AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Del Skrevet 12. januar 2021 Mannen min og jeg deler på to biler, en elektrisk og en bensin, som vi bruker avhengig av hvor vi skal. Men det er én ting som plager meg skikkelig: Når jeg kjører er det stadig kondens på alle ruter, har jeg kjørt sist må vi skrape is innvendig og det er masse slikt tull. Ingenting sånt når han har kjørt. Så spør jeg han om råd; lufter ut, bruker AC til tørk, passer på å ikke dra inn noe snø osv. Hjelper ikke...hva f*** gjør jeg feil? Puster jeg ut for mye vann? Så frustrerende! Anonymkode: 7797a...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. januar 2021 #2 Del Skrevet 12. januar 2021 Prøver meg med litt generelle råd. Still inn varmeapparatet så det tar inn uteluft. Sett lufta mot ruta Juster varmen og luftmengden så lufta er varm. Ca 2/3 vifte styrke. Når ruta blir klar kan lufta ledes andre steder i bilen i tillegg til ruta. Vær litt obs på at du kan få dugg, da må du lede lufta mot ruta. For å få til dette på bilene deres kan det være lurt å se i instruksjonsboka på hvordan anlegget betjenes. God tur. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Del Skrevet 12. januar 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: hva f*** gjør jeg feil? Puster jeg ut for mye vann? Så frustrerende! Anonymkode: 7797a...d1b Banner du mye? Jeg tror banneord har mer damp enn andre ord. Prøv sørlandsdialegt uden banning. Anonymkode: 65d52...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Del Skrevet 12. januar 2021 Kjøp tørrball å sett i bilen, men husk å tømme den for vann. Anonymkode: adbee...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Del Skrevet 12. januar 2021 Samme hos oss.... i elbilen har vi kjøpt en "pute" som trekker til seg fuktighet. Den varmer vini mikroen når den er "full". Likevel har vi duggproblemer innvendig. I den vanlige bilen, hadd jeg is på innsiden for noen dager siden. Jeg tørker ikke gulvet før jeg forlater bilen, og jeg tror det er fukt fra gummimattene som kondenserer. Har hatt problemer med dette i alle biler jeg har hatt.... Anonymkode: cf09c...9ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 12. januar 2021 #6 Del Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen min og jeg deler på to biler, en elektrisk og en bensin, som vi bruker avhengig av hvor vi skal. Men det er én ting som plager meg skikkelig: Når jeg kjører er det stadig kondens på alle ruter, har jeg kjørt sist må vi skrape is innvendig og det er masse slikt tull. Ingenting sånt når han har kjørt. Så spør jeg han om råd; lufter ut, bruker AC til tørk, passer på å ikke dra inn noe snø osv. Hjelper ikke...hva f*** gjør jeg feil? Puster jeg ut for mye vann? Så frustrerende! Anonymkode: 7797a...d1b La vifta gå på ett av de høyeste hastighetene den har, da klarer den mest sannsynlig å blåse fukten ut. AC hjelper ikke stort om vinteren, slår neppe inn i det hele tatt. Bilen jeg har nå får vifta jobbe på auto hele tiden, og det er ikke dugg problemer i hele tatt. All kald luft som varmes opp, kondenserer så det blir damp/fukt i en bil. Slik har det alltid vert. Det i tillegg til det man puster ut selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 24. januar 2021 #7 Del Skrevet 24. januar 2021 Lurer litt på om du har fått tørrere bil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Del Skrevet 24. januar 2021 Først og fremst må du forstå hvorfor kondens oppstår. Det oppstår når du tar våte ting inn i bilen som fordamper i den varme luften i bilen. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft, og det er derfor klær og annet tørker fortere når det er varmt. Når det da blir kaldt igjen, kan ikke luften lengre holde på fuktigheten, og dette slår seg på kalde overflater som vinduer, trekker inn i seter osv. Så hvis du stadig setter deg i bilen med våte klær, vått hår og våte sko uten å få luftet ordentlig, så blir du ikke kvitt problemet. Du kommer gjerne til en neddugget bil og starter setter på varme på vinduene for å fjerne kondensen. Kondensen blir da borte, men fuktigheten er ikke borte. Den bare trekkes ut i luften inne i bilen som er varm og kan holde mer fuktighet enn når bilen er kald. Så snart du parkerer, kjøles det ned og problemet er tilbake. Så løsningen er at du alltid må bli kvitt den fuktigheten du tar med inn i bilen. La alltid bilen ta inn frisk luft utenfra og bruk aldri resirkuleringsfunksjonen. Når du kjenner at det er varmt nok i bilen, skru heller ned temperaturen på varmeapparatet istedenfor å senke viftehastigheten. La den gå på det høyeste trinnet som ikke lager for mye lyd. Når du har anledning og det er opphold, kjør gjerne med vinduene på 1-2cm gløtt slik at du effektivt får skiftet den tunge fuktige luften med ny frisk og tørrere luft utenfra. Hvis du har en litt eldre bil som har litt rust her og der, så sjekk at det ikke er noen lekkasjer fra dårlige pakninger, på vindusviskermotoren bak og slikt. Anonymkode: f1779...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Del Skrevet 25. januar 2021 Det er fortsatt en forskjell om mannen min eller jeg har kjørt sist, men det blir bedre. AB over høres ut som mannen min 😄 bortsett fra at han mener at vinduer alltid bør åpnes på maks en kort stund, istdf 1-2 cm, for å skifte ut mest mulig luft på kortest mulig tid, uten å kjøle ned interiøret i bil og hus. Herregud, nå høres jeg ut som han... Anonymkode: 7797a...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå