Gå til innhold

Fant svær kul i brystet.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan kjentes kulen din ut? Var det slik at den var rimelig kjennbar om du strøk over brystet?

Anonymkode: 4882b...c0a

Ja, min var litt på oversiden av puppen, kjente den godt. Ruglete og lett å flytte på, ganske hard. Ikke vond i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kjennes kulen/klumpen din ut? Kjenner du den om du stryker brystet?

Kjenner noe selv, men er rimelig sikker at det er fettvev/melkekjertler jeg kjenner, siden jeg må trykke godt ned for å kjenne den.

Anonymkode: 4882b...c0a

Dersom eg tar tommelen og stryker ned der kulen er kjenner eg den veldig lett. Etter å ha spurt DR.google kom eg fram til Fibroadenom dojke simptomi lečenje ishrana operacija - Čajevi

Men eg veit jo ikkje. Kjenner eg ikkje er sånn veldig stressa. Eg føler meg frisk og er aktiv på jobb kvar dag. Men vil såklart ha det skjekka. Gleder meg til å få det avklart, slipper man å ha det hengane over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (5 minutter siden):

 Eg føler meg frisk og er aktiv på jobb kvar dag. Men vil såklart ha det skjekka. Gleder meg til å få det avklart, slipper man å ha det hengane over seg.

Ikke for å skremme deg eller noen andre, men sånn generelt; hvis du hadde følt deg dårlig og slapp, så hadde du antakelig vært langt ut i forløpet hvis det var kreft... Når kreft gjør vondt og man er sliten, så har det som regel gått (for) langt...  Du har helt sikkert bare en fettkul eller muskelknute, og er det kreft, så ordner legene det også! Lykke til :) 

Anonymkode: 2a6f8...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg lurer bare på en ting. 

Har vi ikke alle sånne store kuler rundt i brystene? 

Jeg har en 4-5cm kul i ene brystet som ikke gjør vondt, jeg har også en i det andre bryste som er øm. 

For å kjenne dem må jeg kjenne fra sidene og på en måte "klemme flesket" sammen. Det nytter ikke og trykke fingrene bare mot brystet da kjenner jeg ikke noe skikkelig. Det som er ømt er hardere enn det andre når jeg trykker mot. Det som ikke er ømt er bløtere i fettet.

Jeg er nesten 40 og både mor og mormor har hatt kreft i brystene.

Anonymkode: 5dac0...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en kul i ene brystet omtrent på samme str som du beskriver, glatt.

Fikk time på sykehuset ila en ukes tid. De tok mammografi og fant ut at kulen var fylt med væske, så de bare stakk en lang nål inn og drenerte den på stedet, da de mente den kom til å fortsette å vokse og ville begynne å sprenge på brystvevet etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg har hatt kronisk vitamin mangel på flere vitaminer (jernlagre, jern, folsyre, magnesium, d-vitamin) i nesten 4år til tross for vitamintilskudd og har i den perioden også fått flere autoimmune sykdommer (psoriasis artritt, psoriasis vulgaris, vitiligo) og er kronisk trøtt, sliten, kraftløs, magesjau, glemmer lett og ukonsentrert og veldig veldig lite krefter til å gjøre ting.

Anonymkode: 5dac0...a84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! 

De aller fleste tilfeller er det melkekjertel, eller cyste/fettklump. 

Hadde også en kul og ble henvist til mammografi. Det var heldigvis bare en uskyldig melkekjertel. 

Kvinne33

Anonymkode: 0f7e4...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å skremme deg eller noen andre, men sånn generelt; hvis du hadde følt deg dårlig og slapp, så hadde du antakelig vært langt ut i forløpet hvis det var kreft... Når kreft gjør vondt og man er sliten, så har det som regel gått (for) langt...  Du har helt sikkert bare en fettkul eller muskelknute, og er det kreft, så ordner legene det også! Lykke til :) 

Anonymkode: 2a6f8...f20

Åja, så man kan ha kreft utan å føla seg dårlig. Det gir eigentlig meining, eg kjenner ein som har hatt lymfekreft og han var eigentlig ikkje så dårlig, til tross for at dei oppdaga det ganske seint. Det er jo skremmande.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså jeg lurer bare på en ting. 

Har vi ikke alle sånne store kuler rundt i brystene? 

Jeg har en 4-5cm kul i ene brystet som ikke gjør vondt, jeg har også en i det andre bryste som er øm. 

For å kjenne dem må jeg kjenne fra sidene og på en måte "klemme flesket" sammen. Det nytter ikke og trykke fingrene bare mot brystet da kjenner jeg ikke noe skikkelig. Det som er ømt er hardere enn det andre når jeg trykker mot. Det som ikke er ømt er bløtere i fettet.

Jeg er nesten 40 og både mor og mormor har hatt kreft i brystene.

Anonymkode: 5dac0...a84

Det er jo ein del kjertelvev, lymfeknuter nær armhola. Eg har ikkje kul på begge sider da, så ganske sikker på at den ikkje skal væra der. Det andre brystet er og litt mindre, men det er ikkje sånn kjempeforskjell eigentlig.

2 minutter siden, Blondiemamma said:

Jeg fant en kul i ene brystet omtrent på samme str som du beskriver, glatt.

Fikk time på sykehuset ila en ukes tid. De tok mammografi og fant ut at kulen var fylt med væske, så de bare stakk en lang nål inn og drenerte den på stedet, da de mente den kom til å fortsette å vokse og ville begynne å sprenge på brystvevet etterhvert.

Ååå det kan jo henda det er noko slikt då. Vanncyste.. hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en kul i brystet i høst, ikke "svær" som du sier, men stor nok til å uroe meg og ganske hard og tydelig. Kanskje 1 cm i diameter, ca to cm over brystvorten. Jeg avventet og den gikk bort etter ca. tre-fire måneder. Jeg er 30 år gammel forresten, ingen barn eller graviditet.

Anonymkode: 0c03f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til! 

De aller fleste tilfeller er det melkekjertel, eller cyste/fettklump. 

Hadde også en kul og ble henvist til mammografi. Det var heldigvis bare en uskyldig melkekjertel. 

Kvinne33

Anonymkode: 0f7e4...750

Tusen takk. Ja håper det.

Dumt spørsmål som eg kom på nå. Bør eg barbera armhola? Dei bryr seg vel ikkje? 🤪
Eg gjer som regel ikkje det om vinteren fordi det er kaldt, i dag var det -14 grader her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en kul i brystet og det tok ti dager før jeg fikk time, var gjennom mammografi, så ultralyd og til slutt en tur innom kirurgisk poliklinikk. Fikk svar med en gang. 

Jeg har forøvrig vært gjennom det to ganger og begge gangene har jeg fått svar med en gang. 

Anonymkode: 4465d...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (7 minutter siden):

Åja, så man kan ha kreft utan å føla seg dårlig. Det gir eigentlig meining, eg kjenner ein som har hatt lymfekreft og han var eigentlig ikkje så dårlig, til tross for at dei oppdaga det ganske seint. Det er jo skremmande.

De fleste som oppdager kreft føler seg ikke dårlige! Som sagt, er man dårlig, så er man kommet langt i sykdomsforløpet. Smerter er ikke et hovedsymptom på kreft. 

Anonymkode: 2a6f8...f20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 2.08):

Tok det lang tid fra du var hos legen og ble henvist, til du fikk time i posten? Var hos legen forrige uke, torsdag. Og ble henvist til brystsentetet på sykehuset. Selv har jeg slitt siden april i fjor. Bare håpe det ikke tar lang tid :)

Anonymkode: 87b05...64e

Har du kjent ein kul i brystet sidan april men ikkje gått til legen før førre veke? 

😲

Anonymkode: 5f492...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammahjarte skrev (55 minutter siden):

Dumt spørsmål som eg kom på nå. Bør eg barbera armhola? Dei bryr seg vel ikkje? 🤪
Eg gjer som regel ikkje det om vinteren fordi det er kaldt, i dag var det -14 grader her.

Jeg fikk beskjed om at det var best å ikke barbere. Det hadde noe med faren for at hårsekker ble betente o.l. Håret er jo uansett ikke veien for legene. 
Lykke til.❤️

Anonymkode: cc73b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du kjent ein kul i brystet sidan april men ikkje gått til legen før førre veke? 

😲

Anonymkode: 5f492...e6b

Ja 🙈 ville se om det ble bedre. Men jeg fikk flere anfall etter det med at det hovna opp ved kragebeinet, en hevelse rett under, og det hovna opp en kul i motsatt side i det brystet. Legen stussa veldig på det at det gikk på tvers. Han hadde ikke hørt om det før. 😅 Itillegg når det svir på nedsiden av ene armhulen hovna det opp på siden av brystet på samme side. Så vet ikke. Det hovner jo opp i begge, men mest i høyre. Er også veldig dårlig for tiden, mye ryggsmerter og diaré, akutt kvalme+ ekstremt sliten. Så er ganske leit å måtte vente til 8.februar men 🙈 jeg var så mye hos legen med forskjellige ting i fjor, så turte såvidt å bestille timen om brystet i frykt med å bli sett på som hypokonder 😅

Anonymkode: 87b05...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja 🙈 ville se om det ble bedre. Men jeg fikk flere anfall etter det med at det hovna opp ved kragebeinet, en hevelse rett under, og det hovna opp en kul i motsatt side i det brystet. Legen stussa veldig på det at det gikk på tvers. Han hadde ikke hørt om det før. 😅 Itillegg når det svir på nedsiden av ene armhulen hovna det opp på siden av brystet på samme side. Så vet ikke. Det hovner jo opp i begge, men mest i høyre. Er også veldig dårlig for tiden, mye ryggsmerter og diaré, akutt kvalme+ ekstremt sliten. Så er ganske leit å måtte vente til 8.februar men 🙈 jeg var så mye hos legen med forskjellige ting i fjor, så turte såvidt å bestille timen om brystet i frykt med å bli sett på som hypokonder 😅

Anonymkode: 87b05...64e

Vi har lymfer ved kragebeinet, og i armhulen, og også andre steder på kroppen. Høres ut som om det er hovne lymfer du opplever. Men det behøver heldigvis ikke bety kreft, og du har jo også hatt en rekke andre symptomer i et års tid(?), så det er mulig du kanskje har en auto-immun sykdom. Hva slags undersøkelser og utredning er blitt gjort det siste året? Er det forresten noe du har lagt merke til at forverrer eller lindrer plagene dine? 

Anonymkode: dcf13...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi har lymfer ved kragebeinet, og i armhulen, og også andre steder på kroppen. Høres ut som om det er hovne lymfer du opplever. Men det behøver heldigvis ikke bety kreft, og du har jo også hatt en rekke andre symptomer i et års tid(?), så det er mulig du kanskje har en auto-immun sykdom. Hva slags undersøkelser og utredning er blitt gjort det siste året? Er det forresten noe du har lagt merke til at forverrer eller lindrer plagene dine? 

Anonymkode: dcf13...943

Nei trenger ikke være kreft 😊 jeg satt inn hormonspiral september fjor, så jeg lurer litt på om den kan klusse med kroppen at jeg blir kvalm/hodepine, osv. Så lurer på å ta den ut for å se om det blir bedre. 

Jeg har siden jeg var født slitt ekstremt med magen. Som barn hadde jeg så mye forstoppelse at jeg fikk hemoroider av det. Etterhvert som jeg ble større gikk det over til diaré. Og nå er det litt om hverandre. Hadde både gastroskopi og koloskopi i fjor, men alt var fint. Heller ikke noe galt med stoffskiftet. 

Ene søstra mi har fibromyalgi. Og kusina til mamma. 

Jeg har merka nå som det har blitt kaldere at det har økt smerter i skjelettet og muskler. Det gjør også vondt å puste når jeg går ut. 

Legen tok jo masse blodprøver i fjor, blandt annet for å sjekke stoffskiftet, og når jeg tok ultralyd av lymfeknuter på hals og i lysken i fjor, ville han som tok ultralyd at jeg skulle bli sjekka for kyssesyken. 

Blodprøven viste at jeg hadde hatt kyssesyken før, men ikke da de ble tatt, så aner ikke når 😅

Men den slitenheten begynte desember 2019. Jeg var syk, akkurat som å ha influensa, bare at det varte i 2 dager. På dag 3 følte jeg meg bedre enn jeg kunne huske. Men fra dag 4 ble jeg helt utslått, sliten av ingenting. Det har vært sånn siden da, så jeg aner ikke hva det var 🤔

Anonymkode: 87b05...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (18 timer siden):

Ja, min var litt på oversiden av puppen, kjente den godt. Ruglete og lett å flytte på, ganske hard. Ikke vond i det hele tatt. 

Ahh, ok. Men er det ikke sykt vanskelig å skill en slik kul utifra kjertler/fettvev/bein vi har i området rundt areola? Er mye hardt der, men da må jeg presse ned for å kjenne etter. Den ligger ikke om jeg stryker over.

Anonymkode: 4882b...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (16 timer siden):

Dersom eg tar tommelen og stryker ned der kulen er kjenner eg den veldig lett. Etter å ha spurt DR.google kom eg fram til Fibroadenom dojke simptomi lečenje ishrana operacija - Čajevi

Men eg veit jo ikkje. Kjenner eg ikkje er sånn veldig stressa. Eg føler meg frisk og er aktiv på jobb kvar dag. Men vil såklart ha det skjekka. Gleder meg til å få det avklart, slipper man å ha det hengane over seg.

Så du kan kjenne kulen svært tydelig, bare ved å stryke over puppen? Du må ikke trykke ned for å kjenne den?

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ahh, ok. Men er det ikke sykt vanskelig å skill en slik kul utifra kjertler/fettvev/bein vi har i området rundt areola? Er mye hardt der, men da må jeg presse ned for å kjenne etter. Den ligger ikke om jeg stryker over.

Anonymkode: 4882b...c0a

Jo, det er derfor det er lurt å sjekke alle forandringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...