Gå til innhold

Ha barn uten bil

Gjest Gjest_leeloo_*

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Spørsmålet er hvordan vi UTEN barn klarer oss, når busser og trikker er fylt til randen med barnevogner og hensynsløse mødre. ;-)

Hvordan hensynsløse da? Fordi de har barnevogn med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var alenemamma med to små sjuke barn og ingen bil. Alt går hvis man innstiller seg på det! Å kjøre kollektivt med barnevogn lærer man seg fort. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hensynsløse da? Fordi de har barnevogn med?

Synes da det er mye bedre at barnefamilier kjører kollektivt, så man slipper enda flere biler i Oslo.

Synes fortsatt det er rart at barnefamilier kan mene de skal sette seg utenfor det ansvaret vi alle bærer ang mindre luftforurensning her i byen. Jeg synes i det minste barnefamlier skal slutte å klage over astma/allergi hos barna, mye biltrafikk på barnas skolevei og generell forurensning hvis man selv kjører bil. Man må alle starte med seg selv, og jeg mener bestemt det er fint mulig å klare seg uten bil når man bor i Oslo. Det er godt utbygd kollektivtransport her tross alt, og som noen nevnte tidligere her kan man ta taxi innimellom. Det koster jo så mye bare å ha bil at man fint kan unne seg taxi flere ganger i uka og likevel gå i pluss.

Og ja, bil kan endre mye av vår hverdag og fritid. I min barndom hadde vi ikke bil, og vi dro feks sjelden på turer med store badedyr for å ligge på stranda. Men derimot dro vi ofte på sykkelturer i marka. Og ellers når jeg skulle på skole og fritidsaktiviteter så syklet vi i stedet for å bli kjørt. Jeg er i dag veldig glad for at jeg i stedet ble tatt med på slike aktiviteter. Dette har bidratt til at jeg i dag sykler hver eneste dag rundt i byen. Det både holder meg i form, og jeg vet at jeg ikke bidrar til forurensa luft i byen. Så barn lærer helt klart av de transportvaner som foreldrene har, det er jeg ikke i tvil om!

Men alle har altså et ansvar når det gjelder vårt felles miljø og den byen og kloden som faktisk våre barn skal overta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilmoren
Hei, jeg venter en liten en i april og lurte på om det er noen her inne som har erfaring med å klare seg uten bil når man har barn. Jeg bor i Oslo, har alltid syntes det ser tungvint ut med barnevogn på kolletivtransport, men nå må jeg selv til pers. Det er lite sannsynlig at jeg kommer til å ta lappen med det første, har uansett ikke råd til å ha bil...

når en ikke har barn, ser en vel litt annerledes på det med bil/kollektivt+

Min oppdagelse er at det er veldig praktisk. En kan jo trille vognen rett på tog/buss.

Har en lang vei til barnehage og skal tidlig avgårde med barn, så er det praktisk med bil.

Jeg hadde ikke bil før barn var 11 år. Resultatet ble vel at jeg ble "lat".

Jeg har bil i dag,men synes faktisk det er mere praktisk med buss. Slipper å lete etter parkeringsplass, som også er veldig dyrt. Driften av bil er dyrt også.

På lengre besøksturer tar jeg heller buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...