Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg igjen, jeg føler meg utenfor


miss_li

Anbefalte innlegg

Min samboer og kjæreste siden 3,5 år har tre barn som jeg kommer godt overens med. Uansett om dem har sine stunder opp å ned med hvor mye dem setter pris på meg. Av å til er det veldig tøft at va bonusmamma 😩

Men - det denne posten handler om er at han har vært gift før og han sier han aldri vil va det igjen. Han ser rett å slett ikke noen som helst vits med å va forlova eller gift. Ser ikke noen poeng i det å det er heilt unødvendig for han... han sier det er nok for han å va samboer. Og det er meg han vil være med.

😢 Men jeg har alltid ønsker at va forlovet å gifte meg en dag. Jeg er en veldig romantisk person så for meg handler det ikke om at få papirer på noe, jeg vil ha den romantiske biten av det, der vi viser hverandre at det er oss to. At vi er en familie sammen med ungene. Fordi nå føler jeg meg på utsiden, flyttet inn i hans hus med hans unger. Han vil ikke ha flere barn å jeg er helt ok med det. Så dette er egentlig alt jeg "ønsker" meg fra han sin side. For meg hadde det vært en ting som føles at jeg er mer inkludert om det "make sense"

Jeg får heller ikke skaffe kjæledyr fordi det passer ikke nå sier han, fordi han vil ungene skal bli eldre så dem kan gå tur med den... men jeg sier jeg skal ta ansvar for den, da får jeg noe som er "mitt" på en måte, om dere skjønner. Vanskelig at forklare uten å høres teit ut merker jeg 🙄

Hver gang vi snakker om dette at jeg vil at vi skal forlove oss i fremtiden og han sier blankt nei og at det ikke er viktig for han er det som om jeg får en kniv rett i hjertet og jeg begynner grine. Har forklart alt dette for han men han sier han ikke skjønner min side å at det er vel like bra at vi er samboer som om vi er forlovet ettersom det betyr ikke noe, det betyder mer om man bor sammen synes han.

Vi har et veldig godt forhold ellers og han er en veldig fin kjæreste som støtter meg i andre deler av livet mitt, men føler det er på en måte HANS liv vi skal leva... kan noen komme med litt tips å råd om hvordan jeg kan snakke med han om dette? 🤞

 

Endret av miss_li
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miss_li skrev (1 minutt siden):

Jeg er en veldig romantisk person så for meg handler det ikke om at få papirer på noe, jeg vil ha den romantiske biten av det, der vi viser hverandre at det er oss to.

Flott at du har tenkt gjennom dette og kan sette ord på ønskene og følelsene dine.når du vet hva du vil blir det enklere å komme med et kompromiss som kjæresten din kan leve med. Han ønsker ikke alle de juridiske bindingene som ekteskap medfører, og han har jo også særkullsbarn å ta hensyn til, men dere kan likevel holde en seremoni der dere sier noen fine løftet til hverandre. Dere kan gjøre så mye eller så lite ut av det som det dere begge ønsker, kanskje bare en intim seremoni med kun dere to på et flott sted i naturen?


Når det gjelder det du skriver om at du føler at du ikke har noe som er "ditt", hva med at du får pusse opp et rom eller kanskje hagen? Vil det hjelpe deg til å føle deg mer hjemme? Eventuelt hvis du har råd, kan du kjøpe en hytte som dere kan hygge dere på alle sammen, og så kan dere i fellesskap lage fine minner der?

Anonymkode: 4877a...85f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deg han vil "va" med? Hva mener du?

Anonymkode: 95292...de6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av magien med å love hverandre troskap i gode og onde dager faller vel litt bort når  han har lovet dette til en annen før.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er deg han vil "va" med? Hva mener du?

Anonymkode: 95292...de6

Altså, han sier det er meg han vil være med, altså han ser en fremtid med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Være med. 

Trengte du virkelig hjelp med den?? 

Anonymkode: 908cd...179

Har rettet opp i teksten nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Noe av magien med å love hverandre troskap i gode og onde dager faller vel litt bort når  han har lovet dette til en annen før.

Ja, kanskje det - meeeeeen, han hadde ikke lyst å forlove seg eller gifte seg med ex dama hans heller, han gjorde det kun på grunn av ungene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har særkullsbarn kan det faktisk være viktig å gifte seg. Ektefeller har pliktdelsarv på 1/4 av boet. Her kan det ikke lages bråk slik det kan ved testament. Kan økes til 1/3 ved testament. Eventuelt mer dersom boet er større enn 15 G (ca 1,5 mill) pr. barn.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (Akkurat nå):

Ja, kanskje det - meeeeeen, han hadde ikke lyst å forlove seg eller gifte seg med ex dama hans heller, han gjorde det kun på grunn av ungene... 

Så det at en annen dame tvang han til å gifte seg, noe som beviselig var feil, gjør at du også vil det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Brunello skrev (2 minutter siden):

Når dere har særkullsbarn kan det faktisk være viktig å gifte seg. Ektefeller har pliktdelsarv på 1/4 av boet. Her kan det ikke lages bråk slik det kan ved testament. Kan økes til 1/3 ved testament. Eventuelt mer dersom boet er større enn 15 G (ca 1,5 mill) pr. barn.

Er dette riktig om han eide 100 % av huset før han gifter seg på nytt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flott at du har tenkt gjennom dette og kan sette ord på ønskene og følelsene dine.når du vet hva du vil blir det enklere å komme med et kompromiss som kjæresten din kan leve med. Han ønsker ikke alle de juridiske bindingene som ekteskap medfører, og han har jo også særkullsbarn å ta hensyn til, men dere kan likevel holde en seremoni der dere sier noen fine løftet til hverandre. Dere kan gjøre så mye eller så lite ut av det som det dere begge ønsker, kanskje bare en intim seremoni med kun dere to på et flott sted i naturen?


Når det gjelder det du skriver om at du føler at du ikke har noe som er "ditt", hva med at du får pusse opp et rom eller kanskje hagen? Vil det hjelpe deg til å føle deg mer hjemme? Eventuelt hvis du har råd, kan du kjøpe en hytte som dere kan hygge dere på alle sammen, og så kan dere i fellesskap lage fine minner der?

Anonymkode: 4877a...85f

Har faktisk bedt han om å komme med litt forslag om hva han hadde kunnet føle seg komfortabel med... han sier vi kan ha en stor fest sammen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Så det at en annen dame tvang han til å gifte seg, noe som beviselig var feil, gjør at du også vil det?

Nei, er ikke på grunn av det... som jeg har forklart for han å i innlegget så hadde jeg følt meg mer inkludert om vi en dag forlover oss. Jeg kommer nå alltid va kjæresten. Vanskelig at forklare merker jeg 😪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Er dette riktig om han eide 100 % av huset før han gifter seg på nytt? 

 

Det jeg skriver er riktig uansett hva han eide før forholdet ble innledet. En ektefelle arver 1/4 av boet så lenge de var gift. Faren din kan gifte seg med en tilfeldig forbipasserende dagen før han dør, og vedkommende vil arve 1/4 av det han etterlater seg.

Du blander nok litt med hvem som eier hva. Når en ektefelle dør, skal boet mellom dem gjøres opp. Deretter skal arven fordeles.

Dersom de eier alt likt, vil boet deles i to. Deretter fordeles arven. Kona arver da 1/4 av mannens del, som i realiteten blir 1/8 av ektefellenes felles bo. Dersom mannen eier boligen, vil hele boligen gå inn i hans dødsbo. Kona arver da totalt sett mer, men blir sittende igjen med mindre (fordi hun ikke eide halvparten).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt, gifte seg gjør man en gang;) (eller jeg i hvert fall) Når det ikke varer hvorfor gjøre det igjen? Skriv samboeravtale/kontrakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

esmer skrev (1 minutt siden):

Er overasket over at ingen har nevnt det enda, men:
For det første går du inn i et forhold med denne fyren med MYE bagasje (tre barn). Det er ganske mange kvinner som ikke hadde begitt seg på dette, for å si det sånn. 
For det andre gir du opp å få et biologisk barn, fordi han ikke vil dette. 
For det tredje gir du også opp å få et kjæledyr fordi det ikke passer han. 

Han sier blankt nei når du tar opp dette med forlovelse og ekteskap? Han her møter deg ikke "i midten" i det hele tatt!
Det MINSTE han kunne gjort for deg er å fri til deg og skaffe deg en forlovelsesring, med enighet om at dere ikke tar neste skritt som er ekteskap. 

Mitt råd hadde vært å ikke mase til deg en forlovelse - for han har ikke et reelt ønske om å forlove seg for å gjøre deg lykkelig. Ta det som et tegn på hva han egentlig føler for deg. Beklager å måtte si dette!

Er faktisk veldig enig med deg - ventet på om noen sko komme med samme tanke som meg...

Vi er begge over 35 år så vi er ikke ungdommer lenger for å si det sånn, og som jeg sier til han, når man er i den alderen så kan man ta neste steg sammen. Har og sagt at vi kan gjør en kompromiss - at vi forlover oss men ikke gifter oss. Da sier han "vi kan sikker forlove oss en gang, kanskje, men det betyr ikke noe for meg så jeg har ikke lyst i det heile tatt" 😟

Jeg behandler ungene som mine egne og stiller opp på alt, turer, ferier, lekser, fritidsaktiviteter og ta dem aleine når han er på reise med jobben sin. Betaler på hus å alle andre utgifter vi har sammen.

Spurte han i går, når vi snakket om dette for andre gang der jeg prøver at forklare min side... å da fikk jeg som svar at han elsker meg og det er meg han vil skape en fremtid med, ellers så hadde han ikke presentert meg for ungene eller bedt meg flytte inn her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden):

Skjønner han godt, gifte seg gjør man en gang;) (eller jeg i hvert fall) Når det ikke varer hvorfor gjøre det igjen? Skriv samboeravtale/kontrakt

Det har vi skrevet... men ikke det dette handler om 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (10 minutter siden):

Skjønner han godt, gifte seg gjør man en gang;) (eller jeg i hvert fall) Når det ikke varer hvorfor gjøre det igjen? Skriv samboeravtale/kontrakt

Og testamente. 

Hun står på bar bakke som samboer uten felles barn om han plutselig skulle falle fra om 10-15 år. Ungene arver alt. Hun må flytte.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...