Gå til innhold

KaBom trener


KaBom

Anbefalte innlegg

KaBom skrev (4 minutter siden):

@Wit Takk 😄 Gleder meg veldig til det altså, men gruer meg litt til å miste "kontrollen" over rutinene, haha. Skal bo tett på ganske mange i familien, og da må jeg tilpasse meg en del, både i matveien og ellers. Men heldigvis følger jeg ingen spesiell diett, så jeg slipper å stresse med erstatningsmat. Så da får målet bare bli å spise med måte og ikke stappe innpå som om det var lørdag hver dag (en uvane jeg alltid har hatt når det kommer til måltider der man sitter lenge rundt bordet, men må jo bare øve på det).

Skal også prøve å være så aktiv som mulig, målet er å få tatt noen økter med styrking samt et par løpeturer, men tror det blir mest barnevennlige aktiviteter som korte turer i rolig tempo, spille fotball ute, tur til stranden og plaske litt også videre, men det er helt greit det også. :) Er jo hyggelig å gjøre ting i fellesskap når det først er ferie. 

I dag gjorde jeg dag 2 av Epic-programmet. Dro ens ærend til Biltema i dag for å kjøpe et sett med håndvekter (å få til sammen 13 kg med vekter med seg hjem på bussen kvalifiserer nesten som en økt i seg selv, spør du meg) for å ha utstyr nok til økten. I dag var det overkropp som stod for tur og etter den harde økten for underkropp i går gruet jeg meg veldig, men ble positivt overrasket over hvor lett det var. Trente med 2x2.5 kg og kunne nok sikkert brukt mer belastning, men det var samtidig greit å ha nok overskudd til å fokusere på teknikken da det er veldig lenge siden jeg har trent med håndvekter. 

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med Epic så langt. Etter å ha trent med Pam i mange uker føles det luksus med 15-20 sekunder pause mellom settene, men samtidig så føler jeg ikke at jeg har trent noe mindre enn med Pam, bare på en annen måte. Her følte jeg at jeg fikk bedre kontroll over kroppen og at jeg virkelig fikk fokusert på å utføre hver øvelse nøyaktig og presist. 

Hmmm, kanskje jeg må sjekke ut Epic. Har håndvekter hjemme opp til 5 kg (i forskjellige tyngder før det), så da har jeg vel det jeg trenger kanskje. Hvor lenge varer en økt der?

Ser det du skriver om spising i ferier. Jeg har jo heller ikke noe matregime egentlig. Spiser stort sett vanlig mat, bare mindre og litt sunnere. Mer grønnsaker og minimalt med saus. Har noen dager vi er på biltur der det blir mye utemat. Får prøve å finne noen litt sunnere alternativer ;)  Og ikke minst prøve å få inn noen treningsøkter. Vel, vel. Jeg har jo bestemt meg for at ferie er ferie, og at jeg er tilbake til normalen etterpå, men håper jo egentlig å ikke gå for mye opp i den perioden også ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wit skrev (22 minutter siden):

Hmmm, kanskje jeg må sjekke ut Epic. Har håndvekter hjemme opp til 5 kg (i forskjellige tyngder før det), så da har jeg vel det jeg trenger kanskje. Hvor lenge varer en økt der?

Ser det du skriver om spising i ferier. Jeg har jo heller ikke noe matregime egentlig. Spiser stort sett vanlig mat, bare mindre og litt sunnere. Mer grønnsaker og minimalt med saus. Har noen dager vi er på biltur der det blir mye utemat. Får prøve å finne noen litt sunnere alternativer ;)  Og ikke minst prøve å få inn noen treningsøkter. Vel, vel. Jeg har jo bestemt meg for at ferie er ferie, og at jeg er tilbake til normalen etterpå, men håper jo egentlig å ikke gå for mye opp i den perioden også ;) 

 

Jeg anbefaler det veldig i alle fall 😄 Med forbehold om at jeg bare har testet to økter så langt, men leste mye om det på nett før jeg prøvde første økt, og virker som om dette er noe så sjeldent som et styrkeprogram som nesten hele internett er enig om at er bra. :P Øktene har litt ulik varighet, men 40 minutter virker å være vanligst (videoene er på 45 minutt, men inkluderer en intro der hun presenterer dagens plan, samt tøying til slutt). Vil tro du må være veldig godt trent for å trenge mer enn 2x5kg. 

Enig i at ferie er ferie, ja 😄 Men håper at jeg slipper å starte hverdagen igjen med å gå ned mange feriekilo 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (3 minutter siden):

Jeg anbefaler det veldig i alle fall 😄 Med forbehold om at jeg bare har testet to økter så langt, men leste mye om det på nett før jeg prøvde første økt, og virker som om dette er noe så sjeldent som et styrkeprogram som nesten hele internett er enig om at er bra. :P Øktene har litt ulik varighet, men 40 minutter virker å være vanligst (videoene er på 45 minutt, men inkluderer en intro der hun presenterer dagens plan, samt tøying til slutt). Vil tro du må være veldig godt trent for å trenge mer enn 2x5kg. 

Enig i at ferie er ferie, ja 😄 Men håper at jeg slipper å starte hverdagen igjen med å gå ned mange feriekilo 😅 

Har du noen link til hvor jeg finner den treningen? Prøvde å søke men fikk bare opp veldig mye annet rart 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (4 minutter siden):

Har du noen link til hvor jeg finner den treningen? Prøvde å søke men fikk bare opp veldig mye annet rart 😄 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLhu1QCKrfgPW3VAMHM-wefcO4ZyXf6cwt  Her er spillelistene med alle videoene. :)    I programmet (gratis pdf her) kan man se timeplan som fordeler videoene over 10 uker. Men jeg ser også at det er mange som går inn og plukker ut de treningene de ønsker uten å gjøre hele programmet. :)  Det finnes også et oppstartprogram som heter "beginners", som jeg tror er ganske likt, bare at øvelsene gjøres uten vekter her

Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å gjøre hele programmet. Jeg tror jeg kommer til å gjøre alle 50 videoene, men tviler på at jeg rekker det over bare 10 uker, da jeg også liker å ta en joggetur i ny og ne, og vil nok kanskje noen uker trene 4 gang i stedet for 5. Men kan hende at jeg blir helt hekta og ønsker å følge opplegget nøyaktig også, vi får se. 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 av Epic uke 1 gjennomført. Denne økten var fokusert på kjernemuskulatur og balanse med kroppsvekt. Føltes veldig godt med 10 sek pause mellom øvelsene. Føler at jeg virkelig fikk trent på teknikken og det å være mer "til stede" i hver bevegelse. Føler at jeg har fått litt ny giv i treningen etter at jeg byttet program. 😄 Er sikkert ikke mer hokus pokus enn at det er gøy å bytte litt på. Skal prøve å huske det neste gang jeg eventuelt kjenner at motivasjonen brister. ;) 

Oppdaget også at det skal åpne et nytt treningssenter i nabolaget, Fresh fitness! Jeg har trent på Sats i mange år (host, støttemedlem!), men det ligger 3 km unna der jeg bor. Ikke langt, men langt nok til at det blir mer styrete å dra dit, og dessuten åpner ikke Sats før 9-10 i helger, og det synes jeg er alt for sent. Så selv om jeg fortsatt kommer til å trene mest hjemme tror jeg at jeg skal melde meg inn. Er veldig fint å ha et alternativ til bare hjemmetrening, på vinteren når det er glatt og dårlig føre ute kan det dessuten være fint å ha et innendørs alternativ, men at man fortsatt kan få seg en tur ut av huset. 

I morgen er det "active rest"-day i følge programmet. Tror det blir enten en gå- eller løpeøkt, eller kanskje litt Yoga. får se hva som frister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (17 timer siden):

Dag 3 av Epic uke 1 gjennomført. Denne økten var fokusert på kjernemuskulatur og balanse med kroppsvekt. Føltes veldig godt med 10 sek pause mellom øvelsene. Føler at jeg virkelig fikk trent på teknikken og det å være mer "til stede" i hver bevegelse. Føler at jeg har fått litt ny giv i treningen etter at jeg byttet program. 😄 Er sikkert ikke mer hokus pokus enn at det er gøy å bytte litt på. Skal prøve å huske det neste gang jeg eventuelt kjenner at motivasjonen brister. ;) 

Oppdaget også at det skal åpne et nytt treningssenter i nabolaget, Fresh fitness! Jeg har trent på Sats i mange år (host, støttemedlem!), men det ligger 3 km unna der jeg bor. Ikke langt, men langt nok til at det blir mer styrete å dra dit, og dessuten åpner ikke Sats før 9-10 i helger, og det synes jeg er alt for sent. Så selv om jeg fortsatt kommer til å trene mest hjemme tror jeg at jeg skal melde meg inn. Er veldig fint å ha et alternativ til bare hjemmetrening, på vinteren når det er glatt og dårlig føre ute kan det dessuten være fint å ha et innendørs alternativ, men at man fortsatt kan få seg en tur ut av huset. 

I morgen er det "active rest"-day i følge programmet. Tror det blir enten en gå- eller løpeøkt, eller kanskje litt Yoga. får se hva som frister. 

Jeg er medlem hos Fresh. De er jo en "light" utgave av Sats og tilhører vel samme kjede egentlig hvis jeg ikke husker feil. Har vært medlem der lenge og det er ganske i rykk og napp hvor mye jeg bruker de. Har allikevel valgt å beholde medlemskapet mitt for er det perioder med dårlig vær og jeg ikke kommer meg ut på turer er det helt OK å kunne gå dit istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, det visste jeg ikke @Wit! Sa opp Sats-abonnementet mitt i går. Det nye senteret her åpner ikke før september, men siden jeg uansett er bortreist største del av juli, så er det kun august måned jeg ikke har tilgang til senter, og det er jo en fin måned å være ute i, hvis jeg skulle bli lei av hjemmetreningen. Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å bruke senter flere ganger i uka, så lenge jeg er i en fin flyt her hjemme ser jeg ikke poenget med å presse meg selv dit, men synes som du sier at det er fint å ha et alternativ klart noen ganger. Når det blir så nærme (kvarter å gå, tre minutter på sykkel) så vil det jo bli enklere å bruke det også. Jeg har veldig få hobbyer som koster penger, så et abonnement på treningssenter er absolutt noe jeg unner meg, selv om valutaen for pengene kanskje blir litt dårlig, siden jeg trener mye hjemme. 

I går ble det hviledag med husarbeid som eneste aktivitet. Var nok kanskje ikke kjempeaktiv, men følte at jeg fikk bevegd meg litt i alle fall, og jeg fikk jo en ryddig leilighet som belønning også. 

I dag hadde jeg fjerde økt i Epic-programmet. En time helkroppstrening med vekter og så langt den vanskeligste økten av de jeg har prøvd. Mange av øvelsene hadde mange bevegelser i ett, og siden jeg ikke var kjent med øvelsene fra før ble det litt kronglete å koordinere, men det kan hende at det går seg til når jeg blir mer vant til det. Hadde samme følelse da jeg begynte med Pamela Reif også, og flere av øvelsene jeg hatet i starten endte jeg opp med å like ganske godt. I dag hadde jeg også en ettåring som løp litt rundt og prøvde å ta tak i vektene mine mens jeg trente også, så det kan nok påvirke hvordan jeg opplevde vanskelighetsgraden :P 

Ellers er jeg litt spent på veiedagen i morgen. Har veid meg litt fra og til i løpet av uka, og ser at jeg er et godt stykke unna 65-tallet de fleste dagene. En av grunnene til det kan være at kroppen har samlet vann på grunn av at jeg har trent hardere enn jeg er vant til, og har vært veldig støl og gangsperr. Har nok kanskje også spist litt mer enn vanlig og vært mer i ro enn det jeg ellers bruker å være. Men det blir spennende å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (6 minutter siden):

Jøss, det visste jeg ikke @Wit! Sa opp Sats-abonnementet mitt i går. Det nye senteret her åpner ikke før september, men siden jeg uansett er bortreist største del av juli, så er det kun august måned jeg ikke har tilgang til senter, og det er jo en fin måned å være ute i, hvis jeg skulle bli lei av hjemmetreningen. Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å bruke senter flere ganger i uka, så lenge jeg er i en fin flyt her hjemme ser jeg ikke poenget med å presse meg selv dit, men synes som du sier at det er fint å ha et alternativ klart noen ganger. Når det blir så nærme (kvarter å gå, tre minutter på sykkel) så vil det jo bli enklere å bruke det også. Jeg har veldig få hobbyer som koster penger, så et abonnement på treningssenter er absolutt noe jeg unner meg, selv om valutaen for pengene kanskje blir litt dårlig, siden jeg trener mye hjemme. 

 

I hvertfall fikk jeg tilbud om online trening fra Sats i mitt Fresh medlemsskap når senterene her ble stengt pga korona. Så de har en eller annen type for samarbeid/eierskap som jeg ikke helt har oversikten over ;) 

Fresh er jo et billig alternativ til andre treningssenter. Jeg liker meg godt der, for de har det jeg trenger og ønsker, og jeg betaler ikke så mye at det gjør noe om jeg ikke trener ofte.

Deilig å ha et treningssenter så nært at du kan sykle/gå. Mitt ligger ikke så langt unna det heller, men det er veldig mye bakker hjem igjen, så jeg ender alltid opp med å kjøre 😜 Vil ikke bruke el-sykkel dit heller, for jeg er redd sykkelen blir borte der mens jeg trener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noen skam i å kjøre til treningssenter, @Wit 😄 Skulle gjerne gjort det selv, men vi har ikke bil. 🤫 Litt upraktisk når man har barn, men samtidig helt greit når man bor nær t-bane og buss. Men for å se det positive i det så blir det noen ekstra skritt i uka i det minste. ;) 

Fredag og veiedag igjen. I dag hadde jeg for første gang ikke lyst til å veie meg :P Kjente med en gang jeg våknet i dag at fingrene var hovne av vann, sikkert på grunn av stølheten og varmen, men jeg tror helt ærlig ikke at jeg har gått ned noe særlig selv hvis man ser bort fra væskebalanse også, har liksom kjent det på kroppen. 

Uansett så stoppet vekta på 66.8 kg, så opp en kilo fra forrige veiing. 🥴 Med en gang jeg bikket under 67 kg så visste jeg at jeg nå har kommet til et punkt hvor jeg må jobbe hardere for å gå ned. Det er rundt her at jeg ofte "gir opp" både på vekt og livsstil forøvrig, men jeg må bare tro på at det er verdt å stå i det. Heldigvis så kjenner jeg min egen kropp og syklus litt bedre nå, så har tro på at det går seg til, så lenge jeg ikke gir opp og faller helt tilbake i gamle spor. 

Nå går jeg ut i ferie, så målet ut juli er å holde vekta. Skal reise på familiehytta og bo der + hos venner i noen uker uten vekt. Går jeg ned så er det en bonus og absolutt flott, men orker ikke å ha det som en forventning. Vil for helsas skyld prøve å unngå ekstreme utskeielser i ferien og holde meg aktiv, men skal bli godt å få en pause fra å veie seg også. ;) 

For å ha noe mer enn bare vekten å strekke meg etter så tok jeg også mål av kroppen i morges, i parentes er det jeg har gått ned fra forrige måling (14. mai) og første måling (28. april) 

Mage (størst): 88 cm (ned 2 cm fra forrige måling, ned totalt 6 cm)

Mage navle: 83 cm (ned 4 cm fra forrige måling, totalt ned 8 cm) 

Midje (en cm over navle): 79 cm (ned 5 cm fra forrige måling, totalt ned 7 cm)

Høyre overarm: 26 cm (ned 3 cm fra forrige måling, totalt ned 3 cm) 

Venstre overarm: 27 (ned 1 cm fra forrige måling, totalt ned 1 cm)

Høyre lår: 54 cm (ned 3 cm fra forrige måling, totalt ned 4 cm) 

Venstre lår: 54 cm (ned 3 cm fra forrige måling, totalt ned 3 cm)

Veldig fornøyd med målene! :) Selv om jeg tar hver måling med en klype salt (synes det er vanskelig å få målt helt nøyaktig samme sted, ser at man får noen cm avvik hvis man flytter målebåndet litt), så er det ingen tvil om at det er en ganske stor nedgang. Når jeg nå prøver å stille målebåndet på de første målingene jeg fikk ser jeg at det er umulig å komme i nærheten nå. Mange cm mellom kropp og bånd samme hvordan jeg prøver å vri på det.

Begynner i det store og hele å bli ganske komfortabel i egen kropp også. Det eneste området der jeg virkelig ønsker en litt større endring er der hvor magen er størst. Helt siden jeg var gravid har nederste del av magen stukket ut. Og jeg kjenner at det er en del ekstra fett der, og ikke bare et resultat av at muskler og innvoller har flyttet på seg. Er helt greit for meg at jeg ikke har helt flat mage, altså, men vet at det ikke er så gunstig for helsa med mye ekstra fett der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første ferieuke overstått og tenkte å kjøre en oppdatering. Er på hytta med familie og har verken pakket vekt eller målebånd, så aner ikke hvordan det står til med målene. Men er egentlig litt deilig å ta seg litt "fri" fra det også, og ikke tenke på det. 

Kostholdet har virkelig sett bedre dager. 🙈 Har hatt flere dager på rad med øl til middagen, vafler til lunsj og potetgull på kveldene. Jeg trodde at det skulle være enklere å ta sunne valg på ferie nå, etter å ha vært flink så lenge på hjemmebane, men må bare krype til korset og innrømme at det har vært beintøft. Det er varmt, lite søvn pga. unge som er kastet ut av rutinene sine og vi bor tett oppå andre. Vi har det veldig hyggelig og jeg synes det er fint at ferier er litt annerledes enn hverdag, også på matfronten, men vil likevel prøve å stramme litt inn. Har blitt så dorsk og slapp av å spise dårlig mat, og det føles ikke kjempebra. 

Har heldigvis fått trent litt da. Har blitt både litt styrke og noen jogge-økter, og det føles fint å være aktiv og samtidig få litt alenetid, noe som er veldig viktig når man bor tett oppå mange. Ferie pleier typisk nok å ødelegge for treningsrutinene mine, så jeg er stolt over å ha holdt på de. 

Nå skal jeg ta meg en joggetur mens ungen sover dupp. Spiste kakerester til lunsj i dag (!!) og føler meg litt guffen nå, så forhåpentligvis blir jeg freshere av en kort økt og klar til å ta litt bedre valg i matveien resten av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, men så er ferie unntaket da ;) Bra du har fått til å trene litt. Det hjelper litt på motivasjonen videre, og det er jo ikke sikkert at det er så ille som du tror 🤞

Kos deg på hytta 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 12.7.2021 den 7.45):

Ja, ja, men så er ferie unntaket da ;) Bra du har fått til å trene litt. Det hjelper litt på motivasjonen videre, og det er jo ikke sikkert at det er så ille som du tror 🤞

Kos deg på hytta 😎

Takk 😀☺️

Ferie er ferie og jeg har virkelig tro på at jeg skal klare å komme inn i rutinene når jeg kommer hjem til «eget» liv igjen, så jeg er ikke bekymret for det.

Men siden jeg virkelig jobbet hardt for 4 kg ned i våres har jeg bestemt meg for å lage noen enkle leveregler for de siste to ukene av ferien. 😅

1) Være mer bevisst på å fylle magen med sunn mat og skikkelige måltider. 

2) Drikke mye vann gjennom hele dagen. 

3) Få inn litt mer «hverdagsbevegelse» de dagene jeg ikke trener. Snakker ikke om lange turer nødvendigvis, bare mindre stillesitting.

4. Bare forsyne meg en gang hvis noen serverer noe usunt (f.eks. vafler, is osv.)

5. Fortsatt nyte ferien dersom noen av disse reglene blir brutt 😉

Jeg stresser virkelig ikke med kiloene i seg selv altså, de får bare skure og gå disse ukene, men ser at min egen trivsel går ned når jeg føler at alt rundt meg flyter. Jeg er ganske glad i struktur til vanlig også, og ser helt klart et mønster i at jeg overspiser veldig i de situasjonene hvor jeg ikke har struktur på for eksempel måltider og væskeinntak.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste kveld på ferie! :) Skriver dette fra hotellrommet i Bergen, som er siste stopp på veien hjem (samboer er ute og møter familie - jeg passer sovende barn, noe som egentlig er fint etter det som føles som tre uker med non-stop kaffeselskaper og familiemiddager. 

Jeg har ikke veid meg siden før jeg dro og det føles litt uvant å ikke ha oversikten. Føles som jeg har lagt på meg 10 kg, og jeg vil tippe at det inkludert ekstra vann i kroppen ligger noen kilo der.  😅 Litt ergelig at jeg ikke har klart å holde meg mer i skinnet og kose meg med måte, men samtidig en fin lærepenge, for nå lengter jeg skikkelig etter den rytmen jeg hadde før vi dro. 

Men til tross for mange unødvendige kalorier så føler jeg at jeg fortsatt har riktig tankesett (om noe så har motivasjonen min for trening og kosthold økt en del i løpet av ferien) og at jeg er motivert til å fortsette, selv om vekten går tilbake. Har en uke med ferie hjemme igjen og tenkte å bruke den uka på å fokusere ekstra på livsstil. Tenker da ikke på å nødvendigvis maksimere kaloriunderskuddet mest mulig, men at jeg setter av tid til å lage mat, prøve nye oppskrifter, og setter av egotid til trening. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme, straks hverdag igjen og jeg har endelig fått veid meg etter tre uker uten vekt. 😬 Vekta viste hele 68.1 kg 😅 Det er 1.3 kg mer enn siste veiing før jeg dro, og over to kilo opp fra laveste vekt som jeg hadde tidligere i juni. Kjedelig, men ingen krise. Jeg vet at kroppen har samlet væske etter salt reisemat + at jeg glemte å veie meg før frokost (ute av vanen), så en skikkelig morgenvakt er det ikke. 

Begynner på jobb igjen i morgen, men fordi jeg ikke har aktive prosjekter nå på sommeren, og fordi jeg har en del avspasering til gode, så kommer det til å bli veldig korte dager og jeg tenker å prøve å benytte dette handlingsrommet til å fokusere mer på livsstil. 9. august er ferieavviklingen stort sett over i min bransje, og jeg skal også på et kick-off arrangement på jobben der jeg håper på å passe inn i en kjole, så har satt meg et delmål om å prøve å komme tilbake på 65-tallet til da, gjerne litt under. :)  Det er akkurat to uker til, og det tror jeg skal gå fint. 

Har forresten lastet ned Lifesum for å logge mat. Jeg ønsker jo gjerne å kunne spise intuitivt, men ser at jeg sliter litt med å finne en god balanse.  Jeg har også en tendens til å spise litt for lite på formiddagene og det kan føre til at jeg overspiser på kvelder, så fint å bli mer bevisst på dette. I tillegg så skal jeg på en del sosiale sammenkomster, der det nok vil bli servert litt usunn mat, så tenker at det kan være greit å ha gjøre plass til dette i kaloribudsjettet. 

I dag ble det en morgenøkt med styrke og kondisjon ute. Jeg kjøpte Funkygine sin bok før ferien, men har ikke prøvd noen av øktene ennå, så i dag ble dagen. Jeg har en treningspark fem minutter unna der jeg bor, men har aldri testet den før. Tok med meg boka, musikk på øret og en vannflaske. Brukte ikke apparatene, da øvelsene i boka ikke krever det, men var veldig fint underlag til å trene på + benker og vegger som ble brukt som hjelpemidler. Var veldig gøy og jeg ble god og svett og jeg lurer på hvorfor det har tatt meg fire år som nabo til denne parken før jeg testet den. Øvelsene i boka var lagt opp som sirkeltrening, altså at man kjører samme program flere runder. Jeg gjorde samme øvelsesrekke i tre repetisjoner før jeg syntes det ble litt kjedelig, så i stedet for å gjøre alle 10 repetisjonene gjorde jeg noen andre øvelsesrekker i tillegg.

Veldig gøy, og utfordrende på en litt uvant måte. Jeg er jo vant til å følge videotrening der du skal trene live og i samme tempo som videoen, mens her ble det opp til meg å pushe på selv. Følte meg litt knølete og nølende i starten, men fikk en ganske god rytme på det etter hvert. Skal definitivt teste flere av øktene etter hvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste "bare" 67.3 kg i dag, så tydelig at litt av vannvekten fra ferien har begynt å slippe i alle fall (selv om jeg var i selskap i går og drakk litt øl + spiste en neve potetgull ved siden av stor grillmiddag 🤫). Vanskelig å unngå slike mindre utskeielser når man er sosial nesten hver dag, for selv de gangene viljestyrken er god så dukker det ofte opp et tilbud som jeg er for høflig til å si nei til. Men jeg "trøster" meg med at hverdagen kommer fort nok, og da blir det plutselig færre selskap på kalenderen også, så prøver å nyte det mens det varer, selv om det går utover dietten. 

Men til tross for varierende kost så merker jeg at det hjelper å tracke i Lifesum. Selv om gårsdagens selskap innebar usunnheter så landet jeg på "bare" 2000 kalorier, og det er OK når jeg også hadde trent og vært aktiv ellers. ;) Så får vi se hvor lenge jeg orker å tracke, men så lenge det er sommer og unntak fra hverdagens rutiner synes jeg det er supert å ha litt ekstra oversikt. 

Når det gjelder trening tenkte jeg å starte på Epic-programmet til Caroline Girvan igjen. Jeg gjorde første uke før jeg reiste på ferie, og likte det veldig godt, men siden jeg måtte reise fra manualene mine fikk jeg ikke fortsatt, så tenkte å starte med å ta første uke på nytt og se hvor det fører meg. På en side virker det veldig gøy å følge et 10-ukers program. Føles litt mer målrettet enn å trene vilkårlig hver uke, og en plan kan hjelpe på motivasjon og gjennomføringsevne. Samtidig så er det veldig "bindende". Det er lagt opp til 5 svette økter i uka, og det kan bli litt mye. For det første så liker jeg å trene mer variert og vil for eksempel ikke få så mye tid til å løpe og for det andre så liker jeg tanken på å trene variert og ikke bare følge et program som i hovedsak baserer seg på styrke. Men tenker å prøve å kjøre på og heller slutte om jeg mister gnisten. :) 

Hvis jeg klarer å følge hele programmet vil det være ferdig i slutten av september, og det er jo litt spennende å se hvilke resultater man kan nå ved å følge et målrettet program i 10 uker. Selv om jeg i perioder av livet har vært ganske fysisk aktiv har jeg aldri fulgt et fast program over så lang tid tidligere, så det blir spennende å se om jeg merker tydeligere resultater av dette enn annen trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt var 66.7, så nå veier jeg det samme som før jeg dro på ferie. ;) Ned 1.4 kg siden jeg kom ned, og det var altså ingen grunn til å bekymre seg for om jeg hadde gått opp mye i fett i alle fall. Skal snart gå tilbake til å veie ukentlig, men siden jeg kom hjem sent forrige fredag så fikk jeg ikke veid meg til riktig tidspunkt. Uansett så er det ganske motiverende å se kiloene renne av, men regner med at det avtar straks nå som jeg er tilbake til gamle kostholdsrutiner. 

Håper fortsatt på å se 65-tallet på vekta igjen før 10. august, men vi får se hvor lett det blir. Neste uke får vi besøk av et familiemedlem som skal bo hos oss, så da vet jeg at det blir litt utespising og slike ting også. Så akkurat nå er det deilig å ha en uke der kosthold- og treningsrutiner er i fokus. 

I dag skal jeg gjøre dag 3 av Epic-programmet. Jeg trodde opprinnelig at det skulle bli kjedelig å ta uke 1 på nytt, men jeg virker å ha glemt det meste av øktene, for de føles "nye" i den forstand at jeg ikke husker å ba gjort det meste før, og siden jeg trente uten vekter på ferie føles det også hardt nok. 

I går gjorde jeg forresten noe veldig hyggelig. Jeg hadde lyst til å se litt på en (dårlig, men underholdende) serie, men følte ikke for å ligge flat i sofaen, så jeg fant noen tøye-øvelser i Funkygine-boka og satte meg på gulvet og tøyde ut mens jeg så serien. Jeg synes det er skikkelig deilig å tøye, men også kjedelig, så å tøye til en serie funket gull for meg. Skal prøve å gjøre det samme i kveld også. 😄 Jeg blir ofte helt stiv i kroppen av å ligge flat/sitte stille etter å ha trent styrke, så dette var en veldig fin måte å slappe av på, samtidig som kroppen fikk rørt seg litt. Skal prøve å huske noen av øvelsene til kontor-livet starter igjen for fullt også. Kanskje jeg kan ta noen korte øvelser på kontoret når jeg merker at jeg blir for statisk. 

Jeg kjøpte forresten dette joggesettet som jeg fant på salg mens jeg var på ferie, og det er virkelig en av de beste investeringene jeg har gjort i kategorien koseklær. Stoffet er veldig mykt og tynt, noe som er perfekt for meg som fort blir for varm i slike klær, og det er veldig deilig å krype inn i etter trening og dusj 😄 Vil nesten si at det fungerer som en motivasjon/belønning for å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt jobba igjennom ferien 👍🏼 
Den der vekta kan jammen ‘skremme’ etter litt annerledes inntak ja, men heldigvis er det gjerne ikke så mye alvor i det. At du er tilbake på før-ferie-vekt allerede er jo helt supert. Da vil nok fredagen, dersom du velger å veie deg da også, gi deg enda bedre tall 👏🏼👏🏼

Jeg blir litt nysgjerrig på den treninga du nevner. Tror jeg må søke opp den, og se litt på det. Jeg driver med alt for lite styrketrening, nesten bare kondisjon, og det har jeg planlagt å gjøre noe med utover høsten nå. Men jeg synes jo det er ‘teit’ med hjemmetrening også, selv om jeg gjerne vil. Vil ikke at de andre i huset skal se at jeg driver på 🙈 Teit ja! Helt håpløse tanker. Men… så jeg foretrekker treningssenter for styrke, og jeg håper det blir enklere nå utover høsten…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Dundre 😄 Jeg er veldig fornøyd med å ha kommet ned igjen så fort. Lettere å tenke fremover og sette nye mål for høsten. 

Skjønner veldig godt tankene dine, selv om jeg på noen måter er motsatt! Jeg blir nemlig forferdelig flau av å trene styrke på senter, og derfor er jeg sjeleglad for å ha funnet et opplegg som funker bra å gjøre hjemmefra. 🙈 Løping og apparater går greit, men med en gang jeg finner frem frivektene blir jeg veldig selvbevisst. Blir mer opptatt av å se ut som om jeg trener konsentrert enn å faktisk trene konsentrert, hvis det gir mening, og mister både fokus og motivasjon. Men nå som det åpner et nytt senter veldig nært der vi bor skal jeg prøve å bli tøffere på det. Jeg liker å trene hjemme, og vil fortsette med det, men av og til er det godt å komme seg ut av huset også. 

Var litt rart å trene hjemme de første gangene også, men nå har det blitt mer naturlig for meg. I sommer trente jeg også ute på plenen ved hytta samtidig som halve slekta var til stede, utenkelig for et år siden! Men har en unge som foreløpig er alt for liten til å skjønne noe, og en samboer som respekterer at jeg liker å trene med lukkede dører. Har ikke plass på soverommene, så må trene på stua eller kjøkkenet, men kjører for det meste økter som varer maks 45 minutter, så det går som regel greit å finne et tidsrom der det passer å okkupere et oppholdsrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker bare innom for å skryte litt ;) Neida, joda. 

Vekta på fredag viste 66.4, altså 300 gram lavere enn før jeg dro på ferie, bare en uke etter at jeg kom hjem, så kan trygt si at de fryktede feriekiloene var mest vann. Jeg er fortsatt ikke helt tilbake til den laveste vekten i juni (65.8), men det er helt ok for meg. Jeg vet at jeg har kommet til den fasen av vektnedgangen der kroppen begynner å jobbe litt i mot og kiloene raskt kommer tilbake, og jeg har jo kost meg masse i sommer, så hadde ikke forventninger om å komme så langt ned i vekt. Men kanskje innen jobb kick-off den 10. august...? Er lov jo lov å være optimist. 

Den siste uka har jeg trent 6 dager og er veldig fornøyd med det. Har nå fullført hele Epic uke 1 (5 økter), pluss en 7km lang joggetur i dag og sier meg veldig fornøyd med det. Er veldig fornøyd med Epic-programmet og kommer til å fortsette med det, men jeg ser at det kan bli vanskelig å få skvist inn 5 økter hver eneste uke mellom jobb, henting i barnehage, husarbeid og andre plikter og gleder i hverdagen, så jeg blir ikke skuffa om jeg ikke rekker alle 50 økter i løpet av 10 uker. Jeg er jo glad i  å være i aktivitet ute også, så det sitter langt inne å binde seg til et opplegg der jeg forplikter meg til å trene inne. Denne uka har det gått helt fint å trene 6 dager, men samboeren min har ferie og det er rolig på jobb nå, så jeg vet jo at denne uka ikke er representativ for videre rutiner.

Denne uka har jeg loggført alt jeg har spist i Lifesum og ser at jeg ligger på et snitt rundt 1800 kalorier om dagen (som et anslag, må nevnes, har spist litt ute og hos andre, så i de tilfellene har jeg prøvd å anslå vekt og ingredienser så godt jeg kan uten å vite nøyaktig), noe som jeg er ganske fornøyd med. Det er også medregnet en hel pose ostepop, som jeg spiste i går kveld :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen en påminnelse til meg selv om at jeg vil lese dagboken din. Men ser allerede at jeg lar meg inspirere til å finne frem målebånd i kveld. Noe man bør tenke på når man måler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...