Gå til innhold

Svigermor gir kun oppmersomhet og gaver til sitt barnebarn, ikke til sønnens bonusbarn (mine to barn).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lykkeligliten skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok konfrontert hun med det på egenhånd om mannen ikke hadde tatt tak. Ville prøvd å formidle at det er veldig sårt for de andre barna at minste får så mye mer ekstra oppmerksomhet. 
Men jeg tror at det er realiteten for mange at familiemedlemmer forskjellsbehandler barna. Jeg har et barn fra tidligere forhold og et på vei så kan se for meg at det er ekstra sårt når samboeren ikke er pappen.

Jeg hadde en tante som hele tiden hadde et favoritt tantebarn som hun var mye med, tok hun med seg på shoppingturer osv mens vi andre ble ekskludert. Har også en bestefar som nektet to av barnebarna å komme på hytten hans, men lot et annet komme til hytta etter han sa nei til de andre. Sier ikke at det er en grei oppførsel men jeg tror nok dessverre det er ganske normalt. Anbefaler at du tar en samtale med svigermor hvor du får frem at det er alle eller ingen og at det er veldig vondt for de andre å bli ekskludert. 

Takk for forståelse🙏🏻Gode råd!

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her var det bestefaren som tok dette hardt. Kom en tante på besøk, med gave til bare biologiske tantebarn. Og da strammet faren min seg opp og ila gaveforbud, om man ikke hadde til alle.

Anonymkode: a93f1...809

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Få mannen din til p forklare for henne at dette er hans bonusbarn, og at han praktisk talt ser på de som sine egne. Og at det hadde vørt hyggelig om hun også kunne delt dette synet med dere. 

Anonymkode: 125f6...673

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi hadde nesten samme situasjon bortsett fra at jeg har et særkullsbarn og mannen min og jeg har tvillinger sammen. Min svigermor gav gaver til tvillingene, min mann og til meg første julen etter at tvillingene var født, og hun skjønte overhodet ikke at vi reagerte når hun utelot mine særkullsbarn. Det endte med at da hun kom med julegaver året etter så nektet jeg å ta imot dem da hun gjorde en slik åpenbar forskjellsbehandling. Svigermor ble dritsur, men fortsatt nå 4 år etter er jeg og min mann urokkelig og gavene fra svigermor går uten unntak i retur uåpnet.

Anonymkode: 5b68b...583

Nekter dere en bestemor å gi julegaver til barnebarna sine, på grunn av at hun glemte å kjøpe julegaver til dine barn EN gang???

Anonymkode: 38d06...362

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nekter dere en bestemor å gi julegaver til barnebarna sine, på grunn av at hun glemte å kjøpe julegaver til dine barn EN gang???

Anonymkode: 38d06...362

Hvor får du det fra? Lest tråden?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Whistler
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 23.32):

Enig i det. Vi får bare kanskje slutte. Jeg drar ikke dit med kun et barn. Så da får jeg bare droppe å dra dit, så får mannen heller vedlikeholde relasjonen med mini. Jeg kan ikke velge mellom barna mine. Så huff ja, dette er vanskelig.

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 23.34):

Hun gir faktisk julegave til hunden vår! Det glemte jeg HELT å si!

Så egentlig koker det ned til at du er sutrete for at dine barn ikke får noe fra foreldrene til din mann, mens "alle" andre får.  Det er åpenbart en smal sti å være "bonusbesteforelder".  En situasjon man slett ikke har valgt frivillig.  Så lenge DINE barns biologiske besteforeldre følger opp kan jeg ikke helt se problemet.  I stedet for at manne din skal ta "samtalen" med foreldrene sine kan kanskje du ta den "samtalen" med dine særkullsbarn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er enig i at hun burde kjøpe gaver til alle, om ikke av omsorg, så av ren høflighet. 

Men generelt så forventer jeg lite i slike situasjoner, spesielt når det gjelder den eldre generasjon. 

Jeg har ikke barn fra før, men er sammen med en mann med barn fra før. Hans foreldre tok skilsmissene til begge barna veldig tungt. De har vært gift i femti år og hatt det stabilt og godt, og ser nå at både begge deres barn, vennene til deres barn, og barna til deres venner, nå skilles i fleng, de fleste med to eller tre barn. For dem var det en sorg at familiene til deres barn ble splittet. Og de kunne ikke forstå hvorfor det så ofte var nødvendig, for ressurssterke, friske barn uten store problemer i livet, som er oppdratt godt i et stabilt hjem. De tok det litt personlig, og spesielt min svigermor brukte lang tid på å tenke over hva hun kunne gjort annerledes. 

Så innretter de seg jo med tiden. Når vi får et barn blir det deres biologiske barnebarn. Det blir fortsatt ikke helt det samme - de har tilbakelagt mange aktive år med to kull barnebarn allerede. Og etter at deres sønn ble skilt og han traff meg, så har deres prioritet naturlig nok vært at deres barnebarn har det bra. Hadde han truffet en med barn, tror jeg ikke de hadde orket å engasjere seg så veldig mye. 

Det er veldig mange små og store sorger i forbindelse med skilsmisser, og jeg tror man ofte tenker over de åpenbare, og glemmer mange av de mindre. 

Dine barn har vel to sett besteforeldre fra før? Får de nok gaver og kjærlighet derfra?

Anonymkode: 8bae4...9f9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Alt det spørres om er svart tidligere i tråden🙏🏻

Handler ikke om gaver, men forskjellsbehandling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Whistler skrev (10 timer siden):

Så egentlig koker det ned til at du er sutrete for at dine barn ikke får noe fra foreldrene til din mann, mens "alle" andre får.  Det er åpenbart en smal sti å være "bonusbesteforelder".  En situasjon man slett ikke har valgt frivillig.  Så lenge DINE barns biologiske besteforeldre følger opp kan jeg ikke helt se problemet.  I stedet for at manne din skal ta "samtalen" med foreldrene sine kan kanskje du ta den "samtalen" med dine særkullsbarn?

Du som selv har vært «tenåring i bag» burde hatt mer forståelse. Man blir kanskje bitter av slikt. Det er trist. Desto viktigere at voksne rundt tar ansvar og ikke straffer barna.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann Mo

Tviler på at dette er en sak for barna, så lenge dere ikke gjør det til en sak. Dersom dere fremstiller det som vanlig, helt fint og naturlig, så vil barna tenke det er det. 

Alle har ikke like mye penger til julegaver, eller er komfortable med å finne gaver, eller har lik interesse for å gi gaver utover sine egne nærmeste. 

H.I. Dette kan dere jo lett løse, dersom dere ønsker likhet i gaver. Dere kan jo tilby ekstra-bestemoren at dere selv betaler og handler gaver til ekstra-barnebarna fra henne, dersom dere føler det er så viktig at alle barna har likt med gaver fra alle. 

Forresten. Forventer dere lik oppfølging fra henne med interesse for personlige liv og sidelinja i sport likt ovenfor alle barna også? Og hva dersom det blir slutt mellom deg og barnefar. Skal ekstra-bestemor være like knyttet til dine barn? Og skal hun fortsette med gaver og oppfølging av ekstra-barnebarna da også? 

Og er det samme krav til besteforeldrene på farssida til dine øvrige barn, for ditt nye barn nå? 

Endret av Ann Mo
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Ann Mo skrev (45 minutter siden):

Tviler på at dette er en sak for barna, så lenge dere ikke gjør det til en sak. Dersom dere fremstiller det som vanlig, helt fint og naturlig, så vil barna tenke det er det. 

Alle har ikke like mye penger til julegaver, eller er komfortable med å finne gaver, eller har lik interesse for å gi gaver utover sine egne nærmeste. 

H.I. Dette kan dere jo lett løse, dersom dere ønsker likhet i gaver. Dere kan jo tilby ekstra-bestemoren at dere selv betaler og handler gaver til ekstra-barnebarna fra henne, dersom dere føler det er så viktig at alle barna har likt med gaver fra alle. 

Forresten. Forventer dere lik oppfølging fra henne med interesse for personlige liv og sidelinja i sport likt ovenfor alle barna også? Og hva dersom det blir slutt mellom deg og barnefar. Skal ekstra-bestemor være like knyttet til dine barn? Og skal hun fortsette med gaver og oppfølging av ekstra-barnebarna da også? 

Og er det samme krav til besteforeldrene på farssida til dine øvrige barn, for ditt nye barn nå? 

Om du leser tråden litt bakover (skjønner om du ikke orker), så får du svar på alt dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Ann Mo skrev (46 minutter siden):

De behandler alle barna likt! Beundringsverdig og flott!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann Mo
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De behandler alle barna likt! Beundringsverdig og flott!

Like mye tilstede i alle sine liv? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ann Mo skrev (30 minutter siden):

Like mye tilstede i alle sine liv? 

Ja faktisk. Overnattinger, og alt fra theater til kino osv. Jeg forventer ikke slikt. Man kan vri på det meste her inne om man bare vil og leter.

Innlegget handler ikke om at hun skal stille opp hele veien for mine barn. Det er ingen vits å prøve å vri på det og finne smutthull og feil for å «felle» noen.

Her er det snakk om gaver og oppmerksomhet når man først er sammen. Du trenger ikke være enig. Vi som foreldre reagerer på måten det gjøres og synes det er ugreit, som veldig veldig mange andre her er enig i.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann Mo
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja faktisk. Overnattinger, og alt fra theater til kino osv. Jeg forventer ikke slikt. Man kan vri på det meste her inne om man bare vil og leter.

Innlegget handler ikke om at hun skal stille opp hele veien for mine barn. Det er ingen vits å prøve å vri på det og finne smutthull og feil for å «felle» noen.

Her er det snakk om gaver og oppmerksomhet når man først er sammen. Du trenger ikke være enig. Vi som foreldre reagerer på måten det gjøres og synes det er ugreit, som veldig veldig mange andre her er enig i.

Men. For å satse på kjærlighet. Hvorfor ikke bare kjøpe gaver selv fra henne til dine barn? 

Ulike familier har ulike gavekulturer. Og ulike kulturer for å ta vare på barn som ikke er deres.

Ser også du skriver at hun kommer ikke i dine barns bursdager, som jeg antar du inviterer henne til hvert år?

Har du spurt om hvorfor? Kanskje har hun ikke tid og lyst til å følge opp flere barn? Er det mulig å akseptere? 

Endret av Ann Mo
Lenke til innlegg
Del på andre sider
little fairy

Hvis det står på pengene, så synes jeg heller at din mann skal ta det opp med henne. Kanskje hun heller kan kjøpe 3 billigere gaver til barna? Slik alle får. Eller kanskje dere kunne gjort en avtale, om det er greit for dere, at dere spytter i litt slik at hun kan gi gave til alle. Verden er ikke rettferdig, men jeg kan jo se for meg at dine barn vil på sikt legge merke til dette og synes det er kjipt. Og hvis de ser på henne som en ordentlig bestemor, så vil de kanskje føle seg mindre verdsatt? 

Hun så kanskje ikke for seg at sønnen skulle finne en med barn fra før. Noen eldre kan jo ha litt andre holdninger når det kommer til slikt. Men jeg må si det er merkelig å ikke noen ganger vise at man bryr seg litt om bonus barnebarna. Det er jo tross alt hennes sønn som har valgt deg med to barn fra før. Og da bør hun være glad på hans vegne og forsøke å se på alle som en likeverdig familie. Det er jo synd om det blir slik at når barna blir store nok og vil sende snap osv selv, at hun feks ikke kommenterer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Whistler
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du som selv har vært «tenåring i bag» burde hatt mer forståelse. Man blir kanskje bitter av slikt. Det er trist. Desto viktigere at voksne rundt tar ansvar og ikke straffer barna.

Jeg trenger bare å forstå at blod er betraktelig tykkere enn vann, og at som i ditt tilfelle, er det noen bilologiske besteforeldre som burde kjenne sin besøkelsestid.   Lovverket sier akkurat det samme.  Når alt koker ned til det basale kommer det også til å vise seg at din nåværende mann er mer bundet til deres felles barn enn ditt særkullsbarn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...