener: bestemoren kan ikke være helt normal hun heller, når hun 1) overser skadene på barnebarnet sitt, og 2) har en slik datter? Man er jo som regel et resultat av sin oppvekst. Jeg er ikke ute etter å dømme, men å prøve å forstå hva er det med den familien her, hvor ingen reagerer. En eller familiedysfunksjon som har gått i arv, kanskje?

Anonymkode: 07233...f74

Enig. Husker jeg reagerte veldig på den gangen bestemoren ga ut bok. Reagerte på det hun sier i podcasten også. Hun tar oppsiktsvekkende lite selvkritikk. For hun var faktisk veldig til stede da det pågikk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sak som man aldri glemmer. "Du ser det ikke før du tror det" er det noe som heter. Et svik fra alt og alle. 

Det er jo så traumatiserende at for Christoffer så var (i all sin absurditet) døden en lettelse. 

Blikket hans er brent i mange sine sinn :hjerte:  

 

Anonymkode: a372c...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg er at sist eg leste var ho framleis med mannen og fått to andre barn... usj.

Heile saka er ein skandale. Eg trur mora til Christoffer viste om valden. Kanskje var ho eit offer sjøv. Ho svikta han 😭

Stakkars lille.

Anonymkode: bd0d5...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...