Gå til innhold

KaBom trener


KaBom

Anbefalte innlegg

Ja, da har uke 1 startet og jeg er offisielt en klisjé som velger å starte dagbok her inne i januar. Jeg sitter og sier til meg selv at dette ikke skal være et typisk nyttårsforsett, men samtidig så er det jo et typisk nyttårsforsett (if it walks like a duck...). 

Kort fortalt: jeg har startet en livsstilsendring. Og for min del innebærer det at jeg går inn i total prosjekt-modus der alt skal loggføres og dokumenteres. Det er slik jeg er i alt jeg gjør og dermed behovet for å gjøre dagbok ut av det. 

Litt om meg: KaBom er 29 år og bor i Oslo med samboer og ett barn. Har vært slank mesteparten av livet, men aldri hatt særlig gode spisevaner. I perioder med mye stress har det en tendens til å bli for mye, for lite, for usunt eller lite variert. Over tid så har kiloene sneket seg på, og da jeg ble gravid i 2018 hadde jeg akkurat bikket overvekt for første gang og derfra ballet det på seg til jeg endte opp på kanten av fedme rett etter svangerskapet. 

Etter svangerskapet klarte jeg å gå ned de mest kritiske 15 kiloene, og jeg har nå klart å holde denne vekten i et halvt år. Men jeg føler fortsatt at jeg har en lang vei å gå. Jeg mistet mye muskelmasse under graviditeten og har ikke klart å bygge opp kroppen igjen, jeg har også en tendens til å spise for lite og dermed overspise på mat som ikke er sunn og jeg er ikke alltid aktiv nok i hverdagen. I tillegg har jeg rundt 7-10 kilo igjen å gå ned. 

Jeg har selvfølgelig et hav av unnskyldninger for hvorfor jeg ikke har tatt tak i dette tidligere (tidsklemme, manglende overskudd, manglende motivasjon), men føler meg nå mer motivert enn noen gang. En ting som har endret seg hos meg er at jeg ikke er like opptatt av selve resultatet, men mer på prosessen og det å bygge gode vaner. Jeg synes likevel at tracking er veldig gøy, så jeg kommer nok til å oppdatere vekt og kroppsmål med veiedag på fredager.

Vekt 

Startvekt (03. januar): 67,1 kg

Uke 1 (08. januar): 

 

Endret av KaBom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uka har kommet i gang, og det føles ganske fint med januar, selv om det er mørkt, kaldt og sosial nedstenging. Jeg har en tendens til å miste fotfeste når det kommer til oversikt over ukedager og rutiner i romjula, så setter ekstra stor pris på hverdagen nå. 

Selv om det bare er noen dager siden sist jeg satt og mesket meg med pinnekjøtt og med beina plassert i sofaen mesteparten av dagen så begynner jeg allerede å føle meg bedre i kroppen. Tipper at jeg har mistet en del vannvekt, for jeg ser tynnere ut i ansiktet, og både i dag og mandag har jeg fått på meg klær som er i grenseland til for små. 

I går tok jeg mål av kroppen med målebånd. Jeg er ikke så veldig mange kilo unna idealvekt (maks ti, men sannsynligvis nærmere 8), men kroppen min er vesentlig større nå enn da jeg var på samme vekt for rundt 2,5 år siden, sikkert fordi jeg har mer fett på kroppen, så jeg må ha noe å måle progresjon etter ved siden av vekten. Kommer sikkert til å måle på nytt og legge ut her, men venter noen uker da jeg synes det er vanskelig å måle helt presist, så vil vente til en eventuell effekt er mer synlig. 

Ellers så begynte jeg på en "30 day Yoga challenge" på YouTube i går. Yoga er en treningsform jeg aldri har følt meg veldig tiltrukket av. Jeg har vært typen som raskt får panikk over ekstra kilo og da leter etter effektive treningsformer der jeg vil ha mest mulig uttelling for tiden jeg bruker på å trene. Yoga har derfor ikke fristet stort.

Denne gangen har jeg derimot lyst til å tenke litt annerledes. I stedet for å tenke på resultatene og at de skal være raske ønsker jeg å bygge treningsglede. Vil gjerne tenke så bredt og variert som mulig, særlig i starten. Dessuten har jeg slitt med stress i mange år, også før jeg ble overvektig. Når jeg blir stresset får jeg "tunellsyn" og mister motivasjon og interesse for å holde på en sunn livsstil, og skaper meg mange unnskyldninger for å unngå å ta tak i andre ting. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at Yoga kurerer stress, men kanskje kan det bli et verktøy for å takle det bedre og skape pusterom i hverdagen. 

Når det er sagt så kan det godt hende at jeg finner ut at yoga ikke er noe for meg i det hele tatt, og det er også helt greit. Men jeg skal i alle fall holde ut de 30 dagene og se hvordan jeg føler meg da. Jeg følte meg ikke som noen yogi guru i går, det er i alle fall sikkert. Selv om programmet jeg har valgt er veldig rolig og absolutt ikke krevende i fysisk forstand følte jeg meg veldig klønete der jeg krøp rundt på gulvet i alle mulige posisjoner. Ble også veldig bevisst på hvor stiv og støl jeg er i kroppen, og at jeg ikke har så god kontakt med kjernemuskulaturen. 

Skal ta dag 2 i kveld og det blir morsomt å se hvordan det går. Valgte med vilje det korteste programmet jeg fant på YT (15 minutter per dag) for at det skal være mulig å gjennomføre med minst mulig knøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag og snart ferdig med første arbeidsuke i 2021. 

Veiedag er ikke før i morgen, men tenker at det kan være fint å skrive noen tanker om uka som har gått/gjøre opp status før jeg vet vekten. Selv om vektnedgang er et av hovedmålene, så tenker jeg at det er fint å ikke la den styre hvordan jeg føler at dette lille prosjektet går. 

Når det gjelder cravings etter søtt, salt og junk så har det gått over all forventning. Jeg havnet på julegodtekjøret allerede tidlig i desember og holdt det gående til helgen etter nyttår, så jeg trodde helt ærlig at det skulle bli hard å gå "Cold Turkey", men det har bare vært deilig å spise mer grønt og grovt. Jeg har dog ikke vært veldig nøye på mengdene, så det kan hende at jeg må justere litt etter hvert. 

Aktivitet har det derimot vært dårlig med. Jeg har gått minst 10 000 skritt hver dag (som var hovedmålet mitt) og tatt de 15 minuttene av Yoga challenge-en, men bortsett fra det har det vært ekstremt lite tid. Vanligvis er jeg typen som overdriver når jeg sier at jeg ikke har tid til å trene, men denne uka har vært ekstrem da både jeg og mannen driver og drar i land store prosjekter på jobb-fronten. Har sittet låst foran PC-en til klokka 21 på kveldene for å jobbe, så jeg har ikke sett meg mål om å få til noe annet enn 15 minutter yoga + gåtur til og fra barnehagen, og det er helt greit. Jeg har en del frister til neste uke, og når de er i mål gleder jeg meg til å trene mer. 

Har drevet og sett mye skryt for treningsvideoene til Chloe Ting og har veldig lyst til å prøve en av utfordringene hennes, for eksempel denne til å begynne med, siden den kun er to uker lang: https://www.chloeting.com/program/2019/two-weeks-shred-challenge.html Tenker at det er greit å ikke føle seg bundet til 8 uker når jeg er helt ute av alle treningsrutiner, og heller prøve et av de lengre programmene hvis dette funker bra. Tenker å legge oppstart samtidig til at ting roer seg på jobben, forhåpentligvis mot neste uke. 

Det eneste jeg er skeptisk til er at det kun er en hviledag lagt inn i løpet av de to ukene. Selve treningsprogrammet er ikke så tidkrevende, men jeg er en skikkelig prokrastinator når det kommer til trening. Bruker lang tid på å komme i gang (skifte, finne utstyr) og på å avslutte (få dusjet, satt i gang med andre gjøremål) så typisk sett har jeg vært en person som på det meste får til 2-3 økter i uka. Men så er det jo kanskje også fint å få utfordret seg selv og egne mønstre/sperringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg på gøy i dag og vekten viste 66.2 og en BMI på akkurat 24. Dette vil si en vektnedgang på 900 gram på en uke, noe jeg er veldig fornøyd med :) 

En del av dette er nok vannvekt, så det blir nok ikke like enkelt å få slike resultater hver uke, men jeg prøver å være så tålmodig som mulig. Jeg har ikke mange kilo igjen og vil heller holde løpet ut enn å stresse meg selv ved å forvente raskest mulig nedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Veldig rart å komme tilbake tre måneder senere og lese dette. Tror jeg falt av lasset allerede før jeg skrev forrige post, haha. 

Mange ytre faktorer (stengte treningssentre pluss kaldt vær, veldig travelt på jobb og hjemmebane og noen personlige hendelser som ikke trenger utbrodering på internett), men først og fremst så har jeg ikke vært flink nok til å ta bevisste valg i hverdagen. Lar det skure og gå i et par dager, som plutselig ble til uker og til slutt så kom jeg til et punkt hvor jeg ikke bare har stagnert i vektnedgangen, men rett og slett gått opp - hvor mye vet jeg ikke en gang, for vekten min streiket i januar og det var først i dag at jeg fikk ut fingeren og bestilte en ny. 

Men så skjedde det heldigvis noe i mars. Vårværet inspirerte meg til å ta en joggetur (fy, så tungt når man ikke har trent på mange måneder) og en uke senere fikk jeg ånden over meg på ny. Så begynte jeg å ta noen korte treningsøkter hjemme gjennom YouTube og plutselig hadde jeg trent fire ganger på en uke, noe som nesten aldri har skjedd uten at jeg har hatt et fast "opplegg" å følge. Er det dette som kalles ekte treningsglede, kanskje? :P 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var en sånn dag hvor jeg hadde alle unnskyldningene i verden for å ikke trene. Det snødde og var dårlig føre ute og jeg fikk mensen, noe som alltid gir meg hodepine og en uggenhetsfølelse i kroppen som gir meg lyst til å bare kaste meg ned i sofaen. 

Heldigvis klarte jeg å overtale meg selv til å teste treningsformen. Startet med en femminutters HIIT-video fra Pamela Reif og etter den var jeg både svett, varm og klar for mer, så tok to videoer til, hver på 10 minutter slik at det ble 25 til sammen. 

Jeg skal ikke si at det var verdens beste økt, noen av øvelsene var ganske tunge for håndleddene da det ble en del balanse-øvelser. Jeg har alltid hatet planken, push-ups og lignende kroppsvektøvelset fordi jeg aldri har hatt tålmodighet til å trene det. Men nå kjenner jeg at jeg er veldig motivert til å få mer funksjonell styrke i kroppen. Tror også at det kan være gøy å kombinere slike øvelser med vektnedgang. At det er lettere å føle fremgang hvis kroppen også blir lettere samtidig som man øver. 

I morgen tror jeg at jeg skal ta meg en hviledag. Har planlagt en kort tur på 20 minutter hjem fra jobb, og det holder nok ved siden av husarbeid og annen hverdagsaktivitet. Jeg tror nok på ingen måte at jeg trener hardt nok til å risikere store skader eller noe (har stort sett holdt meg til 30-min økter og selve øktene er ganske varierte), men tenker at det uansett er fint å få en liten pause nå som jeg har trent fire dager på rad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra at du fikk til å trene i går 👏👏 Det er disse tunge dagene som er de viktigste å faktisk gjennomføre. Da trener du viljestyrken.

Jeg syns faktisk de dagene jeg ikke har lyst til å trene men faktisk gjør noe er de dagene jeg er mest stolt av at jeg klarte å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 14.4.2021 den 13.41):

Veldig bra at du fikk til å trene i går 👏👏 Det er disse tunge dagene som er de viktigste å faktisk gjennomføre. Da trener du viljestyrken.

Jeg syns faktisk de dagene jeg ikke har lyst til å trene men faktisk gjør noe er de dagene jeg er mest stolt av at jeg klarte å gjennomføre.

Ja, enig!! Det føles utrolig deilig å booste motivasjonen de dagene den er verst fra før av. Da har man liksom ikke bare trent i seg selv, men man har snudd en dårlig dag til en god dag. 

Nå har jeg akkurat loggført en ny økt. 45 minutter med Pamela Reif fordelt på mage/rumpe/kardio. Det er den åttende økten i så langt april og jeg er kjempefornøyd. For typ tre uker siden var det månedsvis siden forrige gang jeg hadde en skikkelig treningsøkt, og seks måneder siden jeg sist trente regelmessig. 

Skal sies at de fleste øktene er veldig korte, kun 25-30 minutter. Men for meg som alltid har slitt med regelmessighet i treningen tror jeg det er bedre med ofte og kort enn lange, intense økter. Jeg har alltid vært glad i vanlig hverdagsaktivitet: gå turer, sykle til og fra jobb, velge en omvei hvis jeg skal noe også videre, men nå som jeg er på hjemmekontor, mye å gjøre på jobb og et barn som skal underholdes på ettermiddagene blir det rett og slett ikke nok rom til "vanlig" aktivitet. Det må nesten øremerkes tid til det. 

Har fortsatt ikke peiling på hvor jeg står i forhold til vekt. Vekten jeg bestilte fra nett er "forsinket av ukjente grunner" ifølge Postnord, men det er egentlig like greit. Jeg har ikke vært supernøye på maten. Har stort sett spist greit, men med sol og fint vær har det blitt noen små utskeielser, som en bolle på lekeplassen sammen med ungen, en ekstra skive kveldsmat fordi vi hadde godt pålegg i hus også videre. Jeg har jo fortsatt en del kilo som jeg ønsker å miste og må nok på et tidspunkt bli mer nøye med hva jeg spiser hvis jeg skal nå det målet, men akkurat nå er det veldig fint å fokusere på treningen så lenge jeg holder meg unna de største utskeielsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig vekt i hus igjen og klarte ikke å motstå fristelsen til å veie meg, selv om det ikke var morgenvekt (som er det jeg alltid tar utgangspunkt i). Og vekten viste 70.5 kg 😱

Jeg har veid mer tidligere, så tallet 70 skremmer ikke meg nevneverdig, men det er omtrent det samme som jeg veide for ett år siden, så det er utrolig kjedelig å ha oppnådd så lite. Jeg vet jo at det skle veldig ut før påske, men siden jeg ikke hadde vekt har jeg levd i håp/fornektelse om at jeg kanskje veide rundt 68-69 😅

Om ikke annet er dette en god grunn til å fortsette med treningen og stramme inn kostholdet mer. 😄 
 

Jaja, treningen går fortsatt veldig bra. I går fikk jeg gjort ukas fjerde økt, en 5-kilometers joggetur. Vanligvis pleier jeg å jogge hele strekket, men nå har jeg begynt å ta mer intervall-drag istedet. Har lyst til å komme meg under 30 minutter, og etter hvert få mer utholdenhet til å løpe lengre strekk også, men føler at fremgangen går litt sakte når jeg bare jogger i samme tempo. I det siste har jeg tatt rundt to joggeøkter i uka, så tenkte å prøve å kjøre en av de som intervaller for en periode, bare for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du trodde 68-69 og vekta viste 70,5 som ikke var morgenvekt, så er du jo kanskje der du tror allikevel 😉

Syns du er kjempeflink til å trene, og intervall trening skal jo være veldig effektivt 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 20.4.2021 den 14.58):

Men hvis du trodde 68-69 og vekta viste 70,5 som ikke var morgenvekt, så er du jo kanskje der du tror allikevel 😉

Syns du er kjempeflink til å trene, og intervall trening skal jo være veldig effektivt 👏👏

Fasiten var 69,9 da jeg veide meg morgenen etter 😅 Helt ok, siden jeg vet at jeg ikke har spist bra nok til å kunne forvente bedre, samtidig kjedelig at jeg litt over utgangspunktet mitt i januar. Men veldig fornøyd med å endelig ha fått veid meg. :P 

Denne uka har det hittil blitt to økter Pamela Reif på Youtube. Har blitt skikkelig hekta på videoene hennes. 

Tirsdag: 45 minutter cardio + mage 

Onsdag: 45 minutter ben/rumpe

Økta i dag var temmelig seig. Kanskje fordi jeg sov dårlig i natt, eller fordi kroppen ikke er vant til å trene så ofte, men uansett så fikk jeg gjennomført og det er jeg fornøyd med. 

Har ikke planlagt resten av uka til punkt og prikke, men håper jeg får til en joggetur i morgen. Jeg har en veldig slitsom dag foran meg hvor jeg vet at jeg så vidt vil rekke å spise, så ser an litt hvordan jeg føler meg. Målet er egentlig fire økter i uka, minst tre og jeg har jo dessuten tid til å trene i helgen også, så stresser ikke veldig med det. 

Men jeg vet jo at trening bare er en liten del av det, så denne uka har jeg strammet mer inn på kosten også. Jeg teller ikke kalorier da jeg ikke har ork/overskudd. Har lyst til å prøve å spise intuitivt, så får heller kaloritelling være siste utvei hvis det ikke går. Mistenker at jeg er i overkant optimist ift. hvor mye jeg egentlig kan/bør spise for å gå ned. Ble en stor porsjon pasta til middag i dag, og kanskje litt mange småmåltider utenom, men jeg får bare følge med på vekten.@

Jeg vil jo først og fremst bli sunnere, så får slank bli en bonus, men akkurat nå er jeg på et veldig kjedelig platå der alle storis-buksene mine er for store, mens resten er kjempetrangt :P Har måttet kneppe opp buksa flere ganger i løpet av arbeidsdagen i det siste (sitter altså på kontor, stort sett alene og med lange gensere over hvis noen skulle lure 😄 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å komme igang igjen med trening kan være et ork i starten. Jeg er som regel mest fornøyd i etterkant når jeg faktisk har gjennomført en runde selv om jeg egentlig var sliten og ikke hadde lyst.

Bare pass på å ikke overdriv for mye i starten så du skader deg. For da blir det VELDIG tungt å starte på igjen :)

Ellers så syns jeg du er kjempeflink, og jeg er sikker på at du klarer dette 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 22.4.2021 den 8.13):

Det å komme igang igjen med trening kan være et ork i starten. Jeg er som regel mest fornøyd i etterkant når jeg faktisk har gjennomført en runde selv om jeg egentlig var sliten og ikke hadde lyst.

Bare pass på å ikke overdriv for mye i starten så du skader deg. For da blir det VELDIG tungt å starte på igjen :)

Ellers så syns jeg du er kjempeflink, og jeg er sikker på at du klarer dette 👏👏

Godt tips! Jeg er litt redd for denne, må jeg innrømme. Mesteparten av det jeg gjør er ganske variert. Men løpingen er jo hardt på kroppen, særlig når man veier litt ekstra. Jeg er jo ikke akkurat den tyngste i verden, men har høy fettprosent sammenlignet med muskelmasse, så det er mye dødvekt. 😅 Og i tillegg må nok musklene venne seg til belastningen. 

Ble dog en joggetur i går (ukas tredje treningsøkt) og for første gang siden jeg startet å trene kjente jeg at turen var merkbart lettere. Pulsen lavere, og farten høyere. Fikk litt vonde skuldre på slutten (tror jeg er veldig anspent i kroppen mens jeg jogger) og følte meg litt energitom mot slutten, muligens fordi jeg har vært veldig aktiv på jobb og ikke er vant til å ha et så høyt aktivitetsnivå. 

Hviledag i dag og ny økt enten i morgen eller på søndag, så sier jeg meg fornøyd med treningsuka. :) 

Første «veiedag» etter at jeg kjøpte ny vekt og vekten viste 69.2, altså 0,7 kg ned på bare noen dager. Ser veldig dramatisk ut å gå ned så raskt, men jeg tror egentlig bare at jeg har vært litt oppblåst. Blir spennende å se på utviklingen. 

Bmi er nå akkurat 25.1, så jeg er så vidt i overvektig-kategorien. Nå er det egentlig ikke antall kilo som plager meg aller mest, men at jeg har høy fettprosent, noe som også gir en kunstig lav BMI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk trent litt hjemme i dag. 15 min mage, 5 min armer og 20 min hel kropp styrke/kondisjon. :) Tok hviledag både i går og på fredag og det var veldig deilig, men kjenner at det var fint å trene igjen. 

Har prøvd å øve på å kose meg med måte i helgen. Jeg har alltid slitt med å finne en sunn balanse i helgene. Enten så blir det snop og kos fredag - søndag med "sukkerhangover" på mandager eller så er jeg så streng at jeg mister motivasjonen etter maks et par uker. Denne helgen klarte jeg å gå forbi godtehylla på fredag. Ble riktignok burger og lettbrus til middag, men følte at det ga helt fin helgestemning uten at det ble for mye, liksom. I går ble det en bakevare ved siden av lunsj + en skål smågodt på kvelden. Det funka bra, men neste gang skal jeg kjøpe litt mindre smågodt. Spiste opp alt (for å ikke ha rester i dag), men ble litt kvalm. 

Får se om jeg finner en gylden middelvei der jeg kan 1) få en sterkere og sprekere kropp, 2) komme tilbake i trivselsvekt og 3) føle at jeg har en slags balanse i kostholdet der jeg får i meg nok av det jeg trenger og ikke kjører det så strengt at jeg får lyst til å sprekke. For meg har det alltid vært vanskelig å finne denne balansen. Har et tankesett som ikke er helt sunt der jeg enten vil være veldig nøye på alt og ikke unne meg noen ting eller gi helt f. Tenker at jeg skal ta meg god tid og heller prøve meg frem med en sakte tilnærming. Hvis jeg ser at progresjonen stagnerer får jeg heller justere opp. Men akkurat nå er min største frykt at jeg skal gå ned 3-5 kg superraskt og ende opp med å gå opp igjen enda raskere, for det er det som har vært utfordringen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet uka med en økt rumpe/lår med Pamela Reif. Kjente forrige uke at det føltes litt tungt å ta hviledag på mandag, resten av uka kan fort føles litt tung når man har mange økter å "ta igjen", så føles veldig godt å bare starte rett på. 

Vekta var derimot ikke like god, har bikka 70 kg igjen etter å ha vært nede på 69.2 på fredag. Jeg vet at det er umulig å gå opp   så mye i fett og at det nok bare er væskebalansen som har endret seg, men det var likevel en liten nedtur da jeg trodde at jeg hadde vært relativt flink. Men tipper det går ned igjen i løpet av uka. Jeg har ikke et veldig manisk forhold til akkurat hva jeg veier (bedre form er hovedmålet), men føler litt på at det gikk gale veien da jeg ikke hadde vekt i tre måneder, så vil heller følge nøye mer en periode fremover. :) 

Nå har også bjørka kommet for fullt, så luften er ganske giftig for en allergiker for meg, så ukas løpetur utgår. Får heller finne en Kardio-økt på YouTube. Kommer også til å fortsette med å gå til/fra barnehagen hver dag (er bare 15 min, kort tur, men langt strekk oppover, så pulsen går opp uansett). Så lenge jeg ikke anstrenger meg veldig mens jeg er ute slipper jeg som regel unna de verste symptomene. 

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg er inne i en god flyt med hjemmetrening. Jeg liker både senter- og utetrening godt, men siden sentrene er stengt og bjørka er fæl, så er jeg glad for at jeg slipper å avlyse treningen. Har prøvd hjemmetrening sporadisk tidligere, men det har ikke funket superbra. Ikke klart å være fokusert nok til at det blir produktivt, så dette er jo en liten seier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (10 timer siden):

Startet uka med en økt rumpe/lår med Pamela Reif. Kjente forrige uke at det føltes litt tungt å ta hviledag på mandag, resten av uka kan fort føles litt tung når man har mange økter å "ta igjen", så føles veldig godt å bare starte rett på. 

Vekta var derimot ikke like god, har bikka 70 kg igjen etter å ha vært nede på 69.2 på fredag. Jeg vet at det er umulig å gå opp   så mye i fett og at det nok bare er væskebalansen som har endret seg, men det var likevel en liten nedtur da jeg trodde at jeg hadde vært relativt flink. Men tipper det går ned igjen i løpet av uka. Jeg har ikke et veldig manisk forhold til akkurat hva jeg veier (bedre form er hovedmålet), men føler litt på at det gikk gale veien da jeg ikke hadde vekt i tre måneder, så vil heller følge nøye mer en periode fremover. :) 

Nå har også bjørka kommet for fullt, så luften er ganske giftig for en allergiker for meg, så ukas løpetur utgår. Får heller finne en Kardio-økt på YouTube. Kommer også til å fortsette med å gå til/fra barnehagen hver dag (er bare 15 min, kort tur, men langt strekk oppover, så pulsen går opp uansett). Så lenge jeg ikke anstrenger meg veldig mens jeg er ute slipper jeg som regel unna de verste symptomene. 

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg er inne i en god flyt med hjemmetrening. Jeg liker både senter- og utetrening godt, men siden sentrene er stengt og bjørka er fæl, så er jeg glad for at jeg slipper å avlyse treningen. Har prøvd hjemmetrening sporadisk tidligere, men det har ikke funket superbra. Ikke klart å være fokusert nok til at det blir produktivt, så dette er jo en liten seier. :)

Jeg kjenner meg godt igjen i det at væskebalansen varierer gjennom uka. Litt irriterende, men som du sier så går man ikke opp så mye i fett på så kort tid 🙂 

Jeg har også pollenallergi, så det gjør at turene mine i skogen er tyngre enn de var tidligere i vinter. Uansett, så er det godt å røre på kroppen og kjenne at det fungerer.

Syns du er kjempeflink med hjemmetrening 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk trent i dag også. :) 45 minutter med kombinert mage og danse-cardio. Tenkte bare for egen del at det er greit å loggføre hvilke videoer jeg kjører. Mulig jeg tar og kjører gjentagelse av økten en annen gang for å sammenligne formen. 

Styrke-delen går veldig greit. Selv om en del fortsatt svir, og jeg noen ganger må innvilge meg noen sekunders pause midt i et sett, så er fremgangen stor og tydelig for hver uke. Har bare holdt på med disse videoene i tre uker, men det føles allerede som en naturlig del av hverdagen. Det eneste jeg sliter litt mer er at jeg blir ekstremt stiv og anstrengt i skuldrene når jeg gjør øvelser som planke, push-up, Mountain climber og lignende der armene holder overkroppen oppe. Tror jeg er veldig svak i armer/bryst i tillegg til kontorskuldre. Må prøve å fokusere mer på yoga/stretch også, ikke bare styrke/kardio... 

Danse-videoene var hysterisk vanskelig for min del. Jeg klarer ikke komboen med koordinasjon og Kardio, så slet litt med å holde tempo og samtidig få gjort øvelsene. Kom derfor ikke så høyt opp i puls som det jeg skulle ønske for at det skal funke som en erstatning for løpeturer mens bjørka herjer. Men tenker også at det er gøy å være litt "åpen" for nye ting og ikke låse meg til bare det jeg føler meg trygg på. Jeg ønsker jo på sikt å bli tryggere på flere former for aktivitet. 

Men alt i alt veldig deilig og verdt det, selv om jeg etter styr med legging av barn ikke ble ferdig med økta før klokka ni på kvelden. Å trene på kvelden har aldri vært noe jeg har likt, men siden morgenene er veldig travle her i huset så prøver jeg å få kveldstrening til å funke og det går bedre enn fryktet. :) 

Målet er fire økter i uka, så føles veldig godt å være ferdig med to av de allerede i dag. I morgen har jeg et kvelds-møte i forbindelse med jobb, så da blir det nok ikke trening, så får vi se om jeg tar en økt på torsdag, eller venter til helga. 

En fordel med lockdown er at jeg stort sett bare har jobb/familie å forholde meg til når det gjelder å planlegge treningen. Den sosiale kalenderen er nesten ikke-eksisterende, og selv om det er trist er det også greit på mange måter. Tenker at det er en god mulighet til å prioritere seg selv og egen utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering på vekt og mål: 

Dagens morgenvakt viste nok en gang 69.2, altså samme som laveste vekt i forrige uke, så har tro på at jeg kan gå ned noen gram til "offisiell" veiedag på fredag. :) 

Fikk endelig somlet meg til å ta mål av kroppen også. Jeg har jo kun hatt vekten i en uke, så er for tidlig å se tendensene der over tid, men føler meg allerede litt "strammere i fisken", kan være innbilning, men nå har jeg i alle fall mål som utgangspunkt til å sammenligne senere. :)

Mage (størst): 96

Mage navle: 92

Midje (en cm over navle): 87

Høyre overarm: 29

Venstre overarm: 27

Høyre lår 58

Venstre lår: 59

Da jeg skulle skrive inn på notatene mine på telefonen fant jeg også et notat fra januar som viste nøyaktig de samme målene, bare at da veide jeg 66.4 kg og hadde ikke trent i det hele tatt. Slik jeg tolker det må jeg nok ha gått opp en del i cm siden da (noe som også var godt synlig da alle klærne mine ble alvorlig stramme i løpet av mars), så litt gøy å se at jeg er tilbake til det samme utgangspunktet, selv om jeg veier mer. Håper at det betyr at jeg kanskje har bygd litt muskler og at fettprosenten er lavere. 

Jeg er ikke mange kilo unna normalvekt i BMI, men har lest en del om helse og kropp og det virker som om ekspertene er enige i at midjemål har mer å si for helsen og at det for kvinner bør være under 80, så der har jeg jo et veldig konkret mål å gå for. :) 

Endret av KaBom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at målene dine er det samme som i fjor :) Ja, midjemål skal ideelt sett være under 80 cm for kvinner og ihvertfall under 88 cm. Selv mangler jeg jo 8 cm til det siste målet, så jeg har lagt opp til at dette ihvertfall er minimum dit jeg skal.

Syns du er flink som klarer å trene 4 ganger pr uke. Og styrken i overkropp og armer kommer raskt. Det tar litt tid før musklene venner seg til at de faktisk skal yte noe og ikke bare brukes til kontorjobbing ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 28.4.2021 den 7.36):

Syns du er flink som klarer å trene 4 ganger pr uke. Og styrken i overkropp og armer kommer raskt. Det tar litt tid før musklene venner seg til at de faktisk skal yte noe og ikke bare brukes til kontorjobbing ;) 

Ja, det er sant! Jeg merker at hjemmekontor har tatt på. Blir mye PC der det ellers ville vært fysiske møter, og jeg har ikke fancy hev-senk-pult eller en veldig ergonomisk stol hjemme. :P 

Veiedag!

Og jeg har faktisk vært litt nervøs. Nå er det ikke slik at jeg vil gå ned masse vekt på kort tid (Been there, done that og ble veldig utslitt av det), men jeg håpet veldig på en jevn nedgang, om ikke annet enn for motivasjonens skyld. Også teller jeg ikke kalorier og vil helst ikke starte med det, så håper jeg får det til uten. Drømte i natt at jeg ikke hadde gått ned noe :P 

Men vekten viste 69.0 og det er 200gram ned fra forrige uke. :) En del av meg tar seg selv i å tenke at det er sakte og at "sommerkroppen 2020" står i fare med mindre jeg justerer opp, men prøver hardt å vri tankegangen bort fra typisk slanking på kort sikt.

Jeg spiser meg mett hver dag, passe sunne og faste måltider uten veldig drastiske grep annet enn at jeg har erstattet kveldsspisingen (min last etter at jeg fikk barn er at jeg spiser litt for mye og ukontrollert på kveldene ettersom vi spiser tidligere middag) med trening. Dette er en livsstil som jeg kan opprettholde på lang sikt, også hvis motivasjonen skulle dale, så må bare fortsette å minne meg selv på hvorfor jeg gjør dette, og heller justere matinntak sakte ned hvis det stagnerer helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...