Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samfunnet vårt er fundert på demokrati og humanistiske verdier, det kan aldri bli et enten eller. Jo mer press og tvang, jo lengre bak i køen stiller jeg meg. Det er en prinsippsak. 
 

Og legitim grunn? Å ikke ha lyst er en legitim grunn i seg selv. Vi lever ikke i et diktatur. 

Anonymkode: 86224...d32

Klart det kan når man arbeider i helsevesenet. Det finnes mange nok andre jobber der man ikke arbeider med sårbare grupper. Helsepersonell i USA har for eksempel ikke kunnet velge hvis det er noen medisinske kontraindikasjoner. 

Anonymkode: 6094a...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klart det kan når man arbeider i helsevesenet. Det finnes mange nok andre jobber der man ikke arbeider med sårbare grupper. Helsepersonell i USA har for eksempel ikke kunnet velge hvis det er noen medisinske kontraindikasjoner. 

Anonymkode: 6094a...a69

Å sammenligne norsk arbeidsliv med det i USA blir for søkt. I USA har heller ikke folk kunne holde seg hjemme med symptomer fordi det har betydd at de ikke fikk lønn. Stillingsvern er omtrent fraværende over there. 

Anonymkode: d9a7a...a56

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal nok ta den, med ikke enda. Vil vente og se på bivirkningene først. Lite uttesta vaksine, så skeptisk sånn sett. Har tatt alle andre vaksiner, foruten svineinfluensavaksina. Tar den årlige influensavaksina også.

Når COVID-vaksinen er mer utprøvd vil jeg nok ta den

Anonymkode: ed93d...c2a

Støtter denne!

Anonymkode: b3829...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På min jobb må helsepersonell som ikke ønsker å ta vaksine fremvise legeerklæring. Det er forventet at alle tar vaksine og det blir gitt belønning til det sykehjemmet i kommunen med flest vaksinerte. Jeg skal ikke ta da jeg er gravid. 

Anonymkode: 1c941...031

Dette er ulovlig!

Anonymkode: b3829...b96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg syns det er helt greit at personell som nekter vaksinen omdisponeres innen kommunen, hvilket man faktisk har hjemmel for å gjøre. Ikke rett at eldre og syke skal utsettes for mer smitte fordi "prinsesse vil ikke" skal jobbe på sykehjemmet. 

Anonymkode: 5c057...7f3

Ha, du snakker som du har vett til.. Eldreomsorgen er i total mangel på folk. Hvis du har et norsktalende fornuftig menneske i en stilling, kan du virkelig ikke flytte på denne. Tvert imot må du bønnfalle om at vedkommende blir.

Anonymkode: b3829...b96

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å sammenligne norsk arbeidsliv med det i USA blir for søkt. I USA har heller ikke folk kunne holde seg hjemme med symptomer fordi det har betydd at de ikke fikk lønn. Stillingsvern er omtrent fraværende over there. 

Anonymkode: d9a7a...a56

Poenget er at du drar inn demokrati, og det er de jo også i USA og andre steder i verden der helsepersonell må ta vaksinen. 

Anonymkode: 6094a...a69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ha, du snakker som du har vett til.. Eldreomsorgen er i total mangel på folk. Hvis du har et norsktalende fornuftig menneske i en stilling, kan du virkelig ikke flytte på denne. Tvert imot må du bønnfalle om at vedkommende blir.

Anonymkode: b3829...b96

Det spørs hvor man befinner seg. 

Anonymkode: 6094a...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget er at du drar inn demokrati, og det er de jo også i USA og andre steder i verden der helsepersonell må ta vaksinen. 

Anonymkode: 6094a...a69

Det er vel lenge siden det var demokrati i USA...

Anonymkode: 17852...143

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som angivelig er helsepersonell og kommer med "husker du svineinfluensen" avslører bare deres egen manglende innsikt. Det var svært få som fikk bivirkning av svineinfluensaen,

Anonymkode: 5c057...7f3

Det du skriver er så jævlig skummelt, og det er nøyaktig den samme argumentasjonen myndighetene kommer med. «Det du sliter med etter vaksina kan komme av hva som helst, hva sutrer du for.»

Jeg fikk Guillain-Barre av svineinfluensavaksina, men opplevde å ikke bli tatt på alvor i det hele tatt. Ingen prøver, ingen tester, lå bare hjemme og brant i kroppen og trodde jeg skulle dø mens legen sa det sikkert var psykisk, helt til jeg ble innlagt på sykehus. Selv da spinalprøve ga utslag fikk jeg ikke hjelp. Nevrologen min sa at det er kjipt for deg, men sånn er vaksiner. 

Jeg ble omtrent frisk igjen, men har ikke fått noen erstatning eller unnskyldning. Sånn blir det etter denne vaksina også. Ja, det går nok bra med de fleste, men om det ikke gjør det, må du regne med at det er lite hjelp å få. 
Jeg vil helst ikke ta vaksina, men regner med at jeg må. 

Anonymkode: 89946...8b0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet skeptisk selv mtp bivirkninger og at jeg syntes det gikk alt for fort å lage en vaksine. Men så lærte jeg hvordan vaksinen fungerer. I tillegg må vi huske at hele verden har forsket på viruset og forsøkt å lage en vaksine i over ett år. 

 

Det jeg lærte om hvordan vaksinen fungerer var veldig nyttig. Selve viruset er lukket, men har en åpning som fungerer som en tunell. Denne tunellen er ett protein, og er det som gjør viruset så smittsomt. Proteinet er standard i oppbygging og kan derfor feste seg til veldig mange av cellene våre. Men selve materialet i klossene som proteinet er bygget opp av er noe annerledes enn de proteinene vi får i oss igjennom mat vi spiser og drikker.  Kan sammenlignes med en ekte louis vuitton veske vs en falsk veske med ekte louis vuitton logo. Ser likt ut for det utrente øyet, men er veldig forskjellig mtp materiale og kjennemerker. Kroppen vår er i utgangspunktet ikke trent til å avsløre og avvise proteinet (en fake veske) som fungerer som tunell for viruset. Men når kroppen har blitt kjent med proteinet lager det antistoffer for å ta knekken på det, fordi det har trent seg opp til å se at byggeklossene er av ett materiale som er falskt.

Proteinet i seg selv er helt ufarlig, det er bare en tunell for de farlige stoffene i covid viruset.

Så det vaksinen gjør er å lage en kopi av proteinet, aka tunellen, uten virusinnholdet og sprøyter inn. Da lærer kroppen å bli kjent med proteinet og tilintetgjøre det. Så har kroppen lært å kjenne igjen proteinet og vet hva den skal gjøre når dette proteinet kommer. 

 

Jeg syns det er betryggende å vite hvordan det fungerer, sånn ca hvertfall. 🙂

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha, du snakker som du har vett til.. Eldreomsorgen er i total mangel på folk. Hvis du har et norsktalende fornuftig menneske i en stilling, kan du virkelig ikke flytte på denne. Tvert imot må du bønnfalle om at vedkommende blir.

Anonymkode: b3829...b96

Alle i kommunen kan omdisponeres. Så da får vel de i helse som ikke ønsker å gjøre sin plikt og heller bare tenke på seg selv flyttes til søppeltømming, gaterydding, vasking og andre oppgaver minimal publikumskontakt. Det er nok av oppgaver å ta av og mange som faktisk ønsker å være et godt medmenneske og bli kvitt denne driten her. 

Anonymkode: b4166...5c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle i kommunen kan omdisponeres. Så da får vel de i helse som ikke ønsker å gjøre sin plikt og heller bare tenke på seg selv flyttes til søppeltømming, gaterydding, vasking og andre oppgaver minimal publikumskontakt. Det er nok av oppgaver å ta av og mange som faktisk ønsker å være et godt medmenneske og bli kvitt denne driten her. 

Anonymkode: b4166...5c7

Så alle de som er skeptiske til vaksinen er dårlige medmennesker? 

Anonymkode: e70b0...82b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jo myndighetene at man må følge alle smitteverns-regler selv om man vaksinerer seg. Man kan fremdeles smitte andre, så da er vel ikke vaksinen en garanti for at man ikke blir smittet selv (bare at man ikke blir veldig syk )  Jeg synes det er unødvendig å tvinge gjennom at helsepersonell skal vaksinere seg, med mindre de jobber med syke mennesker som ikke selv kan ta vaksinen.

Selv tar jeg ikke årlig influensa-vaksine, tok heller ikke mot svineinfluensaen, men denne vaksinen kommer jeg til å ta (med en dose skepsis).  Det er mest fordi jeg er så drittlei korona, og like drittlei den overdrevne redselen for korona...  Jeg tror også det er ganske sannsynlig at et vaksinebevis vil ha noe å si for utenlandsreiser. 

Anonymkode: dc1ca...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være at vaksinen blir frivillig å ta fra helsemyndigheters og politiske myndigheter. Men sett i lys av en del annen lovgivning rundt HMS, forsikringsbetingelser(f.eks. så kan forsikringsselskaper kreve dette eller stoppe arbeidsgivere fra å tegne yrkesskadeforsikringer og tjenestepensjonsforsikringer(uten disse forsikringene så må virksomheten stanse alt arbeid og si opp alle samtlige ansatte og legge ned virksomheten), straffeloven og muligheter for søksmål fra smittede eller pårørende så vil arbeidsgivere kunne argumentere innenfor styringsretten omplassere ansatte som nekter å ta vaksinen mot Covid-19 til oppgaver som medfører minimal kontakt med mennesker (både kunder/pasienter/klienter og andre ansatte). 

Så ja selv om selve vaksinen er frivillig, så kan en arbeidsgiver flytte personer som nekter til arbeidsoppgaver som har minimal kontakt med andre mennesker. Eventuell gå til oppsigelse som følge av andre lovbestemmelser eller at forsikringsselskap krever det for å forsikre virksomheten. I særdeleshet gjelder dette yrkesskadeforsikring, som ikke en gang Stortinget kan oppheve uten å gå ut av EØS (og det skjer ikke - og det tar minst 1 år( varsler Norge idag at de går ut av EØS - så gjelder ikke dette før 1. januar 2023).

I andre land(i EU) så vedtas enten tvungen vaksinasjon eller at personer som nekter vaksine pålegges "isolasjon" (dvs at de ikke kan benytte offentlige kontorer(f.eks NAV-lignende), legekontor, sykehus, offentlig kommunikasjon, kino, treningssenter, butikker, utdanningssentere) og da vil arbeidsgivere følge opp med at de ikke får komme på jobb, men om de ikke kan gjøre jobben fra hjemmekontor så blir de sagt opp. 

I tillegg så ser det ut til at vaksinepass kommer til å bli innført på et globalt nivå, i EU så jobber man for en felles elektronisk løsning. Det betyr at de som ikke er vaksinert vil heller ikke få reise til andre land (noen land vil bruke dette også til å pålegge å fremvise dette passet for å benytte diverse offentlig tilgjengelig tjenester innenfor eget land). Blir du tatt uten å ha vaksinepass, så risikerer du at turen til Køben, Paris, Kreta kan bli stoppet på flyplassen i Norge av flyselskapet når du skal boarde eller at du blir stoppet ved ankomst. Kommer du deg likevel til Roma, og blir stoppet av politiet der uten vaksinepass - så kan turen bli veldig veldig dyr - 200 - 300 tusen euro.

Jeg mener at vaksinen mot Covid-19 bør gjøres obligatorisk, det samme med andre vaksiner. Og de som nekter, og ikke har en medisinsk grunn (allergi) på tvangsvaksineres under fysisk tvang eller isoleres fra andre mennesker for resten av livet

 

Anonymkode: eaf37...955

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke.. det er så enkelt.

Jeg kjenner at dette er skikkelig vanskelig, for med en gang man er skeptisk så blir man nærmest halshugd. Jeg er ikke vaksinemotstander, jeg har ingen konspirasjonsteorier. Jeg bare tør ikke. 
 

De vet ingenting om langtidsbivirkningene, og det skremmer meg veldig. Så nei, jeg kommer ikke til å ta den. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle i kommunen kan omdisponeres. Så da får vel de i helse som ikke ønsker å gjøre sin plikt og heller bare tenke på seg selv flyttes til søppeltømming, gaterydding, vasking og andre oppgaver minimal publikumskontakt. Det er nok av oppgaver å ta av og mange som faktisk ønsker å være et godt medmenneske og bli kvitt denne driten her. 

Anonymkode: b4166...5c7

Det er mange i eldreomsorgen som tidvis ønsker å omdisponeres, så det blir ingen problem. Det er en tung, travel og utakknemlig jobb. Så ja, la de flytte personer med helseutdanning til gaterydding, søppeltømming og vasking - og flytte de uten relevant utdanning inn i omsorg. Det vil gå strålende.  
 

Anonymkode: 86224...d32

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og innføres det vaksinepass, så kan private selskaper som Norwegian, Scandic, Radisson-Blu, Nordic Choice, SAS, Widerøe, DFDS, Colorline, Vy, GoAhead, SJ, Ruter, butikker som Meny, Kiwi, Rema, Coop OBS nekte enhver adgang om man ikke fremviser vaksinepass. Så plutselig ble turen til jobb, eller shoppingturen til Oasen, eller helgeturen til Trondheim veldig mye vanskeligere. Dette gjelder ikke bare for ansatte i helse, men for samtlige i Norge. Og Stortinget kan ikke vedta en lov som forbyr private selskaper å nekte visse kunder adgang. Da blir Norge kastet ut av det gode selskap, med konsekvenser at eiendeler oljefondet har i utlandet blir frosset. Full eksport og import embargo. Da sitter vi hjemme på berget her da, enda mer isolert enn Nord Korea.

En så lenge så er personer under 18 år fritatt fra å ta vaksinen, mens for noen av vaksinene som er i pipeline(også de som er godkjente for personer over 18 år (Pfizer vaksinen er godkjent i EU for alle over 16)) under testing på barn ned mot 1-2 år. Som om ikke barn under 18(16) blir vaksinert i 2021 - så kan det være at de blir vaksinert i 2022.

I Norge så er det ikke anbefalt med munnbind for barn under 12 år, på en del amerikanske flyselskap så er det påtvunget bruk av munnbind på alle over 2 år. Nekter barnet eller foreldrene dette, så risikerer de at barnet og de selv blir satt på en No-Fly liste for resten av livet på det enkelte flyselskap. Dette kan bli realiteten i Norge om du ikke fremviser vaksinepass, så blir du nektet adgang til å se den nye barnefilmen du ønsket på kino 2. juledag 2021.

Det er ikke sikkert at du kan ta Pfizer vaksinen for du er allergisk mot denne typen, men det betyr at kanskje du også er allergisk mot Sinopharm eller Astra-Zeneca vaksinen. 

Anonymkode: eaf37...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at den vanlige influensavaksinen også oppdateres/endres hvert år, ikke sant? Det er ikke som om vi har 20 år med historikk for å se hvordan det spiller ut i lengden...

Og for dere som er så redd for å «sprøyte noe inn i kroppen», dere vet at å få covid (eller andre bakterier) er «å sprøyte noe inn i kroppen» også, ikke sant? Med bivirkninger som er helt ukontrollerte, som problemer med lunger, hjerte og hjerne på lang sikt. 
 

Enig i at vi ikke bør sprøyte mer inn i kroppen enn vi må. Men alternativet her er ganske mye verre.

Anonymkode: c8461...f82

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og innføres det vaksinepass, så kan private selskaper som Norwegian, Scandic, Radisson-Blu, Nordic Choice, SAS, Widerøe, DFDS, Colorline, Vy, GoAhead, SJ, Ruter, butikker som Meny, Kiwi, Rema, Coop OBS nekte enhver adgang om man ikke fremviser vaksinepass. Så plutselig ble turen til jobb, eller shoppingturen til Oasen, eller helgeturen til Trondheim veldig mye vanskeligere. Dette gjelder ikke bare for ansatte i helse, men for samtlige i Norge. Og Stortinget kan ikke vedta en lov som forbyr private selskaper å nekte visse kunder adgang. Da blir Norge kastet ut av det gode selskap, med konsekvenser at eiendeler oljefondet har i utlandet blir frosset. Full eksport og import embargo. Da sitter vi hjemme på berget her da, enda mer isolert enn Nord Korea.

En så lenge så er personer under 18 år fritatt fra å ta vaksinen, mens for noen av vaksinene som er i pipeline(også de som er godkjente for personer over 18 år (Pfizer vaksinen er godkjent i EU for alle over 16)) under testing på barn ned mot 1-2 år. Som om ikke barn under 18(16) blir vaksinert i 2021 - så kan det være at de blir vaksinert i 2022.

I Norge så er det ikke anbefalt med munnbind for barn under 12 år, på en del amerikanske flyselskap så er det påtvunget bruk av munnbind på alle over 2 år. Nekter barnet eller foreldrene dette, så risikerer de at barnet og de selv blir satt på en No-Fly liste for resten av livet på det enkelte flyselskap. Dette kan bli realiteten i Norge om du ikke fremviser vaksinepass, så blir du nektet adgang til å se den nye barnefilmen du ønsket på kino 2. juledag 2021.

Det er ikke sikkert at du kan ta Pfizer vaksinen for du er allergisk mot denne typen, men det betyr at kanskje du også er allergisk mot Sinopharm eller Astra-Zeneca vaksinen. 

Anonymkode: eaf37...955

Så hva er det du prøver å si? At folk ikke har valg egentlig? 

Anonymkode: e70b0...82b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere vet at den vanlige influensavaksinen også oppdateres/endres hvert år, ikke sant? Det er ikke som om vi har 20 år med historikk for å se hvordan det spiller ut i lengden...

Og for dere som er så redd for å «sprøyte noe inn i kroppen», dere vet at å få covid (eller andre bakterier) er «å sprøyte noe inn i kroppen» også, ikke sant? Med bivirkninger som er helt ukontrollerte, som problemer med lunger, hjerte og hjerne på lang sikt. 
 

Enig i at vi ikke bør sprøyte mer inn i kroppen enn vi må. Men alternativet her er ganske mye verre.

Anonymkode: c8461...f82

Hvorfor ikke vaksinere alle eldre og syke + alle de som ønsker? Hvorfor presse folk til å gjøre noe de ikke vil, men samtidig kalle det «frivillig»? 

Anonymkode: e70b0...82b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...