AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg skulle ut og kjøre, men oppdaget at frontruta var neddugget og isete på innsiden. Jeg startet bilen, og gikk inn noen minutter mens jeg ventet på at ruta skulle tine. Plutselig banket det på døren noen (jeg vet ikke hvem det var, men han kom fra nabohuset) kom for å fortelle meg at jeg hadde "glemt å skru av bilen". Jeg sa at nei da, det var ikke glemt, jeg var på vei ut men måtte bare tine vinduet litt først. "Men det er jo tomgangskjøring" sa han, og gikk tilbake til nabohuset. Ja, det er tomgangskjøring. Finnes det noen annen måte å tine frontruta på? (Motorvarmer hadde stått på, men den hindrer ikke dugg og rim å danne seg på vinduet, så det tok ca 6 minutter før det forsvant. Jeg sjekket klokka, for jeg hadde det travelt) Jeg vet at unødvendig tomgangskjøring er forbudt, men det er ikke unødvendig å fjerne dugg og rim fra ruta, og jeg kjenner at jeg blir mer og mer irritert jo mer jeg tenker på det. Her har jeg og flere andre naboer plukket glava i mange dager før jul. (Glava som de har slengt fra seg på bakken, og som har blåst rundt i nabolaget) I tillegg, da jeg kom hjem i dag sto de parkert utenfor min innkjørsel slik at jeg fikk problemer med å komme inn Og så får jeg tilsnakk fordi jeg ville ha god sikt gjennom frontruta før jeg kjørte? Anonymkode: 7825f...7e7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2021 #2 Del Skrevet 6. januar 2021 Har du hørt om isskrape? Det er en sånn dings du kan skrape rutene fri for is med. Eller så selger de fine trekk du kan legge på frontruta om kvelden, så er frontruta isfri dagen etter. At du har ryddet Glava gjør ikke tomgangskjøring lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Del Skrevet 6. januar 2021 Isskrape fås kjøpt "overalt" Tomgangskjøring er presisert i trafikkreglenes paragraf 16. Man skal ikke kjøre unødig og forstyrrende og kjøretøyet skal ikke stå på tomgang som gir unødig støy og utslipp av eksos. Anonymkode: 78f8a...bf8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 6. januar 2021 #4 Del Skrevet 6. januar 2021 Det er unødvendig tomgangskjøring å la motoren gå mens man tiner frost på vinduet, det er berettiget med tilsnakk. https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/miljo/tomgangskjoring/ 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er tomgangskjøring. Finnes det noen annen måte å tine frontruta på? (Motorvarmer hadde stått på, men den hindrer ikke dugg og rim å danne seg på vinduet, så det tok ca 6 minutter før det forsvant. Jeg sjekket klokka, for jeg hadde det travelt) Anonymkode: 7825f...7e7 Husker du at alle lufteventiler er åpne og at du også har åpnet for varmluft mot vinduene? Isete vinduer skal vanligvis tine med motorvarmer. Anonymkode: 79920...c54 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Del Skrevet 6. januar 2021 Skulle ønske noen sa ifra til den bilen som stod utenfor her i 15 minutter med tomgangskjøring. Anonymkode: a7930...6c3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryzorman Skrevet 6. januar 2021 #7 Del Skrevet 6. januar 2021 Noen kritiserte min tomgang for en stund siden. Jeg sa "takk for tips, nå kan du gå :)" 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 6. januar 2021 #8 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skulle ønske noen sa ifra til den bilen som stod utenfor her i 15 minutter med tomgangskjøring. Anonymkode: a7930...6c3 Det vil neppe endre så mye å snakke til bilen. Burde Staten etablere et eget direktorat for dere som hele tiden finner noe å angi? Et slags SS som rykker ut og avretter folk som gjør ting dere ikke liker? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Del Skrevet 6. januar 2021 Er enig med deg at dette er nødvendig tomgangskjøring, det er også viktig å oppnå en viss temperatur i motoren før man begynner å kjøre for å unngå unødvendig slitasje og et unødvendig høyt utslipp av eksos. Ser det er veldig mange som starter opp iskald bil og begynner å kjøre med en gang, ofte så er de også så innpakket i jakker og vinterklær at sikkerhetsbeltene ikke har den funksjonen de skal ha. Mye klær er også hemmende for bevegeligheten man skal ha som sjåfør. Anonymkode: ed092...f37 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 6. januar 2021 #10 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Forskning viser at de som lar bilen stå på tomgang for å smelte is (fordi de ikke gidder å bruke isskrape) er de samme som ikke gidder å vaske hendene etter at de har vært på toalettet. Endret 6. januar 2021 av prt90 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 6. januar 2021 #11 Del Skrevet 6. januar 2021 Må gjøre det samme, for uansett hva jeg gjør er bilen frossen på Innsiden. Men jeg sitter i bilen, så Da har naboene litt høyere terskel for å klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Del Skrevet 6. januar 2021 folk blir irritert over alle ting, gidder ikke å bruke energi på dem Anonymkode: 29c4a...5e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er enig med deg at dette er nødvendig tomgangskjøring, det er også viktig å oppnå en viss temperatur i motoren før man begynner å kjøre for å unngå unødvendig slitasje og et unødvendig høyt utslipp av eksos. Ser det er veldig mange som starter opp iskald bil og begynner å kjøre med en gang, ofte så er de også så innpakket i jakker og vinterklær at sikkerhetsbeltene ikke har den funksjonen de skal ha. Mye klær er også hemmende for bevegeligheten man skal ha som sjåfør. Anonymkode: ed092...f37 H*n brukte motorvarmer, så motoren var ikke kald. Anonymkode: 78f8a...bf8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg visste ikke at isskrape fjerner dugg.... Dævendøtte skrev (3 minutter siden): At du har ryddet Glava gjør ikke tomgangskjøring lovlig Unødvendig tomgangskjøring er ulovlig, det er ikke unødvendig å fjerne dugg. Forsøpling (glava) er alltid ulovlig. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Husker du at alle lufteventiler er åpne og at du også har åpnet for varmluft mot vinduene? Isete vinduer skal vanligvis tine med motorvarmer. Anonymkode: 79920...c54 Ja, men jeg mistenker at det er noe feil, for problemet med dugg og ising på innsiden begynte da jeg byttet frontrute. Anonymkode: 7825f...7e7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brødfjølvarianten Skrevet 6. januar 2021 #15 Del Skrevet 6. januar 2021 Funker fint med isskrape på dugg inni bilen ja. 🤦♂️ Pusseskinn kan brukes mot duggen, men da må du sørge for at fingrene dine er fettfrie, slik du ikke får oljefilm på innsiden av ruten som kan reflektere lys fra møtende kjøretøy. Det beste er 4-5 minutt med tomgang og varm luft. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 6. januar 2021 #16 Del Skrevet 6. januar 2021 https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w-2000035069 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #17 Del Skrevet 6. januar 2021 Frøyafar skrev (Akkurat nå): Det beste er 4-5 minutt med tomgang og varm luft. Og det var akkurat det jeg fikk tilsnakk for (6 minutter på tomgang) Anonymkode: 7825f...7e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Del Skrevet 6. januar 2021 Iskrape fungerer jo ikke mot dugg inne i bilen 😅 For noen svar av mange her nå. For å bli kvitt dugg må bilen bli varm og da må den stå på tomgang. Ellers risikerer man å miste lappen Anonymkode: 6e467...40a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. januar 2021 #19 Del Skrevet 6. januar 2021 Det holder kanskje ikke i en rettssak å si at det var nødvendig. Men jeg ville prøvd om jeg fikk bot for det. Man må se ut av vinduene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #20 Del Skrevet 6. januar 2021 Frontruten er bøyd, det nytter ikke å skrape på innsiden. Det er bare hjørnene som er borti glasset. Men det høres ut som du har en veldig fuktig bil? Anonymkode: 1e625...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå