Gå til innhold

Kan man kjøre opp med musikk på øret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ha ørepropper med noe musikk når man kjører opp?  Bedre enn radio, og vil helst ha den for meg selv ikke måtte ha den i bilen 😄 Er det lov? 

Anonymkode: f0729...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg fikk beskjed om at det heller ikke er lov med mørke solbriller, for læreren skal se om en plasserer blikket riktig i kjøringen. Må nok vente med å være kul i bil til etter at sertifikatet er en realitet. 

Anonymkode: 80c2d...f65

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov? Er jo ikke som at man kan jukse 🤷‍♀️ er det fordi de tror det ikke er trafikksikkert da? uansett kjipt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men sensor skal snakke med deg, og det blir vanskelig med ørepropper. Musikk på i bilen er lov, har du en minnepinne med musikk på, så kan du jo sjekke om bilen du bruker på trafikkskolen, som også blir den bilen du kjører opp med, har usb-tilkobling. Evt ta med cd hvis det er en eldre bil. Har bilen bluetooth, kan du streame musikken direkte fra telefonen din.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er faktisk ikke lov? Er jo ikke som at man kan jukse 🤷‍♀️ er det fordi de tror det ikke er trafikksikkert da? uansett kjipt!

Kjipt er det ikke. Alt som trekker oppmerksomheten bort fra kjøring og trafikkregler skal selvfølgelig ikke være der i den situasjonen. Det er ikke nødvendig å ha musikk i bilen den lille tiden det tar å kjøre opp og forhåpentlig bestå. Egentlig skal man vel ikke ha musikk rett i øret når man kjører ellers heller, for ofte hører man ikke om det kommer en sirenebil i nærheten og da gjør en kanskje ikke som en skal, kjører til siden og slipper dem forbi. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om man vil fører på sånn fokus instrumental bare, føler at det er ganske rart å spørre om man kan høre på det i bilen. Men jeg tror at det ville hjulpet meg å holde meg fokusert og ikke stresse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde vært kjørelærer hadde jeg sagt nei. Er du gammel nok til å kjøre bil, så må du kunne klare å kjøre bilen uten å være avhengig av forstyrrelser i bakgrunnen. Det er mye som skal være på plass ved oppkjøring, en skal kunne svare på ting under veis og en skal være tilgjengelig for læreren hele tiden. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen som faktisk ER kjørelærer så hadde jeg satt pris på svar. 😊 Om man skal spille musikk i bilen da, er det mulig å høre på sånn fokusa musikk ala det her? Eller blir det sett på som ekstremt rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er noen som faktisk ER kjørelærer så hadde jeg satt pris på svar. 😊 Om man skal spille musikk i bilen da, er det mulig å høre på sånn fokusa musikk ala det her? Eller blir det sett på som ekstremt rart? 

Har ikke hørt på sangen. 

Jeg er ikke kjørelærer, men har lappen. Man kjører aldri med ørepropper. Radio/musikk på anlegg med medium lyd er ok (snakker ikke om oppkjøring). 

En del av det du skal følge med på under kjøring (oppkjøring også) er lyder. Musikken kan ikke være så høy at du ikke får med deg det. Ørepropper er aldri greit når du kjører bil. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ha fokus på kjøringa, og drit i muiskken! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du får sikkert hatt på type binaural beats eller meditasjons musikk, men ikke i øreproppene. Lærer/sensor skal jo prate med deg, og du skal høre lydene i trafikken så vel som du skal se dem noen ganger. Like greit å spille musikken lavt over anlegget vel? Denne typen musikk skal uansett stå på rimelig lavt for å oppfylle sin tiltenkte funksjon.

Anonymkode: 7946a...abc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lært meg å koble lydutstyret til bilen du skal bruke på oppkjøring. Stort sett vil sensor tillate bruk av radio. Noen skrur av lyden hvis de har hørselshemninger da.

Hvis en kandidat kjører med propper i ørene antar jeg at det vil føre til stryk eller i det minste anmerkning.

Mange kandidater spør meg om de kan banne, kommentere egen kjøring eller snakke til seg selv. Alle disse tingene er normalt, og det er ikke en del av vurderingen. Dårlig musikksmak er heller ikke noe de kan begrunne vedtaket med.

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 5.21):

Nei. Jeg fikk beskjed om at det heller ikke er lov med mørke solbriller, for læreren skal se om en plasserer blikket riktig i kjøringen. Må nok vente med å være kul i bil til etter at sertifikatet er en realitet. 

Hvis trafikklæreren din er avhengig av at du ikke har på deg solbriller anbefaler jeg deg en annen lærer. Det er uproblematisk å sjekke blikkbruk uten å se øynene til kandidaten.

Hvis sensor sier deg samme ville jeg etterkommet kravet og klaget med begrunnelse at de tvang meg til å kjøre uten nødvendig utstyr.

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 5.42):

Kjipt er det ikke. Alt som trekker oppmerksomheten bort fra kjøring og trafikkregler skal selvfølgelig ikke være der i den situasjonen. Det er ikke nødvendig å ha musikk i bilen den lille tiden det tar å kjøre opp og forhåpentlig bestå. Egentlig skal man vel ikke ha musikk rett i øret når man kjører ellers heller, for ofte hører man ikke om det kommer en sirenebil i nærheten og da gjør en kanskje ikke som en skal, kjører til siden og slipper dem forbi. 

Stort sett lar sensor kandidat selv styre musikk, og bestemme om det skal være prating i bilen. Unntaket er sensorer med hørselshemninger som trenger stillhet for å høre kandidaten.

solmåneogstjerner skrev (På 30.12.2020 den 6.09):

Har ikke hørt på sangen. 

Jeg er ikke kjørelærer, men har lappen. Man kjører aldri med ørepropper. Radio/musikk på anlegg med medium lyd er ok (snakker ikke om oppkjøring). 

En del av det du skal følge med på under kjøring (oppkjøring også) er lyder. Musikken kan ikke være så høy at du ikke får med deg det. Ørepropper er aldri greit når du kjører bil. 

Jeg er trafikklærer. Å bruke ørepropper i trafikken er en uting, det kan som du nevner være farlig. Musikk eller radio er stort sett akseptert på praktisk del av førerprøven, kandidaten bestemmer hva som skal høres på men volumet skal ikke hindre kommunikasjon med sensor.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SJW skrev (10 minutter siden):

Nei.

Joda, men kan ikke forvente å bestå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (2 minutter siden):

Joda, men kan ikke forvente å bestå... 

Nei, man får ikke lov til å innlede oppkjøring med musikk på øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SJW skrev (21 minutter siden):

Nei, man får ikke lov til å innlede oppkjøring med musikk på øret.

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lol, selvfølgelig får du ikke lov til det.

Anonymkode: fdfde...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SJW skrev (4 minutter siden):

Nei, den blir ansett for ikke å starte. Slutt å lyve.

Lyver aldri, kan fint ha en propp i venstre øre med musikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...