AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg har ikke stått så mye på ski i mitt liv, men jeg synes langrenn er gøy. Men å ploge klarer jeg bare litt, klarer ikke å bremse i stor fart. Sist jeg skulle prøve å lære det, dvs første gang, var det en veldig bratt bakke uten spor og jeg så ut som en trillende bowling kule hver gang jeg skulle ned. En danske sa til meg at det er bare å prøve igjen da jeg lå med ansiktet i snøen hehe. hadde vondt i kneet et par uker etterpå. Jeg klarer å lage en liten V, og kan bremse med en ski når jeg er i spor, men jeg klarer ikke å låse beina og få kontroll i en bratt Bakke uten spor. Skiene går enten over hverandre eller jeg mister balansen. Og nå er jeg livredd. Kan jeg lære det i en slakk bakke? Eller blir det for stor forskjell mellom slakke og bratte bakker slik at jeg må lære det i en bratt? Og ikke tør jeg å løfte en ski på vei ned i en bakke som snur heller for å endre posisjon. og jeg har også lyst til å lære å stå på slalåm, men når jeg har så lite kontroll på langrenn er det kanskje urealistisk Anonymkode: 8942e...dfa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 10. januar 2021 #2 Del Skrevet 10. januar 2021 Start med en liten bakke. Gjerne en hvor du kan ploge litt i starten, også slippe opp. Gikk på ski i dag for første gang på to år (lite snø i fjor) og merket spesielt i starten at mye av balansen var borte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Del Skrevet 10. januar 2021 Det blir vanskelig å ploge i veldig bratte bakker, det er ikke bare deg. Etter et visst punkt går det fort uansett, eller så mister du kontrollen på skiene. Det er en grunn til at man står slalåm i bratte bakker. Jeg har selv prøvd å ploge i en slalombakke da jeg lærte slalåm, og det er grenser for hvor mye du får bremset. Jeg har gått på langrenn siden jeg var liten, men jeg blir også engstelig av høy fart. Liker rett og slett ikke at det går for fort, og det blir en ond sirkel. Merker jeg at farten blir for høy blir jeg usikker, og skiene styrer meg mer enn jeg styrer dem. Hvis du har en liten V har du fortsatt ganske stor fart. Jo større V du lager, jo mer tar du imot. Du kan øve deg med å f.eks. ploge med ene skien mens du står i skisporet og kjører nedover. Eller øv deg på samme bakken flere ganger. Hvis bakken flater ut og du vet det ikke er krappe svinger og at det kan ende ille, så kan du også tåle litt høyere fart. Anonymkode: f9eb9...d69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 11. januar 2021 #4 Del Skrevet 11. januar 2021 Det som ofte skjer er at ein let seg sjølv få for stor fart, og då er det vanskeleg å ta fatt på ploging utan at skia kryssar seg. Er du engsteleg så bør du byrje alle nedoverbakkar med å ploge litt, ikkje vid V, liksom, men med litt V. Klem knea innover, det er det som gir press på skia til å bremse, og det funkar på alt føre, også i laussny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Del Skrevet 16. januar 2021 Større V -> Mer effektiv bremsing. Husk å bøye beina! Det er også tyngre for beina å bremse opp ved høyere hastigheter og brattere bakker, så dersom du ikke trener beinmusklene ellers i året, så må de vel trenes opp hver sesong, så det blir bedre desto mer du bruker de, hvis det er noen motivasjon! Anonymkode: 4bb5f...a72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Del Skrevet 16. januar 2021 Tren styrke i beina. Jo sterkere de er jo lettere er det å ploge/bremse i bratte bakker. Anonymkode: f845b...415 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå