Gå til innhold

Fant svær kul i brystet.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

On 1/19/2021 at 7:03 PM, tranedatter said:

Skal selv til sykehuset i morgen for en sjekk, de så noe på min mammografi.

 

Jeg synes denne forklarte bra: Sjekk brystene dine for endringer jevnlig! | Aleris

To filmer som viser og forklarer. Vet nå, i en alder av 44 år, mer enn noensinne om hvordan brystene er byggd opp. ;) 

Hvordan gikk det med deg? Jeg skal til mammografi selv også, har en stor, rund glatt og bevegelig kul i det ene brystet.

Anonymkode: 91a10...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan gikk det med deg? Jeg skal til mammografi selv også, har en stor, rund glatt og bevegelig kul i det ene brystet.

Anonymkode: 91a10...837

Jeg kjente jo alt mulig der inne, etter at mammo sa de hadde funnet noe. Men tenkte at det jeg kjente var melkekjertler og lymfkjertler. 

Igår var jeg der for å skjekke hva det var. 2 cyster i det ene brystet, helt ufarlige!! :hoppendeglad:

De tok ny mammografi fra alle mulige vinkler og ultralyd. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tranedatter said:

Jeg kjente jo alt mulig der inne, etter at mammo sa de hadde funnet noe. Men tenkte at det jeg kjente var melkekjertler og lymfkjertler. 

Igår var jeg der for å skjekke hva det var. 2 cyster i det ene brystet, helt ufarlige!! :hoppendeglad:

De tok ny mammografi fra alle mulige vinkler og ultralyd. 😄 

Så bra!!💫 Jeg har tatt mammografi, ultralyd og biopsi...håper på samme svar som deg.

Anonymkode: 91a10...837

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra!!💫 Jeg har tatt mammografi, ultralyd og biopsi...håper på samme svar som deg.

Anonymkode: 91a10...837

Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan gikk det med deg? Jeg skal til mammografi selv også, har en stor, rund glatt og bevegelig kul i det ene brystet.

Anonymkode: 91a10...837

Kan du kjenne kulen om du stryker over brystet? Eller må du trykke ned for å kjenne den?

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du kjenne kulen om du stryker over brystet? Eller må du trykke ned for å kjenne den?

Anonymkode: 4882b...c0a

Ja, jeg kan kjenne den dersom jeg løfter armen over hodet. 

Anonymkode: 91a10...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Chroma said:

Lykke til ❤️

Takk.❤️

Anonymkode: 91a10...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk.❤️

Anonymkode: 91a10...837

Oppdater😊 lykke til! 

Anonymkode: 0f7e4...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også en ganske markant liten kul. Legen fikk en hastetime til mammografi og ultralyd veldig raskt. Det viste seg å være en fettkul, men jeg husker at jeg var helt kvalm. Håper det går bra med deg, lykke til 💞

Anonymkode: bddcd...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fant også en ganske markant liten kul. Legen fikk en hastetime til mammografi og ultralyd veldig raskt. Det viste seg å være en fettkul, men jeg husker at jeg var helt kvalm. Håper det går bra med deg, lykke til 💞

Anonymkode: bddcd...27b

Jeg finner det vanskelig å skille mellom fettvev(?)/kjertler man har i brystet, mot kuler. Har helseangst, så blir ikke bedre at jeg tar på det hele tiden... :) 

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg finner det vanskelig å skille mellom fettvev(?)/kjertler man har i brystet, mot kuler. Har helseangst, så blir ikke bedre at jeg tar på det hele tiden... :) 

Anonymkode: 4882b...c0a

Da kan du gå til fastlegen for sjekk innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2021 at 10:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed om at det var best å ikke barbere. Det hadde noe med faren for at hårsekker ble betente o.l. Håret er jo uansett ikke veien for legene. 
Lykke til.❤️

Anonymkode: cc73b...f2b

Ja okey, då lar eg det berre stå :)

On 1/16/2021 at 1:53 PM, AnonymBruker said:

Så du kan kjenne kulen svært tydelig, bare ved å stryke over puppen? Du må ikke trykke ned for å kjenne den?

Anonymkode: 4882b...c0a

Eg kjenner den ganske godt ved å berre stryke ja. Trenger liksom ikkje grave fingeren langt ned i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2021 at 2:45 PM, n_97 said:

Kreftsvulster er ofte ruglete og harde og kompakte i konsistens. Krysser fingrene for deg. 

Takk, det går sikkert fint :)

On 1/16/2021 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

Følg med på om den forandrer størrelse. Dersom den er stor en dag også plutselig krymper så er det et godt tegn.

Anonymkode: 69aea...b78

Okey.

On 1/17/2021 at 1:20 PM, Kokeshi said:

Har funnet tre kuler selv, har tatt biopsi av to av de. Ikke av den siste, for den kom så raskt etter kul nummer to at jeg fikk beskjed om at det var ingenting å bekymre seg for. Alt var godartede kuler som forsvant av seg selv etterhvert.

Så bra :)

On 1/18/2021 at 2:17 AM, AnonymBruker said:

Du skal ikke klype inn i brystet, da vil kjertler kjennes ut kuler, Bruk de tre midterste fingrene på hånda, og hold dem flatt. Du skal kjenne med de to ytterste leddene på fingrene. Hvis du legger hånda flatt på brystet og gjør en litt roterende bevegelse, skal du kjenne den. 

Jeg har også hatt et fibroadenom, oppdaget kulen ved en tilfeldighet, den lå ut mot siden og var på størrelse med en drue. Jeg ringte og fikk legetime i løpet av en uke, men fastlegen sa at det desverre var vanlig at folk gikk med sånt i måneder og år før de gjorde noe mer enn å bekymre seg. Fikk også beskjed om at henvisningen kunne ta litt tid, kreft i brystet utvikler seg sakte, så noen uker fra eller til er greit. Fikk time tidligere enn forventet, mammografi, ultralyd og celleprøve, og fikk beskjed om at det 90% sikkert var ufarlig, og så endelig avklaring uka etter. Sånne kuler opereres bare ut dersom de er så store at de medfører ubehag, verker eller vokser veldig fort. Min forsvant av seg selv etter noen år, noe som også er vanlig. 

Anonymkode: 23063...9ae

Greitt å vita at det utviklar seg sakte da, på ein måte.

On 1/18/2021 at 2:42 AM, SaySomething said:

Jeg var til legen med hovent og ømt bryst, var så vondt at jeg måtte gå til innkjøp av sportsbh. Under areola var det hovent og legen kunne godt kjenne det. Ble henvis direkte fra legen til sykehuset, legen på sykehuset prøvde å drenere men var ingen væske. Ble henvist til mammografi og ul, fikk time én uke etter. Legen trodde det var abscess. 

Etter mammografi og ul, fant de en liten cyste og konkluderte også med at det er mastalgi, ikke-syklisk. 

Synes det er ganske utrolig at det er så lang ventetid på time for mammografi for flere av dere. Fra jeg gikk til legen til jeg hadde svar tok det én uke..

 

Eg har ikkje smerter, kanskje litt ømt. Men ikkje sånn veldig. Bra det ikkje var kreft.

On 1/18/2021 at 11:50 PM, Chroma said:

Det er forandringer du skal kjenne etter. Kjennes noe annerledes ut går du til fastlegen.

Japp! Det er ein god regel.

On 1/19/2021 at 7:03 PM, tranedatter said:

Skal selv til sykehuset i morgen for en sjekk, de så noe på min mammografi.

 

Jeg synes denne forklarte bra: Sjekk brystene dine for endringer jevnlig! | Aleris

To filmer som viser og forklarer. Vet nå, i en alder av 44 år, mer enn noensinne om hvordan brystene er byggd opp. ;) 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fant også en ganske markant liten kul. Legen fikk en hastetime til mammografi og ultralyd veldig raskt. Det viste seg å være en fettkul, men jeg husker at jeg var helt kvalm. Håper det går bra med deg, lykke til 💞

Anonymkode: bddcd...27b

 

ÅÅ lykke til Tranedatter. Satser på at det går bra.

Tusen takk Anonym. Det er ikkje så lenge til for meg nå. Tirsdag som kjem.

Endret av mammahjarte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det gjekk heldigvis fint, det var vev som hadde på ein måte vokst sammen. Altså heilt ufarlig, fekk skryt for å skjekka meg, fordi det er viktig uansett. Skulle ta kontakt om den vokste veldig masse, men vanligvis så "spiser" kroppen den opp av seg sjølv.

Kroppen er ganske rar!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2021 at 9:23 AM, AnonymBruker said:

Oppdater😊 lykke til! 

Anonymkode: 0f7e4...750

Jeg må fjerne den, men det er mest sannsynlig snakk om en godartet svulst. Puppene mine vil aldri bli de samme, men dersom den viser seg å være like godartet som biopsi og vevsprøve tilsier, så vil min risiko for brystkreft vær den samme som alle andre etterpå.

Anonymkode: 91a10...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 19.58):

Jeg oppdaget i fjor vår en ruglete, avlang kul i brystet, ca. 3 cm lang. Brystet var hovent der kulen var, og det var vondt når det ble presset på, som når jeg brukte sports-BH. Jeg ble veldig stressa, og tok kontakt med lege. Jeg fikk ganske raskt time til mammografi og ultralyd, og fikk tatt begge på samme dag. Det viste seg at jeg rett og slett har veldig kompakte brystkjertler i det ene brystet. Jeg pustet veldig lettet ut etter den timen! Jeg har kulen fortsatt, nærmere ett år etter at jeg oppdaget den, men jeg er heldigvis ikke bekymret lenger. 

Anonymkode: 0b71f...ab5

Oppdaget du den helt tilfeldig? Har du nylig vært gravid og/eller ammet?

Jeg oppdaget selv en kul for 4 dager siden, som jeg tror kan være enten hoven brystkjertel eller fibroadenom. Minstemann i huset har ikke blitt ammet på 4 år, vet ikke om det har noe å si men🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...