Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uatskillelig skrev (13 timer siden):

Folk er nok skeptiske fordi vi vet for lite om bivirkninger på sikt. Vi vet jo alle hvor dårlig det gikk med enkelte som tok svineinfluensavaksinen.

 

Vi vet ikke for sikkert om vaksinen ga narkolepsi eller om det var viruset som forårsaket dette. Vaksinen ble gitt da influensaen var på topp, så det er svært vanskelig å skille vaksine og virus. Det var uansett svært få tilfeller av narkolepsi i forhold til alle som fikk det. 

Covid-vaksinen har gjennomgått samtlige krav for å bli godkjent, til tross for rask utvikling. Utviklingen skyldes rask behandling av søknader, godt samarbeid og tilgjengelige ressurser - både personer og økonomi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hæ???? Er det virkelig lov? Belønning og legeerklæring? Synes det er en skikkelig uting siden det faktisk gjelder å sprøyte noe inn i kroppen som faktisk ikke er så godt utprøvd. Blir de sett ned på de som ikke tar den da?

Anonymkode: 1b7c5...55a

Tviler sterkt på lovligheten med å kreve legeattest på dette. Bortsett fra ved tvangsmedisinering underlagt tvangsparagrafer, er det ikke lovlig å tvinge noen til å innta medikamenter. Å legge indirekte press på vaksinering er neppe lov det heller. I såfall håper jeg at de som opplever dette søker juridisk bistand. 

Anonymkode: 48b54...72e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke argumentet med "lite utprøvd". Grunnen til at det har gått fort, er fordi det har vært så sinnsykt mange som har spyttet ut penger, og flere tusen mennesker var med i utprøvingen. Vanligvis mangler vaksineutprøving to ting: finansiering og frivillige, og derfor tar det tid. Det gjorde det absolutt ikke nå, og det har vært ekstremt mange med på utprøvingen.

Dette er IKKE det samme som svineinfluensavaksinen, med andre ord. 

Anonymkode: ae9db...626

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at mange gir etter for presset og lar seg vaksinere fordi arbeidsgiver fremstiller det som om man ikke har et valg. Å brukes som prøvekanin for noe man ikke aner langtidseffektene av, det er kynisk 

Anonymkode: f40d6...2b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at mange gir etter for presset og lar seg vaksinere fordi arbeidsgiver fremstiller det som om man ikke har et valg. Å brukes som prøvekanin for noe man ikke aner langtidseffektene av, det er kynisk 

Anonymkode: f40d6...2b8

Ei jeg kjenner sier at hvis sjefen presser, sier hun bare opp jobben. Hun har altså ingen planer om å «gi etter». 
Det «morsomste» er at folk fortsatt kaller det «frivillig»...

Anonymkode: e70b0...82b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt sjefen min om jeg kan få problemer om jeg ikke tar den , hvis jeg hadde kunnet men hun svarte at nei det kan man ikke, da det er ikke noe lovverk på det som pålegges. Hos oss er det faktisk flere av de eldre beboerne som har takket nei til den. Jeg kan ikke ta denne Pfeizser vaksinen pga at jeg har reagert på matvarer og  derfor ble jeg anbefalt å vente til en av de andre kommer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skjønner ikke argumentet med "lite utprøvd". Grunnen til at det har gått fort, er fordi det har vært så sinnsykt mange som har spyttet ut penger, og flere tusen mennesker var med i utprøvingen. Vanligvis mangler vaksineutprøving to ting: finansiering og frivillige, og derfor tar det tid. Det gjorde det absolutt ikke nå, og det har vært ekstremt mange med på utprøvingen.

Dette er IKKE det samme som svineinfluensavaksinen, med andre ord. 

Anonymkode: ae9db...626

Men hvorfor har de da ikke lykkes tidligere med å få ut en mRNA  vaksine til lignende virus? Det har blitt brukt mange år på å prøve å utvikle -og pga. skader og død hos forsøksdyrene kom aldri vaksinen på markedet. Og det var mot feks sars 1. Hvorfor ble det ikke gitt millioner ekstra til forskning da? Var det kanskje fordi det viruset ikke ble like utbredt? Og mindre penger å tjene?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så hva er det du prøver å si? At folk ikke har valg egentlig? 

Anonymkode: e70b0...82b

Er som i Forsvaret når sersjanten sier: "Jeg trenger tre frivillige! Du, du og du" Nekter du, så blir det refs (bøter eller kakebu). Så det blir frivillig å ta vaksinen, i hvertfall ser det ut til i Norge enn så lenge (om ikke EU kommer med et dekret). Men tar man ikke vaksinen - så kan det være at det blir store innskrenkninger på din personlige frihet(f.eks ikke kino, ikke komme inn på restauranten, dra på sydentur, du mister jobben fordi du ikke er salgbar til kunder eller at du ikke kan ha kontakt med pasienter eller andre ansatte). Og det er mange land allerede som vedtar eller har vedtatt at du må ha vaksinepass for Covid-19 for å komme inn i landet. 

Så det blir frivillig tvang ja - så om du skal leve et fritt liv så vil du ikke ha noe annet valg enn å ta vaksinen nei. Og dette selv om Regjeringen og Stortinget vedtar at det er 100% frivillig å ta vaksinen. Så er det andre aktører som kan definere regler for sin eiendom eller virksomhet, som ikke Stortinget, Regjeringen eller Høyesterett kan overprøve på grunn av Grunnloven og traktater Norge har underskrevet og ratifisert.  I hvertfall ikke uten store konsekvenser for Norge som nasjon eller norske statsborgere. Dvs at SAS, Norwegian, Meny eller arbeidsplassen din kan nekte deg adgang om du ikke fremviser vaksinepass. Om arbeidsplassen din kan si deg opp eller ikke, det er mer usikkert - da de eventuelt kan tilby deg stillinger som fordrer minimal menneskelig kontakt. Men at SAS, Widerøe, Norwegian eller Meny kan nekte deg adgang - without a doubt. 

I USA så vil det med den nye sammensetningen av den kommende kongressen så blir det trolig vedtatt at alle i USA blir tvunget vaksinering fra alder 2 år og oppover. Dvs at også turister over 2 år må fremvise vaksinepass når man søker om ESTA og videre i passkontrollen. Kan du ikke da fremlegge vaksinepass, så kommer du ikke til USA. Og flere EU-land vurderer det samme, inkludert Danmark - altså tvungen vaksinasjon.

Så frivillig - men ikke uten konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på denne vaksinen mer som en slags gen-terapi. Uten at man vet om eventuelle skader over lang tid som kan oppstå, pga. det har kun gått noen måneder siden den var ferdig «testet». 
Hvis de som er i risikogruppen eller de som ikke vil risikere sykdom vil ta den er det helt greit. Men, det skal ikke bli slik at man blir nektet sin medfødte frihet og at grunnloven glemmes, pga. man ikke vil ta den. 
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
mima skrev (1 time siden):

Jeg ser på denne vaksinen mer som en slags gen-terapi. Uten at man vet om eventuelle skader over lang tid som kan oppstå, pga. det har kun gått noen måneder siden den var ferdig «testet». 
Hvis de som er i risikogruppen eller de som ikke vil risikere sykdom vil ta den er det helt greit. Men, det skal ikke bli slik at man blir nektet sin medfødte frihet og at grunnloven glemmes, pga. man ikke vil ta den. 
 

Grunnloven gjelder forsåvidt. Men om private selskap som SAS eller Meny nekter adgang til mennesker som ikke er vaksinert, så er det i deres fulle rett å nekte uvaksinerte adgang til deres private eiendom(her kommer både Straffeloven og Grunnlovens bestemmelser om privat eiendomsrett). Og nekter man å etterkomme, så kan SAS eller Meny kan politianmelde vedkommende etter Straffelovens paragrafer 237,237a, 238, 268 og/eller 346 for å nevne noen. Politiet vil arrestere deg. Og brudd på nevnte paragrafer, kan føre til flere år i fengsel. 

Og Grunnloven gjelder bare i Norge - ikke i resten av verden. Hvis andre land krever vaksinasjon mot Covid-19 og dokumentasjon for at du er vaksinert, så trenger ikke disse landene å ta hensyn til hva Erna eller Gahr-Støre, eller enstemmig Storting eller Høyesterett måtte mene. De kan stenge grenser fullstendig for nordmenn, og da med krav om at tvungen vaksinasjon gjennomføres i Norge for at de skal åpne grensene mot Norge igjen.

Hva gjør anti-vaxxere da?

Jeg tror nok i en slik situasjon, så vil nok Stortinget og Høyesterett se gjennom fingrene mot Grunnloven, eller lukke øyene til Grunnloven eller FNs Menneskerettskonvensjon for å innføre tvangsvaksinasjon av alle med fysisk makt om nødvendig - som følge av nasjonens og allmennhetens interesse.

Din frihet er der, men så snart denne strider mot allmennheten og nasjonens interesse - så er nok din frihet underordnet hva Regjeringen, Stortinget og Høyesterett måtte bestemme. Og skulle Høyesterett gå i mot Stortinget i en slik situasjon, så må Høyesteretts medlemmer innfinne seg i den høyeste domstolen i Norge - Riksretten og faktisk bli fradømt sine embeter ganske så umiddelbart (og med mulig fengselsdom idømt av Riksretten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (8 minutter siden):

Grunnloven gjelder forsåvidt. Men om private selskap som SAS eller Meny nekter adgang til mennesker som ikke er vaksinert, så er det i deres fulle rett å nekte uvaksinerte adgang til deres private eiendom(her kommer både Straffeloven og Grunnlovens bestemmelser om privat eiendomsrett). Og nekter man å etterkomme, så kan SAS eller Meny kan politianmelde vedkommende etter Straffelovens paragrafer 237,237a, 238, 268 og/eller 346 for å nevne noen. Politiet vil arrestere deg. Og brudd på nevnte paragrafer, kan føre til flere år i fengsel. 

Og Grunnloven gjelder bare i Norge - ikke i resten av verden. Hvis andre land krever vaksinasjon mot Covid-19 og dokumentasjon for at du er vaksinert, så trenger ikke disse landene å ta hensyn til hva Erna eller Gahr-Støre, eller enstemmig Storting eller Høyesterett måtte mene. De kan stenge grenser fullstendig for nordmenn, og da med krav om at tvungen vaksinasjon gjennomføres i Norge for at de skal åpne grensene mot Norge igjen.

Hva gjør anti-vaxxere da?

Jeg tror nok i en slik situasjon, så vil nok Stortinget og Høyesterett se gjennom fingrene mot Grunnloven, eller lukke øyene til Grunnloven eller FNs Menneskerettskonvensjon for å innføre tvangsvaksinasjon av alle med fysisk makt om nødvendig - som følge av nasjonens og allmennhetens interesse.

Din frihet er der, men så snart denne strider mot allmennheten og nasjonens interesse - så er nok din frihet underordnet hva Regjeringen, Stortinget og Høyesterett måtte bestemme. Og skulle Høyesterett gå i mot Stortinget i en slik situasjon, så må Høyesteretts medlemmer innfinne seg i den høyeste domstolen i Norge - Riksretten og faktisk bli fradømt sine embeter ganske så umiddelbart (og med mulig fengselsdom idømt av Riksretten).

Det blir da som et slags nytt apartheid.  Tatere i norge ble utsatt for tvangssterilisering, det var «frivillig» ofte - mange signerte papirene på sterilisering for å feks kunne få barna sine tilbake,som hadde blitt tatt fra de. Eller andre rettigheter som de kun fikk hvis de ville la seg sterilisere. 
Nå blir det «tvangsvaksinering».

Endret av mima
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ???? Er det virkelig lov? Belønning og legeerklæring? Synes det er en skikkelig uting siden det faktisk gjelder å sprøyte noe inn i kroppen som faktisk ikke er så godt utprøvd. Blir de sett ned på de som ikke tar den da?

Anonymkode: 1b7c5...55a

Ta det med ro sånn inngripen i folks grunnleggende rettigeter vil vel få ettervirkninger med rettsaker ibøtter og spann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skal ta vaksinen selv om jeg er skeptisk, fordi jeg følte at det ikke var «greit» å takke nei. 

Anonymkode: be87b...091

Ikke la dere presse tenk på hva om du er den uheldige som får langtidsbivirkninger som kanskje tar fra det resten av arbeidslivet...fy faan... jeg kommer til å å til rettsak hvis noen prøver å tvinge på meg vaksine eller jeg blir oppsagt pga at jeg ikke vil ta vaksine..da vil jeg gå hele veien.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mima skrev (5 minutter siden):

Det blir da som et slags nytt apartheid.  Tatere i norge ble utsatt for tvangssterilisering, det var «frivillig» ofte - mange signerte papirene på sterilisering for å feks for å kunne få barna sine tilbake,som hadde blitt tatt fra de. Eller andre rettigheter som de kun fikk hvis de ville la seg sterilisere. 
Nå blir det «tvangsvaksinering».

Da er det på tide å flytte fra dette landet...sånn kan det ikke bli. Eller stå opp og sloss for de som kommer etter oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg syns det er helt greit at personell som nekter vaksinen omdisponeres innen kommunen, hvilket man faktisk har hjemmel for å gjøre. Ikke rett at eldre og syke skal utsettes for mer smitte fordi "prinsesse vil ikke" skal jobbe på sykehjemmet. 

Anonymkode: 5c057...7f3

De vet ikke engang om vaksinen hindre smitte...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 time siden):

Da er det på tide å flytte fra dette landet...sånn kan det ikke bli. Eller stå opp og sloss for de som kommer etter oss.

Føler at gir man regjeringen lillefingeren tar de hele hånda. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunuel skrev (18 timer siden):

Pandemrix økte risikoen for narkolepsi med ca 0,005%. Litt mindre.

Og likevel så slet de 2 i fam som tok den med ettervirkninger, ikke narkolepsi var og andre bivirkninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Bente1234 skrev (3 timer siden):

Da er det på tide å flytte fra dette landet...sånn kan det ikke bli. Eller stå opp og sloss for de som kommer etter oss.

Det å flytte fra landet uten at du har tatt vaksinen kan bli vanskelig når andre land innfører tvangsvaksinasjon eller krever fra besøkende vaksinepass.

Som jeg sa det kan være at alt blir frivillig i Norge, og ingenting skjer om du er i Norge resten av livet. Jeg personlig tror at andre land vil ha lettere for å innføre tvungen vaksinasjon og at besøkende må fremvise vaksinepass for å komme inn i landet, enn hva Norge kommer til å gjøre.

Men det kan være at EU vil komme med et dekret overfor Norge som sier at Norge må innføre tvungen vaksinasjon om vi skal fritt kunne bevege oss utenfor Norge eller ha handel med EU. Da hopper nok Stortinget og innfører tvungen vaksinasjon i løpet av en time eller to, og kaller ut politiet/forsvaret for å hente de som nekter vaksinering - og blir vaksinert med fysisk tvang. Selv om Stortinget ikke ønsker det og gjennomfører dette under tvang. Å miste 80%->100% av eksportinntektene er ikke et alternativ. Selv uten EØS ville vi ha klart oss bedre, enn en full embargo. 

Men i det du skal på et fly til f.eks Danmark, Frankrike, Hellas eller Spania, så kan det skje med deg som skjedde med de 70-80 på Gardermoen idag som ble nektet ombordstigning pga at de ikke hadde en negativ Covid19 test som var mindre enn 24 timer gammel. Det samme kan skje om du ikke fremviser et vaksinepass i gaten. 

Og skulle Norge ture frem med å ikke utstede vaksinepass til vaksinerte, eller ikke nekte ombordstigning til ikke-vaksinerte så vil de aktuelle flyene ikke få landingstillatelse på bestemmelsesstedet - ergo så tar ikke flyet av. I motsatt fall, så har andre land full rett etter folkeretten å skyte ned flyet. Og det vil jo ikke flyselskapene, ergo så vil de som ikke er vaksinert bli nektet ombordstigning.

Flyselskap og andre transportselskap som krysser landegrenser må forholde seg til andre lands lover, disse lovene trumfer norske lover inkludert Grunnloven. Norge er et lite land, vi kan ikke utføre kanonbåtdiplomati med trussel om atomvåpen - som f.eks. UK, Frankrike, USA, Kina, India eller Russland.

Og et privat selskap kan med loven i hånd nekte deg adgang til sin eiendom, det samme som du kan i din hage som er din eiendom. Og respekterer du ikke ønsket fra eier av eiendommen, så har du utført lovbrudd i forhold Straffeloven(som du kan fengsles for). Så hvis et kjøpesenter eller Kiwibutikken krever at du viser vaksinepass eller mangler munnbind(uavhengig av hva Regjeringen sier) så kan de nekte deg adgang til sin eiendom. Og respekterer du ikke ønsket, så kan de som eiere ringe politiet for å få deg fjernet og anmelde deg. Og en domfellelse kan få konsekvens at du ikke får pass eller får innreisetillatelse til f.eks. USA. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle i kommunen kan omdisponeres. Så da får vel de i helse som ikke ønsker å gjøre sin plikt og heller bare tenke på seg selv flyttes til søppeltømming, gaterydding, vasking og andre oppgaver minimal publikumskontakt. Det er nok av oppgaver å ta av og mange som faktisk ønsker å være et godt medmenneske og bli kvitt denne driten her. 

Anonymkode: b4166...5c7

Jaha, og hvem skal ta over for pleiepersonalet? Som det er total manko på til enhver tid?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...