Gå til innhold

Daten har paranoid schizofreni.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på vår fjerde date og han fortalte meg dette idag. Jeg ble litt satt ut, jeg vet ingenting om diagnosen. Han sa at han tidligere har blitt tvangsmedisinert, men har fått prøve seg uten medisiner i flere måneder nå. Han sier selv at han føler diagnosen ikke stemmer og at han er helt frisk, derfor vil han ikke ha medisiner. Men er det typisk med denne diagnosen å selv tro man er frisk?

Anonymkode: 15673...c22

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikk umiddelbart...

• Liker 36
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke tror på den så betyr vel det at han tror på hallusinasjonene sine? Spør han litt mer rundt hvorfor de mener han er schizofren så får du kanskje svar på hva han sliter med. 

Tror ikke det er helt uaktuelt å ha et forhold med folk som har dette, veit om en youtuben som er schizofren som er i et stabilt og bra forhold nå og hun virker som en kul person. 

Anonymkode: e807b...dc4

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Løp, det forteste du kan og ikke se deg tilbake!

AnonymBruker
Skrevet

Broren til eksen har dette og han ser spøkelser på høylys dag. Kan finne på og angripe deg fordi han tror du skal skade han , spesielt uten medisiner. De tror selv det de ser og opplever, så ville vært forsiktig!

Anonymkode: 26a29...42b

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han ikke tror på den så betyr vel det at han tror på hallusinasjonene sine? Spør han litt mer rundt hvorfor de mener han er schizofren så får du kanskje svar på hva han sliter med. 

Tror ikke det er helt uaktuelt å ha et forhold med folk som har dette, veit om en youtuben som er schizofren som er i et stabilt og bra forhold nå og hun virker som en kul person. 

Anonymkode: e807b...dc4

De som er stabile går som oftest på medisiner. De som kutter ut medisiner blir paranoide til tider og må legges inn, da blir det tvangsmedisinering fordi de er i fare for seg selv og andre. 

Anonymkode: f0c06...a41

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent jeg slenger meg på en "dra/dump, NÅ" - men her gjør jeg det.

Umedisinert paranoid schizofreni har jeg litt for mye erfaring med, og det ender sjeldent godt.

Anonymkode: 37290...eb6

• Liker 41
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folkens. Det er mange med diagnosen som er gode mennesker! Så lenge de er samarbeidsvillige med helsevesenet så fungerer de bra med andre mennesker. 

Men samtidig så støtter jeg litt i det dere skriver. De er litt vanskelig å ha med å gjøre dersom de nekter å medisineres. 

Anonymkode: f0c06...a41

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er typisk mange med ulike diagnoser å mene at de er friske. Hvis han har blitt tvangsmedisinert, så høres det rart ut at han får "prøve seg uten medisiner", men klart at noen medisiner gjør mennesker nærmest apatiske mm. Du er nødt for å spørre han mer rundt dette, for det er en veldig alvorlig diagnose.

Folk med denne diagnosen er ofte kunnskapsrike og utrolig flinke til å virke overbevisende. De kan også ha høy iq, og grunnen til at de vet så mye er ofte for å ha en slags "kontroll" på systemet. På politikk osv. Ofte er det disse menneskene som driver med konspirasjonsteorier, og de er kronisk mistenksomme mot myndigheter osv. Jeg tror ikke de er helt bra å innlede forhold med da de to jeg vet om kan være truende i gitte tilfeller. Og manipulative. 

Men du må bare lese om det og stille han spørsmål. Jeg vet ikke helt hvorfor de først tvangsmedisinert og så lar han "prøve" seg umedisinert. Har han religiøse "tilbøyeligheter?" Det er også typisk. Men vær obs og snakk mye mer med han. Jeg ville vært veldig skeptisk. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjeldent jeg slenger meg på en "dra/dump, NÅ" - men her gjør jeg det.

Umedisinert paranoid schizofreni har jeg litt for mye erfaring med, og det ender sjeldent godt.

Kan du fortelle hva du har opplevd?

Ser flere her sier løp, hva har dere opplevd med diagnosen? 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge de er samarbeidsvillige med helsevesenet så fungerer de bra med andre mennesker. 

En som ikke vil medisineres er som regel ikke samarbeidsvillig ovenfor helsevesenet, med en slik diagnose.

Derfor sier jeg som jeg gjør. Selvfølgelig, om det kommer frem at det er et forsøk i samarbeid med f.eks. Modum Bad, ser jeg greia, men som oftest er grunnen at personen føler seg frisk nok til å ikke trenge medisinene, og der har vi det gående.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det er synd å se så mange som sier dra med en gang pga dette. Det er noen som er så syke at de ikke ser det selv og kan være farlige, men langt i fra alle.

Jeg ville vært nysgjerrig rundt dette. Spør han mer, finn ut mer. Psykdom er individuelt og det er dessverre ikke unormalt med feildiagnostisering eller overmedisinering.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig at rusutløste psykoser blir til schizofreni. vet om en en med denne diagnosen sum kuttet ut rus og han er helt fin i dag

Anonymkode: c10f6...2af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Spør du seriøst folk om HVORFOR du ikke skal pådra deg en alvorlig syk psykiatrisk pasient som livspartner???

Anonymkode: df8f5...60c

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts

Vil ikke gå i dybden/være utleverende, men kort sagt; det ender i en "downward spiral", som enten fører til at personen lider veldig under vrangforestillinger (tror verden er ute etter å ta han mm.), og blir bortimot håpløs å ha et forhold til. Eller så ender det som innleggelse. Jeg har erfaring med begge deler, og innleggelse gir i hvert fall medisinering igjen, som fører til personen kommer tilbake til virkeligheten. 

Har en i nær krets som nekter behandling og medisinering, og de siste par årene har det gått rimelig galt. Har ikke gjort noe vondt mot noen andre, utover å anklage de/oss for mye rart, men det er åpenbart at vedkommende ikke har det noe godt, verken med seg selv eller verden.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

I verstefall kan han få stemmer i hodet sitt som beordrer han å drepe deg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får en psykiatrisk pasient som mann

Dette er jeg uenig i at skal være synonymt med en du må forlate.

Og i dette tilfellet får du faktisk ikke en psyk. pasient som mann, du får en mann som nekter å være psyk. pasient.

Skrevet

🙂 At han benekter at han har det, blitt tvangsinnlagt og ikke vil ta medisiner er god nok grunn i seg selv til å løpe bort. 

• Liker 18
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...