Gjest Gjest_leeloo_* Skrevet 10. august 2005 #1 Del Skrevet 10. august 2005 Hei, jeg venter en liten en i april og lurte på om det er noen her inne som har erfaring med å klare seg uten bil når man har barn. Jeg bor i Oslo, har alltid syntes det ser tungvint ut med barnevogn på kolletivtransport, men nå må jeg selv til pers. Det er lite sannsynlig at jeg kommer til å ta lappen med det første, har uansett ikke råd til å ha bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestelisa Skrevet 10. august 2005 #2 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har ei jente på to år, og ingen bil. Og jeg bor til og med på bygda, har nesten 2 km til barnehagen hver morgen, langs en strekning det ikke går busser. Det er litt slitsomt på vinteren å ikke ha bil, men det er en trøst å tenke på alle bilutgiftene man slipper. Og ikke minst pengene man sparer på at man ikke trenger å kjøpe kort på helsestudio Min søster og hennes mann klarer seg forresten fint uten bil i Oslo, med 3 barn. Så du trenger sikkert ikke å bekymre deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*phair* Skrevet 10. august 2005 #3 Del Skrevet 10. august 2005 Ikke noe problem. Jeg er enslig og har to barn og ingen bil. Det er klart at når regnet bøtter ned og jeg har tusen handleposer og to slitne unger, så hadde det vært flott med bil. Men da unner jeg oss en taxi i stedet. Det hender også at hvis jeg skal handle mange tunge varer så bestiller jeg på nettet. Koster 90,. men er absolutt verdt det. Bil er oppskrytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 10. august 2005 #4 Del Skrevet 10. august 2005 Enig med foregående innskriver - det går helt fint å ha barn uten bil. Selv har jeg både bodd i by og mer landlig til og det har gått helt fint. Som en annen skrev - man sparer såpass mye i bilutgifter at man har råd til å unne seg en taxi om været er for ille eller posene for mange. Som en sidekommentar: det er veldig lite her i verden man MÅ ha for at livet både skal fungere og en skal ha det bra..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 10. august 2005 #5 Del Skrevet 10. august 2005 Ok, det er mulig vi er helt ekstreme, men vi har 4 barn snart og ingen bil. Av og til føles det veldig fristende å skaffe en, men utgiftene frister mindre. Med ett barn burde det gå helt greit uten bil, hvorfor skulle det vært et problem om man har ben så kan man bruke de?! Men et råd, flytt nærmere butikk og kollektivtrafikk. Hvis du bor langt i fra disse, kan jeg forstå du har et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #6 Del Skrevet 10. august 2005 Har to barn og ingen bil. Ikke noe problem! Klart det krever litt planlegging av innkjøp, men det er ikke slik at ting blir fullstendig håpløst. Med det jeg sparer på ikke å ha bil tar jeg taxi med god samvittighet de gangene jeg trenger det! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #7 Del Skrevet 10. august 2005 Ser for meg at det er greiere når du ikke er vant til å ha bil. Jeg er vant til å ha bil, og kunne ikke tenkt meg å kvitte meg med bilen, selv om jeg ikke har barn. Alt går om du er innstilt på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 10. august 2005 #8 Del Skrevet 10. august 2005 Som andre sier her inne er det mange fordeler ved IKKE å ha bil også. Helsestudio og økonomi er bare to av dem. Å ha bil koster minimum 50.000,- i året. Det vil si at en kan kjøre taxi for ca 140,- hver eneste dag for samme prisen eller 220,- pr arbeidsdag. Sansynligvis mer ettersom bilen ant vil koste mer enn 50.000,- pr år. En av fordelene ved å ha bil er at en raskt kan komme seg fra jobb til barnehage/skole om det skulle skje en mindre ulykke. Om det er "alvorlig" tror jeg barnehagepersonale/lærer vil ta barnet med til lege. For meg har slike uhell bare skjedd 3 ganger over en tidsperiode på 6 år. I slike tilfeller kan en ta taxi Dessuten tror jeg det er en vane sak. Jeg sitter vel litt i glasshus ettersom jeg sitter med 2 biler selv. Men jeg ser at venner av meg har klart seg uten bil i flere år. Og mange av dine venner vil ant. stille opp om du skulle ha et slikt behov. Hadde jeg ikke vært så makelig anlagt hadde jeg kvittet meg med bilene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #9 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg er oppvokst i Oslo, og mine foreldre hadde aldri bil mens vi barna bodde hjemme. De klarte seg helt fint uten bil, selv med fire barn! Vi barna ble tidlig lært opp til å ta t-bane og buss alene, dette er noe vi klarte fra skolealder. Jeg er veldig glad for at vi ikke hadde bil da jeg var liten. Jeg har i stedet blitt lært opp til å sykle rundt i byen, noe som er mye sunnere enn å sitte stille inne i en bil. Bare tull at man må ha bil når man har barn. Det er så mye kollektivtrafikk her i Oslo. Jeg vil selv ikke ha det når den tid kommer. Ikke bare blir man sunnere selv med tanke på mosjon, men man lærer dessuten barna sine sunne verdier. Dessuten kan ungene få lære seg å bli mer selvstendige ved å klare å ta buss osv alene etter hvert (det gjorde i alle fall jeg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 10. august 2005 #10 Del Skrevet 10. august 2005 Vi fikk bil da datter var halvannet. Sånn som vi bor har vi ikke behov for det til daglig (bruker den ikke til jobb eller til butikken), men det er veldig deilig når vi skal på tur. Til besteforeldre, til stranden med oppblåsbare badedyr, til venninner som bor flere kollektivskift unna. Man kan selvfølgelig unne seg taxi, men jeg gjorde aldri det, jeg. Som de andre sier er det klart du ikke MÅ HA (avhengig av hvor man bor). Hverdagen går helt fint uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 10. august 2005 #11 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har heller ikke bil. Til vinteren skal jeg kjøpe busskort, for det er kjedelig å labbe rundt når det er brøytet dårlig, men foreløpig går det fint å sykle med småen Jeg tar taxi når det er dårlig vær eller jeg har mye å bære på, og sparer fremdeles veldig mye på å være uten bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 10. august 2005 #12 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg var alene med tre små barn, og klarte meg fint uten bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 10. august 2005 #13 Del Skrevet 10. august 2005 Vi fikk barn i mai, og hadde en liten periode ikke tilgang på bil. Fordelene med bil er opplagte: Det tar ca fire ganger så lang tid å komme seg noen plass hvis man bruker kollektivtransport (inkl. gåing og venting og ev. overgang), noe som kan være en STOR ulempe hvis man har en liten baby som ikke finner seg til rette i vogn, eller skriker så den ikke får puste hvis puppen ikke blir servert i det øyeblikket det kreves. En tur på helsestasjonen med bil tar nesten ingen tid, mens en tur der man går/tar buss er en hel liten utflukt. En tur til venner på andre kanten av byen likeså. Siden mannen har bilen på jobb, blir det likevel til at jeg kommer meg rundt med buss/gåing. Det gjør for min del sitt til at vi ikke gjør så mye ærender o.l. men holder oss i nærmiljøet. Jeg vil anbefale å skaffe seg noe man kan bære babyen i, da er det så utrolig mye enklere å ta bussen! Vi bruker bæresjal (Babybjørn er skrekkelig for ryggen min...) og vesle venn koser seg på magen. Hun nekter å sove i vognen, men slokner som et lys når jeg bærer henne. Det finnes utrolig mange ulike innretninger å bære babyer i, sjekk f.eks. her: http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthr...ighlight=slynge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 10. august 2005 #14 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har hatt to barn og ingen bil i Oslo, det gikk greit. Riktignok var det enkelte ganger jeg måtte stå over en buss fordi det allerede var fullt med barnevogner men det var ikke så ofte at det ble plagsomt. Nå har jeg bodd slik til hele tiden at jeg ikke har hatt behov for bil for å levere barn i barnehage eller i skole, og ungene har måttet finne seg i å bruke beina enten ved å gå eller å sykle. Nå bor jeg sammen med barnas far og han kjører jo bil men ungene blir ikke kjørt hit og dit av den grunn. Oslo er vel en av de bedre steder å være uten bil, med alle de kommunikasjonsmidlene som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #15 Del Skrevet 10. august 2005 til stranden med oppblåsbare badedyr ← Men det helper vel å blåse opp dyra når man har kommet fram, dah... Hehe. Jeg har ikke barn selv, men bor på landet uten bil. Eller, samboern har bil, jeg har ikke lappen. Og det blir helt klart mindre impulsturer uten bil og med mer enn gåavstand til alt annet enn dårlig nærbutikk, uten at jeg savner noe direkte. I Oslo (i hvert fall i sentrumsnære områder) er det nesten mer en belastning enn en fordel å ha bil - parkering er kronglete, blant annet, og man bruker ikke bilen til daglig, så det blir mye meningsløse utgifter. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for å være uten bil i byen. Har også bodd i storby utenlands og kjent flere barnefamilier uten bil der. En ting man kan være obs på, og som ei venninne av meg opplevde, var at busser i sl-systemet (stor-oslo) ikke hadde plass til/nektet å ta med barnevogn, så fram til de fikk to biler eller ungen var stor nok til å bli med uten vogn følte min venninne seg noe isolert. (bæresjal tror jeg ikke var aktuelt for henne pga ryggproblemer og bekkenløsning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 10. august 2005 #16 Del Skrevet 10. august 2005 Spørsmålet er hvordan vi UTEN barn klarer oss, når busser og trikker er fylt til randen med barnevogner og hensynsløse mødre. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #17 Del Skrevet 10. august 2005 Må bare spørre: er det ingen som tenker miljøvennlig transport her? Og jeg vil tro at veldig mange av dere klager på den dårlige og forurensa byluften her i Oslo, det er jo bilkjørerne som er skyld i den! Det er jo ikke bra for barn å vokse opp i forurensning med tanke på en del allergi og astma. Alle som bor i Oslo kan bidra til at lufta vi puster i blir bedre. Og har ikke dere som har barn et ønske om at det ikke skal være for mye bilder i byen, siden biler faktisk er farlige for barn? Rart ikke foreldre tenker mer over at de er rollemodeller for barn, og lærer dem opp til å bli bilister ved å ha bil selv. Har følelsen at barneforeldre mener alle andre skal la bilen stå, pga de ulempene jeg allerede har nevnt ved bilkjøring i by. Men selv "må" de ha bil. Når barn vokser opp med bil hjemme, vil de med større sannsynelighet få seg bil når de flytter hjemmefra, selv om de har barn eller ikke. Selvfølgelig kan man klare seg uten bil når man har barn! Særlig i en by som Oslo hvor det finnes så mye og bra utbygd kollektivtransport. Om du og ungene må gå hele veien til bussen, så har ingen av dere ikke vondt av denne mosjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 11. august 2005 #18 Del Skrevet 11. august 2005 Må bare spørre: er det ingen som tenker miljøvennlig transport her? Og jeg vil tro at veldig mange av dere klager på den dårlige og forurensa byluften her i Oslo, det er jo bilkjørerne som er skyld i den! Det er jo ikke bra for barn å vokse opp i forurensning med tanke på en del allergi og astma. Alle som bor i Oslo kan bidra til at lufta vi puster i blir bedre. Og har ikke dere som har barn et ønske om at det ikke skal være for mye bilder i byen, siden biler faktisk er farlige for barn? Rart ikke foreldre tenker mer over at de er rollemodeller for barn, og lærer dem opp til å bli bilister ved å ha bil selv. Har følelsen at barneforeldre mener alle andre skal la bilen stå, pga de ulempene jeg allerede har nevnt ved bilkjøring i by. Men selv "må" de ha bil. Når barn vokser opp med bil hjemme, vil de med større sannsynelighet få seg bil når de flytter hjemmefra, selv om de har barn eller ikke. Selvfølgelig kan man klare seg uten bil når man har barn! Særlig i en by som Oslo hvor det finnes så mye og bra utbygd kollektivtransport. Om du og ungene må gå hele veien til bussen, så har ingen av dere ikke vondt av denne mosjonen! ← Men på hvilken bekostning? Mannen min (som er den som har bilen på jobb) har i gjennomsnitt fem timer hjemme i den perioden barnet er våkent. Hvis han har bil, bruker han 15-20 min. til og fra jobb. Bruker han buss, kan det ta så mye som 1,5 time hver ver i de verste tilfellene. Så mye tid (og søvn om morgenen) er et stort offer for å være en god rollemodell! En stuptrøtt og utslitt pappa er heller ingen god rollemodell! For mange er det ikke et realistisk alternativ å klare seg uten bil hvis man skal ha et noenlunde ok liv i hverdagen. Barna lærer likevel at man kan klare seg uten så lenge man bare har en bil i familien. Da må jo den som ikke ha bilen komme seg rundt på annet vis. Men bor man veldig sentralt i Oslo og jobber på en plass med ok kollektivforbindelse, da er jeg enig i at bil er unødvendig. Vi har klart oss uten bil i nesten ti år, men jeg må innrømme at det var deilig å endelig skaffe seg en som sliten og "bevegelseshemmet" høygravid. Siden vi har et barn som nekter å ligge i vogn, hadde jeg blitt utrolig isolert hvis vi ikke hadde bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 12. august 2005 #19 Del Skrevet 12. august 2005 Men det helper vel å blåse opp dyra når man har kommet fram, dah... ← Veldig greit å slippe å blåse dem opp hver gang, dah... Dessuten var det et eksempel på en av de gangene man har med seg innmari mye stæsj når man skal på tur med barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 12. august 2005 #20 Del Skrevet 12. august 2005 Spørsmålet er hvordan vi UTEN barn klarer oss, når busser og trikker er fylt til randen med barnevogner og hensynsløse mødre. ;-) ← det er også et poeng. det er ganske mye rushtid i løpet av en dag, og vanskelig å time det slik at man alltid bare kjører kollektivt når det er rolig. da kan man enten risikere å ikke få plass med vogn, eller man får plass og føler at alle de andre passasjerene mener man burde holdt seg hjemme. artig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå