Gjest Gjest_ella_* Skrevet 12. august 2005 #1 Del Skrevet 12. august 2005 Hva mener dere barna bør hjelpe til med i huset. Mine barn er 8 g 10 år, og de har disse oppgavene: rydde rommene sine, holde orden på egne klær og sko i gangen, rydde av eget dekketøy og sette dette i oppvaskmaskinen etter måltidet, rydde frokostbordet for matvarer som skal i kjøleskapet (dette er ikke hver dag), den største må gå ut med søppelet av og til. Syns dette er greitt. Hva syns dere, og hva må deres barn gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 12. august 2005 #2 Del Skrevet 12. august 2005 Synes dette ser bra ut jeg. Kanskje du bør ha et oppsyn med hvilke klær og sko som er rene i gangen? Barnet mitt har de samme pliktene. Og det tar ut av oppvaskmaskinen hver dag, gir kattene mat hver morgen, henger opp klær innimellom, og hjelper med husvask, støvtørking og plenklipping ved behov. Når de ukentlig pliktene er gjort blir det ukelønn på kr 50 + et blad i måneden. Når det er ekstrahjelp (husvasking og plenklipping) blir det noe ekstra. Jeg bruker belønningssystemet; 20 kr ekstra, kino, bassengtur eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #3 Del Skrevet 12. august 2005 Hva mener dere barna bør hjelpe til med i huset. Mine barn er 8 g 10 år, og de har disse oppgavene: rydde rommene sine, holde orden på egne klær og sko i gangen, rydde av eget dekketøy og sette dette i oppvaskmaskinen etter måltidet, rydde frokostbordet for matvarer som skal i kjøleskapet (dette er ikke hver dag), den største må gå ut med søppelet av og til. Syns dette er greitt. Hva syns dere, og hva må deres barn gjøre. ← Akkurat som hos meg det..... Når mine barn har ferie nå.... så må de handle i butikken og gå tur med hunden i tillegg. Vi har til og med opplevd kamerater av mine barn som har kommet hjem til sine hjem og sagt: Jeg vil også ha plikter. Det er litt stort det og få litt ansvar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 12. august 2005 #4 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg hadde selv masse plikter da jeg var barn, og hatet det (hvem gjør/gjorde vel ikke det...). Men jeg hadde litt for mye synes jeg nå i ettertid og kommer aldri til å gi mine egne barn så mye selv. Det viktigste er iallefall at barn får gjort lekser først, deretter plikter eller fotballtrening e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #5 Del Skrevet 13. august 2005 Syns ikke de gjør så mye jeg....... Å rydde etter seg selv er ingen plikt når man er skolebarn, det er noe alle gjør. Plikter er fex ta ut søppelet, tømme oppvaskmaskinen, handle, gå ærend, henge opp klesvask og så videre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flaasen Skrevet 14. august 2005 #6 Del Skrevet 14. august 2005 Men det kan være positivt for barn å ha plikter! Min sønn må støvsuge og gå ut med søpla og holde sånn tålelig bra orden på rommet sitt. Og i tillegg må han i blant gjøre andre ting. Det som er fint er at han opplever at han bidrar til fellesskapet, og at han faktisk føler ansvar for at vi skal ha det ordentlig rundt oss, og da blir det mer tid til kos for alle, hvis alle er med og bidrar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 14. august 2005 #7 Del Skrevet 14. august 2005 7,5-åringen må ta ordne sekken sin ( på skole dager!); ta ut flaske/matboks og passe på at han har alt i orden til neste dag (penal, riktige bøker o.l), han henter avis/post, hjelper til å dekke bord og ta av etterpå, rommet skal være "beboelig" og hjelper til med lillebror; leser for ham, "underholder" ham mens middag lages og ved andre behov. Han får 30,- hver lørdag og vi står for resten(blader, godteri m.m) 2-åringen prøver vi å få til å rydde lekene sine. Etter mye hjelp går det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 14. august 2005 #8 Del Skrevet 14. august 2005 Han får 30,- hver lørdag og vi står for resten(blader, godteri m.m) ← Hva skal ukelønna til en på 7 1/2 år gå til når dere kjøper blader, godteri osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. august 2005 #9 Del Skrevet 14. august 2005 det lurte jeg også på..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine - ikke innlogget Skrevet 14. august 2005 #10 Del Skrevet 14. august 2005 Hva skal ukelønna til en på 7 1/2 år gå til når dere kjøper blader, godteri osv? ← Til sparing og evt. noe annet han vil ha; pokemoneffekter, Duel masterskort o.l!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 14. august 2005 #11 Del Skrevet 14. august 2005 Vår 7 åring hjelper til å dekke på middagsbordet, skal sette sko og jakka si på plass, rydde vekk tallerken og glass etter seg, holde orden på rommet sitt selv, ta ut matboks av sekken, og går ut med søpla noen ganger. Rydder også ut av oppv.maskinen noe ganger, men det er ikke fast. Vi kjøper lørdagsgodteriet hans, og ukepengene må han bruke på andre ting han vil ha, som f.eks DuellMasters kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 15. august 2005 #12 Del Skrevet 15. august 2005 I tillegg kan jo en tiåring greie å støvsuge av og til, og legge sammen klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #13 Del Skrevet 16. august 2005 ...legge sammen klær...? Sine egne klær har mine lagt sammen og på plass i flere år....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dana Skrevet 26. august 2005 #14 Del Skrevet 26. august 2005 heisann. Har selv en gutt på 11 år og en på 7 år og ei jente på 4 år. Det blir jo litt forskjell på kva oppgaver de har, den eldste har i oppgave å sette inn og ta ut av oppvask maskin, ut med bosset, av og til henge opp klær, legge på plass sine egne klær. Alle skal holde orden på rommet sitt. Synes det er greit med litt oppgaver, trur det kommer godt med når dei skal flytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. august 2005 #15 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg tror også det er utrolig viktig at barna lærer seg å bidra hjemme. Jeg er derimot ikke begeistret for at "pkilter" hjemme knyttes opp mot lommepenger. Jeg får ingen lønn for å holde hus og hjem i orden, hvorfor i all verden skal da barn lære at det er normalen? Jeg har aldri gitt barnet faste plikter, men har forventet deltakelse hele veien. Gjør vi rent så deltar begge (ja, vår famile er liten) - det samme gjelder å ta ut søppel, rydde etter maten etc. Lommepenger har jeg gitt helt uavhengig av innsats i hjemmet, men det er vel en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 27. august 2005 #16 Del Skrevet 27. august 2005 Veldig enig med deg, Brunhilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå