Gå til innhold

Fant svær kul i brystet.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Følg med på om den forandrer størrelse. Dersom den er stor en dag også plutselig krymper så er det et godt tegn.

Anonymkode: 69aea...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (7 timer siden):

Kreftsvulster er ofte ruglete og harde og kompakte i konsistens. Krysser fingrene for deg. 

Men er det slik at man kjenner de om man stryker over puppen?

Ligger jo mye kjertler/fettvev der som kjennes kul-aktige ut, som en bare kan kjenne om en trykker godt ned.

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er det slik at man kjenner de om man stryker over puppen?

Ligger jo mye kjertler/fettvev der som kjennes kul-aktige ut, som en bare kan kjenne om en trykker godt ned.

Anonymkode: 4882b...c0a

Sånne små kjertler som man kjenner når man stryker over brystet er jo helt vanlig. Jeg reagerte iallfall ikke før det var èn kul som hadde vokst seg mye større enn de kjertlene. Det er spesielt forandringer man skal være obs på, det er derfor lurt å sjekke brystene sine ofte selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet tre kuler selv, har tatt biopsi av to av de. Ikke av den siste, for den kom så raskt etter kul nummer to at jeg fikk beskjed om at det var ingenting å bekymre seg for. Alt var godartede kuler som forsvant av seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (14 timer siden):

Sånne små kjertler som man kjenner når man stryker over brystet er jo helt vanlig. Jeg reagerte iallfall ikke før det var èn kul som hadde vokst seg mye større enn de kjertlene. Det er spesielt forandringer man skal være obs på, det er derfor lurt å sjekke brystene sine ofte selv. 

Men hvordan artet den kulen seg? Kunne du ta rundt den? Kunne du kjenne den om du begynte å stryke over brystet? 

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan artet den kulen seg? Kunne du ta rundt den? Kunne du kjenne den om du begynte å stryke over brystet? 

Anonymkode: 4882b...c0a

Som sagt, min var rett ovenfor selve puppen og derfor veldig lett å kjenne. Kunne flytte på den, den var hard, ikke vond. 
 

Er man usikker på noe bør man gå til fastlegen, mistenker fastlegen noe blir man henvist i pakkeforløpet for brystkreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 23.58):

Hadde en sånn som var en fibroadenom (muskelknute) som ei over meg skrev. Mest sannsynlig hormonelt pga svangerskap og fordi jeg ammet da. Skulle se det an om jeg trengte å operere den ut, men den forsvant når jeg sluttet å amme. Så det ble aldri aktuelt å operere. 

Anonymkode: dd572...e99

Du har nok misforstått hva fibroadenom er, det har ingenting med muskler å gjøre, det er en opphopning av kjertler. Jeg har også det, og det var aldri snakk om operasjon.

Anonymkode: ae08e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (6 timer siden):

Som sagt, min var rett ovenfor selve puppen og derfor veldig lett å kjenne. Kunne flytte på den, den var hard, ikke vond. 
 

Er man usikker på noe bør man gå til fastlegen, mistenker fastlegen noe blir man henvist i pakkeforløpet for brystkreft. 

Så du kunne kjenne kulen tydelig om du strøk over brystet?

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har nok misforstått hva fibroadenom er, det har ingenting med muskler å gjøre, det er en opphopning av kjertler.

Anonymkode: ae08e...7d4

Fibroadenom er en godartet vekst som består av både kjertelvev og bindevev/støttevev (derav det latinske ordet "fibro" som betyr fiber).
"Muskelknute" er bare et uttrykk som brukes, så ingen grunn til å være petimeter.
 

Anonymkode: 2a4b8...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 22.42):

Men er det slik at man kjenner de om man stryker over puppen?

Ligger jo mye kjertler/fettvev der som kjennes kul-aktige ut, som en bare kan kjenne om en trykker godt ned.

Anonymkode: 4882b...c0a

Du skal ikke klype inn i brystet, da vil kjertler kjennes ut kuler, Bruk de tre midterste fingrene på hånda, og hold dem flatt. Du skal kjenne med de to ytterste leddene på fingrene. Hvis du legger hånda flatt på brystet og gjør en litt roterende bevegelse, skal du kjenne den. 

Jeg har også hatt et fibroadenom, oppdaget kulen ved en tilfeldighet, den lå ut mot siden og var på størrelse med en drue. Jeg ringte og fikk legetime i løpet av en uke, men fastlegen sa at det desverre var vanlig at folk gikk med sånt i måneder og år før de gjorde noe mer enn å bekymre seg. Fikk også beskjed om at henvisningen kunne ta litt tid, kreft i brystet utvikler seg sakte, så noen uker fra eller til er greit. Fikk time tidligere enn forventet, mammografi, ultralyd og celleprøve, og fikk beskjed om at det 90% sikkert var ufarlig, og så endelig avklaring uka etter. Sånne kuler opereres bare ut dersom de er så store at de medfører ubehag, verker eller vokser veldig fort. Min forsvant av seg selv etter noen år, noe som også er vanlig. 

Anonymkode: 23063...9ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen med hovent og ømt bryst, var så vondt at jeg måtte gå til innkjøp av sportsbh. Under areola var det hovent og legen kunne godt kjenne det. Ble henvis direkte fra legen til sykehuset, legen på sykehuset prøvde å drenere men var ingen væske. Ble henvist til mammografi og ul, fikk time én uke etter. Legen trodde det var abscess. 

Etter mammografi og ul, fant de en liten cyste og konkluderte også med at det er mastalgi, ikke-syklisk. 

Synes det er ganske utrolig at det er så lang ventetid på time for mammografi for flere av dere. Fra jeg gikk til legen til jeg hadde svar tok det én uke..

 

Endret av SaySomething
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du kunne kjenne kulen tydelig om du strøk over brystet?

Anonymkode: 4882b...c0a

Ja, veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du skal ikke klype inn i brystet, da vil kjertler kjennes ut kuler, Bruk de tre midterste fingrene på hånda, og hold dem flatt. Du skal kjenne med de to ytterste leddene på fingrene. Hvis du legger hånda flatt på brystet og gjør en litt roterende bevegelse, skal du kjenne den. 

Jeg har også hatt et fibroadenom, oppdaget kulen ved en tilfeldighet, den lå ut mot siden og var på størrelse med en drue. Jeg ringte og fikk legetime i løpet av en uke, men fastlegen sa at det desverre var vanlig at folk gikk med sånt i måneder og år før de gjorde noe mer enn å bekymre seg. Fikk også beskjed om at henvisningen kunne ta litt tid, kreft i brystet utvikler seg sakte, så noen uker fra eller til er greit. Fikk time tidligere enn forventet, mammografi, ultralyd og celleprøve, og fikk beskjed om at det 90% sikkert var ufarlig, og så endelig avklaring uka etter. Sånne kuler opereres bare ut dersom de er så store at de medfører ubehag, verker eller vokser veldig fort. Min forsvant av seg selv etter noen år, noe som også er vanlig. 

Anonymkode: 23063...9ae

Kjenner ingenting om jeg stryker over med tre fingre, men om jeg trykker litt nedover, så kjenner jeg noe drue-bønne aktig, har det på begge sidene, men det finnes mer på venstre enn høyre side. Ligner ekstremt som brystkjertler, mulig du har det og?

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (8 timer siden):

Ja, veldig godt. 

Ahh ok. Så sånne farlige kuler kan man alltid kjenne klart og tydelig om man stryker over? Det er ikke slik at en må grave/trykke ned i brystet for å kjenne det? For da kjenner jeg drue-aktige kjertler.

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ahh ok. Så sånne farlige kuler kan man alltid kjenne klart og tydelig om man stryker over? 

Anonymkode: 4882b...c0a

Nei, nei, nei, nei, nei! 😢

Det er IKKE slik at man kan skille mellom farlige og ufarlige kuler ved å kjenne på dem. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at farlige kuler lar seg kjenne tydelig, eller at bevegelige kuler er ufarlige, eller at kreftkuler er ruglete. Sånne påstander kan sikkert stemme på mange, men det er på ingen måte noe å stole på.

Det er en grunn til at brystkreft utredes ved mammografi, ultralyd og biopsi. La legene gjøre jobben, og ikke spekuler for mye i hvordan kulen kjennes ut.

For øvrig er det aller viktigste man kan gjøre selv å kjenne etter regelmessig, kanskje en gang i måneden. For selv om bryster av natur er "klumpete", så vil man ofte kjenne forandringer hvis man er flink til å sjekke over tid. Og forandringer skal sjekkes av lege.

Anonymkode: 33a19...457

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ahh ok. Så sånne farlige kuler kan man alltid kjenne klart og tydelig om man stryker over? Det er ikke slik at en må grave/trykke ned i brystet for å kjenne det? For da kjenner jeg drue-aktige kjertler.

Anonymkode: 4882b...c0a

Det er forandringer du skal kjenne etter. Kjennes noe annerledes ut går du til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (28 minutter siden):

Det er forandringer du skal kjenne etter. Kjennes noe annerledes ut går du til fastlegen.

Usikker om det er forandring, er først denne uka jeg har kjent på brystet. Men det kjennes drue-aktig ut, og har slike kjertler som det virker å være flere steder på kroppen. Jeg må trykke ned i brystet for å kjenne den.

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Usikker om det er forandring, er først denne uka jeg har kjent på brystet. Men det kjennes drue-aktig ut, og har slike kjertler som det virker å være flere steder på kroppen. Jeg må trykke ned i brystet for å kjenne den.

Anonymkode: 4882b...c0a

Om du er usikker bør du høre med fastlegen. :) Lurt å fortsette å sjekke jevnlig selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...