Gå til innhold

Kan hvite oppleve rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klossmajor skrev (17 minutter siden):

Hva med melaninmoderat, melaninrasjonert eller melaninutfordret?

HAHA. Jeg er melaninutfordret, derfor tar jeg mye solarium.

Anonymkode: e42ef...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

HAHA. Jeg er melaninutfordret, derfor tar jeg mye solarium.

Anonymkode: e42ef...f73

Stå på! Kanskje du tilslutt oppnår å bli melaninrik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel fint å si. Er det ikke det? En potet er noe som kan brukes til alt, altså smart person. Skjønner ikke hvordan dette kan være rasistisk i det hele tatt.

Anonymkode: 21195...23e

Da skulle kanskje ikke pakkis være så galt heller? Veldig nyttig for isbjørner i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (På 7.1.2021 den 15.38):

Jeg har vært MYE i USA. Gått i kjoler, skjørt og shorts. Har aldri opplevd rasisme der. Ikke en pøkk som har sagt noe. Ikke her til lands heller. 
Viser du usikkerhet med kroppspråket eller noe siden du var et lett bytte? 

Da har vi to forskjellige opplevelser, uten at grunnen da er på meg. Men bare for diskusjonens del - la oss si jeg ga uttrykk for å være usikker eller ukomfertabel. Gir det dem en rett eller grunn til å trakassere?

Et lett eller vanskelig bytte har ingenting i denne diskusjonen å gjøre føler jeg? Jeg får en dårlig magefølelse av slikt prat, som om jeg påførte det meg selv og derfor ble selvforskyldt min dårlige opplevelse.

Jeg har for ordens skyld tre venninner (som ikke kjenner hverandre) som også bor i USA og de sitter alle med samme oppfatning og forsto godt hva jeg mente halvveis i min forklaring av opplevelsen hvit rasisme.

Anonymkode: b6c27...e5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gir det dem en rett eller grunn til å trakassere?

Et lett eller vanskelig bytte har ingenting i denne diskusjonen å gjøre føler jeg? Jeg får en dårlig magefølelse av slikt prat, som om jeg påførte det meg selv og derfor ble selvforskyldt min dårlige opplevelse.

Jeg har for ordens skyld tre venninner (som ikke kjenner hverandre) som også bor i USA og de sitter alle med samme oppfatning og forsto godt hva jeg mente halvveis i min forklaring av opplevelsen hvit rasisme.

Anonymkode: b6c27...e5c

Husk hvordan rasismen i USA har vært opp gjennom historien. Rasismen i USA er de hvites skyld. Som hvit, privilegert kvinne har du makt til å ødelegge livet til en svart mann. At du får kjenne på rasismen de har kjent fra hvite i mange år burde heller få deg til å tenke. 
 

Artikkel du kan lese: https://www.nytimes.com/2020/05/27/opinion/racism-white-women.html
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (1 time siden):

Husk hvordan rasismen i USA har vært opp gjennom historien. Rasismen i USA er de hvites skyld. Som hvit, privilegert kvinne har du makt til å ødelegge livet til en svart mann. At du får kjenne på rasismen de har kjent fra hvite i mange år burde heller få deg til å tenke. 
 

Artikkel du kan lese: https://www.nytimes.com/2020/05/27/opinion/racism-white-women.html
 

Du synes kanskje også det er på plass med sprenging av noen atombomber i USA? Atombomben i Hiroshima er jo de hvites skyld. Som hvit, privilegert menneske har du vel også makt til å ødelegge livet til en gul mann. At du får kjenne atomvåpen de har kjent fra hvite i mange år burde jo da få deg til å tenke.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Klossmajor said:

Du synes kanskje også det er på plass med sprenging av noen atombomber i USA? Som hvit, privilegert menneske har du vel også makt til å ødelegge livet til en gul mann. 

Nei, i og med at jeg er amerikansk statsborger så synes jeg ikke det. Dessuten er jeg sammen med en asiat, som du så rasistisk kaller «gul mann». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (2 timer siden):

Husk hvordan rasismen i USA har vært opp gjennom historien. Rasismen i USA er de hvites skyld. Som hvit, privilegert kvinne har du makt til å ødelegge livet til en svart mann. At du får kjenne på rasismen de har kjent fra hvite i mange år burde heller få deg til å tenke. 
 

Artikkel du kan lese: https://www.nytimes.com/2020/05/27/opinion/racism-white-women.html
 

Litt merkelig svart? Jeg som hvit kan ikke ta på meg skylden for alle hvites synder og handlinger? Skal jeg som hvit måtte ta imot ufortjent, uberettighet behandling fordi jeg skal kjenne hvordan noen andre har blitt behandlet? Hele sammenligningen din er helt søkt. Det er ikke slik det fungerer. Kanskje som kristen, hvor vi alle er født som syndere og skal jobbe tilbake Guds tilgivelse, men jeg er verken kristen eller finner meg i dårlig behandling som straff for andres handlinger.

Men jeg forstår at rasisme i høy grad i dag går begge veier, med tanke på behandlingen mørke opplever daglig. Men denne tråden gikk på om jeg har opplevd rasisme, og ja - det har jeg. 

Anonymkode: b6c27...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (26 minutter siden):

Nei, i og med at jeg er amerikansk statsborger så synes jeg ikke det. Dessuten er jeg sammen med en asiat, som du så rasistisk kaller «gul mann». 

Jammen, da traff vel den midt i blinken. Du kan i aller høyeste grad lage livet til en asiat skikkelig surt 😂 

Anonymkode: b6c27...e5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (2 timer siden):

Nei, i og med at jeg er amerikansk statsborger så synes jeg ikke det. Dessuten er jeg sammen med en asiat, som du så rasistisk kaller «gul mann». 

Rasistisk på samme måte som du bruker uttrykket «svart mann». For øvrig er asiat og gul ikke synonymer i en slik sammenheng, på samme måte som afrikaner og svart heller ikke er synonymer.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jammen, da traff vel den midt i blinken. Du kan i aller høyeste grad lage livet til en asiat skikkelig surt 😂 

Anonymkode: b6c27...e5c

Neida, han er veldig godt fornøyd han ettersom jeg står for alt av matlaging og husarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (6 minutter siden):

Neida, han er veldig godt fornøyd han ettersom jeg står for alt av matlaging og husarbeid. 

Du får stå på! Som hvit kvinne har du jo mye å gjøre opp for all rasismen den gule mann har blitt utsatt for i USA opp gjennom historien. «Yellow peril» , Johnson–Reed Act og alt det der. Han kan bare slange seg på sofaen han resten av livet, mens du oppvarter ham for å gjøre opp for fortidens synder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Klossmajor said:

Du får stå på! Som hvit kvinne har du jo mye å gjøre opp for all rasismen den gule mann har blitt utsatt for i USA opp gjennom historien. «Yellow peril» , Johnson–Reed Act og alt det der. Han kan bare slange seg på sofaen han resten av livet, mens du oppvarter ham for å gjøre opp for fortidens synder.

Jeg er på god vei, da det er det han gjør 🤗

(Hva gjør nordmenn for det samer har opplevd opp igjennom forresten? Eller hva med jøder og andre etnisiteter? Norge er ikke fri for rasisme og diskriminering – mannen min opplever det ofte i hverdagen. Jeg selv opplever og å bli sett ned på av hvite fordi jeg er sammen med ham.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man kan nok oppleve rasisme i Norge som hvit, men det rammer ikke på samme måte som om du er mørkudet. 

Man sitter eksempel ikke på bussen og notorisk er det slik at folk kvier seg for å sette seg ved siden av deg. Da skal du skille deg ut fra mengden. Folk følger ikke ekstra med på deg i butikkene osv fordi de tror du skal stjele. 

Når jeg tenker meg om så kan nok shabby hvite som skiller seg ut også oppleve dette notorisk. Så det gjelder nok å gli mest mulig inn i mengden. 

Anonymkode: 89633...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 17.41):

Mener dere at hvite kan oppleve rasisme? Kom gjerne med for og imot argumenter

Anonymkode: 87f6f...214

Ja. Rasisme er en mer allmennmenneskelig tendens, finnes blant alle raser og folkegrupper.

 

Anonymkode: 55ecb...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som blond jente, så ja absolutt mye; forfølgelse, slibrige kommentarer og det som værre er.  . 

Anonymkode: e6698...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som blond jente, så ja absolutt mye; forfølgelse, slibrige kommentarer og det som værre er.  . 

Anonymkode: e6698...624

Det dårlige kvinnesynet i mange kulturer blir ekstra forsterket av rasisme mot norske jenter.

Anonymkode: 55ecb...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tun skrev (3 timer siden):

Jeg er på god vei, da det er det han gjør 🤗

(Hva gjør nordmenn for det samer har opplevd opp igjennom forresten? Eller hva med jøder og andre etnisiteter? Norge er ikke fri for rasisme og diskriminering – mannen min opplever det ofte i hverdagen. Jeg selv opplever og å bli sett ned på av hvite fordi jeg er sammen med ham.)

Norge er et internasjonalt forbilde i forhold til behandling av (juridisk definert) urbefolkning. Under konfliktene på Sri Lanka trakk tamilene fram samenes posisjon i Norge som et eksempel for etterfølgelse, og er også en inspirasjonskilde for indianere i Latin-Amerika. Tar man for seg samene så har Norge opprettet Sametinget og mye annet. Hvor mye Norge har gjort og fortsatt gjør i en sånn sammenheng burde du som nordmann også ha fått med deg. Det er en pågående prosess hvor jeg ikke har inntrykk av at Norge i noen særlig grad fraskriver seg ansvar. Det blir litt simpelt å bare slenge ut et spørsmål om hva nordmenn gjør for det samer, jøder og andre etnisiteter har opplevd opp igjennom. For å gi et godt svar på det må man gå inn på hva nøyaktig samer, jøder og andre etnisiteter har opplevd opp igjennom, hva Norge som stat kan sies å ha ansvar for og hvordan disse opplevelsene skiller seg fra hva samtidige nordmenn opplevde.

I hvilken grad skal samfunnet gjøre bot for urett begått mot mennesker forlengst døde og begravet? Hvor mye er det rimelig at man legger til rette for bestemte grupper av befolkningen? Hva nøyaktig kan man laste staten for? Man må jo være forsiktig så man ikke gir særfordeler til deler av befolkningen på bakgrunn av deres etnisitet. Det blir jo fort feil hvis samer gis rettigheter på etnisk grunnlag resten av befolkningen ikke gis. Det blir jo forskjellsbehandling på grunnlag av etnisk bakgrunn og kan dermed betraktes som rasisme overfor ikke-samiske statsborgere.

Ikke er det nødvendigvis så enkelt å grense opp hvem som er same og hvem som ikke er det heller. Hva er en same og hva er en nordmann? Hvordan skiller disse seg egentlig fra hverandre? Hvor stor grad av selvstendighet ønsker samene? Jeg kan love deg at det ikke er noe utbredt ønske fra samisk side om selvstendig statsdannelse. Alle vet at det vil samene i det store og hele tape på.

Jeg er selv i hva mange ville kalt et flerkulturelt forhold. Jeg har ikke opplevd hva du beskriver å oppleve, og jeg opplever ikke klager om det blant andre vi kjenner i tilsvarende forhold heller. Jeg har derimot hørt om en del opplevelser av den slags i USA. Jeg har fått beskrevet situasjoner andre har opplevd i USA som går på at de har kommet til områder dominert av enten hvite, svarte eller latin-amerikanere, hvor utenforstående blir behandlet som uvelkomne, samt situasjoner der blandede forhold utgjør normbrudd som kan skape forvirring og later til å være uglesett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Barna mine har opplevd rasisme. Og mer.

Du kommer ikke hit, får beskyttelse og økonomisk hjelp, for så å spytte på den etniske befolkningen. Ikke i Norge, og ikke i hvilket som helst annet land. Vi har bodd i utlandet. Der fikk vi ingen som helst hjelp (NAV e.l.) Allikevel kunne det ikke falle oss inn å kalle den innfødte befolkning noe som helst. Hadde vi tydd til vold, skulle vi etter min mening blitt sendt rett ut. Vi var takknemlige for vårt opphold og oppførte oss deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (17 minutter siden):

Ja. Barna mine har opplevd rasisme. Og mer.

Du kommer ikke hit, får beskyttelse og økonomisk hjelp, for så å spytte på den etniske befolkningen. Ikke i Norge, og ikke i hvilket som helst annet land. Vi har bodd i utlandet. Der fikk vi ingen som helst hjelp (NAV e.l.) Allikevel kunne det ikke falle oss inn å kalle den innfødte befolkning noe som helst. Hadde vi tydd til vold, skulle vi etter min mening blitt sendt rett ut. Vi var takknemlige for vårt opphold og oppførte oss deretter.

Takk for at du deler dine opplevelser.

Det må være gjensidig respekt, som du påpeker, og utviklingen i Oslo tyder dessverre ikke på det.

Anonymkode: 55ecb...476

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...