Gå til innhold

Svigermor gir kun oppmersomhet og gaver til sitt barnebarn, ikke til sønnens bonusbarn (mine to barn).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor er enslig.

Jeg og min mann har vært sammen i mange år. Jeg har to barn fra før av som han elsker og de elsker han. Fantastisk flink bonuspappa og de forguder han. Barna har ikke kontakt med sin egen pappa, så han er deres pappafigur og gjør en strålende jobb.

Barna mine er veldig gode, snille barn. Det virker derimot ikke som om svigermor aksepterer dem helt. Hun er hyggelig mot dem når vi er der, men ikke noe mer enn det. Hun oppsøker dem aldri, 0 interesse. Hun spør aldri etter dem, om man sender snap av dem svarer/responderer hun ikke.

Legger man ut noe på sosiale medier, liker eller kommenterer hun aldri. Selv ikke når sønnen gjør det.

Derimot elsker hun vårt felles barn, naturligvis - det er hennes barnebarn.

Sender man snap av dette barnet svarer hun. Masse fint. Hun spør stadig hvordan det er med dette barnet. Strikker plagg, gir masse gaver og er helt enkelt en super bestemor for dette barnet.

Derimot gjør hun absolutt ingenting for mine barn. Jeg skjønner at jeg ikke kan forvente meg at hun skal elske dem som sitt eget barnebarn. Derimot lurer jeg på om det ikke ville vært normalt/hyggelig om hun i det minste brydde seg LITT om storesøsknene til barnebarnet sitt? Barnebarnet forguder dem jo! Det er helt åpenbart!

Selv jeg, hennes svigerdatter får julegave, bursdagsgaver osv. Samboer får. Barnebarnet får masse gaver!

Mine barn; ingenting.

Jeg klarer ikke se på det mer. Jeg kan ikke forlange noe av henne. Skjønner det. Men jeg klarer ikke lengre sitte å åpne gaver fra henne til alle oss andre, også er mine barn utelatt. Man ser at de på en måte titter etter sine gaver. Det er faktisk fortvilende.

Vurderer å iallfall ikke åpne gaver fra henne foran barna mer.

Samboer ser på mine barn som våre barn. Han reagerer også på dette, men er veldig konfliktsky. 

Det er ekkelt for meg å ta opp med han, for det handler jo ikke om gavene i seg selv, men budskapet/prinsippet.

Samboers søsken gir også mine barn gaver. 

Det hele er sårt og jeg lurer simpelthen på om jeg tenker feil, eller om det faktisk er forståelig at jeg føler som jeg gjør? Vil gjerne høre meninger, både positive og negative.

Det er ikke verdens undergang, men jeg kjenner at det ikke føles helt greit og jeg begynner å slite med mine følelser overfor svigermor nå. 

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lama_Drama

Rart mannen din ikke skaffer seg noen baller? Her forskjellsbehandler det ikke. Og det skulle jo bare mange. Det er da ikke barnas feil at de lever i mine/dine-konstellasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama_Drama skrev (1 minutt siden):

Rart mannen din ikke skaffer seg noen baller? Her forskjellsbehandler det ikke. Og det skulle jo bare mange. Det er da ikke barnas feil at de lever i mine/dine-konstellasjoner. 

Takk. Godt med litt forståelse. Han håpet hun i år ville trå til med julegaver da han visstnok har nevnt noen ønsker til henne, bare for å vekke en relasjon, men det var jo åpenbart ikke vellykket. Hun spurte hva vårt felles barn ønsker seg, hvorpå mannen min da så muligheten og sa noe som: barn 1 og barn 2 ønsker seg sånn og sånn.

Kanskje klønete, men et forsøk fra hans side i tilfelle hun ikke har tenkt tanken eller noe.

 

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så dere mener om ikke annet at det er feil av henne? Visste liksom ikke om det er noe jeg bare bør godta eller ei. 

Noen tips om hvordan jeg kan legge det frem for samboer? Hva han bør gjøre/si til henne?Han liker ikke å snakke om det, han skammer seg nok og virker bare til å håpe på at det bedrer seg hele tiden, men det gjør det jo dessverre ikke:(

 

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å pakke inn noe og late som om det er fra henne, men det er jo fort feil det også. Plutselig takker barna for gaver de ikke har fått osv. Kanskje vi bør gi henne penger så hun kan kjøpe. Jeg vet seriøst ikke! Hun er langt fra fattig altså. Bare vanskelig å kreve at noen bruker penger de ikke ønsker å bruke selv.

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har hun vært «stebestemor» til dine barn? 

Rett over 6 år

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun redd for å ta plassen til den ekte bestemoren?

Anonymkode: 478e1...9bb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig at dere reagerer på dette, og hun burde blitt korrigert første julaften dere oppdaget at to av tre barn ble sett på som luft.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Høres helt forferdelig ut 😢😢 får vondt i magen av å lese det... 

Håper dere snakker med henne. Du kan jo snakke med henne om det bare du og henne. Også forteller du hvordan det føles.. 

Anonymkode: 1f570...bce

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er hun redd for å ta plassen til den ekte bestemoren?

Anonymkode: 478e1...9bb

Det kan jeg ikke tro. Da kunne hun jo spurt isåfall? «Er det ok om jeg også gir barna noe? Bla bla»

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo ikke bare-bare å dyrke fram masse følelser for barn man ikke er i slekt med. Tenker at det er ditt valg å gi dine barn en ste-familie, halvsøsken osv, og at det først og fremst er ditt og mannens ansvar å få barna til å føle seg elsket, ikke hans øvrige familie.

Er ellers enig i at hun burde klare å hoste opp noen gaver, og gjerne litt mer positiv oppmerksomhet til dine barn. Men at det skal regne hjerter og klemmer, er nok litt urealistisk. Dere er ikke en kjernefamilie, men en sammensatt familie, barna har ulikt biologisk opphav og vil også få noe ulikt nettverk og oppfølging fra folk rundt.

Har ikke barna dine biologiske besteforeldre som er involvert i deres liv?

Anonymkode: f6bfe...399

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer sikkert til å få hat for det her nå, men er mye mer gromt med biologiske barnebarn enn med bonus. 
 

Du kan ikke mene å presse på henne en rolle som hun kanskje ikke vil ha for de andre barna, fordi hun har biologisk barnebarn og de eldste faktisk har en annen bestemor? 
 

Greit nok at dere har kjent hverandre enn 6 år, men hun blir aldri noen bestemor for dem hvis hun faktisk ikke vil, og det må du faktisk respektere.

Anonymkode: ddb82...8a2

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010slankeren skrev (3 minutter siden):

Helt naturlig at dere reagerer på dette, og hun burde blitt korrigert første julaften dere oppdaget at to av tre barn ble sett på som luft.

Helt enig :( føler bare ikke det er min jobb. Er nok mannen som må ta grep her.

Virker som om det bare blir skjøvet under teppet mellom hver bursdag og julaften osv. 

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig :( føler bare ikke det er min jobb. Er nok mannen som må ta grep her.

Virker som om det bare blir skjøvet under teppet mellom hver bursdag og julaften osv. 

Anonymkode: b5d1a...e23

Selvfølgelig er det din jobb, som mor til alle tre! Med det sagt mener jeg absolutt at din mann burde stått opp for alle barna sine, inkludert bonusbarna, også. Du kan ikke la dette passere år etter år. Hadde det skjedd én gang, nå i julen for tre uker, er det én ting, men at det har gjentatt seg så mange ganger uten at dere voksne har stått opp for barna deres, er vondt å lese.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Rett over 6 år

Anonymkode: b5d1a...e23

Ok, så fra hennes ståsted har dere vært sammen i seks år og dere har fått to barn iløpet av denne tida (siden du skriver barna i flertall?) og du har også to barn fra før av? 
stemmer det? Eller dere har ett sammen og du har to? 

Det kan jo være svigermor er konservativ og synes det har gått fort i svingene med tanke på at du hadde barn fra før av? Hvor gammel er mannen din (hennes sønn?) det er jo en omstilling om han veldig fort ble 3/4?) barns far? Og kanskje har hun da fått for seg noen tanker om hvordan hun synes ting burde være? 

- Hvordan er din relasjon til henne sånn ellers? 

Om hun har noen fordommer knyttet til at han ble sammen med en småbarnsmor kan det være hun ikke ser for seg at han takler den rollen/ansvaret, og at forholdet mellom dere kanskje ikke nødvendigvis varer for evig? At hennes taktikk da er å ikke komme for nær dine barn, med tanke på fremtiden? 
 

Jeg sier ikke at hun har rett, og personlig mener jeg at det naturlige er å gi til alle barn i en familie uavhengig av mine/dine, ettersom det åpenlyst fremhever et skille om man gir til noen og ikke andre. Men: om mannen din er konfliktsky må du selv velge om dette er en sak du vil kjempe for.

Har dine barn noen kontakt med sine besteforeldre på fars siden? Hva med dine foreldre? Hvor involvert er de i barnebarna? 

Er det sånn at hele hennes tilstedeværelse i barna sitt liv er litt nøktern og tilbaketrukken ville jeg kanskje rådet deg til å la det gå og avskrive det til «gammel og konservativ kontoen», vel vitende om at det hun gjør er feil. Og ja: konsekvensen blir heller at ingen åpner gavene fra henne på julaften, de får en «mindre verdi» via at de åpnes på et annet tidspunkt, også får dine barn en tilsvarende gave fra Rampenissen :) 

og PS; jeg synes selvfølgelig du har rett til å føle at dette er sårt. Det er uansett kjempe kjipt gjort av henne å ikke gi dem noe som helst. Jeg vet dog ikke om det vil bringe med seg noe godt å kritisere henne for det.. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, det er jo ikke bare-bare å dyrke fram masse følelser for barn man ikke er i slekt med. Tenker at det er ditt valg å gi dine barn en ste-familie, halvsøsken osv, og at det først og fremst er ditt og mannens ansvar å få barna til å føle seg elsket, ikke hans øvrige familie.

Er ellers enig i at hun burde klare å hoste opp noen gaver, og gjerne litt mer positiv oppmerksomhet til dine barn. Men at det skal regne hjerter og klemmer, er nok litt urealistisk. Dere er ikke en kjernefamilie, men en sammensatt familie, barna har ulikt biologisk opphav og vil også få noe ulikt nettverk og oppfølging fra folk rundt.

Har ikke barna dine biologiske besteforeldre som er involvert i deres liv?

Anonymkode: f6bfe...399

Enig.

Anonymkode: c21cd...569

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer sikkert til å få hat for det her nå, men er mye mer gromt med biologiske barnebarn enn med bonus. 
 

Du kan ikke mene å presse på henne en rolle som hun kanskje ikke vil ha for de andre barna, fordi hun har biologisk barnebarn og de eldste faktisk har en annen bestemor? 
 

Greit nok at dere har kjent hverandre enn 6 år, men hun blir aldri noen bestemor for dem hvis hun faktisk ikke vil, og det må du faktisk respektere.

Anonymkode: ddb82...8a2

Får ikke hat av meg for dette. Jeg ser absolutt poenget her. Jeg hadde bare i hennes sko, aldri klart å oppføre meg sånn.

Barna mine er ikke bare «noens barn», de er også mennesker. Personer. Bekjente av henne og barnebarnets søsken. 

Man kan aldri forvente noens kjærlighet, det er jeg enig i.

Det går derimot begge veier nå kjenner jeg. Begynner å miste totalt lysten til å ha kontakt med henne selv. Har absolutt ikke trukket meg bort fysisk selv, men merker at jeg emosjonelt sliter.

Har sluttet å sende henne snap i sin helhet. Bare fordi jeg synes det hele blir så feil. Mannen sender snap så det er sagt.

Veldig vanskelig situasjon.

Ingen MÅ noe, men noe eller litt hadde vært fint.

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010slankeren skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det din jobb, som mor til alle tre! Med det sagt mener jeg absolutt at din mann burde stått opp for alle barna sine, inkludert bonusbarna, også. Du kan ikke la dette passere år etter år. Hadde det skjedd én gang, nå i julen for tre uker, er det én ting, men at det har gjentatt seg så mange ganger uten at dere voksne har stått opp for barna deres, er vondt å lese.

Tar den. Burde nok gjort noe. 

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...