Gå til innhold

Fant svær kul i brystet.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

I desember fant eg ein stor (3cm ca) klump/kul i bryster. Eg har snart time på brystdiagnostisk senter. Er det nokon som har erfart noko liknande? Korleis gjekk det? Korleis hadde du det i ventetida? 

Eg aner ikkje kor lenge den har vore der. Ikkje vond, relativt fastlåst men kan bevegast litt. Trur kanskje det er fettklump/cyste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mammografi, ultralyd og eventuelt biopsi. Tar omlag en time. Fulgte en veninne nylig, og hun har ennå ikke fått svar.

Anonymkode: fa714...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes den glatt eller ruglete ut? Jeg har hatt brystkreft, men vil ikke skremme deg. Bra du har fått time, det er viktig å få utelukke, mest sannsynlig er det noe godartet 🤞

Anonymkode: b5d04...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fant kul i brystet og var veldig nervøs. Var heldigvis bare en cyste - noe det ofte er! 
og om det er svulst så betyr ikke det at skipet er seilt. Lykke til!

Anonymkode: 0d2d7...503

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sværing, mye større enn din. Tok ultralyd, mammografi og biopsi. Det var et fibroadenom :) Operert ut, null problemer i ettertid.

Anonymkode: 13df5...2fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mammografi, ultralyd og eventuelt biopsi. Tar omlag en time. Fulgte en veninne nylig, og hun har ennå ikke fått svar.

Anonymkode: fa714...bed

Det høyrest greitt ut da.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjennes den glatt eller ruglete ut? Jeg har hatt brystkreft, men vil ikke skremme deg. Bra du har fått time, det er viktig å få utelukke, mest sannsynlig er det noe godartet 🤞

Anonymkode: b5d04...11e

Glatt. Mest glatt.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mamma fant kul i brystet og var veldig nervøs. Var heldigvis bare en cyste - noe det ofte er! 
og om det er svulst så betyr ikke det at skipet er seilt. Lykke til!

Anonymkode: 0d2d7...503

Så bra, phew.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde en sværing, mye større enn din. Tok ultralyd, mammografi og biopsi. Det var et fibroadenom :) Operert ut, null problemer i ettertid.

Anonymkode: 13df5...2fc

Lurer på om det er noko sånt ja. Gleder meg til å få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et godt tegn at den er glatt 👍

Anonymkode: b5d04...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn som var en fibroadenom (muskelknute) som ei over meg skrev. Mest sannsynlig hormonelt pga svangerskap og fordi jeg ammet da. Skulle se det an om jeg trengte å operere den ut, men den forsvant når jeg sluttet å amme. Så det ble aldri aktuelt å operere. 

Anonymkode: dd572...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det lang tid fra du var hos legen og ble henvist, til du fikk time i posten? Var hos legen forrige uke, torsdag. Og ble henvist til brystsentetet på sykehuset. Selv har jeg slitt siden april i fjor. Bare håpe det ikke tar lang tid :)

Anonymkode: 87b05...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også plutselig en stor kul i brystet, tenkte egentlig at når det har vokst så fort at jeg plutselig kjenner den så kan det neppe være kreft, og det stemte. Hadde en cyste, forsvant av seg selv etter et par uker. Tok mammografi og deretter UL, tok ca halvannen time fra jeg kom inn døren til jeg gikk ut igjen, inkludert ventetid mellom undersøkelsene. Hos meg var det åpenbart at det ikke var kreft, så legen ville ikke ta biopsi pga infeksjonsfare, men er de usikker tas biopsi i tillegg. 

Anonymkode: 2acf0...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Tok det lang tid fra du var hos legen og ble henvist, til du fikk time i posten? Var hos legen forrige uke, torsdag. Og ble henvist til brystsentetet på sykehuset. Selv har jeg slitt siden april i fjor. Bare håpe det ikke tar lang tid :)

Anonymkode: 87b05...64e

Det tok kjempekort tid, legen henviste meg på dagen. Så fekk eg innkalling etter helga, dvs ein virkedag etter konsultasjon. Eg fekk time på helsenorge, ikkje posten :)

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fant også plutselig en stor kul i brystet, tenkte egentlig at når det har vokst så fort at jeg plutselig kjenner den så kan det neppe være kreft, og det stemte. Hadde en cyste, forsvant av seg selv etter et par uker. Tok mammografi og deretter UL, tok ca halvannen time fra jeg kom inn døren til jeg gikk ut igjen, inkludert ventetid mellom undersøkelsene. Hos meg var det åpenbart at det ikke var kreft, så legen ville ikke ta biopsi pga infeksjonsfare, men er de usikker tas biopsi i tillegg. 

Anonymkode: 2acf0...421

Ja okey, eg tenkjer og at det sikkert ikkje er kreft fordi eg ellers føler meg veldig frisk. Har ikkje problemer med å fungera i kvardagen, har ikkje noko spesielt med symptomer eigentlig. Kan folk virkelig ha kreft utan å ha andre symptomer? Det er ein svær kul der ja, skummelt ja. Gleder meg til den er avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en stor kul, men den er vond. Har også blitt henvist til brystdiagnostikk, men her var det 2 mnd ventetid på time. Timen er snart for meg og, håper det er gode nyheter for oss begge :) legen min sa at de fleste kuler er ufarlige. Men selvfølgelig er det viktig å sjekke det ut.

Anonymkode: 4d941...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er deg noe helt ufarlig. 
 

Har selv hatt brystkreft, ingen andre symptomer enn selve kulen jeg fant. 
Tok først mammografi, så ultralyd, så mammografi av begge bryst, og så ultralyd og biopsier, alt på samme dag. 
Ble så henvist til MR. 
 

Lykke til. 🤍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt brystkreft, hadde kun en liten kul som jeg oppdaget selv da jeg er litt paranoid på helsen min . Er litt hypokonder, men denne gangen var det kreft. Hadde ingen andre symptomer enn det, jeg løpte på fjellet hver dag og følte meg helt frisk. Etter 6 cellegift kurer og stråling er jeg kreftfri på 5. året nå 👏 viktig å sjekke, selv om de aller fleste kuler er helt uskyldig. 

Anonymkode: b5d04...11e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (1 time siden):

Det tok kjempekort tid, legen henviste meg på dagen. Så fekk eg innkalling etter helga, dvs ein virkedag etter konsultasjon. Eg fekk time på helsenorge, ikkje posten :)

Ja okey, eg tenkjer og at det sikkert ikkje er kreft fordi eg ellers føler meg veldig frisk. Har ikkje problemer med å fungera i kvardagen, har ikkje noko spesielt med symptomer eigentlig. Kan folk virkelig ha kreft utan å ha andre symptomer? Det er ein svær kul der ja, skummelt ja. Gleder meg til den er avklart.

Så bra 😊😊 fikk brev i posten i dag at jeg har time den 8.februar 😊 så tok ikke lang tid heldigvis :) lykke til 🤩 når er timen din? 

Anonymkode: 87b05...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra 😊😊 fikk brev i posten i dag at jeg har time den 8.februar 😊 så tok ikke lang tid heldigvis :) lykke til 🤩 når er timen din? 

Anonymkode: 87b05...64e

26.Januar. Det er eigentlig ikkje sånn kjempelenge å venta.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg oppdaget i fjor vår en ruglete, avlang kul i brystet, ca. 3 cm lang. Brystet var hovent der kulen var, og det var vondt når det ble presset på, som når jeg brukte sports-BH. Jeg ble veldig stressa, og tok kontakt med lege. Jeg fikk ganske raskt time til mammografi og ultralyd, og fikk tatt begge på samme dag. Det viste seg at jeg rett og slett har veldig kompakte brystkjertler i det ene brystet. Jeg pustet veldig lettet ut etter den timen! Jeg har kulen fortsatt, nærmere ett år etter at jeg oppdaget den, men jeg er heldigvis ikke bekymret lenger. 

Anonymkode: 0b71f...ab5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har også en stor kul, men den er vond. Har også blitt henvist til brystdiagnostikk, men her var det 2 mnd ventetid på time. Timen er snart for meg og, håper det er gode nyheter for oss begge :) legen min sa at de fleste kuler er ufarlige. Men selvfølgelig er det viktig å sjekke det ut.

Anonymkode: 4d941...91f

2 mndr. ventetid for å sjekke ut en kul i brystet ????

Anonymkode: 06222...8d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (På 12.1.2021 den 22.27):

I desember fant eg ein stor (3cm ca) klump/kul i bryster. Eg har snart time på brystdiagnostisk senter. Er det nokon som har erfart noko liknande? Korleis gjekk det? Korleis hadde du det i ventetida? 

Eg aner ikkje kor lenge den har vore der. Ikkje vond, relativt fastlåst men kan bevegast litt. Trur kanskje det er fettklump/cyste. 

Hvordan kjennes kulen/klumpen din ut? Kjenner du den om du stryker brystet?

Kjenner noe selv, men er rimelig sikker at det er fettvev/melkekjertler jeg kjenner, siden jeg må trykke godt ned for å kjenne den.

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (På 13.1.2021 den 21.52):

Som regel er deg noe helt ufarlig. 
 

Har selv hatt brystkreft, ingen andre symptomer enn selve kulen jeg fant. 
Tok først mammografi, så ultralyd, så mammografi av begge bryst, og så ultralyd og biopsier, alt på samme dag. 
Ble så henvist til MR. 
 

Lykke til. 🤍 

Hvordan kjentes kulen din ut? Var det slik at den var rimelig kjennbar om du strøk over brystet?

Anonymkode: 4882b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...