Gå til innhold

Svigermor gir kun oppmersomhet og gaver til sitt barnebarn, ikke til sønnens bonusbarn (mine to barn).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som andre skriver, kan det jo være at hun er litt konservativ, tilhører den eldre garde hvor denne typen moderne familie mildt sagt ikke er normen, og hun er litt skeptisk til hele opplegget.

Hun er vel også klar over at det sekundet du og sønnen hennes skiller lag, så er disse ste-barnebarna forsvunnet som dugg for solen. Alle i den moderne nyfamilien er som en "vanlig kjernefamilie som elsker hverandre på kryss og tvers", helt til det skjærer seg mellom de to voksne og båndet mellom de ymse involverte kuttes på dagen.

Eller hun er redd for at når hun først åpner den døra og blir "stebestemor", så forventes det også mer. Må hun spare til alle barna, om hun gjør det til sine biologiske? Spandere lappen på alle når de blir 18, slik mange besteforeldre gjør? Gi stor konfirmasjonsgave til alle? Osv.

Er altså enig i at hun burde gjøre en litt større innsats, prøver bare å få fram hva som kan være motivasjonen hennes her. 

Anonymkode: f6bfe...399

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Ok, så fra hennes ståsted har dere bært sammen i seks år og dere har fått to barn iløpet av denne tida (siden du skriver barna i flertall?) og du har også to barn fra før av? 
stemmer det?

Det kan jo være svigermor er konservativ og synes det har gått fort i svingene med tanke på at du hadde barn fra før av? Hvor gammel er mannen din (hennes sønn?) det er jo en omstilling om han veldig fort ble 3/4?) barns far? Og kanskje har hun da fått for seg noen tanker om hvordan hun synes ting burde være? 

- Hvordan er din relasjon til henne sånn ellers? 

Om hun har noen fordommer knyttet til at han ble sammen med en småbarnsmor kan det være hun ikke ser for seg at han takler den rollen/ansvaret, og at forholdet mellom dere kanskje ikke nødvendigvis varer for evig? At hennes taktikk da er å ikke komme for nær dine barn, med tanke på fremtiden? 
 

Jeg sier ikke at hun har rett, og personlig mener jeg at det naturlige er å gi til alle barn i en familie uavhengig av mine/dine, ettersom det åpenlyst fremhever et skille om man gir til noen og ikke andre. Men: om mannen din er konfliktsky må du selv velge om dette er en sak du vil kjempe for.

Har dine barn noen kontakt med sine besteforeldre på fars siden? Hva med dine foreldre? Hvor involvert er de i barnebarna? 

Er det sånn at hele hennes tilstedeværelse i barna sitt liv er litt nøktern og tilbaketrukken ville jeg kanskje rådet deg til å la det gå og avskrive det til «gammel og konservativ kontoen», vel vitende om at det hun gjør er feil. Og ja: konsekvensen blir heller at ingen åpner gavene fra henne på julaften, de får en «mindre verdi» via at de åpnes på et annet tidspunkt, også får dine barn en tilsvarende gave fra Rampenissen :) 

og PS; jeg synes selvfølgelig du har rett til å føle at dette er sårt. Det er uansett kjempe kjipt gjort av henne å ikke gi dem noe som helst. Jeg vet dog ikke om det vil bringe med seg noe godt å kritisere henne for det.. 

Vært sammen i 7, uvesentlig - men:) Vi har et barn sammen. Han er 36.

Mine barn har sporadisk kontakt med besteforeldrene ja. Og mine foreldre. Så det er ikke slik at de mangler besteforeldre altså.

Hun har 6 barn og alle er eldre enn min mann. Alt hun har mast om i alle år er å få barnebarn.

Rampenissegave er lurt:) de får masse gaver, så de lider materialistisk absolutt ingen nød. Er mer det at de legger merke til det og det er faktisk litt leit.

Får åpne hennes gaver utenom. Jeg personlig vil ikke ha gaver fra henne mer kjenner jeg. Blir feil.

 

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir opprørt når jeg hører om sånt!  Kanskje svigermoren din ikke forstår bedre?  

Det riktige ville være at mannen din snakker med din svigermor alene om dette.  Men siden jeg leser at han er konfliktsky, så bør du ta ordet og han være der sammen med deg.  Viktig å vise svigermor at dere står sammen.  

Vær direkte og konkret - si at dere vil at alle barna skal bli behandlet likt.  Det trenger ikke bli noen konflikt av dette dersom dere ordlegger dere rett.  

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som andre skriver, kan det jo være at hun er litt konservativ, tilhører den eldre garde hvor denne typen moderne familie mildt sagt ikke er normen, og hun er litt skeptisk til hele opplegget.

Hun er vel også klar over at det sekundet du og sønnen hennes skiller lag, så er disse ste-barnebarna forsvunnet som dugg for solen. Alle i den moderne nyfamilien er som en "vanlig kjernefamilie som elsker hverandre på kryss og tvers", helt til det skjærer seg mellom de to voksne og båndet mellom de ymse involverte kuttes på dagen.

Eller hun er redd for at når hun først åpner den døra og blir "stebestemor", så forventes det også mer. Må hun spare til alle barna, om hun gjør det til sine biologiske? Spandere lappen på alle når de blir 18, slik mange besteforeldre gjør? Gi stor konfirmasjonsgave til alle? Osv.

Er altså enig i at hun burde gjøre en litt større innsats, prøver bare å få fram hva som kan være motivasjonen hennes her. 

Anonymkode: f6bfe...399

Du har absolutt noen gode poeng her. Prøver også å sette meg i hennes sko, men jeg hadde heller vært god og tatt resten siden om det ble skilsmisse. Det er meg da!

Ingen forventer dyre gaver eller konfirmasjonsgaver osv. 

Det virker som om de ikke eksisterer i hennes verden, mens jeg og barnebarnet gjør det i aller høyeste grad.

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zienna skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner at jeg blir opprørt når jeg hører om sånt!  Kanskje svigermoren din ikke forstår bedre?  

Det riktige ville være at mannen din snakker med din svigermor alene om dette.  Men siden jeg leser at han er konfliktsky, så bør du ta ordet og han være der sammen med deg.  Viktig å vise svigermor at dere står sammen.  

Vær direkte og konkret - si at dere vil at alle barna skal bli behandlet likt.  Det trenger ikke bli noen konflikt av dette dersom dere ordlegger dere rett.  

Så enig så enig. Evt får hun bare slutte å gi noen av oss gaver. Er jo også en løsning.

Jeg ser også på muligheten om at hun bare ikke forstår, eller tenker så langt.

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle voksne i denne situasjonen bestemmer seg for å være nettopp det, så må jo dette være noe det går an å prate åpent om, helt uten konflikt? Og da tenker jeg ikke på snaps av barna og det som skjer dere voksne imellom, men om hennes direkte relasjon med barna. Prat sammen, uten anklager, om at de ser på henne som sin bestemor, fordi de ser på mannen din som sin far. Hør hva hun tenker om det, og hva slags forhold hun ønsker å ha til barna. Ut fra det kan dere jo diskutere hva dere gjør med helt praktiske ting - om hun ikke vil ha den rollen, synes hun likevel det er ok om dere kjøper et par ekstra gaver slik at de ikke føler på det osv.? Ikke gjør det til en konflikt, men gjør det til en god prat om familie, roller og relasjoner. Lytt, ikke kjeft. Vurder situasjonen derfra. Det første man bør gjøre når relasjoner ikke er ødelagt, men kan være i ferd med å bli det, er å finne ut av den andres ståsted. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det aktuelt at mannen adopterer barna? 

Ifht til gaver hadde jeg gitt bort/solgt mye overflødig. (Tatt i mot hjemmestrikk, og jule/bursdagsgaver, resten hadde jeg gitt til noen som trenger det)

Anonymkode: 7fe2b...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit at det er slik, men jeg skjønner henne litt. Min søster ble sammen med en mann som hadde TRE barn fra før. Min søster har også tre barn. De slang litt rundt når vi var på besøk men det ble aldri noen relasjon. Det ble slutt mellom min søster og han etter ti år. 
Selv om alle var hyggelig med barna hans, ble det aldri særlig nært. Mine foreldre eller mine søsken ble aldri kjent med ungene hans, i særlig grad. Følte det rart å gi helt fremmede barn julegaver.. 

Anonymkode: 0169e...c67

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vært sammen i 7, uvesentlig - men:) Vi har et barn sammen. Han er 36.

Mine barn har sporadisk kontakt med besteforeldrene ja. Og mine foreldre. Så det er ikke slik at de mangler besteforeldre altså.

Hun har 6 barn og alle er eldre enn min mann. Alt hun har mast om i alle år er å få barnebarn.

Rampenissegave er lurt:) de får masse gaver, så de lider materialistisk absolutt ingen nød. Er mer det at de legger merke til det og det er faktisk litt leit.

Får åpne hennes gaver utenom. Jeg personlig vil ikke ha gaver fra henne mer kjenner jeg. Blir feil.

 

Anonymkode: b5d1a...e23

Får de gave fra sine besteforeldre på fars side? I så fall trenger du ikke lage noe sak utav det, da disse sikkert ikke kjøper til de felles biologiske barna du har med mannen din? Om hun vet at de andre besteforeldrene gir gave og er «sporadisk» til stedet i livet til de eldste barna tenker jeg det kan være en videre forklaring i at hun ikke gir dem. I så fall ville de eldste fått mer enn de yngste, ettersom de eldste sine farfar/farmor sikkert ikke kjøper til den yngste som ikke er deres biologiske barnebarn..? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig oppgitt og overrasket over at det finnes sånne folk. Det er helt greit å føle mer for sine biologiske enn bonus men, oppegående folk viser ikke det offentlig. Jeg har en søster som har 3 biologiske barn og 3 bonusbarn. Nei, bonusbarna er ikke mine biologiske tantebarn men, de er i min søsters familie selv om de ikke er i biologisk slekt. Min søster er både i min slekt og min familie ergo blir disse barna også i min familie. Å gjøre forskjell på disse 6 ungene kunne ikke ramlet meg inn i halvsøvne engang. For meg er det ikke sånn at blod er tykkere enn vann men, jeg tror kanskje at man må ha en litt raus og stor personlighet for å innse det. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et eksempel på manglende sosiale antenner. I beste fall. 

Men før du slakter henne må hun få muligheten til å rette sin oppførsel. Og det er mannen din som klart og tydelig må si fra til sin mor. 

Dersom dette ikke skyldes manglende sosiale antenner, og bestemor står på sitt. Er det bare å kutte henne ut. Kast gavene fellesbarnet får fra henne i søpla.

Anonymkode: 1e8ea...48a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør gi beskjed om at det skal være gaver til alle tre eller til ingen. Klemmer, interesse og omsorg kan man ikke kreve, selv om normalen hadde vært at en voksen oppegående person viste noe interesse, men gaver skal være likt, ellers kan det heller være.

Min salige bestemor, som ikke var min biologiske bestemor, ga gaver for lik sum til alle barnebarna og oldebarna. Både de med blodsbånd og de uten. Interesse og klemmer var også likt. Blir jeg bonusbestemor selv en dag har jeg store sko å fylle, men jeg har lært av en mester så jeg håper jeg ikke vil gjøre de helt store feilene.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har absolutt noen gode poeng her. Prøver også å sette meg i hennes sko, men jeg hadde heller vært god og tatt resten siden om det ble skilsmisse. Det er meg da!

Ingen forventer dyre gaver eller konfirmasjonsgaver osv. 

Det virker som om de ikke eksisterer i hennes verden, mens jeg og barnebarnet gjør det i aller høyeste grad.

Anonymkode: b5d1a...e23

Skjønner at det er ubehagelig, og det å ignorere barn er så klart aldri greit. Synes din mann bør ta en prat med sin mor.

Litt på siden, men har din mann vurdert å adoptere dine to barn? Ikke nødvendigvis med tanke på svigermor, men sånn generelt. Om det er viktig for deg at omverden ser på alle barna som din manns i like stor grad, heller enn at noen "bare" er hans bonusbarn, så kan det være et riktig steg å ta. 

Anonymkode: f6bfe...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er leit at det er slik, men jeg skjønner henne litt. Min søster ble sammen med en mann som hadde TRE barn fra før. Min søster har også tre barn. De slang litt rundt når vi var på besøk men det ble aldri noen relasjon. Det ble slutt mellom min søster og han etter ti år. 
Selv om alle var hyggelig med barna hans, ble det aldri særlig nært. Mine foreldre eller mine søsken ble aldri kjent med ungene hans, i særlig grad. Følte det rart å gi helt fremmede barn julegaver.. 

Anonymkode: 0169e...c67

Men da bør hun ikke i teorien gi meg gaver heller da? Om hun helgarderer seg mot brudd?

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Får de gave fra sine besteforeldre på fars side? I så fall trenger du ikke lage noe sak utav det, da disse sikkert ikke kjøper til de felles biologiske barna du har med mannen din? Om hun vet at de andre besteforeldrene gir gave og er «sporadisk» til stedet i livet til de eldste barna tenker jeg det kan være en videre forklaring i at hun ikke gir dem. I så fall ville de eldste fått mer enn de yngste, ettersom de eldste sine farfar/farmor sikkert ikke kjøper til den yngste som ikke er deres biologiske barnebarn..? 

Besteforeldrene til barna mine på farssiden kjøpte både fødselsgave og bursdagsgaver/julegaver til vårt nye felles barn jo. Kjempeinteresserte er de :) utrolig hyggelig!

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Du bør gi beskjed om at det skal være gaver til alle tre eller til ingen. Klemmer, interesse og omsorg kan man ikke kreve, selv om normalen hadde vært at en voksen oppegående person viste noe interesse, men gaver skal være likt, ellers kan det heller være.

Min salige bestemor, som ikke var min biologiske bestemor, ga gaver for lik sum til alle barnebarna og oldebarna. Både de med blodsbånd og de uten. Interesse og klemmer var også likt. Blir jeg bonusbestemor selv en dag har jeg store sko å fylle, men jeg har lært av en mester så jeg håper jeg ikke vil gjøre de helt store feilene.

Men dette blir jo ofte helt urealistisk, ikke bare for bestemor, men også for barnebarna. Ikke alle barn ønsker å ha en drøss ulike "besteforeldre" som man skal ha en tett relasjon til helt uavhengig av blodsbånd, det blir både kunstig og påtrengende for alle parter. 

Biologisk tilhørighet HAR noe å si for de fleste av oss, og det er viktig å anerkjenne. Så klart skal man vise hverandre respekt og omtanke uansett, og i noen tilfeller blir båndet såpass sterkt at det ligner et vanlig blodsbånd. Men det kan ikke tvinges fram eller forventes som en norm i enhver moderne familiekonstellasjon. Noen besteforeldre vil jo også oppleve opptil flere kull "bonusbarnebarn", noen vil forsvinne ut av livet deres etter noen år, osv osv. 

Anonymkode: f6bfe...399

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som mange her enig i at hun bør gi gaver til alle, men samtidig så kan man ikke "tvinge" den bestemorgreia på henne heller. Som enkelte her sier kan det hende at hun bare er gammeldags, og at det er greiest for henne å gi til det biologiske barnebarnet. Jeg ville nok ikke tatt de samme valgene som din svigermor, men jeg synes du legger litt for mye negativitet i dette her også. Ikke skap unødvendige konflikter ut av dette hvis du opprinnelig synes svigermor er et ok menneske. 

Anonymkode: 38fb9...a26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: tenker dette kan løses lett. Si til svigermor at fra nå ønsker du at hun heller gir gave til dine to barn, i stedet for at du får gave til jul og bursdag. Du kan si det er fordi du ikke trenger noe/og eller at du merker de blir lei seg og du ønsker heller å glede dem. 

Anonymkode: 2dfe5...ece

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...