Gå til innhold

Ta lappen kjapt, kjøretimer eller øve hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

ønsker å få tatt lappen litt kjapt. Kan øvelseskjøre nå om jeg vil

har noen å øvelseskjøre med hjemme, men det jeg funderer på er :

-bør jeg øvelseskjøre mest mulig hjemme, for så å ta kjøretimer

-ta kjøretimer og øvelseskjøre hjemme «på likt»

-øvelseskjøre hjemme i 1 mnd å så begynne på kjøretimer

noen med erfaring? :) 

kan ikke reise bort å ta intensiv kurs.

Vet økonomi også har noe å si , men har sånsett ikke store hindringer der

Anonymkode: e9bfc...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelseskjøre masse 1 mnd, så tar du timer. Bestill timene nå, for det kan være litt venting :) Lykke til! 

Anonymkode: 66c85...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Øvelseskjøre masse 1 mnd, så tar du timer. Bestill timene nå, for det kan være litt venting :) Lykke til! 

Anonymkode: 66c85...161

Takk! 😁

Anonymkode: e9bfc...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kjøretimer trenger man hvis man IKKE har mulighet til å øvelseskjøre hjemme? 

Anonymkode: bfdac...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv førerkortet for ganske nøyaktig 1 år siden, og øvelseskjørte noe hjemme før jeg begynte med kjøretimer. 

Vil anbefale å ta en kjøretime først som "introduksjon" og deretter legge opp en plan med kjørelærer, og øvelseskjøre MASSE hjemme. Det er fort gjort å få/ta over "uvaner" når man kjører masse selv hjemme først, så syns det er bedre å få noen instrukser fra en fagkyndig person som kan se eventuelle uvaner / gi konkrete tips på ting du må øve på fra begynnelsen :-) Har du mulighet så anbefaler jeg kjøretimer 1 gang i uka. Da kommer du fortere gjennom det du "må", samt at du slipper forhåpentligvis mye venting og lærer fortere å kjøre/håndtere bilen, samhandle med andre på veien og ikke minst trafikkregler. 

Anonymkode: 60a9c...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor mange kjøretimer trenger man hvis man IKKE har mulighet til å øvelseskjøre hjemme? 

Anonymkode: bfdac...32e

Dette er HELT individuelt, noen trenger mange - noen trenger lite. Du kan ta en introduksjonstime/prøvetime og spørre kjørelærer om ditt utgangspunkt/hvor mange h*n tror du trenger, men det er vanskelig å si noe om når man som sagt ikke vet utgangspunktet ditt. 

Anonymkode: 60a9c...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Øvelseskjøre masse 1 mnd, så tar du timer. Bestill timene nå, for det kan være litt venting :) Lykke til! 

Anonymkode: 66c85...161

Nei..... du burde ta timer først, slik at du lærer deg å kjøre riktig, om du ikke gjør dette, kan du ta på deg noen dårlige kjørevaner som blir vanskelig å legge fra deg 

men det aller beste er bare å ta et intensiv kurs, tar 2 uker også har du lappen. Er også billigste alternativ  

Anonymkode: 9f5e3...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde begge deler samtidig. Hadde aldri kjørt bil før jeg begynte. Hadde lappen etter 7 uker. 

Anonymkode: ddb98...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er HELT individuelt, noen trenger mange - noen trenger lite. Du kan ta en introduksjonstime/prøvetime og spørre kjørelærer om ditt utgangspunkt/hvor mange h*n tror du trenger, men det er vanskelig å si noe om når man som sagt ikke vet utgangspunktet ditt. 

Anonymkode: 60a9c...d27

Jeg er redd for å bli lurt. De er jo interessert i å tjene penger. De kan jo si at man trenger 50 timer når man faktisk trenger ikke mer enn 15. 

Anonymkode: bfdac...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte masse hjemme først, for å så ta lappen. Jeg brukte litt tid da økonomi stoppet meg, men jeg hadde ikke spesielt mange kjøretimer. Tror jeg hadde 3 mer enn obligatorisk. 

Veldig individuelt, også kommer det litt an på hvem man øvelseskjører med. 

Anonymkode: 34a4a...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte noe på parkering først, så tok jeg en kjøretime for å få mer veiledning. Hadde noen kjøretimer, var klar for trafikkert vei, lærte da det grunnleggende og øvelseskjørte masse før jeg ble klar for alt det obligatoriske. For meg gjorde det at jeg fikk lappen på 5 måneder. Men da var det avtalt med kjøreskolen at jeg skulle være gjennom det obligatoriske innenfor en viss dato, det tror jeg er mye vanskeligere nå med begrensningene i samfunnet. 
Finn ut hva som funker for deg, men jeg ville ikke ventet altfor lenge med første kjøretime heller. Det gir god hjelp om veien videre. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er redd for å bli lurt. De er jo interessert i å tjene penger. De kan jo si at man trenger 50 timer når man faktisk trenger ikke mer enn 15. 

Anonymkode: bfdac...32e

Det betyr jo heller ikke automatisk at de kommer til å "tvinge deg" til å ta 50 timer? Er du så usikker så ta noen kjøretimer, ha god dialog med kjørelæreren og kjenn på det selv hva du føler deg klar for. Føler du deg klar for langkjøring/glattkjøring etter for eksempel 8 timer, så spør du om det/sier at du ønsker det. 

Anonymkode: 60a9c...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte masse hjemme før jeg tok lappen (begynte forsåvidt på 16 årsdagen min) så når jeg begynte hos kjøreskole, hadde jeg kun behov for det obligatoriske (et par kjøretimer, langkjøring, forbikjøring og glattkjøring). 

Anonymkode: bad6b...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er redd for å bli lurt. De er jo interessert i å tjene penger. De kan jo si at man trenger 50 timer når man faktisk trenger ikke mer enn 15. 

Anonymkode: bfdac...32e

Kjøreskolen min sendte hjem elever som kjørte dårlig over tid med beskjed om at de måtte øvelseskjøre mer. 

Anonymkode: ddb98...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sertifikat på tre måneder, hadde såvidt kjørt litt hjemme først før jeg begynte med kjøretimer. Hadde en dobbeltime annenhver uke, cirka, inkludert det obligatoriske.

Legger til: viktig å komme seg til kjørelærer tidlig for å unngå uvaner! Mange erfarne trafikanter gjør slurvefeil eller har lagt til seg ting som sensor ikke vil like.

Endret av Rosmarin(ert)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg øvelseskjørte i noen måneder før jeg begynte med kjøretimer. Hadde da kjøretimer 1-2 ganger i uka og øvelseskjørte litt hjemme (hadde ikke mulighet til å øvelseskjøre så ofte da). Da jeg var over på trinn 4 gikk jeg (i samråd med kjørelærer og ledsager) over til å mer eller mindre kun øvelseskjøre. Utenom det obligatoriske på trinn 4 hadde jeg vel en kjøretime hver tredje uke, eller noe sånt. Dessverre tok nervene knekken på meg under oppkjøringen og jeg strøk, men fram til neste forsøk skal jeg ikke ha noen kjøretimer annet enn to-tre stykker ukene før. Det er det som fungerer for meg. Samboer var motsatt og trengte kjøretimer fremfor øvelseskjøring. 

Anonymkode: af4df...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør øvelseskjøre mest mulig hjemme, lese litt teori selv underveis og videre derifra starte hos kjørelærer. Du sparer deg for mange, mange dyrer timer hos kjørelæreren. Jeg øvelseskjørte mye hjemme, der alt av håndtering av bilen, giring etc gikk som en lek, hadde kun en slik kjøretime hos lærer, så fikk jeg gå videre til mørkekjøring, glattkjøring, oppkjøring. 

 

Anonymkode: 45666...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen på fire-fem måneder i 2016, startet i slutten av november og var i følge kjørelærer oppkjøringsklar etter langkjøringa i midten av mars, men fikk ikke oppkjøringstime før i starten av april.
Hadde to kjøretimer for å venne meg til kjørelærerens nye bil mellom langkjøringa og oppkjøringa og sto på første forsøk.
Jeg øvelseskjørte kun fire søndager, ca en klokketime hver gang, med mannen min før jeg begynte på kjøreskolen, mye fordi vi byttet til ny bil med automatgir og jeg ville kjøre opp med manuell. Hadde aldri turt å sette meg foran rattet i en bil før det, så jeg var helt grønn
Hadde én kjøretur i den nye bilen vår før jeg hadde oppkjøring.

I gjennomsnitt hadde jeg to dobbeltimer per uke, i tillegg til de obligatoriske kursene. Slapp trafikalt grunnkurs pga alderen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 16.49):

Hei!

ønsker å få tatt lappen litt kjapt. Kan øvelseskjøre nå om jeg vil

har noen å øvelseskjøre med hjemme, men det jeg funderer på er :

-bør jeg øvelseskjøre mest mulig hjemme, for så å ta kjøretimer

-ta kjøretimer og øvelseskjøre hjemme «på likt»

-øvelseskjøre hjemme i 1 mnd å så begynne på kjøretimer

noen med erfaring? :) 

kan ikke reise bort å ta intensiv kurs.

Vet økonomi også har noe å si , men har sånsett ikke store hindringer der

Anonymkode: e9bfc...e66

Om du bør øvelseskjøre først kommer an på ledsager, kan de kjøre bil? Kan de formidle det de kan? Hvis nei, start med trafikklærer, hvis ja på begge, kjør med ledsager først.

En kombinasjon er raskere, men ikke billigst. Vil du ha det billigst bør du lese gjennom lærerplanen og beherske målene før du drar på trafikkskole. Ikke ignorer teorimålene. Idiotisk å betale 17 kroner minuttet for at jeg skal forklare forskjellen mellom forskriftmessig og forsvarlig. Men overraskende mange gidder ikke sette seg inn i det på egen hånd.

Sikkerhetskontrollene er et annet område der enhver idiot kan hjelpe deg. Det krever minimalt med innsats. Husk at du må kunne ta alle oppgavene, alene, utfor trafikkstasjonen med trafikkskolen sin bil. Du får INGEN hjelp. Du må finne papir til å sjekke olje. Du må både trykke ned bremsepedalen og se. Du må GJENNOMFØRE oppgavene. Sensor er kun passiv observatør. Du bør i tillegg kunne forklare hva du gjør og hvorfor.

Hvis du øvelseskjører på manuell en måned, fokuser på å parkere (hold foten av bremsen når clutchen ikke er helt inne), og å ta bakkestart (du skal ikke trille en centimeter bak). Og å ikke se på girspaken. I tillegg, du må kunne stille inn speil, ratt, varmeapparat (resirkulert luft, tine frontrute, tine bakrute, tine speil), stille inn lys (park, langlys, auto, lyshorn), og åpne panseret og finne olje, bremseveske, batteri, spylerveske, kjøleveske. Du bør også kunne spyle vinduene og bruke vindusviskerne. Manualen til de fleste biler finner du på nett, så du kan lese deg opp på bilen på nett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...