Gå til innhold

Nedbrutt immunforsvar - hva kan jeg gjøre med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for svar ❤️ 

Jeg byttet lege for ca et år siden. Hun jeg har nå opplever jeg som virkelig kompetent og ikke minst: Hun tar meg på alvor, noe forrige lege ikke gjorde. Sa bare: "Alle blir syke i blandt!" Noe som jo selvfølgelig stemmer, men syk omtrent hele tiden er ikke normalt. 

Det hører med til historien at legen tror jeg er utbrent. Har trodd dette lenge selv også, da jeg i en periode på 2 år hadde det vanskelig på jobb. Mye stress og samarbeid med en kollega som ikke var bra. Dette er flere mnd siden nå, nesten et år. Jobben har tilrettelagt veldig for meg, og jeg trives veldig på jobb nå. Har supre kolleager og mindre ansvar. Merker likevel ingen bedring. Blir like ofte syk, og like lenge syk. Nå begynner jeg å tro at det kanskje er noe annet og mer fysisk i kroppen som gjør at jeg har et elendig immunforsvar. 

 

Jeg har virkelig sjekket det meste som kan sjekkes. Blodprøver i hopetall, EKG, utredning for søvnapne osv. Vet ikke hva mer jeg kan sjekkes for😪 

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Det høres ut som kroppen ikke har fått hente seg godt nok inn etter den perioden du hadde. Hvilke tiltak foreslår legen at du må gjøre om hun tror du er utbrent da? Jeg ble utbrent for 9 mnd siden og kjenner meg igjen i det du skriver. Bare at jeg ble fullstendig utbrent og klarte ikke stå opp. Nå begynner jeg å komme til hektene igjen men det har trengt mange måneder ro og hvile. Dersom du er utbrent trenger du nok en lengre sykemelding periode for å få hentet deg godt nok inn igjen ❤️

Anonymkode: 2da97...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det høres ut som kroppen ikke har fått hente seg godt nok inn etter den perioden du hadde. Hvilke tiltak foreslår legen at du må gjøre om hun tror du er utbrent da? Jeg ble utbrent for 9 mnd siden og kjenner meg igjen i det du skriver. Bare at jeg ble fullstendig utbrent og klarte ikke stå opp. Nå begynner jeg å komme til hektene igjen men det har trengt mange måneder ro og hvile. Dersom du er utbrent trenger du nok en lengre sykemelding periode for å få hentet deg godt nok inn igjen ❤️

Anonymkode: 2da97...85d

Det kan hende det stemmer. Legen sier hvile, kosthold og aktivitet. Og at jeg bør gå ned i vekt siden jeg er overvektig. Jeg har gjort alt dette, men fortsatt har det ikke hjulpet. Har perioder på uker hvor alt er bra, så blir jeg syk igjen. 

Jeg har vært 100 prosent sykemeldt i 4 mnd. I løpet av disse periodene ble jeg også dårlig, noe jeg syns er litt rart med tanke på at jeg da hvilte og tok det med ro. Nå er jeg i gang med å trappe opp litt på jobb. Følte det var godt å være litt på jobb også, men skal ta opptrappinga veeeldig rolig. Er det håp for at jeg fortsatt kan bli bra selv om jeg jobber i en liten stillingsprosent? Har ikke lyst å være 100% sykemeldt igjen, spesielt ikke når det oppleves positivt og givende å være på jobb. 

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det høres ut som kroppen ikke har fått hente seg godt nok inn etter den perioden du hadde. Hvilke tiltak foreslår legen at du må gjøre om hun tror du er utbrent da? Jeg ble utbrent for 9 mnd siden og kjenner meg igjen i det du skriver. Bare at jeg ble fullstendig utbrent og klarte ikke stå opp. Nå begynner jeg å komme til hektene igjen men det har trengt mange måneder ro og hvile. Dersom du er utbrent trenger du nok en lengre sykemelding periode for å få hentet deg godt nok inn igjen ❤️

Anonymkode: 2da97...85d

Forresten - så bra å høre at du begynner å komme til hektene igjen ❤️ mistrivdes du i jobben din siden du ble utbrent? Har du isåfall fått noen tilpasninger fra arbeidsgiveren din nå? Har du vært 100% sykemeldt hele tiden? Beklager alle spørsmål 😅 Om du har gjort andre ting enn hvile og ro tar jeg gjerne i mot andre tips også. 🙏

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forresten - så bra å høre at du begynner å komme til hektene igjen ❤️ mistrivdes du i jobben din siden du ble utbrent? Har du isåfall fått noen tilpasninger fra arbeidsgiveren din nå? Har du vært 100% sykemeldt hele tiden? Beklager alle spørsmål 😅 Om du har gjort andre ting enn hvile og ro tar jeg gjerne i mot andre tips også. 🙏

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Jeg tok videreutdanning, pusset opp hus, jobbet 80 % og har to små barn som krever sitt så totalbelastningen ble for høy for kroppen. Jeg var vel fullt sykemeldt i to mnd før jeg trappet opp men det var for tidlig så gikk på en ny smell. Etter en mnds tid med full sykemelding igjen har jeg jobbet ca 20 prosent. Jeg følte meg ikke dårlig før det smalt og det tok vel en mnds tid før jeg ble skikkelig utmattet. De sier at man gjerne blir mye dårligere når man blir 100 prosent sykemeldt i starten for kroppen får endelig den hvile og ro som den trenger. Det er viktig å ikke ha for høy aktivitet, men heller gå en rolig tur feks. Dersom man trener hard trening med høy puls aktiveres nervesystemet igjen og bruker lang tid til å skru seg ned igjen når man er utbrent. 

Jeg også føler nå at det er positivt å være på jobb og kjenner mestring av dette, så da tenker jeg og håper at kroppen er i bedring. Men gradvis og langsom opptrapping er viktig slik at man rekker å kjenne etter om kroppen faktisk er klar for det. :) omega3 er veldig viktig å ta når man er utbrent for det smører hjernen slik at den har lettere for å takle stress.

Så ro, hvile og ikke ta på seg for mye på en gang (slik man gjerne ville gjort før) er tingen. Og sunt kosthold 🙏

Anonymkode: 2da97...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok videreutdanning, pusset opp hus, jobbet 80 % og har to små barn som krever sitt så totalbelastningen ble for høy for kroppen. Jeg var vel fullt sykemeldt i to mnd før jeg trappet opp men det var for tidlig så gikk på en ny smell. Etter en mnds tid med full sykemelding igjen har jeg jobbet ca 20 prosent. Jeg følte meg ikke dårlig før det smalt og det tok vel en mnds tid før jeg ble skikkelig utmattet. De sier at man gjerne blir mye dårligere når man blir 100 prosent sykemeldt i starten for kroppen får endelig den hvile og ro som den trenger. Det er viktig å ikke ha for høy aktivitet, men heller gå en rolig tur feks. Dersom man trener hard trening med høy puls aktiveres nervesystemet igjen og bruker lang tid til å skru seg ned igjen når man er utbrent. 

Jeg også føler nå at det er positivt å være på jobb og kjenner mestring av dette, så da tenker jeg og håper at kroppen er i bedring. Men gradvis og langsom opptrapping er viktig slik at man rekker å kjenne etter om kroppen faktisk er klar for det. :) omega3 er veldig viktig å ta når man er utbrent for det smører hjernen slik at den har lettere for å takle stress.

Så ro, hvile og ikke ta på seg for mye på en gang (slik man gjerne ville gjort før) er tingen. Og sunt kosthold 🙏

Anonymkode: 2da97...85d

Det skjønner jeg godt at ble for mye ja! Og det er nok veldig riktig det du sier, var veldig dårlig i starten av sykemeldinga mi så ble det litt bedre.

Når du var fullt sykemeldt i 3 mnd for så å begynne igjen,hvor mye jobbet du når du gikk på en ny smell?  Har økt tidligere og holdt noen mnd i 100% før jeg ble skikkelig dårlig igjen. Er så redd for å gjøre det igjen, men håper liksom at ved å trappe opp enda saktere enn forrige gang at det skal gå bra ..

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skjønner jeg godt at ble for mye ja! Og det er nok veldig riktig det du sier, var veldig dårlig i starten av sykemeldinga mi så ble det litt bedre.

Når du var fullt sykemeldt i 3 mnd for så å begynne igjen,hvor mye jobbet du når du gikk på en ny smell?  Har økt tidligere og holdt noen mnd i 100% før jeg ble skikkelig dårlig igjen. Er så redd for å gjøre det igjen, men håper liksom at ved å trappe opp enda saktere enn forrige gang at det skal gå bra ..

Ts

Anonymkode: 50cb0...8b4

Trappet opp til 60 prosent og var der i noen uker bare. Men jeg hadde veldig sterke symptomer på utbrenthet og dette kan jo være i ulik grad. Hadde fortsatt høy puls, hjertebank, tungpusthet og ute av kroppen opplevelse. Klarte såvidt å handle på butikken. Så det var ALT for tidlig og i det hele tatt komme tilbake på jobb. Men viljen var sterkere enn hva jeg faktisk klarte. Jeg (i samråd med lege såklart) tenker å øke 20 prosent neste mnd også ta det derifra. 

Skjønner frykten for å trappe opp for hardt å bli syk igjen er der. Har den jeg også. Jeg har gått til psykolog og fått hjelp til å sortere ut hvordan jeg egentlig har det og føler det i forhold til å trappe opp. Fordi jeg vil så gjerne, men så var det å lytte til hvilke signaler kroppen sender ut da🥺 har hvertfall lært at kroppen trenger lang tid til å hente seg inn igjen. 

Anonymkode: 2da97...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...