Gå til innhold

Fikk du fri til tilvenningen i barnehagen?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke fri til jeg skal ha barnet mitt i tilvenning i barnehagen på mandag :frustrert: Jeg er så forbanna. Er det flere som har opplevd dette?

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi skal ha tilvenning på begge barna våre og det er på samme dag på to ulike avdelinger, så jeg må ha den ene og sambo den andre. Han fikk fri, men det får ikke jeg.

Hva ville du gjort? Hva gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rotterats

Jeg hadde sykemeldt meg rett og slett, for er jobben så firkantet får de skylde seg selv.

Jeg mener du har krav på fri, men er ikke sikker. Men siden de er så firkantet ville jeg sykemeldt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber finnes det et permisjonsreglemang. Hvis det finnes der du jobber kan du jo klage til overordnede og du vil mest sannsynlig få det ordnet. Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver vel bensin på bålet her, men det får våge seg....

Jeg synes det er helt utrolig at noen tar fri både en og flere dager for "tilvenning".

Min og barnehagetantene til junior sin erfaring er at jo mer styr med tilvenning, dess verre gjør man det.

Der leverer man stort sett barnet, er der en liten stund (mindre enn 1 time), og går. Det er tilvenningen.

Er man i barnehagen en hel dag med barnet og så skal man ikke det neste dag, DA har du showet i gang.

Men om man absolutt må og ikke får fri, får man bruke en feriedag. Sykemelding og egenmelding er for sykdom.

Nå får jeg vel så øra flagrer snart.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jeg synes et par timer sammen med barnet er best første dag. Barnet er der alene noen timer andre dag.

Du får selvfølgelig mene hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotterats
Jeg hiver vel bensin på bålet her, men det får våge seg....

Jeg synes det er helt utrolig at noen tar fri både en og flere dager for "tilvenning".

Min og barnehagetantene til junior sin erfaring er at jo mer styr med tilvenning, dess verre gjør man det.

Der leverer man stort sett barnet, er der en liten stund (mindre enn 1 time), og går. Det er tilvenningen.

Er man i barnehagen en hel dag med barnet og så skal man ikke det neste dag, DA har du showet i gang.

Men om man absolutt må og ikke får fri, får man bruke en feriedag.  Sykemelding og egenmelding er for sykdom.

Nå får jeg vel så øra flagrer snart.... ;)

Tar deg jeg ;) Det er snakk om å gi barnet en myk start. Du blir ikke i barnehagen ien hel dag, men lar barnet være der selv i noen timer. Dette gjør man i noen dager til barnet har vent seg til situasjonen, og det er en trygghet for foreldrene å vite at barnet har det bra.

Den moren som setter fra seg en liten en på ett år, i full dag i barnehagen fra første dag burde kanskje vurdert å få barn i det hele tatt. For klarer en ikke å se at det er for barnets beste, er en kanskje ikke kompetent som mor. ;) Og nå la jeg sikkert enda mer bensin på bålet, men det er min ærlige og oppriktige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Ënig med deg, Rotta :)

(Jeg er forresten utdannet førskolelærer, men jobber med noe annet nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ingeniør, men har bare min erfaring å støtte meg til.

Det får vel bli opp til hver enkelt. Men uansett, kan ikke begripe at arbeidsgiver skal måtte gi fri til dette. Feriedag!

Og det var vel DET diskusjonen dreide seg om før jeg sporet den av....? Unnskyld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg synes man skal ha anledning til fri for tilvenning, for det er tøft for barn å begynne i barnehage. Det er ikke snakk om å være til stede i barnehagen hele dagen, men å la barnet slippe å ha full dag fra dag en.

Feriedag meg her og feriedag meg der, det er slett ikke alle som får ta ferie når det passer dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dagen i vår barnehage er dere der ca. 3 timer. Er det ikke mulig å be om fri bare de tre timene også dra på jobb igjen etterpå mens noen andre (kanskje besteforeldre el. l.) passer barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan søke permisjon uten lønn. Avspasere eller ta feriedag.

Sykedag for dette er helt feil. Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å nekte å ta fri pga dette, uansett hvor urimelig man selv mener det er.

Synes det er rart man ikke har funnet ut av regelverket rundt dette før man har bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner med tilvenning i barnehagen på tirsdag. Da skal vi være der fra klokka 10 til klokka 12 - med samtale klokka halv 12. Den påfølgende dagen skal han være der fra klokka 10 til klokka 14 og den tredje dagen er det fra klokka 9 og evt ut dagen. Det er sånn praksisen fungerer der.

Har dere lest hva dere eventuelt har krav på i tariffavtalen deres? I min tariffavtale står det at ved tilvenning i barnehage/første skoledag har man krav på en dag fri - med lønn. Utover det har man krav på fri uten lønn. Altså får jeg lønn for en hel arbeidsdag den første dagen, og får ta feriedager for de resterende to.

Jeg er tillitsvalgt på min arbeidsplass og jeg synes det er på sin plass å sette seg inn i tariffavtalen som gjelder for deg. Du får den gjennom forbundet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre dager til tilvenning :) - hjemlet i personalforskriftene :klappe: . Var jo ikke fulle dager i barnehagen, første dagen var vi der bare noen timer sammen, andre dag noen timer med og noen timer uten meg, tredje dagen litt ekstra når jeg leverte (halvtime?), og så hadde vesla nesten full dag.

Men man skal være tilgjengelig på kort varsel dersom noe skjer, og da måtte jeg ha fri, for jeg jobber en time unna. Heldigvis har arbeidsgiveren min tatt hensyn til dette.

Vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon, men barn går foran jobb. Alltid. Så da gjør man det man må gjøre. Får du ikke feriedager/permisjon uten lønn til dette (jeg mener det må være tilstrekkelig om man får tilbud om dette fra arbeidsgiver), får du ta ut egenmelding da. Du kan jo ikke la være å ha tilvenning.

Og til deg som mener man er i barnehagen med barnet (ett-åringen som aldri har vært i barnehage/hos dagmamma før i sitt liv, men alltid hatt familie rundt seg) én time, og så overlater det "alene" med 3 fremmede voksne og 8 fremmede barn i 7-8 timer... Du kan ikke ha særlig høy empati........

Jeg ville ikke fått noe rolig barn på lange tider om jeg ikke var tilstede mens hun ble kjent med de som skulle ta over omsorgen på dagtid fremover. VIlle heller aldri overlatt henne til en helt ukjent barnevakt uten å la dem bli kjent først. Mulig jeg er hysterisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk tre dager til tilvenning  :) - hjemlet i personalforskriftene :klappe: . Var jo ikke fulle dager i barnehagen, første dagen var vi der bare noen timer sammen, andre dag noen timer med og noen timer uten meg, tredje dagen litt ekstra når jeg leverte (halvtime?), og så hadde vesla nesten full dag.

Men man skal være tilgjengelig på kort varsel dersom noe skjer, og da måtte jeg ha fri, for jeg jobber en time unna. Heldigvis har arbeidsgiveren min tatt hensyn til dette.

Vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon, men barn går foran jobb. Alltid. Så da gjør man det man må gjøre. Får du ikke feriedager/permisjon uten lønn til dette (jeg mener det må være tilstrekkelig om man får tilbud om dette fra arbeidsgiver), får du ta ut egenmelding da. Du kan jo ikke la være å ha tilvenning.

Og til deg som mener man er i barnehagen med barnet (ett-åringen som aldri har vært i barnehage/hos dagmamma før i sitt liv, men alltid hatt familie rundt seg) én time, og så overlater det "alene" med 3 fremmede voksne og 8 fremmede barn i 7-8 timer... Du kan ikke ha særlig høy empati........

Jeg ville ikke fått noe rolig barn på lange tider om jeg ikke var tilstede mens hun ble kjent med de som skulle ta over omsorgen på dagtid fremover. VIlle heller aldri overlatt henne til en helt ukjent barnevakt uten å la dem bli kjent først. Mulig jeg er hysterisk?

Man tar da ikke ut egenmelding om man ikke får fri, da forklarer man at man må ha fri og tar fri uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar da ikke ut egenmelding om man ikke får fri, da forklarer man at man må ha fri og tar fri uten lønn.

Det er jeg absolutt helt 100% enig med deg i :)

MEN - trådstarter sa hun ikke fikk fri. Og borte må hun jo være uansett. Hva kaller man det da, når man ikke kommer på jobben, men ikke har fri uten lønn/ferie/permisjon/avspasering? "Borte" eller "egenmelding"? Spiller jo liten rolle eller?

(mulig jeg misforstod trådstarter og at ikke får fri med lønn, men jeg tror ikke det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN - trådstarter sa hun ikke fikk fri. Og borte må hun jo være uansett. Hva kaller man det da, når man ikke kommer på jobben, men ikke har fri uten lønn/ferie/permisjon/avspasering? "Borte" eller "egenmelding"? Spiller jo liten rolle eller?

(mulig jeg misforstod trådstarter og at ikke får fri med lønn, men jeg tror ikke det?)

Leverer man egenmelding så får man jo lønn, mer realt å si at jeg MÅ bare ha fri så da tar jeg fri uten lønn.. (Med mindre man får sparken om man gjør det da, da hadde jeg nok vurdert egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leverer man egenmelding så får man jo lønn, mer realt å si at jeg MÅ bare ha fri så da tar jeg fri uten lønn.. (Med mindre man får sparken om man gjør det da,  da hadde jeg nok vurdert egenmelding.

Igjen - helt enig. Jeg TROR ikke man kan sparkes for å bli borte fra jobb "ulovlig" en dag. MEN..... dersom arbeidsgiver var så urimelig at jeg ikke fikk fri en dag uten lønn for tilvenning når jeg anmodet om det, ville jeg nok ikke hatt særlig dårlig samvittighet for å ta ut egenmelding den dagen.

Uansett en problemstilling man ikke burde komme ut for i dag... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jo mannen fri, og man kan også vurdere hvorfvidt han kan ta ut avspasering/ferie osv. Evt besteforeldre om man har slike i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jo mannen fri, og man kan også vurdere hvorfvidt han kan ta ut avspasering/ferie osv. Evt besteforeldre om man har slike i nærheten.

Når det er to barn som skal begynne i hver sin avdeling, er det nødvendig å være to personer. Ingen av barna kan ha tilvenning på "feil" avdeling, og ingen av barna er viktigere enn det andre å gjøre dette bra for. Men besteforeldre er en god ide om de har anledning, det var flere besteforeldre på tilvenningen da jeg gikk. :) Det viktigste er at barna er trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Kommunenes Personalhåndbok" (vet ikke om du er kommuneansatt, men som et eksempel da) står det:

"Barn i barnehage

For tilvenning av barn i barnehage kan innvilges permisjon med lønn i inntil 3 dager pr. år når arbeidstakeren må være tilstede hos barnet de første dagene i daginstutisjon/barnehage. Det forutsettes imidlertid at det er nødvendig å være til stede. Det er også en forutsetning at ingen andre familiemedlemmer kan være til stede."

Permisjon uten lønn bør vel være mulig å få, dersom ikke permisjon med lønn kan gis.

Egenmelding mener jeg ikke hører til i denne sammenheng! Den er for bruk ved sykdom!!

Endret av Ugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...