AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Jeg spiser alltid rent kjøtt som feks kyllingfilet til middag. Jeg kunne fint klart meg med bare grønnsaker til, men jeg skal ikke ned i vekt så jeg må ha noe med litt mer kalorier i. Hva spiser dere som tilbehør til middag? Feks hvordan varierer dere det gjennom en uke? Anonymkode: eac47...92b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Pleier å ha en proteinkilde (kjøtt, fisk...), en karbohydratkilde (pasta, poteter...) og grønnsaker. Anonymkode: 22f70...e4a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pleier å ha en proteinkilde (kjøtt, fisk...), en karbohydratkilde (pasta, poteter...) og grønnsaker. Anonymkode: 22f70...e4a Hvilken karbohydratkilde og hvor mye varierer du den? Anonymkode: eac47...92b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken karbohydratkilde og hvor mye varierer du den? Anonymkode: eac47...92b Jeg er veldig glad i pasta, så blir en del av det. Noen ganger liker jeg også husmannskost, så da blir det med poteter (kjøttkaker, flesk & duppe osv). Jeg er også glad i nudler så kan ha f.eks vårruller med wok-grønnsaker og nudler. Så for min del er det hovedsaklig pasta, poteter og nudler som er mine karbohydratkilder. Men det er jo smak og behag. Anonymkode: 22f70...e4a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har dilla på grønn ertepuré om dagen, godt og sunt! Ellers er bakt søtpotet en favoritt. Anonymkode: 14250...fe1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Når jeg planlegger middagene, prøver jeg alltid å få inn ris, pasta og potet hver uke. Dessuten varierer jeg med søtpotet, kokebanan, polenta, byggryn, bulgur og couscous. Jeg setter sammen kjøtt/fisk, grønnsaker og stivelse sånn at jeg synes det smaker godt og ser godt ut. (Pizzabunn, melsauser, brød og pannekakerøre er også stivelse.) Anonymkode: 3d947...38e
NewStart87 Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Prøver å kjøre lavkarbo, så kun grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Ofte regel lager jeg en hel rett. Som en gryte, suppe, grateng, og lignende. Og planlegger hele uka. Begge er slanke og aktive, men spiser i hovedsak kjøtt/fisk, grønnsaker, linser, bønner, og lignende. I dag skal vi ha bønnegryte med kikerter, og avokado. Videre i uka er planen sataymarinert lårfilet av kylling med asiatisk salat, ovnsbakt torsk med fennikel- og agurksalat, indisk gryte på søtpotet og blomkål med nanbrød til, aspargessuppe med pancetta, ytrefilet av hjort med rotgrønnsaksgrateng, og pastagrateng med spinat og ricotta. Tror vi får en del av kaloriene vi trenger fra at jeg lager mat på denne måten, og ikke minst variasjonen - med fløte, smør, ost, oljer, krydder. Og med det ikke trenger mengder kjøtt og karbohydrater for å få i oss nok energi. Anonymkode: 6644a...223 3
Taluno Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 Om jeg skal ha kyllingfilet, så bruker jeg ris, søtpotet, pasta, nudler, potet eller eggnudler. Hvilke grønnsaker varierer etter hvilken karbohydrat-kilde, men ovnsbakte rotgrønnsaker, gønnsakswok, eller smørdampede grønnsaker. Så variere jeg sausen mellom rødvin, fløte, karri, bretange, paprika, pepper, bearnaise, bbq eller så bruker jeg kryddesmør. Om jeg bruker annet kjøtt, så er det enda flere muligheter. Og lager ofte gryter eller gratinert form også...
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 Jeg spiser hele retter til middag, ikke en kjøttbit med tilbehør. Når jeg planlegger ukemenyer tar jeg oftere utgangspunkt i de friske grønnsakene som er i kjøleskapet enn i kjøtt/fisk. Sånn sett kan man kanskje si at alt annet enn grønnsakene er tilbehøret? Denne uken, så langt jeg vet: - Shakshuka (egg i tomat- og paprikasaus), focaccia - Grønnsakscurry, brun ris, hjemmebakte naanbrød - Grønn salat med avokado, ovnsstekte gulrøtter og div. nøtter/kjerner. Kanskje en bit av den hjemmebakte focacciaen (i så fall tatt opp av fryseren) til dette også - Stekt fiskefilet (kanskje skrei siden det er sesong) med ovnsstekte pastinakker og en salsa av oliven og urter - Kalvefilet, båtpoteter, portvinssaus og kanskje grønnkål, eller andre dampede grønnsaker Anonymkode: 7407f...eee 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Som eksempler: - I dag blir det pytt i panne med ribberester (hadde en halv ribbe igjen som vi tilberede i går og har litt rester igjen) - I morgen blir det vårruller med wok-grønnsaker og nudler - Onsdag blir det pasta med kjøttsaus - Torsdag: Torsk med bacon, erter og potetstappe - Fredag: Lapskaus Anonymkode: 22f70...e4a
SoWhat? Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 Poteter tilberedt på ulike måter. Pasta. Og iblant ris. Og alltid salater eller kokte/stekte grønnsaker. Er glad i sauser, men det er jo ikke akkurat supersunt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Karbohydratkilden vår er ofte nudler eller ris. Potet om det er husmannskost. F.eks skal vi ha Tom Kha Gai idag, og da er det selvfølgelig ris til. Vi har som oftest hele retter som mange andre over, det er sjeldent vi steker opp et kjøttstykke og "bare" har grønnsaker ved siden av. Anonymkode: 2b60d...fef
Lill3My Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg spiser alltid rent kjøtt som feks kyllingfilet til middag. Jeg kunne fint klart meg med bare grønnsaker til, men jeg skal ikke ned i vekt så jeg må ha noe med litt mer kalorier i. Hva spiser dere som tilbehør til middag? Feks hvordan varierer dere det gjennom en uke? Anonymkode: eac47...92b Siden vektreduksjon ikke er målet, og du heller ikke «savner» annet tilbehør enn grønt, kan du jo heller eksperimentere med ymse sauser og dressinger evt også bruke litt ekstra smør/ steking osv. enkle kalorier som ikke tar særlig plass, og som virkelig løfter smaken. Du kan også prøve diverse gratinerte ovnsformer (gratinerte grønnsaker som tilbehør). Ellers er det vel bare å prøve seg frem med bønner, linser, ris, pasta, poteter osv. prøv også andre ting som avocado, oliven, ,mozzarella-tomat-salat 1
marleneK92 Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Kommer litt ann på om jeg fyller kyllingen eller ikke. Men ramser opp litt av tilbehøret jeg gjerne bruker. Byggrynssalat (byggryn, soltørket tomat, spinat, Sjalottløk og ellers det jeg har som kan passe. Skviser sitronsaft på) Ovnsbakte poteter (små hele, potetbåter, flak) med diverse krydder. Forskjellige sauser, forskjellige salater, Tagliatelle. Edit: spinat er jeg veldig glad i. Så spinat blir brukt på forskjellige vis. Endret 12. januar 2021 av marleneK92
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 Karbo: stekte/kokte poteter, fløtegratinerte poteter, potetmos, pasta, nudler, ris, couscous, Proteiner: kjøtt, fisk Fett: saus, dressing Grønnsaker, salat Anonymkode: 79403...a67
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Søtpotet er vel mer regnet som en karbokilde enn enn grønnsak omtrent som vanlig potet. Veldig likt innhold, bittelitt mer fiber og vit.a pga fargen. Anonymkode: 68e69...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå