Gå til innhold

Iskaffe oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres beste oppskrift på iskaffe?

Drikker alt for mye av nescafe sin, og vil heller lage selv. Men syns ikke de jeg har prøvd er så gode 😅 trenger ikke å være sunn! 

Skrevet

Lager ekstra sterk kaffe, tar oppi litt sjokoladepulver og mandelmelk. Bruker også litt vaniljesirup eller lignende når jeg har det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dekk ett glass med sjokolade- eller karamellsaus (gjerne den salte fra rema). Fyll glasset halvfullt med isbiter. Tilsett 1-2 shots espresso. Deretter melk til glasset er fult. Topp event med oboy. Rør rundt. Vil du virkelig heve den har du oppi en kule vanilijeis og/eller krem på toppen. Gjerne oboy eller saus oppå der igjen. 😅

frappe: 

fyll en blender med is. Ca 2 dl sterk kaffe. 5 dl melk. 3 ss oboy og en god desj sjokoladesaus. Kjør til isen er knust. Pynt glasset med sjokoladesaus. Kan toppes med krem eller vaniljeis. 

Endret av Bondenisse
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2 teskjeer pulverkaffe røres ut i bittelitt vann, så lite som mulig. La stå litt, slik at alt pulveret er oppløst.

Fyll på med kald melk.

Selv orker jeg ikke noe søtere enn dette, melken i seg selv er jo søt. 

Anonymkode: 9c979...0ac

• Liker 2
Skrevet
Bondenisse skrev (2 timer siden):

Dekk ett glass med sjokolade- eller karamellsaus (gjerne den salte fra rema). Fyll glasset halvfullt med isbiter. Tilsett 1-2 shots espresso. Deretter melk til glasset er fult. Topp event med oboy. Rør rundt. Vil du virkelig heve den har du oppi en kule vanilijeis og/eller krem på toppen. Gjerne oboy eller saus oppå der igjen. 😅

frappe: 

fyll en blender med is. Ca 2 dl sterk kaffe. 5 dl melk. 3 ss oboy og en god desj sjokoladesaus. Kjør til isen er knust. Pynt glasset med sjokoladesaus. Kan toppes med krem eller vaniljeis. 

Denne må jeg prøve 🤤🙌

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2 teskjeer pulverkaffe røres ut i bittelitt vann, så lite som mulig. La stå litt, slik at alt pulveret er oppløst.

Fyll på med kald melk.

Blir for bittert for min smak 😅

AnonymBruker
Skrevet
Husfruen89 skrev (45 minutter siden):

Blir for bittert for min smak 😅

Jaja.

Det andre her er jo mer dessert enn kaffe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lager sterk kaffe, tre ts sukrin (er min måte å søte den til), melk og isbiter. Kan kjøpe andre smaker i butikken,  men den jeg lager holder lenge for min del. Pleier noen ganger å ha sånn rett i koppen kakao også. En halv pose ca 😊

Anonymkode: 8311d...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyller et glass med isbiter og havremelk og heller en dobbel espresso over. Voila!

Ser du vil ha det sykt søtt, da kan du kjøpe diverse siruper på for eksempel starbucks eller lignende og ha oppi, eller bruke sjokolade/karamell-saus fra isdisken, sukkerlake, eller løse opp sukker/sukrin i kaffen.

Anonymkode: 5aa8c...e81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg lager cold brew og blander med melk og strøsøtning eller hasselnøttsirup hvis jeg har det hjemme. 

Lager en liter cold brew om gangen, holder i flere dager i kjøleskap. 

Anonymkode: df7c0...f0e

• Liker 1
Skrevet

Lager Dalgona med vaniljemelk istedenfor vanlig melk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 18.31):

Fyll på med kald melk.

Jeg lagde denne i dag etter at jeg så det her. Den var dritgod! Liker den heller ikke for søt😁

Anonymkode: 0ad54...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dalgona. Et par skjeer kaffepulver i like mange teskjeer vann. Pisk det til krem og bland med melk. Jeg liker den litt sterk og bitter. 

Anonymkode: 19023...4ff

Skrevet

1-2 dl sterk kald kaffe, 3-4 dl melk, den sirupen du ønsker og masse isbiter. 

Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker gresk frappé hvis jeg skal lage iskaffe. Liker den både med og uten sukker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 22.47):

Jeg lagde denne i dag etter at jeg så det her. Den var dritgod! Liker den heller ikke for søt😁

Anonymkode: 0ad54...9d7

Så gøy! :) 

Ja, jeg har perfeksjonert effektiviteten etter min første hjemmelagede iskaffe på nittitallet med kondensert melk og isbiter og espresso og whatnot, og frem til denne her. Noe raskere iskaffe enn den jeg beskrev her, tror jeg ikke du kan få.

Da er det jo storartet at den er så god :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...