Gå til innhold

Finnes det noen som liker jobben i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det meste jeg leser fra barnehageansatte er at de ikke liker jobben, eller er utslitte og umotiverte. Synes det er så trist å skulle sende barnet mitt til noen som egentlig ikke ønsker å jobbe med barn, eller er så på felgen at de ikke kan gi barna en fin barnehagedag. 
 

Er det noen som liker jobben, og hva eventuelt liker du?

Anonymkode: f9e77...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig liker jeg barna, ellers hadde jeg ikke hatt den jobben, siden det hverken er høy lønn eller andre goder som følger med. 
Men jeg kan vel få være dritt lei bl.a byråkrati og dokumentasjon, ‘tidstyver’ og kravstore foreldre? Det er jo dette barna lider under. Hadde det vært mitt valg, så hadde all min tid gått sammen med barna.

Håper du skjønner forskjellen...

Anonymkode: 8a168...9bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også barna, det er jo grunnen til at jeg ønsket å jobbe med barn i utgangspunktet. 
Det jeg ikke liker med jobben er høyt nivå av stress, på grunn av underbemanning og altfor mange oppgaver til at man rekker over alt. Det er også støy og kaos, gjerne som følge av underbemanning og stress. Og så er det alle kravene og forventningene om alt som skal gjennomføres, som man egentlig ikke har tid til. 
Barnehagene hadde blitt ett mye bedre sted både for barna og personalet hvis vi fikk bedre bemanning og mer planleggingstid. Men mitt inntrykk er at de aller fleste som jobbe i barnehage gjør sitt beste for barna, på tross for at jobbsituasjonen deres langt fra er optimal. 

Anonymkode: 2fdf8...f8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel positive og negative sider ved alle jobber? 

Anonymkode: 8ab68...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Synes det er så trist å skulle kjøpe burgeren min fra en som egentlig ikke elsker å jobbe på McCern»...

»Synes det er så trist å skulle få dassen min vasket av en som egentlig ikke mener at å vaske andres shit er stas»...

Anonymkode: 3325b...d2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det meste jeg leser fra barnehageansatte er at de ikke liker jobben, eller er utslitte og umotiverte. Synes det er så trist å skulle sende barnet mitt til noen som egentlig ikke ønsker å jobbe med barn, eller er så på felgen at de ikke kan gi barna en fin barnehagedag. 
 

Er det noen som liker jobben, og hva eventuelt liker du?

Anonymkode: f9e77...9c0

Tenker du virkelig at det du leser på et slikt forum er representativt for virkeligheten?

Anonymkode: 371fb...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 50 % sykemeldt. Det samme er ene fagarbeideren på avdelingen min. Vi har vært to stykker på 17 3åringer i månedsvis. 6 av barna er flerspråklige og trenger ekstra oppfølging mtp. språk. 5 av barna holder på å slutte med bleie. Vi kan ikke ta pauser eller gå på do.

Dette er dette vi ikke liker med jobben. Rammer og umulige krav!

Jeg elsker å jobbe med barna og når vi er nok voksne det virkelig drømmejobben min ♡

Anonymkode: d463f...d92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

«Synes det er så trist å skulle kjøpe burgeren min fra en som egentlig ikke elsker å jobbe på McCern»...

»Synes det er så trist å skulle få dassen min vasket av en som egentlig ikke mener at å vaske andres shit er stas»...

Anonymkode: 3325b...d2a

Det er selvfølgelig forskjell på hvem som lager maten du spiser til lunsj og hvem som vasker dassen på jobb til hvem som omgås barnet ditt flere timer om dagen. 

Anonymkode: 02e21...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et krevende yrke, akkurat som sykepleierne de hater ikke jobben sin fordi om de setter krav eller sier at det er krevende :) 

Anonymkode: ad2ef...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

«Synes det er så trist å skulle kjøpe burgeren min fra en som egentlig ikke elsker å jobbe på McCern»...

»Synes det er så trist å skulle få dassen min vasket av en som egentlig ikke mener at å vaske andres shit er stas»...

Anonymkode: 3325b...d2a

Altså, ikke alle elsker jobben sin, men når du skal plassere barnet sitt hos noen som egentlig ikke bryr seg om å gjøre det fint , så er det ikke veldig fristende. 

Anonymkode: 4e70c...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virkelig stortrives med å jobbe i barnehage, men jeg er enig med de over meg her. Spesielt siste året har det vært ekstra krevende å jobbe i barnehage. Vi er alltid underbemannet på jobb, noe som sliter på alle. Fordi vi er underbemannet, fikk vi igjennom å ha reduserte åpningstider i to uker (8 timers åpningstid, i stedet for 9 1/2). Dette reagerte foreldrene kraftig på, selv om vi kunne fortelle om ansatte som har jobbet overtid hver eneste dag i månedsvis, ansatte som er ute i sykmelding fordi de er utmattet av overarbeidelse, i tillegg til at det går mye tid til å oppfylle koronatiltakene i barnehagen, noe som gjør at vi igjen har mindre tid til barna, og mindre tid til planlegging og dokumentering. Barnehagen kan ikke drives på denne måten på lengre sikt, og jeg forstår frustrasjonen til folk. 

Anonymkode: 16d43...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså, ikke alle elsker jobben sin, men når du skal plassere barnet sitt hos noen som egentlig ikke bryr seg om å gjøre det fint , så er det ikke veldig fristende. 

Anonymkode: 4e70c...068

«Gjøre det fint»?? Hva betyr det?

Som du ser av svarene over, de fleste velger å jobbe i barnehage fordi de er glade i barn og liker å jobbe med dem. 
Det er rammene, umulige krav og stor grad av underbemanning som er problemet. 

Anonymkode: 2fdf8...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jobben min tidlig om morgenen eller om ettermiddagen med få barn, hvor jeg faktisk har tid til å SE hvert enkelt, snakke med dem, veilede dem, og ikke bare slukke branner.

Midt på dagen med alt som skal gjøres, overgangssituasjoner, få ansatte, barn som gjør det motsatte av det de skal fordi det blir litt kaos fordi vi ikke er nok voksne til å dekke opp overalt, det elsker jeg ikke. Rett og slett fordi jeg ikke får til å gjøre den jobben jeg ønsker å gjøre.

Barna i seg selv er jo det som gjør at jeg går på jobb hver dag! Det er rammene rundt som gjør at man sliter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også litt på dette, og ikke fordi jeg ikke tror barnehageansatte flest er engasjerte, dyktige og motiverte. Alle de jeg kjenner er det, inkludert de som jobber i barnehagen til mine barn.

Men jeg syns det er ille å lese at det er så tøft, og at rammene for arbeidet er som de er, med for lav bemanning og for mange oppgaver. Det er viktig for meg at de som er så mye sammen med mine barn, og andre barn, og blir så viktige i livene deres, faktisk har det bra på jobb. 

Og jeg har lest og bedt om del uttalelser om jobbe i barnehage i det siste, fordi jeg trenger en stilling med arbeidstid på dagtid og vurderer å omskolere meg og søke jobb i barnehage selv. Jeg får helt vondt når alle sier "neineinei, ikke gjør det". Jeg har i hvert fall lest meg opp på, og meldt meg inn i "foreldreopprøret".

Anonymkode: b888f...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...