Gå til innhold

Flere enn meg som ikke liker å være ute?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle sier "ta deg en tur ut, du har så godt av litt frisk luft", og det hender at jeg gjør nettopp det. Men jeg trives ikke, synes ikke det gir meg noen go følelse i det hele tatt. Å gå i naturen gir meg ingenting, eneste gleden jeg kjenner er gleden av at jeg snart skal hjem. 

Liker ikke å trene utendørs, liker ikke aktiviteter med familie og barn utendørs, liker ikke hytteturer eller fjellturer. 

Og jeg føler alle i løpet av uka er sånn "nå skal jeg dra på meg turskoa og gå meg en fin tur!", jeg er aldri sånn. Går kun ut når jeg må på jobb eller butikken. 

På vinteren hater jeg kulda og vil helst bare kose meg inne. På sommeren skyr jeg sola og føler jeg blir overeksponert med sollys etter bare 5 minutter ute i sola. 

I barndommen bodde jeg på bygda, og skolen jeg gikk på var typisk ut i naturen-skole hvor de dro oss ut i skog og mark året rundt. Fjellturer med overnatting i telt og skigåing på vinteren. Skikkelig pliktturer som vi opprørske tenåringer gjorde alt vi kunne for å få skulket unna. Jeg fikk helt avsmak når jeg gikk ut av den skolen. Men mange andre har jo også hatt det slik og er allikevel turmennesker idag? 

Kjenner jeg bare blir sur og irritert over å høre om at folk har koset seg ute med bål og kos en hel helg. Hadde d vært meg hadde jeg bare lengtet hjem og irritert meg over at det stinket bål av meg. 

Er det normalt å være så innefis som jeg er?

Anonymkode: 82d74...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vært inneperson siden jeg var liten. Hatet turer i marka på skolen. Men jeg var likevel overraskende mye ute i barndommen, men da i hagene rundt i nabolaget, der vi drev med lek, dans, ballsport, bading osv. Vi hadde en bitteliten skogsflekk i nærheten, der vi klatret og lekte, og det var fantastisk. Det var når det ble så klinisk og intenst, med store uteklær og så mye spasering at det ble plagsomt. 

Som voksen fant jeg ut at jeg har en hjerneforstyrrelse som bl.a. gjør meg lyssky, og mye annet som absolutt har påvirket inntrykkene mine i alle disse situasjonene. Med medisiner trives jeg mye mer ute, og forrige sommer tilbragte jeg lange dager ute (dog ikke i skauen), og det er den beste sommeren jeg har hatt på lenge. 

Jeg tviler likevel på at jeg  kommer til å bli en slik friluftsliv-person, naturen er flott og herlig, men jeg har aldri vært sånn at det liksom er så rensende å se på det/være i det. 

Anonymkode: 1b328...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker du ingen form for tur? 

Jeg liker å gå tur på fjelltopper, ikke i marka (det er dritkjedelig). Jeg liker ikke hytteturer, og liker ikke telttur, bål, fiske ol.

Jeg vil bare gå alene med hunden min på en fjelltopp. Så da gjør jeg det. 

Har en venninne som elsker teltturer og vandring på vidder. Hun maser om at det er det beste i livet. Jeg orker ikke tanken på det en gang. 

Anonymkode: 46734...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke særlig glad i å gå ute selv. Særlig på vinteren. I hate it.

Synd for meg, for jeg har hund. Den får meg ut, men de lange turene som jeg gikk pliktskyldigst de første årene, er skrumpet inn.

Her i Norge er det liksom opplest og vedtatt at ALLE MÅ elske utendørslivet og være ute! Man er jo norsk, og har friluftsliv innpodet i genene....ikke. Jeg hater det når jeg ser den hashtagen på Instagram som heter #liveterbestute.... Nei, livet er IKKE best ute!

Anonymkode: a2b25...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives best ute i sommerhalvåret. Hater vinter, mørketida, kulda og snø. Liker å gå turer ute med hunden men ellers er jeg aldri ute. Overnatter aldri i hengekøye, telt eller brenner bål. I sommerhalvåret så liker jeg meg ute men ikke i vinterhalvåret så været har mye å si for meg. Jeg går heller aldri i fjellet men går mye i skogen rett ved der jeg bor. Jeg liker heller ikke å gå på ski eller skøyter.

Endret av Hennika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er også mest innemenneske. Og ganske asosial. Nesten, i alle fall. Eg har tenkt at det er fordi eg er litt lat, eg likar ikkje sport;) Men eg likar å vere ute dersom eg har det behagelig🤪 Sol, solvegg, bål, tur i behagelig tempo, korte turer ute er fint. Og ofte må eg bli med på lengre turer fordi det er for dumt å ikkje bli med🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...