Gå til innhold

Kjøpe eller leie hus som er hjemsøkt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i det overnaturlige og ønsker å kjøpe eller leie hvor det er hjemsøkt, gjerne med stor aktivitet. Er det noen plass det går an å finne steder som er hjemsøkt, som på finn.no eller andre salgssteder? 

Spiller liten rolle om det er demonisk aktivitet eller mer vanlig aktivitet

Anonymkode: 83be1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du det? Har et hus som står tomt, men mine foreldre tok bort strømmen der fordi de mente huset i seg selv ikke har verdi. Jeg ville ikke bodd der alene, hvorfor vil du det? 

Anonymkode: 2f044...80c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge ut en annonse hvor du søker etter en sånn bolig. De fleste boligannonser tar ikke med om huset er hjemsøkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre umulig å kjøpe eller leie noe som er hjemsøkt, siden spøkelser finnes ikke.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (3 timer siden):

Det er dessverre umulig å kjøpe eller leie noe som er hjemsøkt, siden spøkelser finnes ikke.

... sa skeptikeren før han fikk oppleve det overnaturlige selv :)

Neida, helt i orden å være skeptisk. Jeg har opplevd en del og vet at det finnes mer enn det øyet kan se. 

 

TS, jeg tviler på at det står opplyst i salgsprospektet at ånder følger med :P  Men du kan fint starte finn annonse eller kontakte meglere i området og fortelle at du er på jakt etter det og så sitter du og venter :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aragorn ll Elessar skrev (3 timer siden):

Det er dessverre umulig å kjøpe eller leie noe som er hjemsøkt, siden spøkelser finnes ikke.

Den hypotesen lar seg teste, om du er ivrig nok 😅

Anonymkode: 8835e...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (4 timer siden):

Du kan legge ut en annonse hvor du søker etter en sånn bolig. De fleste boligannonser tar ikke med om huset er hjemsøkt.

Amerikansk lovgivning pålegger en huseier å svare ærlig på spørsmål om hvorvidt huset han selger, er hjemsøkt. Det samme gjelder spørsmålet om noen er blitt drept der. Dette betegnes i jus-sjargong for «stigmatized property». 
 

Men man er ikke pålagt å informere om det uoppfordret.

 

Lignende lovgivning finnes i andre land. Så spøkelser er det eneste overnaturlige fenomenet som har en plass i jussens verden.

 

Anonymkode: 8835e...04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Amerikansk lovgivning pålegger en huseier å svare ærlig på spørsmål om hvorvidt huset han selger, er hjemsøkt. Det samme gjelder spørsmålet om noen er blitt drept der. Dette betegnes i jus-sjargong for «stigmatized property». 
 

Men man er ikke pålagt å informere om det uoppfordret.

 

Lignende lovgivning finnes i andre land. Så spøkelser er det eneste overnaturlige fenomenet som har en plass i jussens verden.

 

Anonymkode: 8835e...04a

Men ikke i Norge. Som er relevant her.

 

https://www.eiendomsrett.no/spokekser/

https://osloadvokatene.no/eiendom/eiendom-kjop-salg-mangler/spoker-huset-heve-kjopet/

http://byggejuss.no/ingen-plikt-til-a-opplyse-om-spøkelser/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at ingen opplyser om slikt når de skal selge hus. Det var jo en kjøper som ville heve kjøpet nettopp fordi han ikke ble opplyst om at det var hjemsøkt. Tror ikke at han fikk det da 🙂

Så det lureste er vel å finne ut av slikt selv. Det er jo ofte kjent i nærmiljøer. Så her får du drive litt research. Men hvorfor du vil skjønner jeg ikke helt. De færreste, selv de som er svært skeptiske, vil ikke leie sånne hus.

Men om du finner et, kan du installere kameraer og dokumentere eventuelle oppdagelser? På forhånd takk. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (14 minutter siden):

Bare husk at gjenboere ikke er det som det høres ut som - ellers blir du skuffet! :)

Hva er egentlig gjenboere? Det har jeg alltid lurt på, høres sykt skummelt ut! Jeg har alltid haket av for «ingen gjenboere» på finn når jeg har sett etter bolig 🤣

ts: dette blir nok ikke reklamert med, legg heller ut en annonse på «ønskes kjøpt/leid». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

boblevann skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig gjenboere? Det har jeg alltid lurt på, høres sykt skummelt ut! Jeg har alltid haket av for «ingen gjenboere» på finn når jeg har sett etter bolig 🤣

ts: dette blir nok ikke reklamert med, legg heller ut en annonse på «ønskes kjøpt/leid». 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gjenboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (5 minutter siden):

Da er dette en risiko man må være klar over.

Jeg synes forøvrig rettens resonnement i den ene saken var snirklete og lite logisk, og synes å bygge på det uuttalte premisset om at spøkelser ikke finnes:

«Retten holder det imidlertid ikke for usannsynlig at selger har kjent til mystiske opplevelser og viser da til vitneutsagnene til den ene leieboeren. Retten har ikke grunnlag for å si at de mystiske hendelsene på eiendommen faktisk ikke har funnet sted, ei kan de forklares og om de i så fall skyldtes spøkelser. Det ble til slutt konkludert med at selger ikke hadde misligholdt sin opplysningsplikt.»

Dette metafysiske premisset begrunnes heller ikke.

Kjøper burde kontaktet en forsker i parapsykologi som ekspertvitne.

Anonymkode: 8835e...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel fort ikke så «morsomt» som du ser for deg? Se for deg å bli vekket av ting om natta? Kanskje dratt av dyna? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Amerikansk lovgivning pålegger en huseier å svare ærlig på spørsmål om hvorvidt huset han selger, er hjemsøkt. Det samme gjelder spørsmålet om noen er blitt drept der. Dette betegnes i jus-sjargong for «stigmatized property». 
 

Men man er ikke pålagt å informere om det uoppfordret.

 

Lignende lovgivning finnes i andre land. Så spøkelser er det eneste overnaturlige fenomenet som har en plass i jussens verden.

 

Anonymkode: 8835e...04a

Det står ikke noe om at dette er i noe annet land enn Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (Akkurat nå):

Det blir vel fort ikke så «morsomt» som du ser for deg? Se for deg å bli vekket av ting om natta? Kanskje dratt av dyna? 

Noen typer ånder kan være helsefarlige, først og fremst psykisk. Så man bør være forsiktig med et sånt ønske.

Anonymkode: 8835e...04a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er dette en risiko man må være klar over.

Jeg synes forøvrig rettens resonnement i den ene saken var snirklete og lite logisk, og synes å bygge på det uuttalte premisset om at spøkelser ikke finnes:

«Retten holder det imidlertid ikke for usannsynlig at selger har kjent til mystiske opplevelser og viser da til vitneutsagnene til den ene leieboeren. Retten har ikke grunnlag for å si at de mystiske hendelsene på eiendommen faktisk ikke har funnet sted, ei kan de forklares og om de i så fall skyldtes spøkelser. Det ble til slutt konkludert med at selger ikke hadde misligholdt sin opplysningsplikt.»

Dette metafysiske premisset begrunnes heller ikke.

Kjøper burde kontaktet en forsker i parapsykologi som ekspertvitne.

Anonymkode: 8835e...04a

Hvilke bevis ser du for deg å fremlegge i en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (2 minutter siden):

Det står ikke noe om at dette er i noe annet land enn Norge 

Jeg la inn dette som en kommentar. Jeg vet det ikke gjelder i Norge.

Anonymkode: 8835e...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...