Gjest gotthard Skrevet 12. august 2005 #1 Del Skrevet 12. august 2005 noen ganger begynner jeg og lure litt på dere kvinnfolk og hva dere egentlig mener. det er helt greit for dere og fortelle meg både her inne og privat at jentungen, som jeg har bodd alene med siden hu var lita jente på ca 1 år, at hun trenger et kvinnelig forbilde. hun trenger en rollefigur som kan lære henne alt fra mensen og sminke til klesstil og væremåte. Jeg også ser at hun trenger det. når da en kar går ut i media og sier gutter blir mindre gutter uten en mannlig rollefigur så blir det full krig, han burde jo henges snart. er ikke uforbehldent enig med han bare for og si det, jobber selv i barnehage og ser hva det betyr for enkelte unger men jeg mener også at de fleste kvinner klarer og oppdra gutter til og bli menn, hvertfall på de fleste felter. synes dere skal bli lit mindre flinke til og angripe alle som sier noe om dere og heller tenke lit mere over hva dere selv sier og gjør. jeg innrømmer at jentungen kunne trengt lit mer damer i sit liv, og jeg ser faktisk ikke på det som et angrep på meg om noen nevner det,,, prøv og svelg lit stolthet dere også, barna deres kan faktisk trenge noen av det andre kjønn uanseth hvilke kjønn du er..... ok, fyr løs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 12. august 2005 #2 Del Skrevet 12. august 2005 Enig med deg - og derfor allierte jeg meg også med mannlige venner for at mitt barn skulle få et litt mer balansert syn på tilværelsen enn om jeg hadde insistert på at "jeg vet best" i enhver sammenheng. Jeg pleier å si at jeg er veldig flink til å være mamma, men pappa kan jeg aldri bli... Går ut fra at det kan snus om for dere fedre som er alene med barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. august 2005 #3 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg mente fyren var litt på feil bane fordi han hevdet at gutter ikke ble menn når det ikke var flere mannlige barnehageassistenter. At BÅDE gutter og jenter trenger mannlige forbilder i livet sitt er det vel ikke noen som tviler på? Men at de MÅ være i barnehagen er vel litt søkt - der har de jo (som også mange påpekte) aldri vært (med hederlige unntak ) Forøvrig er det å si at en kvinne bør gi råd til jenta di om mensen mv ikke det samme som å si at datteren din ikke blir en skikkelig kvinne om det er du som forteller henne om det.... Dette har noe med uttrykksform å gjøre også. At noen skal hevde at sønnen min ikke blir skikkelig mann, vil jeg ha meg frabedt, uavhengig av argumentasjon (jeg har ingen sønn - men sånn for eksempelets skyld). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 12. august 2005 #4 Del Skrevet 12. august 2005 Det jeg reagerer på er at han artikkelforfatteren skylder på kvinner, fordi de faktisk øsnker omsorgsyrker? Det er ikke kvinners feil at det ikke jobber fler menn i barnehager. Menn må på banen selv, det kan man ikke gjøre for dem. Det er kanskje viktigere å spørre HVORFOR menn ikke vil jobbe i barnehager? Helt klart at arbeidsmiljø blir bedre med en jevn kjønnsfordeling, det er hvertfal min erfaring. Klart barn må ha både mannlige og kvinnelige rollemodeller i livet sitt, men artikkelen snudde alt på hodet. Den angrep kvinner som faktisk tar sin del av oppdragelsen, isteden for å se på menn som IKKE gjør det. Den vinklingen er urettferdig, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2005 #5 Del Skrevet 12. august 2005 Dere kvinner? Kvinner som grupper sier jo ikke det. Det er enkeltmennesker som uttaler seg. Jeg nekter å argumentere for noe for alle kvinner, derfor vil jeg ikke kommentere dine påstander nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 12. august 2005 #6 Del Skrevet 12. august 2005 Det som er problemet er å beskrive barnehagene og de ansatte spesielt. Problemet er av generell karakter og kunne langt på vei bli oppveid av fedres deltagelse i barnets oppvekst forøvrig. Vi ser imidlertid svært få menn som barnehage ansatte. Vi ser altfor få menn som lærere i barneskolen. Vi ser skjeldent eller aldri menn i rollen som omsorgperson der foreldrene og barna har opplevd samlivsbrudd (og tendensen sier at snart 50% av alle barn opplever samlivsbrudd). Vi kan aldri komme i en situasjon hvor kjønnene er likt fordelt mht yrkesvalg og omsorgssituasjon. Men vi bør så snart som mulig komme i en situasjon hvor kjønnet i utgangspunktet ikke definerer hvilken rolle en skal ha under barnets oppvekst slik vi har i dag. Vi bør fortsatt ha det slik at de voksne velger yrke etter eget ønske og hvor begge kjønn i utgangspunktet har de samme mulighetene. Om vi snarest mulig kunne gitt barn mulighet til omsorg fra begge foreldrene ville yrkesvalg bli mindre viktig. Nå har vi det imidlertid slik at menn i praksis ikke gies mulighet til å gi den omsorgen mange barn ønske. Vi ser at barn (uavhengig av kjønn) får manglende forbilder for det ene kjønn. Men vi vil aldri kunne kompensere dette ved å få flere menn inn blandt andre yrkesgrupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 12. august 2005 #7 Del Skrevet 12. august 2005 Enig i at barn trenger rollemodeller av begge kjønn, men jeg har litt videre tanker rundt dette. I alle tider har det vært kvinner som har tatt seg av småbarn, menn har kommet inn på et senere tidspunkt. Helt siden steinalderen har det vært slik, og gutter har helt fint klart å bli velfungerende menn. I alle tider har det også vært slik at menn har tatt ansvar for sine sønner, det har ikke vært andre menn som har gjort det, sånn som det tydeligvis skal være nå. Hvis det er slik nå for tida at gutter ikke blir MENN pga at de omgås kvinner for mye, er min mening at fedrene er for lite på banen! Ikke at det er for få menn i barnehagene. Fedre må bli seg sitt ansvar bevisst, ikke overlate det til andre menn. For all del, det må gjerne bli flere menn i barnehager. Men det blir feil hvis det blir utenforstående som blir ansvarlig for å være rollemodell for barn uansett kjønn. Det er det foreldre, slekt osv som i første rekke skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 12. august 2005 #8 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Nå heller jeg bensin på bålet, men står for det: Det er en grunn til at flere velger å bli aleneforeldre, og oftest mor. I gamle dager hadde som oftest ikke mor noe valg. De måtte gifte seg, og var avhengig av fars lønn for å få mat på bordet. Det gjorde verken mor eller far til en bedre forelder. Men mannen tok som regel ansvar uansett. I dag gidder ikke mannfolka å ta noe slags ansvar. Mange velger å fortette sitt unkarsliv etter at barna har kommet til. Ikke vil de gifte seg, og ikke vil de betale for barnemat og bleier. Treninga, utelivet og kompisene er viktigere enn stabile forhold for barnet. Mitt inntrykk er at de helst vil være kompis og lekekamerat med barna, og overlater det meste av grensesetting og oppdragelse til mor. Dette er nok noe av grunnene til at kvinnfolka går sin veg, og barna får det faktisk mer stabilt. Heldigvis har enkelte mannfolk tatt til vettet de siste åra og kommet mer på banen. Er enig i at barna trenger rollemodeller fra begge kjønn, men det er ikke alltid at far er den beste. PS: ingen meninger uten unntak Endret 12. august 2005 av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 12. august 2005 #9 Del Skrevet 12. august 2005 Litt "bensin på bålet" biter ikke på oss menn som er villig til å gå gjennom ild og vann for våre barn Problemet er ikke relatert til hvem som er beste rollemodell. Barn trenger begge foreldrene, uavhengig av kjønn. Som nevt tidligere var jeg for en stund siden med på "juleverksted" på skolen, og det var like mange jenter som gutter som på død og liv skulle ha hjelp av meg som eneste mann tilstede. mødrene + de kvinnelige lærerene stod uten noe å gjøre, men både de og jeg så det humoristiske i situasjonen Nå vet vi at det desverre er foreldre som tviholder på dagens skjevdeling av omsorgsrollen. Vi vet at det er foreldre som mener at vi i utgangspunktet ikke bør tilby barn to likeverdige foreldre etter et samlivsbrudd. Og med den praksis som vi i dag har hvor noen, på tross av at begge foreldrene er egnet til omsorg, krampaktig fratar barn en slik muliget vil det nødvendigvis ikke være mulighet til å ha både mor og far som rollemodeller. Selv ikke der dette er ønskelig for flertallet av de involverte partene. I værste fall flytter en av foreldrene så langt at samvær blir umuliggjort. I andre tilfeller er det en av foreldrene (mor eller far) som trenerer mesteparten av samværet tiltross for at de bor nært hverandre. Vi vet at mange gutter har behov for mannlige rollemodeller og at de ofte søker dette hos fedrene. Vi vet at det like ofte er jenter som oppsøker fedrene. Ikke altid fordi mor er "umulig" (selv om dette også skjer ofte), men også fordi de ønsker nærmere kontakt med sin far eller ønsker en mannlig rollemodell. Også mange av konfliktene mht rollemodeller (i tillegg til bl.a. økonomi og foreldrenes egnethet som omsorgsforelder) kunne vært VESENTLIG !!! bedre om vi hadde hatt et lovverk og en praksis som tilsa at foreldrene i utgangspunktet var likeverdige. Mange kvinner gjør en god jobb med "å la gutter bli menn". og stadig flere menn gjør en god jobb for å la jenter utvikle sine feminine sider. Men kansje vi bør se litt i retning av hvilke løsning vi velger på vegne av våre barn. Jeg mener utgangspunktet vi har i dag med å la 1 (av 3-5 innvolverte parter) alene ta avgjørelser som kan påvirke barns behov for rollemodeller er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 12. august 2005 #10 Del Skrevet 12. august 2005 vi som jobber i barnehager skal ikke oppdra ungene deres nei, det er helt korekt.Men vi er faktisk med på og oppdra dit barn enten du eller vi liker det eller ei. menn i barnehager er bra for mange og de barnehagene vor det plutselig begynner en mann må ofte gjøre mye for og møte nye krav. når jeg begynte i bhg så hadde de 2 biler på avdelingen, ingen fotballer og bøker om brannbiler og monstere var helt borte..og slik har jeg hørt flere si. jeg er en viktig brikke i livet til barna "minne", akurat som de kvinelige assistentene jeg har med meg, og akurat som pappan og mamman til de barna så er jeg/vi et forbilde som de tar etter..forkjellen er at alle barna jeg har og vil ha en gang kunne fint klart seg uten meg, de hadde blitt kvinner og menn uten min hjelp også. men de ville ikke klart seg uten mamma/pappa. datteren min har begynt og få pupper, hun har kjæreste® og hun maser om sminke og kjoler hele tia, dette selv om jeg har gjort alt alene med henne..de fleste alenemødre opplever det samme med barna sinne, ja, alle opplever vel det samme som meg at barna utvikler seg selv om vi ikke er like. men jeg mener det ofte blir slik at jeg skal tåle og høre att min datter må ha et kvinelig rollemodel som lærer henne ting, men om jeg sier slik til en alenemor/dame så er jeg sjåvenist og kan vente besøk av "ottar" som skal brenne b-h og bind på trappa mi.. vel..var egentlig bare ment som tankelufting dette da men..god midag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå